Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinpal
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

pinpal

New Member
Minkämaalaiset pelintekijät tekee parhaita pelejä kokonaislaadultaan?
Onko Japsin, Jenkit vai jonkun muun maalaiset peli-tiimit parhaita?
 
Vastaus: Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

Venäläiset heksastrategiat :pc_jäärä:
 
Vastaus: Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

Lännestä ja euroopasta ovat parhaita kun eivät katso alustojen erinäisyyksiä. Aasiasta parhaat pelit tosin tulee, typerästi vain tiettyjä alustoja suosien.
 
Vastaus: Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

Länsimaissa (Britit & Jenkit eritoten) tekninen rima on korkeammalla kuin itäisillä kollegoillaan, mutta Japanilaiset AAA-tuotokset ovat monasti esteettisesti tasokkaampia.

Kärjistyksiä, tietenkin.
 
Vastaus: Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

Itse pidän kaikista aika tasapuolisesti... Kaikilta tulee hyvin erilaisia tekeleitä. Jenkeistä Biowarea, Naughty Dogia ja muuta mukavaa, Euroopasta näitä Killzonen, Heavy Rainin, Alan Waken ja Wipeoutin vääntäjiä ja japseista Final Fantsua, ICOa ja Lost Odysseytä. Usein länsimaalaisten pelit on kieltämättä teknisesti parempia, mutta ei onneksi aina. Japseiltakin tulee kuitenkin teknisiä taidonnäytteitä kuten esmes Shadow of the Colossus, Final Fantasyt, Gran Turismot, jne.

Onneksi pelien suuntaukset on kaikkialla erilaisia, niin päästään nauttimaan monenlaisista peleistä. Laadukkaat studiot tekee lähes poikkeuksetta sekä teknisesti, että tyylillisesti mahtavia pelejä.
 
Vastaus: Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

Länsimaissa (Britit & Jenkit eritoten) tekninen rima on korkeammalla kuin itäisillä kollegoillaan, mutta Japanilaiset AAA-tuotokset ovat monasti esteettisesti tasokkaampia.

Kärjistyksiä, tietenkin.

Hyvin samoilla linjoilla. Lisäksi empiirinen tutkimukseni (tm) on osoittanut, että länsimaisissa peleissä nettipuolen toteutus on valovuosia edellä japanilaisia.
 
Vastaus: Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

Japseiltakin tulee kuitenkin teknisiä taidonnäytteitä kuten esmes Shadow of the Colossus, Final Fantasyt, Gran Turismot, jne.

FF:iä juurikin mietin kun kirjoitin edellistä; visuaalisesti ovat aina olleet loppuun asti viilattuja, mutta mekaniikaltaan raidejuoksua, kenttiin jaettua maailmaa, satunnaistaistelua yms.

Länsimaissa perusmekaniikaltaan varsin simppeleihin konsoliropeihin on tuotu tekniikkaa, kuten fysiikka, streamaavat maailmat, realiaikataistelut, "elävät npc:t" (=eivät kökötä samassa paikassa koko pelin tarinan ajan) ja paljon muuta merkittävää ja huomaamatonta.
 
Vastaus: Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

FF:iä juurikin mietin kun kirjoitin edellistä; visuaalisesti ovat aina olleet loppuun asti viilattuja, mutta mekaniikaltaan raidejuoksua, kenttiin jaettua maailmaa, satunnaistaistelua yms.

Länsimaissa perusmekaniikaltaan varsin simppeleihin konsoliropeihin on tuotu tekniikkaa, kuten fysiikka, streamaavat maailmat, realiaikataistelut, "elävät npc:t" (=eivät kökötä samassa paikassa koko pelin tarinan ajan) ja paljon muuta merkittävää ja huomaamatonta.

Yllättävää kyllä, monesti perinteiseksi ja "ajastaan jäljessä olevaksi" kutsuttu j-ropejen veteraanisarja Dragon Quest tarjoaa pinnan alla kehittyneempiä ja monipuolisempia ominaisuuksia kuin muut ropet, kuten yö/päiväsykliä, laajennettua kaupankäyntiä, ja taistelumekaniikan, jota voi hienovaraisesti sovittaa myös monipuolisempiin toimintoihin kuin perusmättöön. Ongelmana lienee, että muut ropet eivät syystä tai toisesta viitsi kopioida Dragon Questin monipuolista pelimekaniikkaa ja sen hienovaraisuuksia kokonaan, ja Final Fantasykin on lähtenyt Dragon Questin pintapuolisesta yksinkertaistamisesta. Kun seurataan juonteita eri ropeista kuten FF:stä, Breath of Firesta, Suikodenista, Earthboundista, Personasta ja niin edelleen, yllättävän moni päätyy suoraan takaisin Dragon Questiin.

Esimerkiksi Dragon Quest Swordsin kyläläiset "elävät" jokaisen uuden tehtävän jälkeen perinteisen "There are many guards at the castle!"-hokeman sijaan. Pelin taistelut ovat myös reaaliaikaisia aivan eri tavalla kuin ATB:n johdannaiseen perustuvan FFXII:n. Nähtäväksi jää, kuinka paljon Dragon Quest IX:ssä tulee olemaan pinnan alla erilaisia yllättäviä yksityiskohtia, jollaisia ei löydä muista japanilaisista ropeista.

Mutta mitä ketjun varsinaiseen aiheeseen tulee, hyviä pelintekijöitä löytyy ympäri maailmaa, mutta moni suosikkipelini tulee Japanista. Japanilaiset taitavat etenkin musiikin käytön peleissä, maestro Nobuo Uematsulle ei löydy vastinetta, ja länsimaiset pelit turvaavat liikaa lisensoituun musiikkiin, tasapaksuun purkkirokkiin ja jopa täyteen hiljaisuuteen/"ympäristön ääniin" - kai niillä pelaajilla nyt omaa musiikkia on?! Sillä välin tässä vähän tuulen puhinaa ja 30 sekunnin purkitettu orkesteripätkä.

Länsimaalaisilta pelintekijöiltä tuntuu puuttuvan se jokin tekijä, joka ajaa hiomaan pelin parhaimmaksi mahdolliseksi - monet länsipelit tuntuvat keskeneräisiltä, vailla sitä viimeistä kiillotusta. Ehkä se johtuu siitä, että Japanin tuotannosta tuodaan tänne vain osa, siinä missä länsimaiden markkinat ovat valmiiksi alttiina Driv3reille sun muille, tai ehkä lännessä ollaan vain pahemmin markkinavoimien ja joulusesongin armoilla kuin kärsivällisessä Japanissa. Molemmista tulee myös niitä erinomaisia pelejä, ja erot ovat viime vuosina tasoittuneet, joten nähtäväksi jää, saako Japani pidettyä yliotteensa.
 
Vastaus: Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

IMO Suomalaiset tekevät teknisestä kuva-kulmastta katsottuna kyllä parhaimmat pelit, tässä viittaan siis Max Paynen ja Flatouttiin jossa on aivan mahtavat auton hajoamisfysiikat.

IMO Jenkeissä ja brittien saarilla on enemmän tai vähemmän ruvettu panostamaan enemmän grafikkaan ja pelien hiomiseen kuin innovoimiseen, joka muuten on eurooppalaisten ja japanilaisten erikoisalaa. Tosin poikkeuksiakin on...

Jos katsoo kuinka innovoivia ja samanaikasiesti hyvin teknisesti toteutettuja pelit ovat tietyissä mailmanosissa sanoisin että Japanilaiset voittavat, heiltä tulee harvoin oikeasti bugisia pelejä toisin kuten eurooppalaisilla jotka usein julkaisevat oikeasti innovoivat pelinsä melko bugisina.
 
Vastaus: Minkä maalaiset pelintekijät on parhaita ja miksi?

Siihen parhauteen osaa sanoa mutta pelejä joista pidän tulee eniten selkeästi USA:sta.
 
Ylös Bottom