Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nettiyhteyden valitseminen

Muumimörkö11

New Member
Olen ostanut ps5 ja nyt olisi tarkoitus hankkia kotiin nettiyhteys. Valokuidun olisin hankkinut mutta se ei ole vaihtoehto tässä asunnossa.
Eli mikä ero on tällähetkellä 4g ja 5g verkoissa ja liittymissä, muuta kuin hinta? Asun keskisuuressa kaupungissa jossa noita 4g verkon mastoja on ympäriinsä, ja 5g verkon mastoja vähemmän, lähimmät 1-2km päässä. Olen nettiyhteyden ainut käyttäjä.
Pitäisi myös varmasti sitten jonkin lainen mokkula/ modeemi siihen hankkia. Mitä siinä tulisi ottaa huomioon tai onko teillä antaa jopa joitain suosituksia? Rahaa ei ihan älyttömästi ole laittaa, mutta sen verran että saisi kuitenkin ihan kelvollisen pelikokemuksen esimerkiksi fps pelejä pelatessa.
Pahoittelut tietämättömyydestäni ja kiitos vastaajille! :)
 
Ei noilla kummosempaa eroa silleen ole, paljon tosin riippuu siitä paljonko noilla tekniikoilla on käyttäjiä niillä nurkilla. 4G oli näillä omilla nurkilla myyty niin täyteen käyttäjiä, että se oli iltasin usein aivan kohmeessa ja latausnopeus ja pingi oli aivan surkeita(alle 5mbps ja pingi +70ms) . Vaihdoin sen 5G settiin ensimäisten joukossa kun sellanen tänne tuli. Pari kk oli oikein kivaa 600M liittymän kanssa, pingi pysytteli siinä 20-30ms luokassa ja nopeus huiteli noin 550mbps tietämillä, uppi 35mbps tienoilla. Elisan 5G siis uppi oli rajotettu 50mbps. Mutta tuon parin kk jälkeen tuokin romahti, pingi oli 30-55ms luokassa ja latausnopeus iltasin oli jotain 100-300mbps, juhlapyhinä mentiin yleensä vieläkin alemmas.

Sanoisin että kannattaa operaattoreilta kysyä asiasta ja että onko mahdollista saada purkkia testiin. Ainakin aikasemmin Elisalta sai 4/5G purkkia kokeiluun viikoksi pariksi, liittymästä joutui maksamaan sen kk maksun verran.

Suoraa vastausta on paha antaa noiden kanssa, kun ikinä ei tiedä miten ne toimii, jossain kämpässä saattaa jompikumpi pelittää niin pirun hyvin ja naapurin kämpässä ei sitten meinaa toimia ollenkaan.
 
Olen ostanut ps5 ja nyt olisi tarkoitus hankkia kotiin nettiyhteys. Valokuidun olisin hankkinut mutta se ei ole vaihtoehto tässä asunnossa.
Eli mikä ero on tällähetkellä 4g ja 5g verkoissa ja liittymissä, muuta kuin hinta? Asun keskisuuressa kaupungissa jossa noita 4g verkon mastoja on ympäriinsä, ja 5g verkon mastoja vähemmän, lähimmät 1-2km päässä. Olen nettiyhteyden ainut käyttäjä.
Pitäisi myös varmasti sitten jonkin lainen mokkula/ modeemi siihen hankkia. Mitä siinä tulisi ottaa huomioon tai onko teillä antaa jopa joitain suosituksia? Rahaa ei ihan älyttömästi ole laittaa, mutta sen verran että saisi kuitenkin ihan kelvollisen pelikokemuksen esimerkiksi fps pelejä pelatessa.
Pahoittelut tietämättömyydestäni ja kiitos vastaajille! :)

Aiheesta jo ketjua, vastasin sinulle siellä.

 
Ylös Bottom