Neljä tarinaa painajaisesta

P33RO

Artikkeli- ja arvostelutoimituksen päätoimittaja
Ylläpitäjä
Parhaat pelit rakentuvat usein vanhalle, hyväksi havaitulle konseptille, jota on vain muokattu jollakin virkistävällä tai yllättävällä tavalla. Tekijöiden uskallus innovoida ja puhaltaa uusia tuulia tuttuihin kaavoihin takaa yleensä parempia lopputuloksia kuin perusvarmat ja tylsät valinnat. Pienen No Code -studion Stories Untold on malliesimerkki onnistuneesta uudelleenlämmittelystä. Hatunnostoinen suoritus – varsinkin kuin uudistuksen kohteena on peligenreistä vanhin, tekstiseikkailu.

Katso ympärillesi

Neljään osaan jaettu Stories Untold yhdistelee 1980-lukulaisen scifin ja psykologisen kauhun moderniksi tekstiseikkailuksi. Pelaaja istutetaan yhden tai useamman päätteen – oli sitten kyseessä tietokone, oskilloskooppi taikka radio – ääreen naputtamaan komentoja ja säätöjä. Samalla tavalla kuin parin vuoden takaisessa Her Storyssa, ratkaisu on minimalistinen mutta toimiva. Immersio on hyvin vahva pelaajan istuessa itse näppäimistön ääressä kirjoittamassa sanoja, jotka ilmestyvät pelin sisäiselle näytölle. Tapahtumat aukeavat aivan kuin itse olisi paikalla.

[[{"fid":"71584","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":"900","width":"1440","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Pienellä budjetilla ja hyvin nopealla aikataululla luotu Stories Untold pitää otteessaan koko nelituntisen kestonsa ajan. Avausosa The House Abandon avaa vahvasti tarinalla henkilöstä, joka palaa pitkän tauon jälkeen autioon lapsuudenkotiinsa. Juonta viedään eteenpäin tekstin muodossa pelaajan kirjoittaessa tarvittavat komennot ruudulle. Ympäristön tutkiminen, ovien avaaminen ja huoneesta toiseen siirtyminen onnistuu simppelein käskyin. Hiljalleen teos karkaa tekstiseikkailun perinteisestä muotista, ja pelaaminen jakautuu kahteen tasoon – tekstimuotoiseen etenemiseen ja interaktioihin ympärillä olevien laitteiden kanssa. Tapahtumat keskittyvät pääasiassa aina yhteen tilaan muutamaa lyhyttä poikkeusta lukuun ottamatta.

[[{"fid":"71586","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":"432","width":"768","class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

Loput kolme episodia nivoutuvat samaan tarinakehykseen ja tematiikkaan, vaikka ympäristöt vaihtuvat aina laboratoriosta radiotorniin. Pelaajan rooliksi jää laitteiden operointi kirjallisten tai suullisten ohjeiden mukaan. Jokaisen laitteen mukana tuleva manuaali on oikeasta elämästä poiketen pakollinen paha. Tylsältä kuulostava ratkaisu on kaikkea muuta, sillä päätteiden käyttäminen on tarinavetoisen nimikkeen pihvi. Tekstiseikkailun lisäksi Stories Untoldia voi hyvällä omalla tunnolla kutsua pulmapeliksi. Tapahtumien taustat aukeavat radiosignaalien ja erilaisten aparaattien kautta sekä lyhyissä välivideoissa. Paperi ja kynä kannattaa myös pitää lähellä kryptisten puzzlejen varalta.

Paluu menneisyyteen

Uskottavan audiovisuaalisen suunnittelun kautta on luotu ympäristö, jota ei kyseenalaista ja johon uppoutuu huomaamattomasti. Kasettiasemalla varustettu tietokone, kulmikas VHS-nauhuri ja massiivinen videokamera näyttävät juuri siltä miltä pitää. No Coden teos ei loista niinkään graafisesti, vaan sen vahvuus on taidokkaassa taidesuunnittelussa. Kasarilapsille tutut laitteet herättävät nostalgian tunnetta, ja kaikkea tätä tuetaan realistisella, hieman rosoisella äänimaailmalla. Stories Untold on ehdottomasti koettava kuulokkeet korvissa illan kääntyessä jo yöhön.

[[{"fid":"71585","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":"1080","width":"1920","class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Radiokeskustelut ja kaikki pelissä esiintyvä dialogi on suoraviivaisen autenttista ilman ylimääräistä dramatiikkaa. Lisäksi ympäristöt ovat täynnä pieniä vinkkejä ja viitteitä taustatapahtumista. Aivan kuten hyvä kirja, Stories Untold jättää paljon kokijan mielikuvituksen ja tarkkaavaisuuden varaan. Tekstiseikkailun vahvuus on juurikin tarinakehyksen dynaamisuudessa: pelaaja itse täyttää kertomuksen puuttuvat aukot omien mielikuviensa mukaan.

Virkistävää nostalgiaa

Stories Untold on tunnelmallinen ja ajoittain jopa pelottava scifitarina. Mallikas audiovisuaalinen toteutus ja autenttinen 80-lukulainen tunnelma rakentavat toimivat puitteet erilaiselle kokemukselle. Tekijätiimi yllättää pelaajan useaan otteeseen ja pitää varpaillaan lopputeksteihin saakka. Pelin ainoat heikkoudet ovat tekstiseikkailuosioiden suppeahko komentovarasto sekä tallennusmahdollisuuden puuttuminen kesken osion. Näistä pienistä puutteista huolimatta Stories Untoldia voi kutsua alkuvuoden suurimmaksi yllättäjäksi. Jo pelkän erinomaisen alkutunnarin kuuleminen kaappaa tunnelmaan mukaan. Tarinavetoisista pulmapeleistä pitävät, tämä on teille.


Lue juttu sivustolla...
 
Ylös Bottom