Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nettiselaimet

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Knight
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Knight

Active Member
Mitä selainta käytätte ja miksi?

Itse käytän Netscape 7.0:aa. Tuntuu... ON Exploreria parempi. Varsinkin Tab-systeemi helpottaa kummasti, kun ei aina tarvitse avata uutta ikkunaa, jos haluaa katsella useampaa sivua samoihin aikoihin.

Minua kiinnostaisi kuitenkin enemmän nuo Operan hyvät puolet. Ainakin näyttää aikalailla IE:ltä.
 
Kovin vähän on tarvetta vaihtaa IE:tä mihinkään, kun se on nykyään vakaa, nopea ja näyttää kaikki sivut oikein. Käyttötottumukset ovat myös sellaiset, että en tarvitse ominaisuutta avata yhdessä selainikkunassa useampaa sivua. Duunikoneessa on Mozilla. Hyvähän sekin nykyään on. Kun nuo selaimet hoitavat homman niin hyvin ja Operalla joutuisi kärsimään mainoksista tai maksamaan ohjelmasta, ei Operaan ole kiinnostusta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Mitä selainta käytätte ja miksi?

Itse käytän Netscape 7.0:aa. Tuntuu... ON Exploreria parempi. Varsinkin Tab-systeemi helpottaa kummasti, kun ei aina tarvitse avata uutta ikkunaa, jos haluaa katsella useampaa sivua samoihin aikoihin.

Minua kiinnostaisi kuitenkin enemmän nuo Operan hyvät puolet. Ainakin näyttää aikalailla IE:ltä.

Opera on hivenen vikkelämpi kuin Netscape 7. "Fastest browser on earth", niinhän mainoksissakin lukee.:D

Ulkoasu on tyylikäs ja softa on kätsy. Kevyt selain, eikä vie juurikaan tilaa.

Uusin versio näyttää sivut useimmiten virheettä, toisin kuin aiemmat versiot. Ei tässä kyllä mitään mainoksia ole häiritsemässä, paitsi on tuossa ilmaisessa versiossa tuo banneri selaimen oikeassa yläkulmassa, mutta ei se häiritse.

Edit: Ja on muuten monesti jopa 10x nopeampi kuin IE6. Explorer on tähän verrattuna kuin ylensyönyt etana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Operan etu on myös se, että ei hypi popparitkaan silmille (pop up mainokset). Sekä se mitä ei ainakaan IE:ssä ole, eli voi pitää useita sivuja auki samassa selaimessa.
 
Opera on valintani featureiden, nopeuden ja vakauden johdosta.

Ominaisuuksista etenkin hiirieleet (oikea nappi pohjaan ja parin sentin heilautus, erittäin nopeasti ja vaivattomasti eteen/taakse/päivitä/uusi ikkuna yms), "viriteltävyys" ja tapa käsitellä ikkunoita vakuuttavat. Etenkin Opera 7 käynnistyy nopeasti ja lataa sivut erittäin nopeasti. Kaatuu myös erittäin harvoin.

Toimimattomia nettisivuja on tullut vastaan tasan yksi ja sekin on omituinen cgi-hässäkkä. Ainoana miinuksena sanoisin tiedostojen lataamisen. Toisin kuin IE, Opera ei avaa ääni- tai videoklippiä suoraan soitto-ohjelmaan, vaan lataa sen aluksi kovalevylle ja käynnistää sieltä. Ärsyttää kun pystyisi streeminäkin katsomaan/kuuntelemaan. Kenties tuonkin saisi säätämällä kuntoon.
 
IE:tä käyttelen eikä ole tätä mihinkään tarvetta vaihtaa,Operaa oon kerran kokeillut ja se riitti. Mä olen jo kiintynyt IE:hen. Ja lisäksi Operassa ei näy kaikissa sivuissa navigaatio kunnolla mikä on iso miinus. Ja sitten täytyy erikseen latailla joku pölhö Java Sun ohjelma jotta java toimii.
 
Itse käytän IE:tä, koska en näe mitään hyötyä hommata muutakaan. Ainut asia mitä tarvitsen on osoiterivi, back ja forvard napit, mitkä löytyvät jo hiirestäni. Aika usein IE silti kaatuu.
 
Minulla kyllä joskus kaatuilee Opera, en tiedä miksi jotkut sivut tuntuu olevan vähän hankalia. Viimeksi olen havainnut tuota kaatuilua, silloin kun kirjautuu ulos hotmailista, silloinhan mennään jollekin msn.fi sivustolle, jonka se lataa osittan, kunnes kaatuu. Varmaan jokin mainos aiheuttaa ongelmia sillä sivulla. Operan versio on 7.01
 
Imutin uusiksi Opera 7.03 version. Mistä tässä saa valita tekstin koon ja fontin? tää on suomenkielinen versio mutta en silti löydä vaiks menin jo kaikki valikot läpi. Helppiä!
 
Little Girl ja Blaxor eivät siis vain tiedä paremmasta.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Blaxor
Mistä tässä saa valita tekstin koon ja fontin? tää on suomenkielinen versio mutta en silti löydä vaiks menin jo kaikki valikot läpi. Helppiä!

Oisko Tiedosto -> Asetukset -> Fontit ja värit? ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Kovin vähän on tarvetta vaihtaa IE:tä mihinkään, kun se on nykyään vakaa, nopea ja näyttää kaikki sivut oikein.


IE6 vaan on järjettömän hidas ja täynnä reikiä. Paljonko IE6 vaatii muistia ja tehoa koneelta? Mozillakin on hieman hidas.

Eipä näytä IE6 kaikkia sivuja täysin oikein.

Kun nuo selaimet hoitavat homman niin hyvin ja Operalla joutuisi kärsimään mainoksista tai maksamaan ohjelmasta, ei Operaan ole kiinnostusta.

Opera vaan on noissa Windows koneissa selkeästi nopeampi, kuin Mozilla ja IE.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
IE6 vaan on järjettömän hidas ja täynnä reikiä. Paljonko IE6 vaatii muistia ja tehoa koneelta? Mozillakin on hieman hidas.

Eipä näytä IE6 kaikkia sivuja täysin oikein.

Opera vaan on noissa Windows koneissa selkeästi nopeampi, kuin Mozilla ja IE.
En tiedä mistä IE:n hitaudesta puhut. Windows kun "näppärästi" pitää joka tapauksessa IE:n käyttämiä osia jo muistissa, joten käynnistys ei kauan kestä. Samoin itse käytössä ei ohjelma hidastele. Jos Operalla saa nopeuteen pientä parannusta, ei sillä minulle ole mitään merkitystä.

IE6 näyttää nettisivut parhaiten. Onhan se kiva periaate, että Mozilla ja Opera noudattavat paremmin HTML-standardia, mutta kun sivut on tehty IE:lle, näkyvät ne sillä parhaiten. Käytäntö ratkaisee.

IE:n ongelmana on periaatteessa tietoturva, vaikka sekin lähinnä johtuu siitä, että hakkereilla ei ole halua käydä muitten selainten kimppuun. Kun kuitenkin pitää IE:n päivitettynä, ei kotikäyttäjänä jaksa pelätä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
En tiedä mistä IE:n hitaudesta puhut. Windows kun "näppärästi" pitää joka tapauksessa IE:n käyttämiä osia jo muistissa, joten käynnistys ei kauan kestä. Samoin itse käytössä ei ohjelma hidastele. Jos Operalla saa nopeuteen pientä parannusta, ei sillä minulle ole mitään merkitystä.
...
Siirryin itse vähänaikaa sitten käyttämään Operaa (tosin oletusselaimeni on yhä IE) ja yllätyin miten paljon nopeampi Opera oli sivujen avaamisessa ja jopa pelkässä sivujen vierityksessä.
Ainakin kaksikanavaisella ISDN linjalla surffailessa Operan tuoma lisänopeus sai yhteyden tuntumaan kertaluokkaa nopeammalta.

Käynnistysnopeudessa Operan ja IE:n välillä en huomannut mainittavaa eroa, ehkä IE oli siinä hieman nopeampi.

Mutta se on kyllä totta, että valitettavan moni sivu ei näy oikein Operalla.
 
Olen kai sitten yllytyshullu. ;)

Tuli sitten haettua tuo Opera 7. Edellinen oli 5 tai 6. Mainoksia tuskin haluan katsoa, enkä myöskään maksaa ohjelmasta tai hakea ware-versiota, mutta ainakin tätä tulee nyt kokeiltua. Voisi ainakin asentaa pysyvästi koneen Linux-puolelle.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Olen kai sitten yllytyshullu. ;)

Tuli sitten haettua tuo Opera 7. Edellinen oli 5 tai 6. Mainoksia tuskin haluan katsoa, enkä myöskään maksaa ohjelmasta tai hakea ware-versiota, mutta ainakin tätä tulee nyt kokeiltua. Voisi ainakin asentaa pysyvästi koneen Linux-puolelle.

Ei kannata. Opera on huono Linux puolella. Antialisoidut fontit eivät toimi suoraan. Säätämällä saa kuntoon. Mozilla 1.3 on huomattavasti parempi Linuxilla, vaikka onkin hieman hidas. Seuraavassa Mozillan versiossa tuokin pitäisi olla korjattu, kun Mozilla hajoaa erillisiin ohjelmiin eli tulee erillinen selain yms... Seuraava Mozillan versio tulee ilmeisesti pohjautumaan nopeaan Phoenix-selaimeen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
En tiedä mistä IE:n hitaudesta puhut. Windows kun "näppärästi" pitää joka tapauksessa IE:n käyttämiä osia jo muistissa, joten käynnistys ei kauan kestä. Samoin itse käytössä ei ohjelma hidastele. Jos Operalla saa nopeuteen pientä parannusta, ei sillä minulle ole mitään merkitystä.

Ainakin tässä työkoneessa on IE6 on hidas ja Opera toimii huomattavasti nopeammin. Itsekäytän Operaa periaatteessa aina, kun se on selkeästi nopeampi, kuin IE ja siinä (Opera) on parempia ominaisuuksia, joita IE6:ssa ei ole. IE ei tue mouse gestureita ja ei esim. close all but active windows yms...

IE6 näyttää nettisivut parhaiten. Onhan se kiva periaate, että Mozilla ja Opera noudattavat paremmin HTML-standardia, mutta kun sivut on tehty IE:lle, näkyvät ne sillä parhaiten. Käytäntö ratkaisee.

On sivujen vika, jos ne eivät näy Operalla oikein. Aina ei tietenkään näin toki ole. Ei pidä käyttää mitään epästandardeja juttuja. Kädettömiä www-sivujen koodaajia.

IE:n ongelmana on periaatteessa tietoturva, vaikka sekin lähinnä johtuu siitä, että hakkereilla ei ole halua käydä muitten selainten kimppuun. Kun kuitenkin pitää IE:n päivitettynä, ei kotikäyttäjänä jaksa pelätä.

Selittelyä. IE on tietoturva hole, jossa paikkauksien tuleminen kestää luvattoman kauan, koska MS haluaa piilotella aukkoja. Operassa on myös tietoturva-aukkoja, mutta paikkaukset tulevat yleensä todella nopeasti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
On sivujen vika, jos ne eivät näy Operalla oikein. Aina ei tietenkään näin toki ole. Ei pidä käyttää mitään epästandardeja juttuja. Kädettömiä www-sivujen koodaajia.

Selittelyä. IE on tietoturva hole, jossa paikkauksien tuleminen kestää luvattoman kauan, koska MS haluaa piilotella aukkoja. Operassa on myös tietoturva-aukkoja, mutta paikkaukset tulevat yleensä todella nopeasti.
Epästandardien sivujen väärin näkymisen vika on sivujen, mutta kärsijä on käyttäjä. Siksi IE on siltä osin käytännössä parempi.

Et kai sinäkään kiellä, etteivätkö juuri MS:n ohjelmat olisi hakkereiden pääasiallinen kohde ja siksi siitä löytyy niin suuri määrä tietoturva-aukkoja? Microsoft on kuitenkin pahan valtakunta, jota vastaan pitää taistella. Käytännössä IE:n tietoturva-aukoilla on vain pieni merkitys. Muutenhan mikään suurempi organisaatio ei käyttäisi IE:tä.
 
(Tuli liikaa tekstiä, mutta kerran se vain kirpaisee :cool: )

Mukava lukea miten moni oikeasti käyttää Operaa eikä vaan kerro miten hyvä selain se on, mutta silti käyttää IE:tä kun silmä välttää ;)

Niin, Operaa on tullut käytettyä jo pidemmän aikaa. Netissä liikun pääasiassa erinäköisillä forum-sivustoilla (kuten tämä) ja kyllähän se turhauttaa kun threadia vaihdettaessa aikaa kulu..ja kuluu. IE:n back ja forward napit toimivat onnettoman hitaasti. Opera reagoi back-nappiin silmänräpäyksessä. Pieni asia, mutta suuri mukavuustekijä.

Opera käynnistyy vähän hitaammin kun IE, mutta se haittaa sen verran mitä Operan ensimmäinen käynnistys aamulla kestää. Pidän nimittäin Operaa auki koko päivän, ei tarvitse odotella käynnistyksiä ja uuden osoitteen voi kirjoittaa heti auki olevaan ikkunaan. Kyllähän se Operakin käynnistyisi nopeammin kuin IE jos se ladattaisiin heti käynnistyksessä muistiin niinkuin IE. :p

Javaa en asenna missään nimessä Operaan, tuskin koskaan edes käyn sivuilla missä Javaa käytetään. Haluan myös pitää Operan tietoturvan mahdollisimman korkealla ja siksi en asentele Javoja missä reikiä voi olla. IE vaan auki sen sivun ajaksi kun on pakottava tarve päästä sivulle missä käytetään Javaa. Onneksi kaikki jo tietää, että Java ja Javascript on eri asia.

Sivut mitkä ei toimi Operalla ei ansaitse minun vierailua sivuilla ja sivujentekijäkin voi mennä itseensä, varsinkin jos sivu on yrityksen tai jotain vastaavaa. Jos en Tampereella pääse paikalliseen Anttilaan moottoripyörällä, ainoastaan autolla niin menen suoraan sitten Citymarkettiin.

Jos sivulla on kuitenkin pakko käydä (sen yhden kerran =P ) niin IE:llä vaan, ei sen kummempaa. Sitten takaisin selaamaan Operalla.
 
Ylös Bottom