Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moraaliltaan arveluttavat pelit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FelisLeo

Gamereactor
On olemassa joukko pelejä, joiden välittämä moraali on enemmän tai vähemmän arveluttava. Kaikenlaista keskustelua niistä nyt.

Tunnetuin on tietysti Grand Theft Auto -sarja, mutta näiskkäkin väkivalta on keino päämärän saavuttamiseksi eikä se varsinainen itsetarkoitus.

Saman firman kehittämä Manhunt on sen sijaan minusta sadistinen ja ällöttävä. Jo pelkkä pelivideon katsominen aiheutti vastenmilieisiä tuntemuksia. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni.

Joskus 90-luvun lopulla oli Harvester, jonka Pelit-lehden arvostelussa mainittiin juuri järjetön väkivalta.

Muistaakseni joskus puhuttiin mellakointipelissä ja edelleen kuulemani legendan mukaan pelissä saisi erityisiä bonuspisteitä raskaana olevien naisten potkimisesta. Muistaako kukaan, mistä oli kysymys?
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

FelisLeo sanoi:
Muistaakseni joskus puhuttiin mellakointipelissä ja edelleen kuulemani legendan mukaan pelissä saisi erityisiä bonuspisteitä raskaana olevien naisten potkimisesta. Muistaako kukaan, mistä oli kysymys?
State of Emergency? Irtoaa puoli-ilmaiseksi joka toisesta alelaarista.
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Knight sanoi:
State of Emergency? Irtoaa puoli-ilmaiseksi joka toisesta alelaarista.

Todellakin, järkyttävän huono peli tuokin. Oliko vielä Rockstarin tekemä sekin.

Harvesterissa meni (tahattoman?) huumorin puolelle tuo väkivalta. Pelihän oli kauhupeli ja sikäli rinnastettavissa epäilyttävässä moraalissa kauhuelokuviin (ja tahattomassa huumorissa). Meininki hyvin samankaltainen ja pelin tyylihän oli perinteinen seikkailu. Ja tarkoitushan on elävänä selviäminen hullujen tappajien jne. seasta - tuossa pelissä siis oikeastaan on hyvin vähän mitään moraalisesti arveluttavaa - eri asia jos olisit itse tuo hullu tappaja kuten joissain peleissä;

PC-peleistä moraalisesti arveluttavin on kuitenkin se Postal-sarja, varsinkin tuo kakkonen. Tarkoitus on tehdä päivittäisiä askareita (käydä töissä, jonottaa postissa jne) ja samalla tarjotaan mahdollisuus tappaa ihmisiä mitä järkyttävimmillä tavoilla (sytytetään joku tuleen, hakataan pää irti ja sen jälkeen kustaan ruumiin päälle esim.) Tätä ei tietenkään ole pakko tehdä. Väkivaltaisia ihmisiä voi juosta karkuun ja jonossa, joka ilman väkivaltaa kestää todennäköisesti muutaman tunnin, voi seistä.
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

State of Emergencyn oli kehittänyt skottilainen VIS ja Rockstar toimi vain julkaisijana.
Konkurssien ja muiden hässäköiden jälkeen DC Studiosin loppuun kehittämä toinen osa on ilmestymässä ensi viikolla Jenkeissä ja julkaisijaksi päätyi lopulta SouthPeak Interactive.
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Niin eikös kaikenlainen väkivalta ole moraaliltaan arveluttavaa. Minkälainen väkivalta peleissä sitten on sallittua?

Grand Theft Autot on ne parhaimmat pelit. Ja ne on kuitenkin tehty niin kieli poskessa ja sisältävät sitä huumoria, niin ihan nauttien niitä kyllä pystyy pelaamaan. Siinä vaiheessa ne minuakin arveluttavat kun huippugraafisessa GTA:ssa ei ole huumoria ja pelin tehtävät ovat tyyliin "Sahaa Miklon kallo auki, nosta aivot pöydälle ja ejakuloi niiden päälle."
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Sinänsä en tiedä mikä siinä on vähemmän moraalitonta*) että vääntää niskat nurin Tbilisiläiseltä poliisiaseman virkailijalta, joka ei edes tiedä mikä häneen iski, kuin ampua 200 jengiläistä San Andreasissa.

Ainahan peliväkivaltaa pehmennetään demonisoimalla vastustajaa mahdollisimman pitkälle riippuen tietenkin pelin kehittäjistä ja pääjulkaisumarkkinoista. Yleensähän vastustajat ovat mutantteja, zombeja tai muita ölliäisiä, ja poikkeuksetta niillä on pahat aina mielessä, tai ovat muuten vain silmänräpäyksessä valmiita hyökkäämään pelaajan kimppuun ilman että kunnolla on ehditty edes tutustua. Ihmishahmojen ollessa vastustajana lyijyä yleensä ovat vastaanottamassa joko natsit, geneeriset neuvostosotilaat tai mitkä tahansa Lähi-Itää lähelläkään olevat karvanaamat. Tämäkö reilua?

Tuskinpa esim. Yhdysvalloissa menisi kaupaksi peli, jossa lahdataan jenkkisotilaita Irakilaisten toimesta jne. vaikka tuo asetelma muuten olisikin pelillisesti kiinnostava; pelata altavastaajan asemassa sissisodankäyntiä tutussa maastossa (esim. tuhottu kotikaupunki, joka tietenkin esiteltäisiin asukkaineen, rakennuksineen ja rutiineineen ennen tuhoa) huonoin resurssein hyvinvarusteltuja tunkeutujajoukkoja vastaan (jotka sen kaupungin ovat ensin pistäneet paskaksi). (Ja hei, tää on esimerkki, älkää tähän takertuko, jooko...)

Pahimpia minusta ovat ne pelit, joissa pelaajan ei tarvitse pohtia kertaakaan väkivallan oikeutusta tai että väkivallalla ei ole seurauksia. Tuskinpa tuota paljon miettiikään joku robotin lailla 16 h putkeen Countteria hakkaava teini. (Ja tää oli sit toinen esimerkki, älkää takertuko tähänkään. Minä olen ollut sellainen teini...) Mutta esim. ensimmäisen kerran Metal Gear Solid 2:sta pelatessani tuli tietynlainen orpo olo, kun varmistaakseni selustan ammuin jo kertaalleen nukutettuja vartijoita SOCOMilla vielä päähän jotteivät heräisi ja tekisi hälytystä. Tällaisia hetkiä tulee pelatessa harvoin, koska ne tapahtuvat yleensä pelin alkuminuuteilla, ennenkuin on ehtinyt turtua väkivallalle.

Vähän pointiton tuo minun vastaus, mutta toivottavasti saatte jotain irti.

Edit: No toisaalta, ei nyt välttämättä ihan suoraan tähän keskusteluun liity, mutta kysytäänhän MGS:ssä ihan suoraan että "What are you fighting for?" - johon tietty aina vastaan "I'm fighting agaist boredom"

*) Tässä minulla oli ensin sana "rangaistavaa", mutta eihän tässä vielä sillä tasolla keskusteltu :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Muumendaalen sanoi:
Niin eikös kaikenlainen väkivalta ole moraaliltaan arveluttavaa. Minkälainen väkivalta peleissä sitten on sallittua?

Grand Theft Autot on ne parhaimmat pelit. Ja ne on kuitenkin tehty niin kieli poskessa ja sisältävät sitä huumoria, niin ihan nauttien niitä kyllä pystyy pelaamaan. Siinä vaiheessa ne minuakin arveluttavat kun huippugraafisessa GTA:ssa ei ole huumoria ja pelin tehtävät ovat tyyliin "Sahaa Miklon kallo auki, nosta aivot pöydälle ja ejakuloi niiden päälle."

Kaikenlainen väkivalta on moraalisesti arveluttavaa, eikä mielestäni asiaa lievennä se, että siitä tehdään humoristista - päin vastoin. Itse olen huomannut olevani yhä haluttomampi pelaamaan väkivaltaisia pelejä ja viimeisen parin vuoden aikana Halo taitaa olla ainoita väkivaltaa sisältäviä pelejä, jota olen jaksanut jonkin verran pelata. Tietenkin jos aletaan oikein kunnolla pilkkua viilaamaan, niin hyvin suuri prosentti peleistä sisältää väkivaltaa jossakin muodossa - ehkä tämä on juuri se syy, miksi pelaaminen ei oikein muutenkaan jaksa enää kiinnostaa siinä määrin kuin ennen (tai sitten se johtuu vain huonoista peleistä).
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Väkivallan kyseenalaistaminen peleissä on aivan aiheellinen kysymys. Kymmenien tuhansien virtuaalisten murhien tuottaminen luulisi kyllä vaikuttavan ihmiseen jollain tavoin. Se alintajuntainen, aivojen tuottama lisääntynyt endorfiinin tuotantanto vaikuttaa varmasti muuhunkin kuin pelkkään pelitilanteeseen. Normaali kaveri pystyy sen kanavoimaan positiivisesti, mutta aina joukossa on niitä sekopäitä, joille tämän kaltainen urheilulaji ei sopisi laisinkaan. Väkivalta, keinona ratkaista ongelmatilanne on tälläisen sekopään mielestä ehkä se ensisijainen ratkaisu jos tilanne ei muuten heti laukea. Ehkä kannattaa katsoa peiliin viimeistään silloin kun edes ajatusten tasolla lankeaa tähän ansaan.
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Nisupulla sanoi:
Ehkä kannattaa katsoa peiliin viimeistään silloin kun edes ajatusten tasolla lankeaa tähän ansaan.
Katsoa peiliin vessassa ja pestä kasvoja, edelleen katsoen peiliin :p
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Postal sarja ja GTA sarja. Sitten myös tuo manhunt. Jälkimmäinen on kyllä sellainen peli ettei oma an ajatusmaailmaan mahdu ymmärrystä miksi tuollaista pitäisi edes pelata... noh jotkut tykkää.

Tässä on ikää tullessa kokoajan väkivaltaiset pelit vähentyneet ja vähentyneet. Tulee nykyään vaan pelailtua pelejä tyyliin Animal Crossing ja viimeisimpänä Chibi-Robo!a

Pelit kuten Doom3 alkavat jo ahdistaa... :)

Löytyy sitä kotoa myös RE4, joka vielä mahtuu "ei arvelluttavien" sekaan, koska kyseessä on enemmänkin seikkailua yhdistettynä selviytymiseen...
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Nisupulla sanoi:
Väkivallan kyseenalaistaminen peleissä on aivan aiheellinen kysymys. Kymmenien tuhansien virtuaalisten murhien tuottaminen luulisi kyllä vaikuttavan ihmiseen jollain tavoin. Se alintajuntainen, aivojen tuottama lisääntynyt endorfiinin tuotantanto vaikuttaa varmasti muuhunkin kuin pelkkään pelitilanteeseen. Normaali kaveri pystyy sen kanavoimaan positiivisesti, mutta aina joukossa on niitä sekopäitä, joille tämän kaltainen urheilulaji ei sopisi laisinkaan. Väkivalta, keinona ratkaista ongelmatilanne on tälläisen sekopään mielestä ehkä se ensisijainen ratkaisu jos tilanne ei muuten heti laukea. Ehkä kannattaa katsoa peiliin viimeistään silloin kun edes ajatusten tasolla lankeaa tähän ansaan.

Totta kyllä, että vika on suurimmaksi osaksi pelaajassa, ei välttämättä peleissä. Jokaiselle tekee hyvää välillä katsoa peiliin ja punnita omaa arvomaailmaansa. Asia ei kuitenkaan ole aina näin yksinkertainen, sillä henkisesti epätasapainoiset ihmiset eivät itse useimmiten edes tiedosta omaa tilannettaan. Tästä syystä herkemmillä ihmisillä niin elokuvat, musiikki, tv-uutiset tai videopelit ym. voivat toimia ärsykkeinä ja laukaista tilanteita ilman, että he itse edes tajuavat sitä. Vaikka muuta väitetään, taiteilijalla on aina vastuu omista teoksistaan, vaikka sitä ei haluaisi myöntääkään - teos vaikuttaa aina jollakin tavalla yleisöönsä, eri asia sitten millä tavalla. Pelien tekijöiden siis kuuluisi kantaa vastuuta teoksistaan jo niiden suunnitteluvaiheessa, samoin kuin tietenkin pelikauppiaiden ja vanhempien. Vaikka esim. GTA-pelien kansissa komeileekin K18-leima, ei se välttämättä tarkoita sitä, että niiden kohderyhmä olisi aikuiset. Itse asiassa ystäväpiirissäni on useita pelaamista aktiivisesti harrastavia +-30-vuotiaita, joista yksikään ei ole kiinnostunut esim. GTA-sarjasta ja omasta mielestäni ne ovat täysin teineille suunnattuja pelejä nimenomaan sisältönsä puolesta.
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Samaa mieltä edellisen kanssa. Itse tulee joskus agressioita purettua pelaamalla (nykyään pääasiassa Dangerous Waterssia, aiemmin, ja varmaan taas kohta jotain raskaampia strategioita). En tosin sitten tiedä käykö niin että agressiot katoamisen sijasat patoutuvat jonnekkin mielen perukoille, mutta ainakin tähänasti tulokset ovat olleet hyviä.

Tiedättepähän sitten miksi sekosin.
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Rockstar Games ja GTA sarja ovat parhaita. Niihin voi purkaa kaikki paineensa, jos v*tuttaa joku asia niin GTA päälle, ja kaikilta henki pois. Mikään ei rentouta paremmin kuin kunnon pelisessio GTA:ta. Paitsi seksi.:D
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

subasse sanoi:
Toisaalta hassua, että tappaminen, peittoaminen, kinastelu ja rähinöinti jollain tasolla ovat kantavia teemoja varsin monessa pelissä, tapahtui se sitten koomisesti tai realistisesti kuvattuna. Kertoo kenties jotain ihmiskunnastamme?
Jos haluat nähdä ihmiskunnan sotaisana ja riitoihin taipuvaisena, sinun ei tarvi tutkia pelikulttuuria. Historiankirja riittää.
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

subasse sanoi:
Toisaalta hassua, että tappaminen, peittoaminen, kinastelu ja rähinöinti jollain tasolla ovat kantavia teemoja varsin monessa pelissä, tapahtui se sitten koomisesti tai realistisesti kuvattuna. Kertoo kenties jotain ihmiskunnastamme?
Ja sitten vielä ihmetellään mikseivät tytöt ole niin innoissaan pelaamisesta. :rolleyes:
Ihmiskunnan käytös heijastuu kaikkiin taiteen ja viihteen lajeihin ja tällä tavalla sitten myös pidetään yllä ajatusta kaikesta negatiivisesta, tv-uutiset ehkäpä pahimpana esimerkkinä.

edit: lauserakenne
 
Vastaus: Moraaliltaan arveluttavat pelit

Kovasti samaa mieltä, Dust. Kaikki mitä tekee ja sanoo (ja ajattelee) vaikuttaa, itseen ja muihin jossain mittakaavassa.
...
Toisaalta hassua, että tappaminen, peittoaminen, kinastelu ja rähinöinti jollain tasolla ovat kantavia teemoja varsin monessa pelissä, tapahtui se sitten koomisesti tai realistisesti kuvattuna. Kertoo kenties jotain ihmiskunnastamme?

Niinno tottahan se on, että jokainen ajatus voi muuttaa meitä, suuntaan tai toiseen, hieman kerrallaan - mutta se väittämä, että väkivaltaiset videopelit herättäis väkivaltaista käytöstä on todella väärin. Väkivaltaan ajatukset voi viedä mm. kirja, sarjakuva, elokuva, uutiset ja tietty myös videopelit, mm. Tai vaikkapa maalaus.

Myös mielikuvituksessaan ihminen voi kuvitella tappavansa jonkun, joten ei sitä voi niin nähdä että pitää sulkea silmät väkivallalta jotta se ei "tartu käytösmallina minuunkin".

Itse ainakin tiedostan fiktion ja todellisuuden aivan täysin. Peleissä usein nykyään eläydyn saadakseni peleihin enemmän fiilistä. Varsinkin GTA IV ja Red Dead Redemption tuli pelattua "kuten tekisin oikeasti itsekin"(Mikäli siis eläisin villissä lännessä ja tappaminen olisi minulle arkipäivää tms.). Tuolloin en tapa viattomia tai mitään muutakaan tarpeetonta. Moraali on kunnossa. Mutta aina välillä tipautan koko eläytymisen ja vaan tapan ja häröilen minkä ehdin, tiedostaen täysin kaiken ruudulla olevan videopelin maailmaksi.

Tietty sekin voi aiheuttaa samoja tuntemuksia tai aiheuttaa samoja ajatuksia, mutta en silti usko että on terveelle ihmiselle mahdollista yhtäkkiä tulla väkivaltaiseksi ihan vain siksi että on turtunut fiktiiviseen väkivaltaan.

Tiedän (näin internetin aikakaudella) varsin hyvin että jos näen jotain oikeaa ja järkyttävää, on heti mahassa se kylmän vellova ja paha yökötys - jota fiktiivinen viihde ei voi (enää) tuottaa itselle oikein mitenkään. Leffa- ja peli"gorea" katsoessakin päälimmäinen mielenkiinto on vain siinä miten hyvin vastaava tapahtuma on mallinnettu tai miten esim. leffakohtaus on tehty niin aidon näköiseksi.

Uskoisin että oikeaa väkivaltaa/murhaa haluava haaveilee siitä missä vaan, milloin vaan, mitä vain tehdessä ja VARMASTI "paremman puutteessa" etsii tottakai mahdollisimman paljon fiktiivistä väkivaltaa ja keinoja yrittää purkaa sitä halua. Sen takia useimmat sekopäät varmaan on ensin pelaillut väkivaltaisia pelejä.

Ja kyllä meillä kaikilla joskus varmasti on "fantasioita"..
Jotkut vähemmän tervejärkiset tai sairaat tapaukset lähtee toteuttamaan, kun muille riittää se että se on ja PYSYY "fantasiana".
(Oli sitten kyse sairaasta seksifantasiasta tai väkivallanhimon tyydyttämisestä, usein fiktio ja mielikuvitus riittää terveelle ihmiselle siihen että purkaa sen fiilarin.)

Ja tuohon viimeseen lainiin minkä lainasin; Eipä ihmiskunta ole kai koskaan vielä ihan näin kesytetty ollut kun se nykyään on. Ihminen on myös melkonen raakalainen ihan "eläimenä", joten kaikenmaailman taistelu- ja kilpailuvietti on vieläkin tallessa. Onneks nykyään se tapahtuu tosin potkimalla esim. nahkasta palloa verkkoon tai peliservereillä, eikä kuten joskus keskiajalla että se joka jäi henkiin, voitti. :)

ei sillä että olisin jotenkin varsinaisesti eri mieltä, kunhan tuon omia ajatuksia soppaan.

Ja heh... sairaampia mielestäni Tom & Jerry piirretyt ynnä muut on.

Sentään videopeleissä opetetaan seuraamukset siitä jos joku lyö kaikin voimin jotakuta takaraivoon vasaralla, kun taas piirretyssä vasaran päähänsä ottanut vaan nousee päässä lommo ja puhaltaa peukaloonsa.

Hyvä vaan että ne harvat sekopäät kopioi videopelejä, koska jos ne kopiois piirrettyjä, me oltais kaikki DOOMED
 
Ylös Bottom