Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Naisten / miesten elokuvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lipasti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

lipasti

New Member
tervehdys,

olen tekemässä artikkelia Kotivinkki-lehteen aiheesta "kun pariskunnat menevät elokuviin"

eli pitäisi kerätä aineistoa siitä

- Kuka saa valita elokuvan ja miksi
- löytyykö ikinä sellaista elokuvaa jota molemmat haluavat katsoa
- mitä sellaiset elokuvat ovat

jos joku viitsii olla niin ystävällinen, että jaksaa muutaman rivin kirjoittaa, olisin mitä kiitollisin,

t. roope lipasti
toimittaja

Vastaus: naisten elokuvat ja miesten elokuvat

lipasti sanoi:
tervehdys,

olen tekemässä artikkelia Kotivinkki-lehteen aiheesta "kun pariskunnat menevät elokuviin"

eli pitäisi kerätä aineistoa siitä

Meillä leffavalinnat tehdään pääsääntöisesti yhdessä. Tosin kunnioitan sen verran vaimoni näkemyksiä ja leffamakua etten väkisin tyrkytä pasifistille kaikkia hyllystä löytyviä mäiske- ja kauhuelokuvia katsottavaksi. Maailmassa on kuitenkin tehty suunnattoman paljon elokuvia, joista me molemmat pidämme.

Viitaten ensimmäiseen vastaukseeni: löytyyhän niitä, paljonkin. Laadukas draama, hyvin tehdyt ihmissuhde-elokuvat, elämäkertaelokuvat, historialliset seikkailut ja hyvin tehty jännitysviihde tyyliin Alfred Hitchcock. Yhteisenä nimittäjänä yleensä laadukas käsikirjoitus ja onnistuneet roolisuoritukset.

Ja tarkemmalla lukemisella huomasin että kysymyksessä taidettiinkin tarkoittaa nimenomaan teatterielokuvia, mutta ei se juuri vastaukseen vaikuta. Tietenkin teatterielokuvien tarjonta painottuu, ainakin Suomessa parin suurimman kaupungin ulkopuolella, lähinnä amerikkalaiseen popcorn-viihteeseen, joka käytännössä pakottaa usein turvautumaan oman kotiteatterin ohjelmistoon, vaikka mieli tekisi mennä elokuviin.

lipasti sanoi:
- Meillä minä olen usein se, joka valitsee elokuvat, mutta se johtuu lähinnä siitä, että tyttöystäväni ei ole niin perehtynyt elokuviin kuin minä, joten hän luottaa makuuni.

- Kertaakaan ei vielä ole tullut riitaa siitä, mitä katsotaan, sillä molemmat pidämme samankaltaisista elokuvista ja muutenkin makumme on lähes yksi yhteen joka asiassa.

- Viime aikoina olemme katselleet erityisen paljon Woody Allenin, Monty Pythonin ja Speden vanhaa tuotantoa, joista molemmat pidämme. Johnny Deppin elokuvista pidämme myös molemmat, samoin David Lynchin tuotoksista. Yleensäkin pidämme enemmän hieman valtavirrasta poikkeavista teoksista, mutta ns. "suurelokuviakin" tulee usein katsastettua (esim. Pirates of the Caribbean 1&2, V for Vendetta jne.). Lisäksi pidämme molemmat zombie-elokuvista (etenkin Romeron trilogiasta) sekä hieman hengellisemmistä leffoista, kuten Scorsesen Kristuksen viimeinen kiusaus ja Pasolinin Gospel According to St. Matthew. Katselemme siis ihan draamasta kauhuun ja se on aina plussaa, jos elokuvassa on syvempiä tasoja, mustaa ja kyynistä huumoria sekä yhteiskuntakritiikkiä. Näin siis meillä.

Me käymme elokuvissa yhdessä tyttöystävän kanssa katsomassa perusviihdettä. Romanttiset elokuvat katotaan mielummin kotipuolella, kuten myös sellaiset elokuvat joista tietää että toinen ei välitä. Näihin peruselokuviin joita käymme katsomassa lukeutuvat jenkkikomediat (poislukien teinikomediat) tai toimintakomediat. Myös brittihuumori iskee (esim Kanin Kirous). Viimeisenä lajina on Ice Agen (meille) aloittama piirretyt/animaatiot, seuraavaksi menemme katsomaan Cars....

Minun ja Avokkini leffassa käynti on vähentynyt sitä mukaan kun lippujen hinnat ovat nousseet. Leffat tuleekin nautittua nykyään kotona.

Olemme molemmat hyvin kaikkiruokaisia elokuvien suhteen, Kieslowskia tai Dammea, ihan fiiliksen mukaan. Yleensä tosin minä valitsen leffat koska omistan niin mainion leffamaun, välillä tulee kyllä tosin hiukan palautetta että ei taas sitä Rocky 4:sta. :D

Pakko kyllä sanoa että oli jo eukkoa valittaessa kriteerinä samanlainen elokuvamaku kuin minulla.

Ylös Bottom