Vastaus: NHL 09 vs. NHL 2K9 - virallinen taisteluketju
Aikojen alussa, silloin kun Sega oli vielä mahtava tekijä konsolimarkkinoilla ja NHL-pelien vuosimerkinnät alkoivat ysillä nollan sijaan, meidän perheessä harrastettiin kovasti EA:n lätkiä. NHL 94, 95, 96, 97, 98, 99, 00, 01 tuli kaikki nähtyä aika perusteellisesti. 2000-luvun alussa ei kuitenkaan enää jaksanut innostaa, kunnes parin vuoden päästä törmäsin Xboxin NHL 2k4:ään. Edellispeliä oli hehkutettu ja kehuttu joka nurkassa siihen malliin, että kyseisen pelin oli pakko olla hyvä. Lopputulos oli kuitenkin pettymys, sillä eihän se peli mitään kovin erikoista tarjonnut.
Omalla kohdalla ainakin tähän asti kausimoodi ja sen ominaisuudet ovat olleet suht tärkeitä. Oli käsittämätöntä, kuinka loukkaantumiset päällä pelatessa puolet joukkueesta joutuu lasarettiin autonpesupuuhista. Ilman loukkaantumisia pelaaminen taas tuntuu vähän nössöilyltä. Toinen huomionarvoinen seikka tuolloin oli, että vaikeustason tasapainotus oli aivan päin hanuria. Vaikeimmalla tasolla maaleja oli todella hankala tehdä, kun taas sitä helpommalla vastustajat kaatuivat aina vähintään neljän maalin erolla. Vaikeampi taso ja kovempi haaste ovat aina plussaa, mutta kun maaleja ei enää synny kuin tietyllä tavalla, katoaa pelistä into. Kyllähän pelin parissa vietettiin hauskoja hetkiä, mutta jääkiekkopelit saivat jäädä sikseen pariksi vuodeksi.
Vuonna 2006 alkoi jälleen kuulua kummia. EA aikoi tuoda nollaseiskaan niin kutsutun taitotikun, joka pistäiisi pelaajat lätkimään kiekkoa tatilla. Kauppapaikalla julkaistu rankkidemo vakuutti, ja peli oli pakko saada. Lopullisessa tuotteessa oli toki kahmalokaupalla vikoja, mutta pelin parissa tuli vietettyä satoja tunteja koulun hyppy- ja RO-tunneilla sekä veljen kanssa kausia mätettäessä. NHL 08 paransi konseptia entisestään, ja nyt niihin olennaisiin epäkohtiinkin oli puututtu. Silti ongelmia piisasi edelleen. Kuten on monesti todettu, EA:n lätkä menee edelleen helposti kaavamaiseksi toiminnaksi, kuten NHL 2k4, NHL 01 tai NHL 96. En ole varma, aionko hankkia tänä syksynä uutta lätkäpeliä, saati EA:n tuoreinta kiekkokoplausta. Hyvä pelihän sieltä varmasti tulee, mutta kehitystä ei välttämättä ole tapahtunut tarpeeksi.
Kokeilin kauppapaikan NHL 2k9-demoa ja peli vaikutti monella tavalla mielenkiintoiselta. Kontrolleihin totutteleminen vaatii aikansa näin EA-lätkän jälkeen, mutta kyllä se sieltä parin matsin jälkeen alkoi löytyä. NHL 2k9 tuntui tuoreelta, mutta se nyt lienee tällaisen vaihdoksen jälkeen luonnollista. Huomio kiinnittyi kiekon hienoon käyttäytymiseen ja pelaajien väliseen vuorovaikutukseen, sillä electronicartsmaista kaavamaisuutta ei oikein taklauksista löytynyt. EA:n änäreissä puolustaminen tiivistyy liian usein toistuvaan persmälliin. 2k9:ssä taklaukset eivät edes erityisesti hakeutuneet vastustajiin, joten mitään maagisia heitto-osumia ei syntynyt. Kiitosta on annettava myös äänille, eikä visuaalisessa toteutuksessa ole valtavasti moitittavaa, vaikka se kilpailijasta jälkeen jääkin. Kokeiluversiolle pitänee antaa vielä lisää peluutusta, jotta nyanssit tulevat selkeämmiksi.
Käytännössä markkinoilla voi varmasti olla tilaa sekä EA:n että 2k:n lätkälle, sillä ne on suunnattu hieman eri yleisölle. Jos aiheesta halutaan väitellä rauhallisesti, kannattaa heti alkuun jättää fanipoika-asenne ja -syytökset pois.