Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

NHL 2K10, parannellut rosterit, Tee se itse ja jaa muille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja össi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

össi

New Member
NHL2K10 tulee sisältämään ominaisuuden, jossa rostereiden jakaminen on mahdollista. Itselläni on asian tiimoilta jonkin verran pohdintoja tullut vuosien varrelta, ja PC- puolen peleihin olen niitä vähän joskus väännellytkin. Julkaisin alla olevan aiemmin NHL10 ketjussa ja nyt panen sen tähän alustukseksi. Mielestäni tilanne oli parempi 2K:n suhteen, mutta voipa olla, että kehittämistarvetta tulee. Vielä sen verran, että rosterit TÄYTYY olla tehtynä niihin yhteensopivan tekoälyn kanssa. Rostereiden merkitys on monesti unohdettu, kun puhutaan tekoälystä, mutta tosi-asia on, että niiden avulla voidaan tehdä tekoälyn kannalta huomattavia parannuksia ja tasa-painotuksia peliin. (mikäli tarvetta tulee)

Pelaajien arvoista noin yleensä tahtoisin sanoa, että ne tehdään mielestäni yleensä ihan väärillä periaatteella. Perusteluja seuraavassa:

1. Tärkeintä sekä sarjan tekijöille, että valtaosalle (nuorista?) pelaajista ovat overall arvot. Niitä tuijotetaan niiden pitää olla "oikeassa paremmuus järjestyksessä" (vaikkei sellaista absoluuttisesti ole mahdollista tehdä) Tästä puolestaan seuraa seikka, että esimerkiksi supertähtiluokan pelaajille pannaan aivan mielettömiä taklaus- tasapaino- kovuus- jne, varsinkin puolustuspelaamiseen liittyviä arvoja.

2. Pelaajat ja pelin kehittäjät tuijottavat sokeasti numeraalisia eroja taidoissa. Oman kellotukseni mukaan (muistaakseni NHL09:ssä) kaukalon kiersivät täsmälleen yhtä nopeasti speed arvon 99 ja 73 omaava pelaaja. Kun otetaan huomioon että kokoonpanoissa kentälle pääsevien speed- arvo lähes poikkeuksetta ei mene ainakaan EA:n pelissä 70 alapuolella (vaikka EA:n tapauksessa varaa olisi 50 ja 2K:n jopa 20 asti) ollaan tilanteessa, jossa pelaajien väliset numeraaliset "taitoerot" eivät ole käytännössä lainkaan eroja, vaan kaikki pelaajat ovat lähes samasta muotista vetäistyjä. Tämä sama toistuu arvosta toiseen, ehkä ihan pieniä eroja voi olla, mutta pelatessa niitä saa hakea suurennuslasin kanssa.

3. Nämä kaksi asiaa tuottavat seuraavan yhtälön. Pelintekijä ei uskalla laittaa suuria numeraalisia eroja pelaajien välille, jotta saataisiin aikaan oikeita ja pelatessa näkyviä eroja pelaajien välille. Pääasia tuntuu olevan että pelaajien "paremmuuusjärjestys" overalien osalta on kunnossa. Tällöin Ville Viisitoista ja Kalle Kaksitoista ovat suurinpiirtein tyydytettyjä - näyttäväthän pelaajat verrattaessa overaleja olevan hienosti sitä, mitä ne oikeastikin ovat. Jos overall-arvot ovat "väärässä" järjestyksessä alkaa välittömästi kitinä: " Miksi Crosbylla on overall 94 ja Oveckinilla 92 (Huom. tämä ei ole piikki, vaan hyvä esimerkki tapaus)? Käytännössä väitän että kun taidot vaihdetaan päikseen toisiinsa niin pelaajien O. ja C. välillä ei pelattaessa ole mitään eroa.


Miten tästä tilanteesta päästään sitten eroon?

Tämän hetkisen tietämykseni mukaan pelinkehittäjät eivät välttämättä uskalla tehdä radikaalia temppua ja viritellä kunnon realistisia rostereita.

Tarvitaan siis porukka, joka virittelee itse rosterit, jotka pannaan jakoon. Tarvitaan muutaman hengen testiryhmä, joka testaa taidon kerrallaan ja merkkaa testituloksistaan kohdat, joissa tietyssä arvossa (esim luistelu, kellottaen aikoja kaukalon ympäri luistelu) eroja alkaa olla silminnähtävästi. Nämä ero kohdat muodostavat rostereissa tarvittavan rungon. Jaetaan raa'asti rostereissa olevat arvot 2-4 taitoluokkaan ( Supertähti, hyvä, keskiverto, heikko), jotka menevät näiden silminnähtävien erojen mukaan.

Pannaan tämä nelijako suurinpiirtein prosentuaalisesti siten, että supertähtiä on pari-kolme prosenttia, hyviä hieman enemmän, suurin osa keskivertoja, ja loput (huomattava osa) heikkoja. Näitä kaikkia ryhmiä tulee olla edustettuna PELAAVASSA kokoonpanossa. Mitään iloa ei ole siitä, että heikot ja keskiverrot ovat kaikki farmissa ja nelosketjussa. Hyvän ja keskiverron välillä tulee olla tällöin myös huomattava ero taitoa vaativilla osa-alueilla, kuten syöttäminen, laukaustarkkuus, harhauttaminen.

Kun taitoa vaativilla osa-aluilla tehdään suurimmat erot numeraalisesti näiden taitoryhmien välillä, on tuloksena se, että supertähtien taklaus, tasapaino, kovuus yms lähinnä puolustuspelaamiseen liittyviä arvoja ei tarvitse overalit suurinpiirtein kohdalleen saadakseen nostaa epärealistisen korkeiksi. Samalla korostuu pelaajien väliset erot. Kun joukkueessa on vain pari kolme supertähtiluokan pelaajaa, jotka voivat käytännössä pelatessa tehdä supertähtiluokkaa olevia tekoja, on mahdollista saavuttaa peli, jossa eri pelaajilla TÄYTYY pelata eritavalla. Jos esimerkiksi ohjauksessa oleva puolustajasi on hidas, ei sillä lähdetä välttämättä hyökkäystä nostamaan, vaan nakataan kiekkoa päätyyn tai nopeasti eteenpäin. Samoin tällaisen puolustajan on yleensä syytä pelata nopeaa pakkia alempana monissa tilanteissa, jotta omassa päässä ei tule möhlittyä

Mistä sitten nämä tarkemmat arvot saataisiin? Ei välttämättä oikeita matseja tarviise seurata saadakseen tietää pelaajien välisiä taitoeroja eri osa-alueilla. On mahdollista ottaa käyttöön jotkut PC-puolen lätkään käyttäjien arvostetut modatut rosterit ja siellä olevien arvojen pohjalta panee pelaajat luokkiinsa. Tässä auttaa NHLview niminen ohjelma, jolla voit panna taulukoissa paremmuusjärjestyksessä pelaajat osa-alue kerrallaan. Tehdään raaka jako muutamaan taitoluokkaan per osa-alue, ja sitten vaan arvot näille raja-arvoille, joilla eroja alkaa näkymään pelatessa. Ei ole mitään kunnon syytä veistellä arvoja tyylin:"onkohan tämä 65 vai 63?". Ei tarvita kuin ne raja-arvot, ja niitä käyttävät kaikki. Eli vaikkapa näin. Nopeus: Tähtipelaaja 99, Hyvä pelaaja 75. Keskinkertainen pelaaja 60, heikko pelaaja 50. Sitten vain katsotaan että tuo pelaaja näyttäisi PC-rosterissa olevan huono pelaaja tuolla osa-alueella. Pannaan arvoksi 50 kyseisestä osa-alueesta. jne osa-alue kerrallaan.. Jos niitä arvoja haluaa sitten jäädä hieromaan niin numeroita voi hienosäätää tuosta raa'alta kuullostavasta, mutta toimivasta erottelusta "desimaaleihin", tosin en pitäsi sitä välttämättömänä, koska desimaalit eivät mihinkään vaikuta. Tätä järjestelmää hyväksikäyttäen olisi myös helppo scoutata ennen peliä vastustajan heikkoudet, kunhan jakoon pantaisiin lista, jossa olisi nähtävillä mitä mitäkin raja-arvo oikeasti sitten tarkoittaa.

Etenkin yksinpelimuodoissa ja nettiliigoissa, joissa muokattujen rostereiden käyttäminen on mahdollista, olisi loistavaa, kun pystyisi juurikin tuota scouttausta harrastamaan ennen peliä! Sitten vain iskemään vastustajan heikkoihin kohtiin!



Miten olisi jos pelintekijät kehittäisivät yksinkertaisesti systeemin, jossa tärkeimmät supertähdille kuuluvat taidot saisivatkin overaleja laskettaessa kertoimet, eli tietyt arvot olisivat overaleissa suuremmassa osassa? Näin ei olisi overalien vuoksi tehtävä tähtipelaajista tähtiä jokaisella pelin osa-alueella.

össi / FHR
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: NHL 2K10, parannellut rosterit, Tee se itse ja jaa muille

Omasta mielestä kyllä järkevintä olisi heittää koko overal-arvot pois urheilupelimaailmasta. Kyseisen arvon toteuttaminen kunnolla on käytännössä lähes mahdotonta, johtuen juuri siitä, että tähtipelaajien tulee olla arvoltaan muita parempia. Overal-arvon laskemiseen ei myöskään ole olemassa mitään järkevää tapaa. Miten voi verrata toisiinsa kahta täysin eri lailla pelaavaa kaveria ja sanoa kumpi on parempi. Lisäksi overall-arvo ei kerro yhtään mitään siitä missä asioissa pelaaja on hyvä, vaan se pitää tutkia erikseen, tosin tähtipelaajien kohdalla tarvetta tähän ei ole koska he ovat tasaisen loistavia joka osa-alueella.

Omasta mielestäni paras kuvaaja pelaajien kyvyille on PESsistä tuttu diagrammi, joka kertoo pelaajan kyvyistä eri osa-alueilla. En siis nyt sano, että juuri tuo PESsin diagrammi olisi paras mahdollinen, mutta idea on se, jota pitäisi kehittää eteenpäin. Harmittavaa tosin sekin, että nyt on PESsiinkin päätetty nuo overalit lisätä..
 
Vastaus: NHL 2K10, parannellut rosterit, Tee se itse ja jaa muille

Asian voitaisiin ratkaista siten että jos pelaaja on vaikka pelinrakentaja niin sen hyökkäyspään taidot nostaa overallin nopeasti ylös, puolustavan hyökkääjän puolustavista taidoista overall nousee enemmän kuin mitä hyökkäävämpi pelaaja saisi puolustustaidoista jne.

Itse olen erittäin kiihkeä nhl fani ja nyt kun on tuo nhl10 aion kyllä muokata valtaosan pelaajista sellaisiksi mitkä nään realistisemmaksi (oon jo tässä puolvuotta tehny koneelle noita valmiiks), kovaa työtähän se on mutta on se sitten kivempaa pelata kun on tyytyväinen kaikkiin pelaajiin.
 
Vastaus: NHL 2K10, parannellut rosterit, Tee se itse ja jaa muille

Pelaajat ja pelin kehittäjät tuijottavat sokeasti numeraalisia eroja taidoissa. Oman kellotukseni mukaan (muistaakseni NHL09:ssä) kaukalon kiersivät täsmälleen yhtä nopeasti speed arvon 99 ja 73 omaava pelaaja.
Upeaa tekstiä. Tästä tuli vielä mieleeni ainakin mielikuvana NHL 08, jossa pienempi pelaaja luistelee nopeammin. Voipi olla kyllä pelkästään mielikuva, kellotuksia ei ole tullut tehtyä.

Olen täysin samaa mieltä tuosta overall -arvon turhuudesta ja muutenkin kannatan projektia. Esimerkiksi PES -sarjassahan (ainakaan 3-5) ko arvoa ei ole lainkaan. Yksistään overallin poistaminen poistaisi sen, että muita arvoja joudutaan väkisin muuttamaan todellisuudesta poikkeaviksi (joko alas tai ylös). Lisäksi PESsissä muutenkin hyvä ja huono pelaaja erottuvat toisistaan eli arvot selkeästi näkyvät kentällä. Tätähän 2k on rummuttanut jo jokusen vuoden (eli huonoilla pelaajilla esim kikat eivät onnistu helposti).

Mikäli koko skaalaa ei peleissä käytetä (ja/tai se ei edes kunnolla vaikuta mihinkään), miksei samantien käytettäisi esim arvoja 1-10. En usko muutenkaan, että käytännössä edes voidaan huomata eroa esim nopeuksien 90 tai 92 välillä.
 
Vastaus: NHL 2K10, parannellut rosterit, Tee se itse ja jaa muille

Avausviestin tekstiä korjailtu ja varsin korkealentoista, (mutta räpiköivää) pelifilosofista pohdintaani on pyritty saamaan kohti kansantajuisempaa ulosantia.
 
Vastaus: NHL 2K10, parannellut rosterit, Tee se itse ja jaa muille

Tosi hyvä teksti. Aattelin eka, että minkäs takia tälle on oma otsikko pitänyt tehdä, mutta ihan hyvä näin. Otiskko tosin voisi olla ylipäätään keskustelua NHL-rostereista tai jotain. Allekirjoitan kyllä täysin melkein kaikki tuossa avausviestissä. Näitä "***** EA/2k, pelaaja X on 94 ja pelaaja Y on 92 overall vaikka minun mielestäni se on toisinpäin"... mitä väliä? Pelatessa se on aivan sama noin pienet heitot.

Tuo PES vertaus oli myös hyvä ja siinä tosiaan ei overallia muistaakseni aikasemmissa versoissa ainakaan ollut(en omista uusinta ja vanhoja en ole pelannut vähään aikaan) tai ainakaan semmoista ei ole tullut tuijotettua vaan niitä tiettyjä arvoja mitkä pelipaikalla ovat olleet tärkeitä ja niiden mukaan... erot ovat myös selvästi huomattavaissa.

En sentään odottanut, että 99 arvon luistelija ja 70 arvon luistelija ovat yhtä nopeita, tämähän on naurettavaa. Esim. Nuori Selänne voisi olla hyvä esimerkki nopeasta luistelijasta, pitäisiköhän lisätä myös joku räjähtävyys-arvo sillä ne nopeat ekat potkuthan ovat ne tärkeimmät joilla eroa saadaan vastustajaan.
 
Vastaus: NHL 2K10, parannellut rosterit, Tee se itse ja jaa muille

Menee nyt vähän chattailuksi, mutta koska NHL 2K10:ssä tulee olemaan ominaisuus, jossa rostereita voi päivittää ja ennenkaikkea JAKAA helposti 2K:n järjestämän palvelun ansiosta, on jo nyt varmaa, että käyttäjät tulevat tekemään ainakin rapakon takana omia rostereitaan jaettavaksi. Siitä johtuen tämä keskustelu on avattu uuteen ketjuun, jossa voidaan asiasta puida ja mahdollisesti kerätä ideoita asian tiimoilta, ja saada aikaiseksi jopa suomalainen ryhmä joka touhuun ryhtyisi. On myöskin mahdollista koota peliin rostereita vanhoilta kausilta ( itseäni kiinnostaisi mm. 92-93, ja Edmontonin kulta-ajat ) joita voisi sitten pelailla uusiksi. Mahdollisuudet ovat monipuolisia.


OFFTOPIC:
Olen myöskin ajatellut avata tänne? oman blogin, jossa ruotisin ajatuksiani jääkiekkopeleistä, pelaamisesta ja päivittämisestä, mutta olenkohan jo liian aikuinen sellaiseen touhuun... toisekseen en tiedä kiinnostaisiko ketään niitä juttuja lukea. Ajatuksia olisi mm. kontrolleista ja skillstikuista, (voisin tehdä tikusta siis asiaa) sekä fairplay-tyyppisestä pelaamisesta.
 
Ylös Bottom