Enpä löytänyt ihmetyksekseni tälle vielä ketjua tältä puolelta. Pelihän julkaistiin euroopassa 15. päivä ja on jatkoa saman nimiselle ykkösosalle. Anime/manga -sarjan faneille eittämättä pääasiassa suunnattu.
En pelannut itse ykkösosaa enkä ylipäänsä ole pitänyt näitä anime -taistelupelejä kauhean korkeassa arvostuksessa. Tästä huolimatta innostuin pelistä katseltuani juutuubista videoita ja kävin noutamassa oman kappaleen 16. päivä. Nyt siis vajaa 3 päivää pelaamista takana ja ajattelin raapustella mietteitä.
Eli ihan ensimmäisenä otetaan traileri esiin: linkki ja sitten gameplay-video yhdestä taistelusta esimerkiksi: linkki.
Eli pelissä on kolme moodia: free battle (vs player, vs com), online battle (player battle, ranked matches, leaderboard) ja story mode. Free battle on se perus taistelupelien kaura eli aivan puhdasta mättöä. Hahmoja on yht 44, johon tosin sisältyy pari versiota parista hahmosta (eri skillejä myös, ei pelkästään ulkoasu) ja niistä noin puolet on heti käytettävissä ja loput avataan.
Unlockaus tapahtuu joko story modea läpi käymällä (tiettyä hahmoa vastaan taisteleminen yleensä unlockaa sen hahmon) tai pelin pisteitä keräämällä. Niitä saa kaikissa moodeissa, free ja online battlessa sen mukaan miten suoriutuu taistelussa. Kaikkien hahmojen unlockaaminen pelkästään esim free battlessa ei ole kovin vaikeaa (yhdestä taistelusta n. 2000-5000 pts, hahmoja aukeaa n. 20K pts välein ja 600K kohdalla kaikki on auenneet).
Story mode yllätti itseni aika positiivisesti koska en sellaista odottanut lainkaan. Se seuraa shippuudenin juonta alusta loppuun uskoollisesti ja mikäli sarjaa ei ole seurannut niin se ei ole este. SM on puoliverinen rpg ja varsin hyvin tehty. Pääjuonen lisäksi löytyy sivutehtäviä ja gathering/crafting-osastoa sekä harvinaisten itemien jne keräämistä maailmasta. Muiden pelaajien raporttien mukaan pääjuonen vetää läpi n. 13 tunnissa jos ei tee sivuhommia ja kaikkineen joku arvioi 30+ tuntia.
Eli näin taistelupeliksi, jossa moinen on melkeinpä kaikki extraa, varsin hyvin. SM:ssä vielä sellainen mainittava ero, että bossitaistelut on laajempia kuin normaalit taistelut ja niihin on panostettu. Esimerkkejä voi hakea juutuubista jos tämä puoli pelistä kiinnostaa.
Mutta sitten itse leipään (vai pihviin) eli taistelupelin taistelupuoleen. Liikkeet, kombot ja äksöni on näyttävää ja nopeatempoista, mutta systeemi on aika yksinkertainen ja myös taktiikka-pohjainen eli ns butan mash -meiningillä ei pärjää pitkälle. Kaikkien hahmojen kontrollit on samat, mikä tekee liikkeiden oppimisen ja käyttämisen oikeassa paikassa sitä tärkeämmäksi. Toisaalta se myös laskee oppimiskynnystä ns kasuaalipelaamiseen jos esim kämppiksen kanssa haluaa tahkoa niin ei tarvitse kuin perussysteemi opettaa (eli ei vaikeasti muistettavia liikesarjoja). En jaksa sepitellä koko systeemiä koska tämän ei ollut tarkoituskaan olla mikään kattava arvostelu, joten paketoin systeemiosuuden lyhyesti.
Mainitsemisen arvoista on kuitenkin muutama juttu: 1. helabaareja on 2 kpl joista toiselle mentäessä avautuu pelaajalle mahdollisuus overloadata chakra (=energia, joita käytetään skilleihin) ja aktivoida ns awakening, joka transformoi hahmon uuteen muotoon (muodolla myös drawbackit), 2. ultimate jutsut on energiakalliita pläjäyksiä, jotka on sopivan tehokkaita eli ei lopeta peliä yhdellä sujauksella mutta voivat olla ratkaisevia ajotuksesta riippuen, ja niihin sisältyy aina oma n. 10-15s animaatio (online-moodissa animaatiot typistetty muistaakseni pelin sujuvuuden parantamiseksi).
Ja sitten taktiikasta yleisemmin. Taistelut käydään kolmiulotteisella kentällä, joten esimerkiksi etäisyyden kontrollointi on olennaista ja oma taktiikka voi vaihdella hahmosta ja tilanteesta riippuen. Toisen lähelle voi olla helppokin päästä, tai sitten ei. Kaikki riippuu eniten pelaajista. Itselleni taistelukentän kolmiulotteisuus oli tervetullut muutos 2d-tappelupelien jälkeen, koska se lisää taktista ulottuvuutta parillakin tapaa.
Eniten pelin taistelumekaniikassa viehättää kuitenkin dynaamisuus eli se miten monilla eri tavoilla taistelu voi edetä ja miten luontevasti ja cinemaattisesti kaikki liikkeet sopivat yhteen. Jokaisen hahmon perus-kombosarjoissakin on jokaisessa useampia eri animaatiovaihtoehtoja (periaatteessa siis eri komboja, mutta samoilla napeilla vedetty) joten taistelut harvoin toistavat itseään tai näyttävät samoilta. Monta kertaa on ollut niin upean näköistä ja intensiivistä meininkiä, että matsin ois voinu vaikka suoraan heivata animesarjaan itseensä. Eritoten online-mätöt on ollu "jänskiä". Tässä onkin ensimmäisen miinuksen paikka sillä replay -toiminto puuttuu, että upeita mättöjään saa tallennettua. Toivon todella, että tämä saadaan lisättyä tulevaisuudessa päivityksen myötä.
Nettiominaisuutta ei edeltäjässä tietääkseni ollut (kun en sitä pelannut), mutta se on ollut suurta hupia ja pidemmän aikajänteen viihdytysarvon kannalta keskeinen. Lagia on tullut hyvin vähän tähän asti eikä pelien löytäminenkään kovin hankalaa ollut. Systeemi on saman oloinen kuin SF4:ssa mutta hieman sujuvampi (SF4 heittelee random erroreita joita ei tässä ole tullut vastaan).
Siinäpä noita mietteitä. Tarkoitus oli siis omia hyvin positiivisia kokemuksia jakaa ja kannustaa muitakin hankkimaan peli jos nyt vaikka on ennakkoasenteita tämän tyyppisiä pelejä kohtaan (kun en itsekään ole liiemmin aiemmista välittänyt). Hauskaa on tämän parissa ollut.
Ja jospa muitakin pelaajia löytyy niin voi PSN IDtä jakaa ja tarkemmin keskustella esim hahmotaktiikoista ja -balanssista.
Dattebayo! Tai jotain sinne päin..
En pelannut itse ykkösosaa enkä ylipäänsä ole pitänyt näitä anime -taistelupelejä kauhean korkeassa arvostuksessa. Tästä huolimatta innostuin pelistä katseltuani juutuubista videoita ja kävin noutamassa oman kappaleen 16. päivä. Nyt siis vajaa 3 päivää pelaamista takana ja ajattelin raapustella mietteitä.
Eli ihan ensimmäisenä otetaan traileri esiin: linkki ja sitten gameplay-video yhdestä taistelusta esimerkiksi: linkki.
Eli pelissä on kolme moodia: free battle (vs player, vs com), online battle (player battle, ranked matches, leaderboard) ja story mode. Free battle on se perus taistelupelien kaura eli aivan puhdasta mättöä. Hahmoja on yht 44, johon tosin sisältyy pari versiota parista hahmosta (eri skillejä myös, ei pelkästään ulkoasu) ja niistä noin puolet on heti käytettävissä ja loput avataan.
Unlockaus tapahtuu joko story modea läpi käymällä (tiettyä hahmoa vastaan taisteleminen yleensä unlockaa sen hahmon) tai pelin pisteitä keräämällä. Niitä saa kaikissa moodeissa, free ja online battlessa sen mukaan miten suoriutuu taistelussa. Kaikkien hahmojen unlockaaminen pelkästään esim free battlessa ei ole kovin vaikeaa (yhdestä taistelusta n. 2000-5000 pts, hahmoja aukeaa n. 20K pts välein ja 600K kohdalla kaikki on auenneet).
Story mode yllätti itseni aika positiivisesti koska en sellaista odottanut lainkaan. Se seuraa shippuudenin juonta alusta loppuun uskoollisesti ja mikäli sarjaa ei ole seurannut niin se ei ole este. SM on puoliverinen rpg ja varsin hyvin tehty. Pääjuonen lisäksi löytyy sivutehtäviä ja gathering/crafting-osastoa sekä harvinaisten itemien jne keräämistä maailmasta. Muiden pelaajien raporttien mukaan pääjuonen vetää läpi n. 13 tunnissa jos ei tee sivuhommia ja kaikkineen joku arvioi 30+ tuntia.
Eli näin taistelupeliksi, jossa moinen on melkeinpä kaikki extraa, varsin hyvin. SM:ssä vielä sellainen mainittava ero, että bossitaistelut on laajempia kuin normaalit taistelut ja niihin on panostettu. Esimerkkejä voi hakea juutuubista jos tämä puoli pelistä kiinnostaa.
Mutta sitten itse leipään (vai pihviin) eli taistelupelin taistelupuoleen. Liikkeet, kombot ja äksöni on näyttävää ja nopeatempoista, mutta systeemi on aika yksinkertainen ja myös taktiikka-pohjainen eli ns butan mash -meiningillä ei pärjää pitkälle. Kaikkien hahmojen kontrollit on samat, mikä tekee liikkeiden oppimisen ja käyttämisen oikeassa paikassa sitä tärkeämmäksi. Toisaalta se myös laskee oppimiskynnystä ns kasuaalipelaamiseen jos esim kämppiksen kanssa haluaa tahkoa niin ei tarvitse kuin perussysteemi opettaa (eli ei vaikeasti muistettavia liikesarjoja). En jaksa sepitellä koko systeemiä koska tämän ei ollut tarkoituskaan olla mikään kattava arvostelu, joten paketoin systeemiosuuden lyhyesti.
Mainitsemisen arvoista on kuitenkin muutama juttu: 1. helabaareja on 2 kpl joista toiselle mentäessä avautuu pelaajalle mahdollisuus overloadata chakra (=energia, joita käytetään skilleihin) ja aktivoida ns awakening, joka transformoi hahmon uuteen muotoon (muodolla myös drawbackit), 2. ultimate jutsut on energiakalliita pläjäyksiä, jotka on sopivan tehokkaita eli ei lopeta peliä yhdellä sujauksella mutta voivat olla ratkaisevia ajotuksesta riippuen, ja niihin sisältyy aina oma n. 10-15s animaatio (online-moodissa animaatiot typistetty muistaakseni pelin sujuvuuden parantamiseksi).
Ja sitten taktiikasta yleisemmin. Taistelut käydään kolmiulotteisella kentällä, joten esimerkiksi etäisyyden kontrollointi on olennaista ja oma taktiikka voi vaihdella hahmosta ja tilanteesta riippuen. Toisen lähelle voi olla helppokin päästä, tai sitten ei. Kaikki riippuu eniten pelaajista. Itselleni taistelukentän kolmiulotteisuus oli tervetullut muutos 2d-tappelupelien jälkeen, koska se lisää taktista ulottuvuutta parillakin tapaa.
Eniten pelin taistelumekaniikassa viehättää kuitenkin dynaamisuus eli se miten monilla eri tavoilla taistelu voi edetä ja miten luontevasti ja cinemaattisesti kaikki liikkeet sopivat yhteen. Jokaisen hahmon perus-kombosarjoissakin on jokaisessa useampia eri animaatiovaihtoehtoja (periaatteessa siis eri komboja, mutta samoilla napeilla vedetty) joten taistelut harvoin toistavat itseään tai näyttävät samoilta. Monta kertaa on ollut niin upean näköistä ja intensiivistä meininkiä, että matsin ois voinu vaikka suoraan heivata animesarjaan itseensä. Eritoten online-mätöt on ollu "jänskiä". Tässä onkin ensimmäisen miinuksen paikka sillä replay -toiminto puuttuu, että upeita mättöjään saa tallennettua. Toivon todella, että tämä saadaan lisättyä tulevaisuudessa päivityksen myötä.
Nettiominaisuutta ei edeltäjässä tietääkseni ollut (kun en sitä pelannut), mutta se on ollut suurta hupia ja pidemmän aikajänteen viihdytysarvon kannalta keskeinen. Lagia on tullut hyvin vähän tähän asti eikä pelien löytäminenkään kovin hankalaa ollut. Systeemi on saman oloinen kuin SF4:ssa mutta hieman sujuvampi (SF4 heittelee random erroreita joita ei tässä ole tullut vastaan).
Siinäpä noita mietteitä. Tarkoitus oli siis omia hyvin positiivisia kokemuksia jakaa ja kannustaa muitakin hankkimaan peli jos nyt vaikka on ennakkoasenteita tämän tyyppisiä pelejä kohtaan (kun en itsekään ole liiemmin aiemmista välittänyt). Hauskaa on tämän parissa ollut.
Ja jospa muitakin pelaajia löytyy niin voi PSN IDtä jakaa ja tarkemmin keskustella esim hahmotaktiikoista ja -balanssista.
Dattebayo! Tai jotain sinne päin..