Multi-quote

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dr Evil
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Dr Evil

Active Member
Niin mietin, että olisiko foorumille mahdollista saada sellaista Multi-quote toimintoa, jolla pystyy ketjussa merkkaamaan kuinka monta tahansa viestiä ja sitten kun vikassa viestissä jota haluaa lainata, painaa sitä "oikeaa" quote nappulaa, jolloin viestikentässä olisi kaikki lainatut viestit oikeassa järjestyksessä. Toivottavasti en selittänyt asiaa liian epäselvästi:)

Nykyään jos esim haluaa samassa viestissä lainata kolmea tai useampaa postausta niin homma menee aika sotkuiseksi. Tälläinen toiminto on käytössä joillain foorumeilla ja mietiskelin, että onko sellainen hirveän vaikeata ympätä kyytiin?

Vastaus: Multi-quote

Straawberry sanoi:
Opettelee käyttämään sisäkkäin vaa niitä
quote takeja.

Toi nyt ei oo ihan sitä mitä haen
vaan että

Pertti sanoi:

eipäs eipäs

Jarkko sanoi:
kävin tänään kalassa

no saitko kalaa

Tiina sanoi:
Aloitan syksyllä koulun

No missäs aloitat.

Eli jos näen ketjussa vaikka kolme viestiä joita haluan lainata, niin painaisin kahden ekan kohdalla multi-quote ja vikan kohdalla quotea, jolloin postauksessani olisi valmiiksi lainattu jo ne haluamani postaukset.

Dr Evil sanoi:
Eli jos näen ketjussa vaikka kolme viestiä joita haluan lainata, niin painaisin kahden ekan kohdalla multi-quote ja vikan kohdalla quotea, jolloin postauksessani olisi valmiiksi lainattu jo ne haluamani postaukset.

No hyvinhä tuo näyttäs menevän, ootko huomannu, että viestiin vastatessa tuolla alhaalla on uusimmat viestit, joista voi sitten copy-pasteta viestiin lainauksiin. Tosin jos monelta sivulta tarvii lainata, niin sitten onkelma on eri, toisaalta jos jollain on niin paljon halua lainailla niin selaimia vaan tarpeeksi auki ja joka sivulle oma selain.

Itse en näy tuollaista nappulaa hirveän tarpeellisena, tulisi vain pitkiä lainauksia, nyt laiskat ihmiset ei turhaan pitkitä viestejä sellaisilla ;)

Straawberry sanoi:
No hyvinhä tuo näyttäs menevän, ootko huomannu, että viestiin vastatessa tuolla alhaalla on uusimmat viestit, joista voi sitten copy-pasteta viestiin lainauksiin.

Joo kyllähän sen saa futaamaan, joko copypasteamalla tosta alhaalta, tai sitten avaa toisen selaimen, jolla käy hakemassa quotet, mutta multi-quote tekisi operaatiosta huomattavasti sujuvampaa.

edit: tarkoitus ei ole lainata viestejä eri ketjuista vaan yhdestä. Usein on tilanne jossa johonkin vilkkaaseen ketjuun on tullut pari uutta sivua viime käynnin jälkeen ja teksi mieli lainata montaa viestiä, mutta operaation on niin kivulias että vastaa korkeintaan pariin.

Dr Evil sanoi:
Joo kyllähän sen saa futaamaan, joko copypasteamalla tosta alhaalta, tai sitten avaa toisen selaimen, jolla käy hakemassa quotet, mutta multi-quote tekisi operaatiosta huomattavasti sujuvampaa.

edit: tarkoitus ei ole lainata viestejä eri ketjuista vaan yhdestä. Usein on tilanne jossa johonkin vilkkaaseen ketjuun on tullut pari uutta sivua viime käynnin jälkeen ja teksi mieli lainata montaa viestiä, mutta operaation on niin kivulias että vastaa korkeintaan pariin.
Kätevähän tuollainen olisi/on mutta aika harvoin multi-quottaaminen on perusteltua - silloin se on jos muut quotet ovat tuomassa jotain lisäarvoa omalle vastaukselle. Monille eri kirjoittajille vastaaminen samassa viestissä, elleivät keskustelut liity tiiviisti toisiinsa, on huono tapa. On paljon helpompaa kun viestin alussa näkyy, kenelle siinä vastataan.

Karma sanoi:
Monille eri kirjoittajille vastaaminen samassa viestissä, elleivät keskustelut liity tiiviisti toisiinsa, on huono tapa. On paljon helpompaa kun viestin alussa näkyy, kenelle siinä vastataan.

Mielestäni se on kuitenkin järkevämpää kuin kirjoittaa neljä eri viestiä peräkkäin, jossa jokaisessa vastataan yhdelle ihmiselle kerrallaan.

Itse tulee välillä harrastettua tuota yhdessä viestissä parille tyypille vastausta, eikä se minun mielestäni ole huono tapa, tai ainakaan en ole sitä sellaiseksi koskaan mieltänyt. Mielestäni tälläisten viestien ulkoasukin on miellyttävämpi kuin yhdeltä tyypiltä monta viestiä peräkkäin.

Dr Evil sanoi:
Mielestäni se on kuitenkin järkevämpää kuin kirjoittaa neljä eri viestiä peräkkäin, jossa jokaisessa vastataan yhdelle ihmiselle kerrallaan.
Quottausta on harrastettu vuosia ja multi-quottausta on pidetty aina huonona tapana - lähinnä mainitusta syystä, eli: on lukijalle helpompaa kun näkee viestistä yhdellä silmäyksellä onko siinä jotain asiaa hänelle, ettei tarvitse kahlata koko viestiä läpi. On ylimielistä ottaa asenne: nyt minä puhun - etsikää seasta oma vastineenne jos olen suonut armon vastata teille. Onko tullut mieleen että kaikkia niistä, joita multiquottaat, ei välttämättä pätkääkään kiinnosta sun jutut ellei sulla nyt nimenomaan ole ollut heille jotain asiaa? Kun quotattu, eli viestin kohde, on viestin alussa, on tällä helppo nähdä että "tolla nuijalla on näköjään taas jotain päänauottavaa mulle". Jos multiquottaaja ei miellytä, jää moni vastaus kohteelta ikuisiksi ajoiksi lukematta. Tietysti pelkureiden on hyvä piilottaa sillä muun tekstin sekaan vastaus, jota ei välttämättä halua kohteen näkevän mutta muiden kyllä. Sekin on aika kyseenalainen pluspuoli :p

Miksi muuten mielestäsi on järkevämpää kirjoittaa yksi multiviesti kuin useampi yksittäinen?

Karma sanoi:
Quottausta on harrastettu vuosia ja multi-quottausta on pidetty aina huonona tapana - lähinnä mainitusta syystä, eli: on lukijalle helpompaa kun näkee viestistä yhdellä silmäyksellä onko siinä jotain asiaa hänelle, ettei tarvitse kahlata koko viestiä läpi. On ylimielistä ottaa asenne: nyt minä puhun - etsikää seasta oma vastineenne jos olen suonut armon vastata teille. Onko tullut mieleen että kaikkia niistä, joita multiquottaat, ei välttämättä pätkääkään kiinnosta sun jutut ellei sulla nyt nimenomaan ole ollut heille jotain asiaa? Kun quotattu, eli viestin kohde, on viestin alussa, on tällä helppo nähdä että "tolla nuijalla on näköjään taas jotain päänauottavaa mulle". Jos multiquottaaja ei miellytä, jää moni vastaus kohteelta ikuisiksi ajoiksi lukematta. Tietysti pelkureiden on hyvä piilottaa sillä muun tekstin sekaan vastaus, jota ei välttämättä halua kohteen näkevän mutta muiden kyllä. Sekin on aika kyseenalainen pluspuoli :p

Kuinka vaikeaa se nyt on muka esim silmäillä tuo tässä ketjussani kirjoittamani viesti ja huomata, että olen lainannut siinä vaikka Tiinaa. Saa mielestäni olla aika ameeba jos sitä ei tuosta kyseinen fiktiivinen henkilö löytäisi. Ei siitä mitään tarvitse etsiä kun se on siinä erittäin selvästi esillä. Kyllähän sitäpaitsi porukka tota tekee nytkin, tosin vaikeammalla tavalla kuin mitä ehdottamani ratkaisu toisi mukanaan.

Itseltäni ei ole ainakaan kertaakaan jäänyt minulle suunnattu viesti näkemättä, vaikka olenkin sen joutunut "etsimään" viestin sisältä.

Karma sanoi:
Miksi muuten mielestäsi on järkevämpää kirjoittaa yksi multiviesti kuin useampi yksittäinen?

Mielestäni se nyt vaan on typerän näköistä jos samalta nimimerkiltä tulee monta viestiä peräkkäin yhteen ketjuun, jos saman asian voisi kertoa yhdessäkin viestissä.

Minusta ei ainakaan useamman quoten iskeminen samaan viestiin ole mitenkään huonotapaista. Aika taikuri saa olla, jos heti ensisilmäykseen ei osu useampi lainaus, mutta viestin sisältö tulee pääpiirteittäin selväksi.

Dr Evil sanoi:
Kuinka vaikeaa se nyt on muka esim silmäillä tuo tässä ketjussani kirjoittamani viesti ja huomata, että olen lainannut siinä vaikka Tiinaa. Saa mielestäni olla aika ameeba jos sitä ei tuosta kyseinen fiktiivinen henkilö löytäisi.
Saa olla aika ameeba jos ei ymmärrä vieläkään että kyse ei ole siitä etteikö löytäisi, vaan siitä ettei välttämättä kiinnosta niinku pätkän vertaa selata jonkun pallinaaman, joita tälläkin foorumilla on enemmän kuin laki sallii, lapsellisia jorotuksia tai kiukutteluita. Saitko jo pisteen? Sä, eikä kukaan muukaan ole niin tärkeä ettäkö muiden, siis kaikkien muiden, pitäisi selailla sun jokainen viesti vain löytääkseen sun kirjoittaman vastineen, jota ei välttämättä osaa edes odottaa.

Mielestäni se nyt vaan on typerän näköistä jos samalta nimimerkiltä tulee monta viestiä peräkkäin yhteen ketjuun, jos saman asian voisi kertoa yhdessäkin viestissä.
Ai susta se on typerän näköistä? No onhan toi aika hyvä syy. Sillä peseekin huonot puolet laakista :rolleyes:

Karma sanoi:
Saa olla aika ameeba jos ei ymmärrä vieläkään että kyse ei ole siitä etteikö löytäisi, vaan siitä ettei välttämättä kiinnosta niinku pätkän vertaa selata jonkun pallinaaman, joita tälläkin foorumilla on enemmän kuin laki sallii, lapsellisia jorotuksia tai kiukutteluita. Saitko jo pisteen? Sä, eikä kukaan muukaan ole niin tärkeä ettäkö muiden, siis kaikkien muiden, pitäisi selailla sun jokainen viesti vain löytääkseen sun kirjoittaman vastineen, jota ei välttämättä osaa edes odottaa.

Ai susta se on typerän näköistä? No onhan toi aika hyvä syy. Sillä peseekin huonot puolet laakista :rolleyes:
Toi nyt menee jo aika naurettavaksi. Oliko jollakulla vielä jotain järkevää sanottavaa?

Knight sanoi:
Toi nyt menee jo aika naurettavaksi. Oliko jollakulla vielä jotain järkevää sanottavaa?
Millä tavalla naurettavaksi? Itseltäsi ei ole tullut vielä mitään järkevää tähän ketjuun. Opettele perustelemaan asiasi.

Se, ettei multiquottausta ole yleisesti harrastettu, ei ole mitenkään sattumaa tai innovaation puutetta. On vain helpompaa lukea viestiketjuja kun ei tarvitse itseä kiinnostamattomien kirjoittajien juttuja selata läpi. En tiedä kuinka hitaasti te skrollaatte ketjuja mutta ei meikäläinen ehdi lukea nimiä tekstin välistä ellen skrollaa niin hitaasti että saa tekstistä selvän. Kai teillä on aikaa lueskella pitkiä ketjuja. Koko elämä.

Eiköhön tämäkin asia kokemuksella tai pitkään pohtimalla selviä.

Karma sanoi:
Millä tavalla naurettavaksi? Itseltäsi ei ole tullut vielä mitään järkevää tähän ketjuun. Opettele perustelemaan asiasi.

Se, ettei multiquottausta ole yleisesti harrastettu, ei ole mitenkään sattumaa tai innovaation puutetta. On vain helpompaa lukea viestiketjuja kun ei tarvitse itseä kiinnostamattomien kirjoittajien juttuja selata läpi. En tiedä kuinka hitaasti te skrollaatte ketjuja mutta ei meikäläinen ehdi lukea nimiä tekstin välistä ellen skrollaa niin hitaasti että saa tekstistä selvän. Kai teillä on aikaa lueskella pitkiä ketjuja. Koko elämä.

Eiköhön tämäkin asia kokemuksella tai pitkään pohtimalla selviä.
No sinun perustelusi sille, miksi minun ja Dr Evilin mielestä täysin normaali käytäntö on jotenkin hyvien tapojen vastaista, perustuu täysin omiin mielipiteisiisi (Dr Evilin mielipiteillä eivät ilmeisesti ole samaa arvoa) tai täysin outoihin ja perusteettomiin olettamuksiin jostain yleisestä mielipiteestä. Ja minä kyllä esitin, että viestin hajottaminen kahdeksi ei tee viestien "hakemista" yhtään aiempaa helpommaksi. Millä tavalla lukijan on jotenkin helpompi silmäillä kahta tekstiä, jos näitä erottaa viestiraja quoten asemesta?

En myöskään oikein ymmärrä, miksi sinun pitää kirjoittaa kaikki noin vihamieliseen sävyyn.

Knight sanoi:
No sinun perustelusi sille, miksi minun ja Dr Evilin mielestä täysin normaali käytäntö on jotenkin hyvien tapojen vastaista, perustuu täysin omiin mielipiteisiisi (Dr Evilin mielipiteillä eivät ilmeisesti ole samaa arvoa) tai täysin outoihin ja perusteettomiin olettamuksiin jostain yleisestä mielipiteestä..
Ei, vaan se perustuu yli kymmenen vuoden kokemukseen nettiin (news+WWW) ja BBS:iin kirjoittelusta. Kuten se, että quottaus tulee tekstin päälle eikä alle, perustuu yleiseen mielipiteeseen siitä, mikä on paras käytäntö. Siitäkin on aiemmin ollut vaihtelevaa käytäntöä mutta järki voitti myös siinä.
Millä tavalla lukijan on jotenkin helpompi silmäillä kahta tekstiä, jos näitä erottaa viestiraja quoten asemesta?
Kun näen viestin, katson ensin onko se mulle suunnattu. Jos ei, katson keneltä se on ja jos ei tyypin mielipiteet kiinnosta, siirryn seuraavaan. Katse pysyy vasemmalla jotta näen nopeasti seuraavan kirjoittajan. Ja tätä toistetaan. Jos joku on lainannut mua jossain tekstin seassa eikä alussa, se menee luultavasti ohi silmien. Mulle on käynyt niin monesti ja monille muillekin. Siksi multiquottausta on pidetty huonona tapana. On kohteliaampaakin vastapuolta kohtaan kun osoitetaan sanat vain yhdelle kerrallaan (tää voi tosin tuntua rakettitieteeltä nuorella iällä).

En myöskään oikein ymmärrä, miksi sinun pitää kirjoittaa kaikki noin vihamieliseen sävyyn.
En mäkään ymmärrä miks sun pitää olla aina hapan vastarannan kiiski. Ollaan aika tasoissa.

Pitääkö seuraavaksi perustaa joku "Henkilökohtaista" -palsta?
Ei tietenkään seuranhakua, vaan toisille *ittuilua varten.

Karma sanoi:
Ei, vaan se perustuu yli kymmenen vuoden kokemukseen nettiin (news+WWW) ja BBS:iin kirjoittelusta. Kuten se, että quottaus tulee tekstin päälle eikä alle, perustuu yleiseen mielipiteeseen siitä, mikä on paras käytäntö. Siitäkin on aiemmin ollut vaihtelevaa käytäntöä mutta järki voitti myös siinä.

Minun mielestäni tuo multiviesti tulee ongelmaksi vasta siinä vaiheessa jos viestistä tulee erittäin pitkä, mutta niin kauan kuin viesti on kohtuullisen pituinen, niin ongelmaa ei pääse syntymään.

Tuo sinun yleinen mielipiteesi ei välttämättä ole niin yleinen kuin mitä luulet. Itse olen nähnyt multiviestin olevan muualla käytössä ja ainoa jonka olen asiasta kuullut valittavan olet sinä. Uskon kyllä että on muitakin, jotka jakavat mielipiteesi, mutta se ei todista multiviestia huonoksi.

Dr Evil sanoi:
Minun mielestäni tuo multiviesti tulee ongelmaksi vasta siinä vaiheessa jos viestistä tulee erittäin pitkä,
Ja milläs pitkien multiquottausviestien syntymisen estää (yleisesti, ei sun kohdalla)?

Tuo sinun yleinen mielipiteesi ei välttämättä ole niin yleinen kuin mitä luulet.
Siltä se saattaa tuntua jos omat kokemukset eivät ole kovin laajat ja otos biasoitunut. Senhän todistaa jo se ettet tunnistanut multiquottauksen ongelmaa.
Itse olen nähnyt multiviestin olevan muualla käytössä ja ainoa jonka olen asiasta kuullut valittavan olet sinä.
Valittavan? Toin multiquotesta huonon puolen esille ja se on valittamista? Whatever :D
Mäkin olen nähnyt foorumeita joissa on sallittu käyttäjille isot animoidut avatarit ja siguihin jättikuvat eikä niissä ole valitettu kyseisistä ominaisuuksista. Niissä ei sitten mitään ongelmaa varmaan ole.

Uskon kyllä että on muitakin, jotka jakavat mielipiteesi, mutta se ei todista multiviestia huonoksi.
Silti sen ongelma ei poistu mihinkään, eli se että vastineet eivät tavoita kohdetta yhtä hyvin kuin jos multiquoteja ei käytetä. Voit tehdä tällä informaatiolla mitä haluat, vaikka kiistää sen, mutta ei se asiaa miksikään muuta.

Hienoa. Sekään ei poista multiquoten ongelmaa. Kuten jo ekassa lauseessa tähän ketjuun totesin: se on kätevä ominaisuus.

Ylös Bottom