Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

MYST III Exile

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bandicoot
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bandicoot

Well-Known Member
Olen sitä koulukuntaa, joka innostui aikoinaan ihan hulluna tekstiseikkailuista. "Examine crate", "Open door", "NW" jne. eivät koskaan poistu mieleni sopukoista. Tekstiseikkailujen suosio oli ainakin maailmalla kova ja luonnollinen jatke niille oli graafiset tekstiseikkailut. 1994 ilmestynyt MYST vei minut lopullisesti mukanaan...

MYST oli käänteentekevä peli puzzlemaisissa seikkailuissa. Sen intensiivinen tunnelma ja mystisen kauniit maisemat pysäyttivät. Toden totta pysäyttivät, nimittäin pelissä edettiin kuvaruutu kerrallaan hiirtä klikkaamalla. Toteutus jakoikin pelaajat kahteen leiriin. Kriitikot ja "hardcore pelaajat" nyrpistivät moiselle nokkaansa, mutta tietyn piirin keskuuteen syntyi kultti. Kultti ja maine kasvoi niin suureksi, että ainakin jossain vaiheessa (tiedä sitten olisko vieläkin) MYST oli maailman eniten myyty PC-peli.

MYSTille tuli sittemmin kaksi loistavaa jatko-osaa, Riven ja Exile. Kaikki kolme löytyvät minulta PC-versioina. En pelaa juurikaan PC:llä muita pelejä, sillä konsolikin on keksitty ;). Exile teki aikamoisen ratkaisun pelattavuudessaan. Pelissä edettiin edelleenkin kuvaruutu kerrallaan, mutta nyt paikallaan pystyi kääntymään 360 astetta. Peli oli edelleenkin säilyttänyt tunnelmansa ja ovelan juonirakenteensa, josta ei välttämättä saa irti tarpeeksi, ellei ole tutustunut pelin aiempiin osiin.

Nyt sitten MYSTin kolmas osa, Exile, on kääntynyt PS2 versioksi. Onko kenelläkään kokemuksia käännöksen laadusta ja uskollisuudesta PC versiolle. Olisi mukava saada siis kommenttia sellaisilta, jotka ovat pelanneet molempia, PC että PS2 versiota. Lienee kylläkin aika harvassa...:)

Toki muutkin saavat laittaa kommentti ja kysymyksiä kyseiseen saagaan liittyen. Minä nimittäin tiedän siitä paljon. Voin hyvällä omallatunnolla väittää, että MYST-maailma saattaa viedä sinut mennessään ja omasta mielestäni MYST jatko-osineen on maailman paras peli.

PS2-versiota olen testaillut toistaiseksi vasta muutaman tunnin. PC-versiota en ole kolmosesta pelannut, ykköstä kylläkin tuli kaverien kanssa väännettyä.

Mainioltahan tuo vaikuttaa näin lyhyen kokeilun perusteella. Maisemat ovat julmetun hienoja ja hiiren puute ei haittaa. Liikkuminen hoituu askel kerrallaan, mutta tässäkin versiossa voi katsella vapaasti ympärilleen. Jos pelin tunnelma kolahtaa, se kolahtaa kunnolla.

Pahin ongelma PS2-käännöksessä on jatkuva latailu ja äänekäs levyn sahaaminen. Joka askeleen välillä saa odottaa muutaman sekunnin kun seuraavaa kuvakulmaa ladataan. Se vesittää muuten rennon rauhallisen tunnelman. Jos omistaa PC:n, ei siis kannata edes harkita PS2-versiota. Mutta joo, lisää juttua itse arvostelussa jahka ehdin perehtyä peliin paremmin.

Myst ei muuten enää ole maailman myydyin PC-peli, kirottu The Sims kiilasi sen ohi ihan äsken. ;)

Ylös Bottom