Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shmn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Shmn

New Member
Enpä löytänyt ihmetyksekseni tälle vielä ketjua tältä puolelta. Pelihän julkaistiin euroopassa 15. päivä ja on jatkoa saman nimiselle ykkösosalle. Anime/manga -sarjan faneille eittämättä pääasiassa suunnattu.

En pelannut itse ykkösosaa enkä ylipäänsä ole pitänyt näitä anime -taistelupelejä kauhean korkeassa arvostuksessa. Tästä huolimatta innostuin pelistä katseltuani juutuubista videoita ja kävin noutamassa oman kappaleen 16. päivä. Nyt siis vajaa 3 päivää pelaamista takana ja ajattelin raapustella mietteitä.

Eli ihan ensimmäisenä otetaan traileri esiin: linkki ja sitten gameplay-video yhdestä taistelusta esimerkiksi: linkki.

Eli pelissä on kolme moodia: free battle (vs player, vs com), online battle (player battle, ranked matches, leaderboard) ja story mode. Free battle on se perus taistelupelien kaura eli aivan puhdasta mättöä. Hahmoja on yht 44, johon tosin sisältyy pari versiota parista hahmosta (eri skillejä myös, ei pelkästään ulkoasu) ja niistä noin puolet on heti käytettävissä ja loput avataan.

Unlockaus tapahtuu joko story modea läpi käymällä (tiettyä hahmoa vastaan taisteleminen yleensä unlockaa sen hahmon) tai pelin pisteitä keräämällä. Niitä saa kaikissa moodeissa, free ja online battlessa sen mukaan miten suoriutuu taistelussa. Kaikkien hahmojen unlockaaminen pelkästään esim free battlessa ei ole kovin vaikeaa (yhdestä taistelusta n. 2000-5000 pts, hahmoja aukeaa n. 20K pts välein ja 600K kohdalla kaikki on auenneet).

Story mode yllätti itseni aika positiivisesti koska en sellaista odottanut lainkaan. Se seuraa shippuudenin juonta alusta loppuun uskoollisesti ja mikäli sarjaa ei ole seurannut niin se ei ole este. SM on puoliverinen rpg ja varsin hyvin tehty. Pääjuonen lisäksi löytyy sivutehtäviä ja gathering/crafting-osastoa sekä harvinaisten itemien jne keräämistä maailmasta. Muiden pelaajien raporttien mukaan pääjuonen vetää läpi n. 13 tunnissa jos ei tee sivuhommia ja kaikkineen joku arvioi 30+ tuntia.

Eli näin taistelupeliksi, jossa moinen on melkeinpä kaikki extraa, varsin hyvin. SM:ssä vielä sellainen mainittava ero, että bossitaistelut on laajempia kuin normaalit taistelut ja niihin on panostettu. Esimerkkejä voi hakea juutuubista jos tämä puoli pelistä kiinnostaa.

Mutta sitten itse leipään (vai pihviin) eli taistelupelin taistelupuoleen. Liikkeet, kombot ja äksöni on näyttävää ja nopeatempoista, mutta systeemi on aika yksinkertainen ja myös taktiikka-pohjainen eli ns butan mash -meiningillä ei pärjää pitkälle. Kaikkien hahmojen kontrollit on samat, mikä tekee liikkeiden oppimisen ja käyttämisen oikeassa paikassa sitä tärkeämmäksi. Toisaalta se myös laskee oppimiskynnystä ns kasuaalipelaamiseen jos esim kämppiksen kanssa haluaa tahkoa niin ei tarvitse kuin perussysteemi opettaa (eli ei vaikeasti muistettavia liikesarjoja). En jaksa sepitellä koko systeemiä koska tämän ei ollut tarkoituskaan olla mikään kattava arvostelu, joten paketoin systeemiosuuden lyhyesti.

Mainitsemisen arvoista on kuitenkin muutama juttu: 1. helabaareja on 2 kpl joista toiselle mentäessä avautuu pelaajalle mahdollisuus overloadata chakra (=energia, joita käytetään skilleihin) ja aktivoida ns awakening, joka transformoi hahmon uuteen muotoon (muodolla myös drawbackit), 2. ultimate jutsut on energiakalliita pläjäyksiä, jotka on sopivan tehokkaita eli ei lopeta peliä yhdellä sujauksella mutta voivat olla ratkaisevia ajotuksesta riippuen, ja niihin sisältyy aina oma n. 10-15s animaatio (online-moodissa animaatiot typistetty muistaakseni pelin sujuvuuden parantamiseksi).

Ja sitten taktiikasta yleisemmin. Taistelut käydään kolmiulotteisella kentällä, joten esimerkiksi etäisyyden kontrollointi on olennaista ja oma taktiikka voi vaihdella hahmosta ja tilanteesta riippuen. Toisen lähelle voi olla helppokin päästä, tai sitten ei. Kaikki riippuu eniten pelaajista. Itselleni taistelukentän kolmiulotteisuus oli tervetullut muutos 2d-tappelupelien jälkeen, koska se lisää taktista ulottuvuutta parillakin tapaa.

Eniten pelin taistelumekaniikassa viehättää kuitenkin dynaamisuus eli se miten monilla eri tavoilla taistelu voi edetä ja miten luontevasti ja cinemaattisesti kaikki liikkeet sopivat yhteen. Jokaisen hahmon perus-kombosarjoissakin on jokaisessa useampia eri animaatiovaihtoehtoja (periaatteessa siis eri komboja, mutta samoilla napeilla vedetty) joten taistelut harvoin toistavat itseään tai näyttävät samoilta. Monta kertaa on ollut niin upean näköistä ja intensiivistä meininkiä, että matsin ois voinu vaikka suoraan heivata animesarjaan itseensä. Eritoten online-mätöt on ollu "jänskiä". Tässä onkin ensimmäisen miinuksen paikka sillä replay -toiminto puuttuu, että upeita mättöjään saa tallennettua. Toivon todella, että tämä saadaan lisättyä tulevaisuudessa päivityksen myötä.

Nettiominaisuutta ei edeltäjässä tietääkseni ollut (kun en sitä pelannut), mutta se on ollut suurta hupia ja pidemmän aikajänteen viihdytysarvon kannalta keskeinen. Lagia on tullut hyvin vähän tähän asti eikä pelien löytäminenkään kovin hankalaa ollut. Systeemi on saman oloinen kuin SF4:ssa mutta hieman sujuvampi (SF4 heittelee random erroreita joita ei tässä ole tullut vastaan).

Siinäpä noita mietteitä. Tarkoitus oli siis omia hyvin positiivisia kokemuksia jakaa ja kannustaa muitakin hankkimaan peli jos nyt vaikka on ennakkoasenteita tämän tyyppisiä pelejä kohtaan (kun en itsekään ole liiemmin aiemmista välittänyt). Hauskaa on tämän parissa ollut.

Ja jospa muitakin pelaajia löytyy niin voi PSN IDtä jakaa ja tarkemmin keskustella esim hahmotaktiikoista ja -balanssista.

Dattebayo! Tai jotain sinne päin..
 
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Kovasti tämä itseänikin kiinnostaa kun tuli tuota NUN Storm ykköstä pelattua suht paljon. Nämä pelithän on komeita ku Brad Pitt ja taistelut täyttä hienoutta. Ykkösen suurin miinus oli ehdottomasti tarina, joka jäi pahasti Xboxin Broken Bondsin varjoon häviten 100-0.

Mitä nyt olen muutamia videoita katsonut niin näyttää siltä että tällä kertaa on tarinaan panostettu todella hyvin. Ainakin se näyttää vähän yhtenäisemmältä kuin ekassa stormissa, jossa juoni meni Valikko -> mission -> taistelu -> valikko - mission .. ilman mitään välivideoita tai pohjustusta seuraavaan taisteluun.

Ehdoton hankinta minulle, seuraan kyseistä sarjaa mangana ja välillä animenakin.
 
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Itsekkin yhdyn Shmn jäsenen tekstiin. Peli on kaiken puolin hyvä, mutta parannuksia on myös olemassa.

Itse olen seuranut Naruto animea, pelanut kyseisen ensimmäisen osan ja pelaa para-aikaan kyseistä teosta.

Pelissä käydään tarinan tärkeimmät osat ja lähes kaikkea animen vuorosanoja tulee esille. Hyvin yksityiskohtia animesta, on kuitenkin jätetty pois. Esimerkiksi animessa tavataan viholliset yhdessä rakennuksen läheltä, niin pelissä on tavataan metsässä.

Se olisi aina plussaa, jos hahmon vaatteet vähän hajoaisivat, kun animessa Kakashin yhdessä taistelussa, on menettänyt suojaliivin ja päähuovin.

"Shunshin no jutsu" on olemassa henkilökohtaisia. Konohan ninjoilla puu pala (Guy ja Lee häipyy nopeasti), Itachilla varikset ja Kisame vesi jne. Niillä, jotka eivät ole käyttäneet kertaakaan "Shunshin no jutsu" korvataan puu palikalla. Free battle pelissä hahmon valikossa pääsee valitsemaan minkälainen esine tulee, kun katoat pelaajan taakse. (L1)

Sitten itse tarinan seikkaileminen. Ensimmäinen vapaa seikkaileminen konohan kylässä ollaan korvattu tällä kerralla putkimaisilla reitteillä. Itse henkilökohtaisesti pidän enemmän tämän toisen osan seikkailemisesta. Kun kerrankin pääsee seikkailee paikkoihin mitä ekassa ei onnistuttu. Mutta se olisi vielä hienompaa, jos pääsee seikkailee ihan vapaasti ja hypellä puusta puuhun jne. eli pientä tasohyppelyä kaipaisin peliin. Kyllä, tässä osassa hahmo pysyy mukavasti maan pinnalla (pääset kyllä hyppimään, mutta ei ole hyötyä)

Pomotaistelut ovat myös näyttäviä, kun niissä on välianimaatiot jossa pitää painella nappi sarjoja.

Lataukset ovat hyvin lyhyita, ettei ehdi lainkaan tuskastua.

Tälläset ajatukset minulla tällä hetkellä. Kirjoitan lisää, jos tulee lisää. :D

Mutta odotan hyvin mielenkiinnolla kuinka paljon parantuu Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 3:ssa. Kyllä pelistä vielä paremmaksi tulee, kunha lisätään lisää anime henkeä peliin!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Mitä nyt olen muutamia videoita katsonut niin näyttää siltä että tällä kertaa on tarinaan panostettu todella hyvin. Ainakin se näyttää vähän yhtenäisemmältä kuin ekassa stormissa, jossa juoni meni Valikko -> mission -> taistelu -> valikko - mission .. ilman mitään välivideoita tai pohjustusta seuraavaan taisteluun.

Tarinamoodi tuntuu ihan omalta peliltään ja on huolellisesti tehty eikä anna sellaista kuvaa, että kyse olisi vain pakollisesta täytteestä taistelupelin kylkiäisenä. Pikemminkin usein toisin päin. Melkeinpä voisi olla paikallaan arvostella story mode omana RPG:nään ja free/online -moodi fighterina.

Animea katselin itse joskus vuosia sitten perusnarutoa ja tuskannuin sen lapsellisuuteen ja lopetin, mutta annoin uuden mahdollisuuden kun shippuuden tuli ja siinähän oli huomattavasti parempaa menoa: hyviä mättöjä, vähemmän fillereitä ja akatsuki -organisaatio muistutti heti genei ryodania hxh:sta mikä oli omiaan parantamaan sarjaa.

SM:n pelaaminen on vähän sama kuin katsoisi shippuudenin uudestaan, mutta enemmän olennaiseen keskittyen (ja se, että itse kontrolloi hahmoja ja pelaa taistelut oikeastaan vain parantaa ns immersiota). Sopii siis kaikille kolmelle pelaajatyypille: niille, jotka ovat nähneet vanhaa narutoa mutta eivät shippuudenia, niille jotka ovat nähneet molemmat ja niille, jotka eivät ole nähneet kumpaakaan.

Toki jos ei ole yhtäkään jaksoa nähnyt ei ole ennalta tutustunut hahmoihin eikä tiedä kaikkien historiaa ja keskinäisiä suhteita, mutta stoorimoodi on sen verran konsistentti ettei se oikeastaan odota pelaajalta ennakkotietoja vaan selittää kaiken riittävästi. Toisaalta jos on sarjaa nähnyt niin osaa paremmin arvostaa osia stoorista.

Eli suurin haaste olisikin saada sarjaa näkemättömät heput nappaamaan pelin hyllystä. Siinä onkin haastetta, koska narutolla on suht huono maine monissa piireissä (mikä on osin ansaittuakin, koska shippuudenia edeltävä norminaruto on paikoin aika lasten skeidaa niin sanotusti, shippuudenissa sen sijaan hahmot sen sijaan ovat varttuneempia ja meininki muutenkin näin aikuisemmalle yleisölle sopivampaa -- toki muistetaan, että kyseessä on anime joten tietyt lapselliset / animehuumorin piirteet löytyvät).

Mutta joo, se palopuheista. Ai niin, piti vielä mainita mikäli joku miettii noita kieliä niin pelissä on valittavana sekä eng että jap -äänet (eng subit jap -äänillä tietty), alkudemossa on eng -puheet koska omat setukset loadataan vasta sen jälkeen, mutta eipä alkudemolla juur virkaa ole kun kaikki clipit tulee stoorimoodissa sitten.
 
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Ai niin, piti vielä mainita mikäli joku miettii noita kieliä niin pelissä on valittavana sekä eng että jap -äänet (eng subit jap -äänillä tietty)
Jos vain on suinkin mahdollista, niin kyseisellä kokoonpanolla mennään. Itse tykkään kovasti japanin kieli raitana (opettelemassa kieltä), vaikken ymmärrä kaikkea. Se vaan yksinkertaisesti kuullostaa paremmalta kuin englanti.

Kun usein japanin kieli/ääni ei käytetä EU-versiosta, kuten FF XIII ja Dynasty warriors gundam 2.
 
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Herätelläänpäs tätäkin ketjua uudestaan jalkeille. On nyt tullut tilattua tuo NUS-2(Mahtava lyhenne. Keksin ihan itse) ja tässä odotellaan posteljoonia. Demo vakuutti erityisesti eräällä osa-alueella, johon en ole törmännyt vielä yhdessäkään pelaamassani taistelupelissä(Tekkenit(Kolmonen oli ainoa hyvä. Tämä uuden sukupolven jatko-osa osasto on vain pettänyt pettämistään), Soulcalibur 4 ja DOA 2). Hahmojen liikkuminen on niin mahtavan vapaata, että oikein ilon kyyneleet pääsi lähes silmistä. Vihdoinkin kunnon kolmiulotteinen mättöpeli, jossa jäbällä pystyy vaikka juoksemaan ympyrää vapaasti ilman "kankeilua".

Tarina puoleltakin kiva oli kuulla tekijöiden keskittyvän Shippuden osioon. Mieluummin tosin haluaisin vaan kaikki hahmot ja niiden erikoisliikkeet heti käyttöön, jotta voisin mennä nettipeliin ottamaan turpaan muilta ihmisiltä. :D

Hiukan siis ärsyttää, että joudun laahaamaan näkemäni tarinan uudestaan läpi jokaisella hahmolla, ennen kuin saan ne käytettäviksi nettimättöihin. Nooh. Pääasia, että pelattavuus on kunnossa. Muutaman gamplay videon ziikattua youtubesta on tullut vähintäänkin selväksi, ettei matseja voita pelkällä nappien rämpyttämisellä.

Onko täällä ketään, jolla on jo pitkän linjan kokemusta tästä kakkosesta? Tekisi mieli tietää, että onko nuo nettitaistelujen lataus ongelmat jo korjattu.
 
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Meinaat haku systeemiä vai? =P

Taidan meinata lähinnä sitä, että se latausruutu siinä, (joka näyttää kenen kanssa seuraavaksi tapellaan) ei näy maailmanloppuun asti, vaan taistelemaan pääsee muutaman sekunnin sisällä. =P
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Taidan meinata lähinnä sitä, että se latausruutu siinä, (joka näyttää kenen kanssa seuraavaksi tapellaan) ei näy maailmanloppuun asti, vaan taistelemaan pääsee muutaman sekunnin sisällä. =P
Ei minun mielestäni ei se latausruutu kauan lada, mutta ei se kuitenkaan muutama sekunnin juttu ole =P
 
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Ei minun mielestäni ei se latausruutu kauan lada, mutta ei se kuitenkaan muutama sekunnin juttu ole =P

Ei varmasti toki ole muutaman sekunnin juttu, mutta kun silloin vuonna sipuli ja naaraskirves muun muassa gametrailerssin arvostelussa mainittiin tuosta jutusta, niin päätin odotella hiukan, ennen kuin tähän tuotteeseen tartun. Mää kun oon niin kärsimätön. =P
 
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Nettiominaisuutta ei edeltäjässä tietääkseni ollut (kun en sitä pelannut), mutta se on ollut suurta hupia ja pidemmän aikajänteen viihdytysarvon kannalta keskeinen.

Ei ollut ei. Ajattelin vain mainita.

En ole itse hankkinut tätä peliä, tosin olen kokeillut ensimmäistä ultimate ninja stormia. Ykkösessä oli periaatteessa 'storymoodi', joskin aivan olemattoman köyhä sellainen. En tiedä onko tähän tapahtunut mitään muutosta. Lisäksi peli oli kyllä visuaalisesti hieno, mutta sen monipuolisuudesta ja syvyydestä taistelupelinä voi olla montaa mieltä. Tasapainoiseksi en sitä ainakaan sanoisi. Mitä olen kuullut ulkomaisilta taistelupelitutuiltani, kakkonen ei ole myöskään tasapainoisemmaksi muuttunut.

Tässä vähän kommenttia tutuiltani mikä vain vahvistaa mitä epäilin.

Just to sum it up, my top-five list of the most broken stuff in Ultimate Ninja Storm 2:

1. Substitution Jutsu! Being able to substitution-jutsu every kind of offense -- be it a throw, a jutus, or combos, you name it -- at the expense of only the tiniest amount of chakra flushes the whole fighting system down the drain. Whoever attacks first, loses. And you don't even have to spam the block button if a turbo controller can do that for you.
2. "KnJ Canceling!" How about connecting a substitution jutsu into an unbeatable Ultimate Jutsu? With UNS2 you can do just that, with a select cast of characters only.
3. God tiers! The game's huge roaster of more than 40 playable characters is so highly unbalanced that you've got no chance to put up a solid fight with mid-tier chars.
4. Awakenings! Alright: Let's assume you've nailed your newbie opponent with your best stuff, draining away his health bar considerably. Be proud of yourself, but it's still game over for you as soon as he activates his Awakening mode. Of course, only some characters have solid Awakenings, unfortunately, most likely, not yours.
5. Broken stages! In the face of the core mechanics being broken, this may just seem like something minor. It's still noteworthy, though, that on some stages (Orochimaru's Hideout; Training Field) you can push your opponent outside the map making him unreachable for your jutsus.

Eli käännöstä osaamattomille:
1. Substitution jutsu (ennen siis tarkoitti vain blokin spämmäystä, en tiedä miten nykyään toimii.), voit käyttää sitä mitä tahansa hyökkäystä, heittoa ja jutsua vastaan. Ja kustannus on vain mitätön määrä chakraa. Tämä tarkoittaa käytännössä että se joka hyökkää ensin, häviää. Se siitä taistelusysteemistä. Jos blokin spämmäys käy sormille, käytä turbokontrolleria.

2. Tietyt (eivät siis edes tasapuolisesti kaikki) hahmot voivat linkata substitution jutsun suoraan ultimate jutsuun. Ai kehtasit painaa lyöntinappulaa? No menetäppä siitä kaksi stakkia lifebaareja. Jos hahmosi ei kuulu tähän linkkaajien eliittiklubiin, voi voi.

3. God tierit. Pelissä on 40+ hahmoa joista suurin osa ei mahda mitään niille muutamalle god-tier hahmolle.

4. Awakening moodit. Vain osalla hahmoista on hyvät awakening moodit ja ne ovat liian overpowered verrattuna tavalliseen hahmoon.

5. Osa kentistä on rikki ja voit työntää vastustajan kentän ulkopuolelle missä siihen ei enää pääse käsiksi.

En epäile noita lausuntoja itse yhtään. Tietyillä hahmoyhdistelmillä sain ykkösessä tapetuksi vastustajan kahdella combolla (combo = vastustaja ei pääse hyökkäysten väliin ja joutuu siis syömään kaiken). Combo taas lähtee liikkeelle ihan mistä vain, yleensä substitution jutsusta. Vähän muutoksia on tapahtunut taistelusysteemissä, esim awakeningmoodissa on nyt rajoituksia (voit käyttää ainoastaan tavallisia jutsuja (poislukien ultimate), et tavallisia hyökkäyksiä tai assisteja, sinua ei voi heittää, sinuun ei voi käyttää ultimatea ja ylipäätään sinuun voi osua vain tavallisilla jutsuilla.)
mutta tasapainoisemmaksi peli ei näytä muuttuneen. No, ultimate jutsut ovat ilmeisesti edelleen hienon näköisiä leffapätkiä :D..
 
Vastaus: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 [PS3]

Eli käännöstä osaamattomille:
1. Substitution jutsu
2. Tietyt (eivät siis edes tasapuolisesti kaikki) hahmot
3. God tierit.
4. Awakening moodit.
5. Osa kentistä on rikki
1. En itse ole katsonut paljonko voi käyttää mutta kuitenkaan ei voi loputtomiin tehdä. Luulisin joku 5-10 kertaa pystyy tehdä täydellä chakra palkilla. Eihän se vielä päätä peli kuka hyökkää ensin?
2. Jos meinaat Sage Narutoa verrattuna muihin hahmoihin, niin esim Sakura Harunolla olen voittanut useat moninpelissä.
3. Meinaatko esim Deidara hahmoa? Sen myönnän että se on melkoinen rasittava tapaus moninpelissä, kun ei pelaajat tee muuta kuin rämpyttää O-nappia...
4. Se on kyllä totta että esim. hirviö omistava hahmot (Naruto ja...) on voimakkaampi kuin esim Sakura Harunon Awekening mode, mutta eikö se ole juuri kuin animessa? Eihän Sakura voinut lainkaan mitään Naruton neljä hännän modelle. Mutta jos tehdään vielä parempi Yamato esim. voi vaikka pysäyttää Naruton awekening mode kuin animessakin..
5. Onko se näin? Itsellä ei ole kertaakaan tapahtunut niin...
 
Ylös Bottom