Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mortal Kombat Armageddon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wyclef
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Wyclef

New Member
Kukaan pelannut tätä? Otin "koeajoon". En ole pelannut MK-pelejä sitten... Mortal Kombat 3:n? Mutta sanoisin että kyseessä on hyvin pitkälti sarjan parhaimmistoa! Hymy vaan nousee korviin, kun veri lentää kaarena ja ukot litistyvät ja silpoutuvat ja mitä vielä... Kontrollit ovat kyllä tosi laiskat - en muista oliko alkuperäisissäkin näin? Eli tappelut on aikamoista "iskujen vaihtoa" kirjaimellisesti, ei sellaista salamamätkintää mihin esim Tekkeneissä on tottunut. Mutta totuttelun jälkeen ihan OK; combot vaan välillä tuntuu olevan aika vaikeaa ketjuttaa just tuon takia, joten siitä miinus. Samoin pelikenttien taustat on aika tylsiä. Muistelen, että esim. just tuossa MK3:ssa oli aika hyviä kenttiä, mm. "urbaaneissa" ympäristöissä, ja sitä samaa olis toivonut lisää... Mutta muuten grafiikka, hahmovalikoima (KAIKKI mukana), sekä mahdollisuus luoda oma hahmo (!) - huippua. :D

Olisivat vaan saaneet laittaa pakettiin mukaan vielä kaikki sarjan vanhat 2D-pelitkin bonuksena! :D

Vastaus: Mortal Kombat Armageddon

Varoitus! Seuraava teksti saattaa sisältää mielipiteitä!

Olen testannut kyseistä tekelettä ihan sen takia kun satun olemaan henkeen ja vereen mättöpelien pelaaja. Genren pelejä löytyy hyllystä pilvin pimein enkä aktiivisesti muita pelejä juuri pelakaan kuin satunnaisesti. Tarkastelen nyt MK: Armageddonia tavallista laajemman mättöpelikokemukseni turvin.

Lyhyesti:
Huonoin mättöpeli mitä olen ikinä pleikkariini tunkenut (ok, DBZ Budokai Tenkaichi oli huonompi mutta minä en laske sitä edes tähän genreen)

Pitkästi:
MKA on peli, jossa systeemin outoudet alkavat jo heti valikossa. Profiilisysteemi, joka on kai tarkoitettu lähinnä pitämään kirjaa avatuista bonuksista, pelin asetuksista ja omista hahmoista on sinänsä ihan jees mutta miksi ihmeessä siinä pitää olla salasana? Pelillä on myös outo taipumus autosavettaa satunnaisissa väleissä (ainakin minun kappaleeni tekee tätä). Pelaa kolme vs. matsia -> autosave, pelaa arcadea muutama matsi -> autosave. Ikään kuin peli koko ajan odottaisi menevänsä jumiin ja tallettelee varmuuden vuoksi.

Jatketaan sitten varsinaisen taistelusysteemin puutteista ja suunnitteluvirheistä ja siirrytään lopuksi varsinaisiin vikoihin, eli sellaisiin hämäryyksiin, joita ei pitäisi pelissä olla (= bugeihin). Ensiksikin, mättöfriikin ykköspelimuoto yksinään pelatessa, eli practice (vai praktike...?) on surkea. Näkeehän siinä liikelistan ja damaget mutta ei juuri muuta. Dummylla ei voi testata mitään, koska sille ei ole mitään asetuksia. Sitä ei esimerkiksi saa kyykkyyn tai hyppimään, jotta voisi tarkastella liikkeiden osuma-alueita (high, low, mid, osumat ilmaan...) Tästä johtuen muutama myöhemmin ilmi tuleva asia jäi tarkistamatta ja menee kieltämättä vähän kuulopuheiden varassa.

Kun varsinainen mättö sitten alkaa niin käsillä on systeemi, joka tarjoaa muutaman hauskan ominaisuuden mutta niiden toteutus pissii pahasti. Jo perusohjaaminen tuntuu tajuttoman kankealta. Taistelussa ei vain ole sellaista sulavuutta. Tämä näkynee frameissakin (mutta en ole tarkistanut) sillä jokainen liike/liikesarja on torjuttuna miinuksella varmasti 30 framea, ellei enemmänkin. Minkäännäköisiä refleksejä rankaisupaikat eivät vaadi. Ai niin, kone taitaa myös kusettaa frameissa: saan sarjan sisään (ei juggle) ja olen itse miinuksella. Todella hienoa! Sidesteppaaminen ja liikeiden alta kyykistyminen sentään toimii normaalisti. Tabuna pidettynä ominaisuutena pelissä on combo breaker, jolla vastustajan combon voi keskeyttää milloin tahansa. Hyvä puoli on se, että niitä on vain kolme per matsi, huono on se, että niiden ajoitus on aivan tajuttoman löysä. Pelissä on myös monista muista peleistä tuttu parry mutta siinäkin on ns. "ikkuna rikki". Käsi ojoon vaan ja vastustajan seuraava liike kolahtaa parryyn kunhan se tulee suurinpiirtein edes samassa erässä. Loput hupsuudet ovat sitten tätä perinteistä Midwayn aivopieru-linjaa: Missä ovat counterhitit ja heittopaot? (vai jäikö minulta huomaamatta?) Okizeme joko puuttuu kokonaan tai sitten vastustajan ylösnousupotkun keskeyttäminen vaatii VF:n tasoista ajoitusta, mitä rohkenen epäillä. Kenellekään ei liene yllätys, että pelin laaja hahmovalikoima on pahasti epätasapainossa. Ei tämä toki koske pelkästään MKA:ta mutta tsiigatkaas näitä: osaa hahmoista ei voi heittää tai jugglettaa lainkaan! Lisäksi nämä megaörmyt ottavat yleensä tavallista vähemmän lämää about kaikesta. Ja lopuksi se juttu mikä jäi practicen vajaavaisuuden takia itse varmistamatta: kaikilla hahmoilla ei kuulemma ole midejä lainkaan! Jos tarvitsee selittää mitä tuo tarkoittaa niin todennäköisesti tykkäät Mortal Kombatista ja voit lopettaa lukemisen kolme kappaletta sitten.

Sitten se varsinainen mokaosio, eli mikä meni tahattomasti sviduiks. Peliin tuotu "air kombat" on sinänsä vain idea muiden joukossa mutta siihen on päässyt hupaisa ominaisuus. Nimittäin "air canceliksi" nimetty ominaisuus, joka mahdollistaa infinitet noin jokaisella hahmolla. Miinus ne pari pomomölliä, jotka eivät osaa ilmassa taistella (heillä lienee omat infinet). Itsetehdyt hahmot pystyvät kuulemma tekemään kaikki spekiaalinsa ilmassa. En tosin tiedä miten, enkä suoraan sanoen ole jaksanut ottaa selvää. Pelin damage skaling on vähintäänkin hassu: osa liikkeistä aiheuttaa lopulta nolla damagea, osa skaalataan normaalisti ja osa tekee aina täyden vahingon. Kai se lisää monipuolisuutta... tai jotain. Ja ihan huhuasteella olen kuullut, että ykköspelajaan puolella mättävä pystyy liikkumaan toista nopeammin. Revi näistä sitten huumoria, itkeäkään ei enää jaksa.

Kyseessä on siis selkeästi Mortal Kombat. Pelissä on verta ja angstia mutta ei peliä. Harvoja hyviä oivalluksia pelissä on se, että kaikki hahmot muutamaa bonushahmoa lukuunottamatta ovat heti valittavissa. Konquestit ja Motor Kombatit saavat jäädä huomiotta. Ne ovat joka tapauksessa turhia kaksinpeliksi tarkoitetussa genressä.

Vastaus: Mortal Kombat Armageddon

Aijaa :) kyllä toi pieninä annoksina mulle kelpaa. Mutta toi sulavuus, mistä puhuit, kyllä ensimmäisen pisti "silmään" (tai siis sen puute, kankeus).

Ylös Bottom