Vain joissain Gamcube-peleissä on ns. anamorfinen eli 16/9 -tuki, jolloin peliä voi pelata laajakuvatelevisiolla niin että koko putki on käytössä kuvaa vääristämättä.
Huih. Nyt taisi tulla monelle liian hurjaa tekstiä.
Yritetään uusiksi:
1. Normaalisti pelit on 4:3 -muodossa, eli tavalliselle televisiolle tarkoitettu.
2. Näitä pelejä voi pelata 16:9 -televisiolla joko niin, että kuvaputkeen jätetään mustat reunakaiteet (eli pelataan 4:3-tilassa) tai venytetään kuva 16:9-tilaan, jolloin tosin esim. ympyrästä tulee soikio ja kaikki kuvassa olevat siis venyvät sivusuunnassa. Ei hyvä, ei ainakaan minusta.
3. Toisissa peleissä on 16:9 -optio, jolla kaikki näyttää 4:3 -televisiossa pystysuunnassa venytetyiltä, mutta kun tätä optiota käyttää 16:9 -televisioilla ja venyttää kuvan täyttämään koko ruudun, on kaikki normaaleissa suhteissa (ympyrä on ympyrä, eikä soikio) ja näin ollen pelattava kuva-ala on n. 28% leveämpi kuin 4:3 -televisiolla. Tämä on nautittava ominaisuus esim. autopeleissä kun näkee sivusuunnassa enemmän.
Toivon mukaan kirjoitukseni ei mennyt hukkaan.
Niin, en sitten itse tiedä mitkä pelit tukevat tuota 16:9 -toimintoa. On valitettavan harvinainen... Dreamcast-puolella se oli jonkin verran tuettuna, PS2-puolella myös ja xBoxinkin toiset pelit nauttivat siitä. dc.konsolifin.net -sivustolla on oikein tiedotkin mitkä pelit tukevat sitä, ehkä joku tekisi saman tänne ja ps2 ja xbox-finiin? (itse vastaan tuosta DC-listasta)