Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Millaista on pelata vanhana?

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Tämä on KonsoliFIN Podcastin tämän viikon tehoketju. 1.3. jakson otsikko on "Gaming While Old", ja joukko noin nelikymppisiä pelaajia puhuu omista ja muiden kokemuksista vanhemman lajin harrastajan perspektiivistä.

Tähän haluaisin mielelläni kuulla niitä muiden kokemuksia. En turhaan rajaa aiheita, koska haluaisin mahdollisimman monipuolisia kommentteja.

Omalta kohdaltani totean vain, että juuri tuolloin maaliskuun 1. päivä täytän 39 vuotta. Videopelejä olen harrastanut yli 30 vuoden ajan. Ensimmäinen oma pelilaitteeni oli Game & Watchin kaksiruutuinen Donkey Kong. Sittemmin pelailin Colecovisionilla ja vähän myöhemmin omilla rahoillani ostamallani C-64:llä.

Armeijan jälkeen ryhdyin PC-mieheksi. Isäni sponssasi 386:n, ja itse päivittelin tietokoneita parin vuoden välein. Joskus seitsemän vuotta sitten sain vaimolta lahjaksi PS2:n, ja siitä alkaen olen ollut konsolipelaaja.

Äitini on joskus ihmetellyt, miten aikuinen mies vielä harrastaa videopelejä. Vaimo ei välitä, vaikka harmitteleekin sitä, että olen vaihtanut kirjat konsoleihin. Pelit eivät hallitse elämääni, harrastusta rajoittaa enemmän ajan kuin rahan puute. Kuten varmaan kaikilla työssäkäyvillä ja jotain muutakin elämää silloin tällöin harjoittavilla.

Olen joskus miettinyt sitä, miksi olen yhä jatkanut pelaamista, vaikka ikätoverit ovat keksineet elämälleen muuta sisältöä. Mutta onko tuo edes oikea kysymys? Miksi jotkut toteavat kahden- ja kolmenkympin välissä, että videopelit eivät enää maistu.

Mitä olette mieltä?

(Tämä ketju voi putkahdella muuallakin esille, älkää ihmetelkö.)
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Omasta mielestäni harrastus ei katso ikää. Olen nyt 31 ja pelannut enemmän tai vähemmän pikkupojasta asti.

Nuorempana tykkäsin pelailla itsekseni, mutta kun Battlefield 1942 ilmestyi PC:lle, moninpelit ovat siitä asti ollut ns. ykköspuuhaa.

Eniten pidän pelaamisessa ns. sosiaalisesta puolesta. Minulla riittää kavereita yllinkyllin pelien ulkopuolellakin, mutta voin sanoa saaneeni kavereita myös pelien puolelta, myös sellaisia, joita en ole ikinä tavannut.

Olen miettinyt, miten sitä aikaa riittää pelaamiselle, kun kuitenkin on perhe, työ ja koripallo, jotka vievät suurimman osan ajasta. Jotenkin sitä aikaa on löytynyt myös pelaamiselle ja hyvä niin. :)

Vaimo on kysellyt, että milloin meinasit pelaamisen lopettaa. Vastasin, kunnes kuolema korjaa.
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Samoilla linjoilla Wilhowerin kanssa, että ei harrastaminen niin ikää katso. Itsellä ikää 32 palaaminen aloitettu sieltä C64 ajoista. Tosin välissä oli noin 10 vuotta kun en juurikaan pelannut mitään video pelejä. Itseni tuntien on vaan hyvä, että olen innostunut pelaamaan vasta vanhemmalla iällä. Voin vain kuvitella kuinka paljon pelaaminen olisi voinut häiritä koulun käyntiäni. Olen pyrkinyt rajaamaan pelaamista 1-2 tuntiin päivässä ja aina vaimo on mennyt nukkumaan.

En tiedä yhtään omista kavereistani, ketkä edes pelaisi konsolipelejä. Enkä ole edes kehdannut kysyä, että eikö pelit kiinnosta. Voisi jopa sanoa, että hiukan häpeän omaa pelaamistani. Vaimo aika usein kyllä uhkailee, että kohta toi homma loppuu. Ehkä parasta "vanhana ja työssäkäyvänä" on se, että voi ostaa ja pelata juuri sitä konsolia ja sitä peliä kuin haluaa, ei tarvi kysyä keneltäkään mitään lupia tai rahaa siihen. Ainoo peli jota voin pelata primetime aikaan on EA Sports Active 2.0 tosin tästäkin on jo kommentoitu, että meneekö hiukan yli jo.
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Ehkä parasta "vanhana ja työssäkäyvänä" on se, että voi ostaa ja pelata juuri sitä konsolia ja sitä peliä kuin haluaa, ei tarvi kysyä keneltäkään mitään lupia tai rahaa siihen.

Tämä nimenomaan, etenkään kun kotona ei ole kukaan muu määräämässä tai ehdottelemassa että jotain muutakin voisi tehdä. Onhan tässä noin 30 vuotta tullut pelailtua (alkaen Sinclair Spectrum, C64, Amiga500/3000, PS1, PS2, Cube, PS3, Wii, X360 + käsikonsolit). Saman ikäisissä kavereissa (pl. nettikaverit) kauheasti ei pelailua esiinny, mutta muutamankin kappaleen Rock Bandeja ja konsoleita olen saanut 'myytyä'. Sitä kun ei ilmeisesti niin lasketa pelaamiseksi ...
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Täytän ensi kuussa 35, ja sehän onkin jo aivan ikäloppu. Miksi turhaan lopettaa nuorena aloitettu harrastus jos siitä edelleen pitää, samalla tavallahan teinivuosinaan bändin perustaneet tyypit jatkavat rokin soittamista hautaan asti, ja meillä alkaa olla yhä enemmän yli kuusikymppisiä rokkitähtiä. Nythän pelit tuhoavat nuorison kuten rokki 50 vuotta sitten. Ei mene enää varmaan kymmentäkään vuotta kunnes pelaajien keski-ikä alkaa vastata väestön keski-ikää. Vaikka todella moni tunnistaa Nintendon tai C64:n eivät pelit ole olleet katu-uskottava harrastus kuin vasta hieman toistakymmentä vuotta, ja siitä isoilta osin kiitos Playstationille.

Mielestäni merkittävin tekijä pelimaailman yleiselle aikuistumiselle on juurikin tämä aina mainittu meidän 80-luvulla nassikkoina pelanneiden aikuistuminen. Meillä on nyt paljon rahaa käytettävänä peliostoksiin, toisin kuin tenavana, eikä vanha rakas harrastus ole mihinkään jäänyt. Sehän sitten näkyy myös pelien kohderyhmissä, yhä enemmän peleistä on varustettu suoraan K-18 -lätkällä, vaikka miten aina joku jaksaa jauhaa että pelit ovat aina lapsille vaikka miten olisi aikuistakin sisältöä.

Näin vanhemmiten ei vaan enää kärsivällisyys ja refleksit riitä siihen mihin 20 vuotta sitten. Tätä kuvastaa selvästi myös pelidesignien muuttuminen, checkpointit pitää olla tiuhassa tai muuten peli vaihtuu johonkin vähemmän turhauttavaan, valinnanvaraa kyllä riittää. Enää ei ulkoaopettelu ja suorituksen viilaus että pääsisi yhden kentän läpi jaksa kiinnostaa kuin niissä peleissä joissa se kiistatta kuuluu asiaan.

Ikääntyvän pelaajan paradoksi on tietysti se, että teininä on lähes loputtomasti aikaa kaikille peleille, mutta ei rahaa niiden pelien hankkimiseen vaan kaikki pitää kerjätä vanhemmilta tai kopioida laittomasti. Nyt työssäkäyvänä aikuisena on rahaa kaikkiin peleihin mitä haluaa, mutta ei aikaa niiden pelaamiseen. Hyllyyn on kertynyt useampi sata peliä pääasiassa viidelle eri konsolille, ja niistä on yli puolet kokonaan koskematta. Täysipäiväisiä töitä tekevänä kynnys sadan tunnin pelin aloittamiseen on paljon korkeampi, ja pelit joita pystyy pelaamaan sujuvasti muutaman tunnin satunnaisina sessioina eikä tarvitse muistaa juonta ehkä jopa kuukausien takaa toimivat usein paremmin. Musiikkipelit ovat osuneet monessa suhteessa hermoon juuri oikealla tavalla. Isommat peliprojektit säästää sitten usein lomaprojektiksi kun on mahdollista pelata intensiivisemmin.

Toisaalta tämä kiireettömyys on myös korostanut hintatietoisuutta, koska ei kuitenkaan pelaa peliä heti niin sitä on turha ostaa täyteen hintaan, parin kuukauden päästä sen saa kuitenkin jo kahdellakympillä ja voi ostaa samalla rahalla vaikka kolme peliä. Ehkä hissukseen oppii hillitsemään pelinostokiireitä, opetuksena saattaa toimia Mass Effect 2, jonka pelasin läpi vihdoinkin kuukausi sitten, vaikka ykkösen suurena fanina hankin sen heti julkaisupäivänä ennakkotilauksesta vuosi sitten.

Ja loppuun vielä oma pelihistoriani, joka aiheen kannalta hieman redundanttina on spoileritageissa.
Peliharrastukseni alkoi luonnollisesti nassikkana 80-luvun alkupuolella kavereiden koneilla, jälkikäteen asiaa miettien olen usein saanut haarukoitua noin vuoden 1984 koska 1985 sain ensimmäisen oman tietokoneeni. Varhaisimmat pelimuistot ovat Atari 2600:n Space Invaders ja Kangaroo, ja pian tulivat C64-pelit, erityisesti Boulder Dash, jonka fani olen edelleen, sekä muutamat Atarin pöytäkoneilla (600/800XL) pelatut multiplattispelit (joita ei silloin vielä sellaisiksi tiedostanut), kuten Pole Position, Zaxxon ja Zorro. Kuuslankkua en itse koskaan omistanut, mutta kaveripiiristä löytyi kaikenlaisia laitteita kattavasti. Oma konehistoria lähti Spectravideolla ja myöhemmin Sonyn MSX:llä, joiden pelitarjonnan huipun muodostivat Konamin huippupelit, erityisesti Nemesis-sarja on ikisuosikkejani. 90-luvun taitteessa sain Amigan, joka tarjosi paitsi käyttökelpoisen ohjelmointiympäristön käytännössä määrittäen työurani suunnan myös muutaman pelin jotka ovat edelleen suosikkejani. Dungeon Master ja Chaos Strikes Back ovat edelleen puhdasta parhautta, ja emulaattorien lisäksi niistä on olemassa hyvin uskollisia implementaatioita yleisimmille käyttöjärjestelmille: Dungeon Master Encyclopaedia

PC:n ostin kirjoitettuani ylioppilaaksi 1995 pääasiassa DOS-ohjelmointi mielessä, mutta vain muutaman kuukauden jälkeen aloin isoilta osin opiskelun vuoksi käyttää pääasiallisena käyttöjärjestelmänä Linuxia, mikä käytännössä myös lopetti pelaamiseni muutamia UNIX-vakioita (Nethack, Xpilot) lukuunottamatta muutamaksi vuodeksi. Tuon muutaman kuukauden DOS-pelaamisen aikana löytyi kuitenkin pari peliä, jotka ovat juurtuneet suosikkeihini, ennen kaikkea System Shock ja Master of Orion. Pelaamisen löysin uudestaan noin 1998 emulaattorien ja pelikonsolien kautta. Ostin PS1:n Final Fantasyiden ja Chrono Crossin vuoksi, ja sen jälkeen olen haalinut jokaisen isomman konsolin Sega Saturnista eteenpäin, ja niistä on tälläkin hetkellä televisiossa kiinni ja välittömästi käyttövalmiina Xbox 360, PS3, Wii, Dreamcast, Xbox, PS2 ja PS1.

PC-pelaamisen pariin en ole koskaan palannut, minulla ei ole koskaan ollut yhtään tietokonetta jossa olisi ollut Windows pääasiallisena käyttöjärjestelmänä. Steamin ilmaantuminen Macille viime vuonna on tosin saanut jonkin verran ostamaan pelejä Steamista, toisaalta vanha läppärini ei jaksa pyörittää oikeastaan mitään vähänkään modernimpaa, joten tietokoneella pelaaminen on käytännössä olematonta. Ylivoimaisesti eniten peliaikaa menee Xbox 360:n kanssa, PS3 on kärsinyt vakavasti Green Ring of Deathista, ja minulla on Dreamcastillekin enemmän pelejä kuin PS3:lle, joka on toiminut lähinnä DVD-soittimena. Kaikki muut kiinni olevat konsolit ovat kiinni koska niillä on kullakin jokunen peli joita joko olisi tarkoitus pelata "joskus", tai jota tekee mieli pelata aina välillä (Panzer Dragoon Orta)...
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Kuten varmasti suuri osa pelaavista papoista, minäkin aloitin pelaamisen jo nassikkana, kun iskä osti Texas Instrumentsin pelikonsolin kotiin. Melekosen kaameita oli ne pelit, mutta jaksoi niitäkin pelata. C64 sitten olikin pitkään pääasiallinen pelikone. Yläasteen jälkeen oli muutama vuosi pelaamisessa taukoa ja vasta hankittuani PC:n lukion jälkeisiä opintoja varten löysin pelaamisen uudestaan. Ensimmäisen konsolin (PS3) ostin vasta muutama vuosi sitten ja se onkin ollut pääasiallinen pelialusta viime aikoina. PC:llä tulee pelailtua lähinnä MMO:ta, kuten juuri julkaistu Rift.

Avokas ei pahemmin pelailusta ole kommentoinut, ymmärtää hyvin, että yhtä "turhaa" (mun mielestä jopa vähemmän turhaa) hommaa se on kuin tv:n katselukin. Sanomista tuli tosin aikoinaan, kun eräs MMO (ei WoW) veti puoleensa niin, että pelasin sitä n. 40 tuntia viikossa ja kävin kuitenkin normaalisti töissä. Jälkikäteen ajatellen on pieni ihme, ettei mimmi lähtenyt lätkimään. Nykyään tulee pelailtua 1-3 tuntia illassa, ei kuitenkaan joka ilta. Ja varmasti pelaan niin kauan, kun vaan kykenen.

Osa kavereista pelaa, suurin osa ei (paitsi kylässä ollessaan musiikki- tai ajopelejä). Ei kukaan ole pelaamisesta mitään pahempaa kuittia heittänyt ja jos on, niin on helppo sanoa takas, että mieluummin pelaa ja on aktiivinen kuin suorittaa aivokuolemaa tv:tä tuijottamalla. Paremmin minä ainakin saan työasiat ja muut pois mielestä pelaamalla kuin tv:n ääressä istumalla.
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Vähän jatkoa vielä edelliseen. Ensin tuli ajateltua, että pelitottumukset ja kiinnostukset eivät kovin paljoakaan ole muuttuneet aikojen saatossa, mutta toisaalla tuli sitten puhetta RB3 pro-kitaran soittelun opettelemisesta. Siihenhän pitää ihan oikeasti panostaakin eikä todellakaan suju heti yhden illan jälkeen. Vaikeaahan se on, jos ei vuosikymmeniä ole tullut aiemmin jo treenattua ja nuorena aloitettua. Soitinvalinta kun silloin lapsena oli piano, niin kiipparointi sitten sujuukin vähän toisella tavalla. Hauska ilmiö sinänsä, että vaikka hyvin tietää ettei mitään oikotietä ole, niin silti tuon kitaran kanssa turhautuu liiankin helposti.

Tuli sitten huomattua, että näin vanhemmiten ei enää kyllä jaksa ollenkaan samalla tavalla panostaa muutoinkaan ulkoaopettelemiseen ja hankalien asioiden harjoitteluun, hauskuus loppuu hyvin äkkiä sellaisessa jolloin ollaan sitten taas puhtaassa suorittamisessa. Toki grindaustakin tulee välillä harrastettua, kun lievä ocd nostaa päätään ähkyjen keräilyn muodossa. Toisaalta jos muutoin peli on kiinnostava niin sen oppii ihan siinä sivussa ulkoa, kuten Metroid Prime ja GTA-kaupunkien kartat.
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Tämä pappa taas täyttää tässä kuussa 37 vuotta.Pelaamisen aloitin pikkupenskana c64:lla ja siitä amiga500:n siirtyen.Pc- pelaamista en niinkään ole harrastanut vaan amigan jälkeen oli pelaamisessa muutaman vuoden tauko(vuosien?)kunnes ostin ensimmäisen pleikkarin.Siitä alkaen jokainen pleikkariversio on löytänyt luotani kodin.Itse peleistä voin sanoa,että SE:n finalit ovat olleet sydämmeni valloittajia ja Ea:n lätkäpelit.

Pelaamista harrastan 1-3 tuntia kerrallaan mutten enää joka ilta viitsi tuhlata lapsieni ja vaimoni elinaikaa pelaamiseeni.Pelaaminen ei katso ikää,sillä tunnen erään lähes seitsemänkymppisen joka pelaa pc:llä strategioita. :)
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

En mä tiedä vielä, olen vasta 38v. Faija(62v) pelaa aika paljon Civ nelosta, täytyy ehkä kysyä siltä.
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Everquest II vai Starcraft? :)

Dark Age of Camelot :). Edelleen paras MMO mitä olen pelannut. RvR oli jotain todella maagista parhaimmillaan ja kolme eri factiota takasi sen, ettei mikään osapuoli päässyt hallitsemaan liikaa. Ei ole sen jälkeen tullut sellaista MMO:ta, joka yhtä paljon koukuttaisi. Daocissa taisi kokonaispeliaika kaikilla hahmoilla yhteensä olla luokkaa vuosi tai vähän yli :D.

Daocin jälkeen olen kokeillut mm. SW Galaxiesia, WoWia, Age of Conania, WARia, Aionia, LOTROa ja nyt on menossa Rift (joka vaikuttaa ihan kivalta).
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Nosto aihealueelle ihan vain siitä mielenkiinnosta, että vieläkö tätä joku seuraa? :D
Aktivoitukaahan?
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Vanhat kyllästyy nopeammin kuin nuoret :) No nyt kun PS4 saapunut, niin todennäköisesti tässä aktivoituu taas enemmän pelaamiseenkin. En tiedä, tuliko esim tänä vuonna PS3 niin paljon pelattavaa, että tuli ylitarjonta ja ähky.
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Vanhat kyllästyy nopeammin kuin nuoret :) No nyt kun PS4 saapunut, niin todennäköisesti tässä aktivoituu taas enemmän pelaamiseenkin. En tiedä, tuliko esim tänä vuonna PS3 niin paljon pelattavaa, että tuli ylitarjonta ja ähky.

Kyllä ainakin meikäläisellä oli työn ja tuskan takana saada kaikki pelattua. Ei tainnut aivan edes onnistua. Muutama peli olisi vielä PS3:lla odottamassa. Nelosen jälkeen vain on taasen jotenkin vaikeaa palata vanhaan... :rolleyes:
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Mitä vanhemmaksi on tullut, sitä harvemmat pelit jaksaa kiinnostaa ja usein pettymys on suuri kovinkin hypetetyissä peleissä. Pelejä on kokeiltu toki kymmeniä ja suurimpaan osaan kiinnostus lopahtaa muutaman tunnin jälkeen. Syitä on usein monia:

- pelaaminen ei ole hauskaa. Monet pelit ovat visuaalisesti aivan mahtavia mutta usein tuntuu että tähän on panostettu liikaakin. No, näyttäis ne monille riittävän.
- monissa peleissä ei vielä kymmenen tunnin jälkeenkään pääse vielä oikein pelaamaan (esim. assassins creedit) vaan jotain höpötystä, treeniä, höpötystä, treeniä, höpötystä yms. Ja sitten kun vihdoin pääsee pelaamaan niin se on paikasta toiseen juoksentelua toistaen samoja juttuja. Samoin usein pääjuoni on jo käyty lähes läpi kun kontrollit vasta opetettu. Ei oikein innosta.
- vaatimukset on kasvaneet, mihinkä tahansa ei omaa aikaansa enää käytä. Pelaamisen pitää olla kivaa!
- osa peleistä ihan liian helppoja
- pelaaminen ei usein ole enää pelaamista. Monissa peleissä on menty sille linjalle että pitää osata painaa (x) kun sellainen ilmestyy ruutuun. Pelaamista?
- pelaamisessa ei ole tavoitteita. kuljetaan ympäri kaupunkia tehden mitä sattuu milloinkin nappaamaan, ajellaan ympäriinsä päämäärättömästi... välissä jotain satunnaisia haasteita. hienoja pelejä, mutta mutta... joku puuttuu.
( - välillä huomaa että ei enää pärjää nuoremmilleen! höhö )


Mitkä toimii itselle yhä:
- oikeasti haastavat pelit, ajosimulaatiot yms kaikki missä on oikeasti jotain haastetta eikä vain pelailla läpi. (Omasta mielestä peleistä pitäisikin poistaa kaikki vaikeustasot ja opettaa ihmisille kärsivällisyyttä ja motoriikkaa tarjoamalla vain vaikean vaikeustason. opetelkaa pelaamaan ***kele! :D Ainakaan koko pääjuonta ei pitäisi päästää pelaamaan loppuun asti pelailemalla helpommilla vaikeustasoilla. Mieluummin sitten katsois vaikka jonkun hyvän leffan keskinkertainen pelitarinan sijaan)
- pelaaminen ihmisvastustajia vastaan. NHL, BF, FIFA yms.
- omien lasten kanssa pelaaminen. huikeeta! peli kuin peli melkein herää eloon. (valitettavan vähän laadukasta pelisisältöä lapsille, omat lapset ei ikinä jaksa pelata noita suoranaisesti lapsille suunnattuja pelejä. Poislukien Lego-pelit, ne toimii ;) )

Varmaan monta muutakin juttua, mutta täydentelen vaikka kun tulee mieleen. :)
 
Vastaus: Millaista on pelata vanhana?

Omalta kohdaltani totean vain, että juuri tuolloin maaliskuun 1. päivä täytän 39 vuotta. Videopelejä olen harrastanut yli 30 vuoden ajan. Ensimmäinen oma pelilaitteeni oli Game & Watchin kaksiruutuinen Donkey Kong.

Hittolainen, melko samanlainen historia on minulla ja Jryillä ;)

Harva ehkä tietää, että Bandicoot (PSN LeevioFIN) on itse asiassa 44-vuotias kahden pienen lapsen perheenisä. Ja pelaaminen ei ole loppunut mihinkään, päinvastoin. Nuoren ja vanhemman pelaajan suurin ero on se, että nuorena oli aikaa muttei rahaa, mutta vanhemmalla se on juuri päinvastoin. Nyt tulee ostettua pelejä hetken mielijohteesta ja onhan se nykyostaminenkin tehty niin helpoksi onlinen myötä. Vanhan pelaajan mieltä lämmittää myös remaket, jotka saattavat olla nuorille pelaajille uusia kokemuksia, samalla kun vanha pelaajaa muistelee kyseistä peliä silmäkulma kostuen. Myös retropelit innostavat kummasti, koska minun nuoruudessani ne pelit todellakin olivat sitä palikkapikseli-grafiikkaa.

Lyhyt yhteenveto Bandicootin pelihistoriasta:

-Game & Watch Donkey Kong (voitin Suosikin arvonnasta)
-Atari 2600
-Commodore 64
-Amiga 500

*HUOM Sega ja Nintendo -kausi jäivät jostain syystä väliin

-PS1
-PS2
-X360
-PS3
-PSP
-VITA
-PS4

Lisäksi tulee joskus pelattua PC:llä ja mobiilisti iPadilla.

Pelaaminen on osa elämääni, sillä se on harrastus siinä missä esim. frisbeegolf tai vaikkapa valokuvaus. Itse asiassa niitäkin ehdin harrastamaan :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom