Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nykymuoti kaikkinensa setämiehen silmin

Jogi

Well-Known Member
Tämä siis populaari kulttuuria koskien.. muoti, ulkonäkö tyyli on aikaan sidottu ja on sinällään arvosteltavaa kuin taide.

Joskus katsoin youtubesta pätkän että miksi joku näyttää vanhalta ja miksi joku futuristiselta.
(pitää etsiä tuo linkki jos löydän)

Niin tuossa oli monia mielenkiintoisia juttuja joka saa sitten miettimään nyky nuorison (esim. 20..30v) "muotia".

Itseä ärsyttää siinä seuraavat asiat..
- Kekkoslasit.. hei, nämä vaan näyttää typerältä, mitä juntimpi niin sitä suuremmat nämä lasit on, joillain yltää vappulasien tasolle kun peittää posketkin, suorastaan 32" kuvaputki tv:t tulee mieleen.

- tatuoinnit, kun minä olin nuori niin vain merimiehillä ja vankilakundeilla oli näitä töherryksiä ihossaan.. hyi olkoon, onneksi jo tatuoidutkin alkaa hävetä omia tribaalejaan.

- parrat, joo -60..70 luku tullut takasin, jotenkin ihmetyttää katsoa miten parikymppiset yrittää näyttää 40v turapartoineen.. herätkää, kunnon mies ajaa parran säännöllisesti.. korkeintaan millin siili on sallittu kuten oikeilla actionhero sankareilla tyyliin arska ja stallone!

- Naisilla tullut muotiin taas kainaloon asti ylettyvä farkkujen/housujen vyötärö.. se oli nolo jo muinoin, miksi toitte nämä takaisin.. tuleeko miehillekin kohta lökärifarkut ja henkselit?

Mikäs muita ärsyttää muiden tai oman ikäluokan tyyleissä?
 
Hauska ketjun aihe.

En jaksa olla kauheasti muodin perään, vaan käytän itse niitä jo vuosien takaa hyväksi todettuja taktiikoita. Farkut tai chinot jalkaan. Huppari tai rento kauluspaita päälle (ei puvunpaita). Välillä päätä somistaa lippis tai pipo, välillä ei mitään. Klassinen tyyli millä voi mennä vuodesta toiseen.

Sinällään siis oma pukeutumistyyli on aika vähän aikaan sidottu. Tietysti ehkä paitojen värimaailmassa tai farkkujen leikkauksessa aikakausi vähän näkyy, mutta ehkä juuri niin vähän kuin se nyt on mahdollista.

Ei tule äkkiseltään mieleen mikä nykymuodissa ärsyttäisi. En ehkä jaksa seurata tilannetta niin tarkasti. :)

Itseä ärsyttää siinä seuraavat asiat..
- Kekkoslasit.. hei, nämä vaan näyttää typerältä, mitä juntimpi niin sitä suuremmat nämä lasit on, joillain yltää vappulasien tasolle kun peittää posketkin, suorastaan 32" kuvaputki tv:t tulee mieleen.
Tarkoittanet tässä tämän tyyppisiä laseja?
1665640506554.png
Minä käyttäisin mielelläni muunkin tyyppisiä aurinkolaseja, mutta tämä klassinen Keke Rosberg -malli on ainoa joka sopii ison pääni kanssa yhteen. Sillä siis mennään.

- parrat, joo -60..70 luku tullut takasin, jotenkin ihmetyttää katsoa miten parikymppiset yrittää näyttää 40v turapartoineen.. herätkää, kunnon mies ajaa parran säännöllisesti.. korkeintaan millin siili on sallittu kuten oikeilla actionhero sankareilla tyyliin arska ja stallone!
En varmasti aja partaa pois (tai vaihtoehtoisesti kasvata sitä) siksi, että se on muotia tai ei. Meikäläisen parrankasvulla sitä saa olla ajamassa joka aamu ja välillä iltapäivälläkin kertaalleen, jos pitäisi edustaa. Tästä syystä täysparta on huomattavasti mukavampi ratkaisu. Toki se pidetään siistinä, pituus 7mm - 1cm. Näin neljääkymppiä lähestyvänä en tosin yritä näyttää minkään muun ikäiseltä kuin mitä olen. Niin monta vuotta on myöskin ollut täysparta, että eihän sitä edes enää uskalla ajaa pois. Näyttäisi aivan pösilöltä ilman. :D
 
Arskahan on rokannut partaa jo vuosikaudet ja olisi ehkä ollut partanaama useammissa leffoissa kuin vain Running Manissa, mutta markkinatutkimus osoitti, että eritoten Aasiassa yleisö (+ ilmeisesti täällä käyttäjänimimerkki Jogi) ei pidä parrasta.

Noin muuten muuten nykymuoti harvinaisen vähän, kai sitä on itsekin näyttänyt dilleltä joskus teininä. Tämä nykyinen nuorisomuoti itseasiassa monilta osin aika lähellä omaa ysäri/vuosituhannen vaihteen nuorisomuotia.

Tatuoinnit on omien alakulttuurijuttujen kautta tuttuja jo vuosikymmenten takaa, toki mielenkiintoista miten niitä on nykyään vähän kaikilla. Mikäs siinä, mutta se on tosiaan ainoa asia mitä on vähän vaikea vaihtaa.
 
Arskahan on rokannut partaa jo vuosikaudet ja olisi ehkä ollut partanaama useammissa leffoissa kuin vain Running Manissa, mutta markkinatutkimus osoitti, että eritoten Aasiassa yleisö (+ ilmeisesti täällä käyttäjänimimerkki Jogi) ei pidä parrasta.
Tuohan on vasta tuoreempaa arskaa ja ei sinänsä lyhyt siisti harmaa parta häiritse, vanhoilla se on tyylikäs.. nuoremmilla ei.
Ja tässä se youtube pätkä old/new hahmotuksesta..
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla ihmiskunnan historiassa aika lyhyt (ja vain pientä osaa maapallosta koskettanut) ajanjakso, jolloin sekä viiksien että parran ajaminen pois on ollut lähelläkään mitään normia?
Väitän, että todella Isossa Kuvassa joku clean cuthan on vain hetken muoti-ilmiö :cool:
En ole kyllä asiasta kovinkaan paljoa/tai no ollenkaan asiasta lukenut, joku saa korjata jos olen väärässä :D

Toivottavasti joku änkyrä on ekojen Bond-leffojen puhtaaksi ajettujen poskien myötä valittanut silloisesta nuorisomuodista :p
 
Mulla on niin iso pää, että nuo kekkoslasit näyttää mulla normaaleilta laseilta. Muutamat tuollaiset muovisankaiset isot lasit olen tilannut netistä halvalla ihan käytännön syistä. Aurinkolaseissa ja esim. telkkarin käyttöön suunnitelluissa laseissa on hyvä olla sitä näköaluetta reippaammin, vaikka arkikäytössä mennään sitten suorakulmion muotoisilla metallikehysmalleilla enimmäkseen. Kukaan ei huomaa, jos ostan uudet lasit, koska ostan aina mahdollisimman saman näköiset lasit julkiseen käyttöön.

Muodista en oikein osaa sanoa mitään, kun en kiinnitä siihen juurikaan huomiota. En tiedä onko vaatteeni muodikkaat vai ihan karmeat eikä muiden vaatteetkaan herätä intohimoja. Suurin osa työkavereista ja tuttavista on naisia enkä koe, että olisi tarvetta vertailla pukeutumista heidän kanssaan ja aikuisilla miehillä on muutenkin yleensä samat perusvaatteet, jos ei ole erityistä tarvetta erottua. Ainoa muutos pukeutumiseen on ollut sen asteittainen heikkeneminen. Käytän töissäkin nykyään ihan vain farkkuja, mitä en olisi vielä 10 vuotta sitten hyväksynyt itseltäni. Takkina toimii aika lailla sellainen klassisen tuulitakin mallinen sininen takki, josta olen ostanut kesälle vuorettoman ja talvelle vuorellisen version, jotka ovat muuten identtiset keskenään. Sellaista takkia olisi varmaan pidetty joskus mauttomana, mutta nykyisin ei tunnu olevan väliä. Verkkareihin asti en ole vielä romahtanut.
 
Itseä ainoa nykymuodissa ärsyttävä asia on naisten farkuissa leveiden lahkeiden paluu. Siis jokainen saa pukeutua miten haluaa ja jos haluaa käyttää leveitä lahkeita niin tämä ihan ok. Itse kuitenkin sain noista tarpeekseni teini-iässä: ei yhtään tee mieli palata aikaa, jossa farkkujen lahkeet oli aina ravassa ja rikki kun leveinä laahasivat pitkin maita ja mantuja.
Ärsyttävää tästä muodista tekee sen, ettei niitä kapealahkeisia farkkuja tahdo enää juurikaan löytyä tän muodin takia. Varsinkin kun on tällainen superpätkä, mikä rajaa ison osan farkumalleista samantien pois, kun niistä ei vaan löydy riittävän lyhyttä lahkeen pituutta.

Näin kolmikymppisenä mulle on ihan sama onko mun pukemat vaatteet auttamattomasti pois muodista (tai onko ne koskaan olleetkaan muodissa. Veikkaan että mun käyttämät peliaiheiset t-paidat ei varsinaisesti naisten muodin huippua ole koskaan olleetkaan :D) vai ei ja oon sitä mieltä, että jokainen pukeutukoon kuten haluaa. Tärkeintä on, että itse pidän omista vaatteistani ja mulla on mukava olla vaatteissani. Mutta jos muoti-ilmiöt poistaa kokonaan tarjolta omat vakkarivaatteet, niin se kyllä pistää ärsyttämään.
 
Varsinkin kun on tällainen superpätkä, mikä rajaa ison osan farkumalleista samantien pois, kun niistä ei vaan löydy riittävän lyhyttä lahkeen pituutta.
Eihän tuo nyt ole temppu eikä mikään lyhentää itse housun lahkeita, jos vaan sakset, neula ja lanka pysyvät hypysissä. Toki ompelukone ajaa tuon neula ja lanka asian vielä nopeammin.:)
 
On kyllä aiheella otsikko :D

Huomasin ihan vasta että minulla on aika paljon vaatteita, joilla on jo 20-vuotissynttärit menneet. Yhä siis käytössä. En tiedä mitä siitä sitten pitäisi päätellä. Ajattomia klassikoita? Juntti, jolla on samat vaatteet aina?

Samoista vaatteista tuli mieleen että viimeksi ostin kolmet samanlaiset housut. Eri värejä tosin mutta kun malli oli kerrankin sellainen että sopii ja tuntuu hyvältä jalassa ja liikkuessa, niin ostin kerralla vähän sellaista "Aku Ankka"-tyyliä eli samat vaatteet aina. Kyseessä jonkinlaiset ulkoiluhousut, joita ostin ensin töihin (vaikka teen toimistotöitä) mutta kun tykästyin niin ostin lisää niitä.

Tuskin tarvitsee sanoa että kauheasti en ole muodin perässä juossut. Ehkä vahingossa joku vaate on ollut tai tulee olemaan joskus muodissa mutta yleensä on tullut ostettua lähinnä sellaista mikä on itsestä tuntunut/näyttänyt hyvältä. Nykyisin se valinta on nimenomaan "tuntunut hyvältä" ja näyttäminen on plussaa. Farkut on jääneet aika lailla kokonaan pois vaikka sielläkin saattaa niitä 20 vuotta vanhoja tapauksia olla. Ei siis ole kyse siitä ettei enää mahtuisi mutta ei oikein jaksa niitä enää. Tuntuvat ahdistavilta vaikka eivät ole siis tiukkoja tms.

Mitään pillifarkkuja tai leveälahkeisia en ole ikinä omistanut vaan aina ns. perusmallia kaikki. Muutenkin nuo omat vaatevalinnat on sellaista harmaata massaa, mikä ei erotu yhtään. Punainen ainoa väri mitä löytyy selkeästi paljon ja sitä pääasiassa paidoissa. Muuten valkoista ja mustaa.

Nykymuotia en ole jaksanut vuosikymmeniin kommentoida tai miettiä kun aina se on ollut ohimenevää ja melko usein omituista tai vähintään sellaista että ei itseä kiinnostaa osallistua :D

Kekkoslasit on tosin sellainen mitä olen pysähtynyt ihmettelemään. Varsinkin kun niitä on pidetty imagolaseina ilman linssejä :O Vähän jännä että kiinnitin huomiota tuohon vaikka paljon pöljempiäkin juttuja lienee ollut.
 
Eihän tuo nyt ole temppu eikä mikään lyhentää itse housun lahkeita, jos vaan sakset, neula ja lanka pysyvät hypysissä. Toki ompelukone ajaa tuon neula ja lanka asian vielä nopeammin.:)
Lyhentäessä valitettavasti monesti leikkaus ei kuitenkaan enää toimi niin hyvin. Lyhennys ei muuta sitä missä leikkauksen mukaan esim. polvien pitäisi olla. Joskus on tullut lyhennettyäkin farkkuja mutta parhaiten istuu ja toimii farkut, jotka on alunperinkin tehty tällaiselle lyhyelle ihmiselle.
 
Juu no leveämpien lahkeiden paluu on jotain sellaista, mille itse sanon myös selvästi no-no. Ihan tarpeeksi sai aikoinaan.
En mä niihin megaslimmeihinkään farkkuihin missään vaiheessa ängennyt (ja jossain vaiheessa huomasi, että piti vaihtaa nuoriso-osastolta aikuisten puolelle kun kaikki farkut oli niin pirun tiukkoja), mutta tällaiset vähän slimmimmät menee itselle hyvin. Ja menevät jatkossakin, oli muodikasta tai ei :D
Kukin toki pukeutukoon mihin pukeutuu ja hauskahan sitä on seurata vähän sivusta muodin syklejä.
 
Huomasin ihan vasta että minulla on aika paljon vaatteita, joilla on jo 20-vuotissynttärit menneet. Yhä siis käytössä. En tiedä mitä siitä sitten pitäisi päätellä. Ajattomia klassikoita? Juntti, jolla on samat vaatteet aina?
Täältä löytyy myös kaapista kestäviä kestosuosikkeja vuosien takaa. Tavallaan tästä syystä onkin oppinut arvostamaan kestäviä hyvin tehtyjä vaatteita, eikä niinkään juokse hakemaan kertakäyttöneuletta H&M:ltä. Sitten kun vielä löytää esim. hyvin istuvat housut niin helposti niitä ostaa kerralla muutamat tai niinkuin nyt olen tehnyt, niin ostan samanlaiset uudet kun vanhat kuluu rikki.

Voisin jopa mainostaa tässä vähän, vaikka en siitä mitään kostukaan. Näillä housuilla mennään farkkujen lisäksi. Ovat olleet kestävät ja ovat elastista kangasta (koska on tehty sillä mielellä että niillä on hyvä pyöräillä). Eksyin ostamaan ensimmäiset chinot täältä juurikin työmatkapyöräilyä silmällä pitäen, koska housut ovat niin tyylikkäät että menevät suoraan sellaisenaan myös toimistolla. Nyt käytän näitä joka paikassa. :)

Omasta kaapista löytyy nyt useampi väri niin pitkinä housuina kuin shortseina. Tykkään.
 
Välillä joo, ja sitten liikuntapainotteisen kesän jälkeen ne taas mahtuukin. Jännä juttu. :D
Samat ilmiöt on tullut hyvin todettua täälläkin! Ja sitten hitto soikoon, kun tekee jotain pysyvämpiä muutoksia elintapoihin ja niiden terveellisyyteen, niin sitten pitää laittaa melkein koko garderoobi uusiksi! :D Elämä on…
 
Mulla ei ole tuota ongelmaa kun tykkään muutenkin käyttää hieman liian isoja vaatteita joten mulla on samat vaatteet sopineet aina vaikka vuosien aikana paino on voinut olla mitä vaan 75-90kg väliltä (pituutta 181cm).
Nyt se on kyllä ollut jo vuosia lähempänä tuota ekaa lukemaa. Tai ainakin niin mä oletan kun en omista vaakaa. Vyön saa kuitenkin vetää niin kireälle kuin mahdollista ettei farkut tipu nilkkoihin :D
 
En tiedä onko oikea ketju mutta taidetta kun taidetta: Amos Rex, Helsinki, vielä sunnuntaihin saakka aikaa. Liput loppuun myyty mutta ovelta vielä saa. Raportoin tällaista tuonne lähiystävälleni (UK):

Hans op de Beeck, some dutch man if understood correctly. First art show ever made me cry literally, well not cry, but tears in eyes, even hours afterwards when mulling all that over with missus.

What made my eyes wet and got really into me was that storyline he had - and athmosphere in that audition.. fooks, never experienced anything like that as it comes to emotions. I mean, magnitude is different, like Sagrada Familia or Eiffel Tower or even Picasso museo in Barcelona, those are huge as it come to magnitude, but still are not what i felt there, true movement and hurt and wtf i dont know something inside myself.

Pari tommosta räpsyä tuolta reissulta alla:
IMG-4507.jpgIMG-4487.jpgIMG-4501.jpg
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko oikea ketju mutta taidetta kun taidetta: Amos Rex, Helsinki, vielä sunnuntaihin saakka aikaa. Liput loppuun myyty mutta ovelta vielä saa. Raportoin tällaista tuonne lähiystävälleni (UK):

Hans op de Beeck, some dutch man if understood correctly. First art show ever made me cry literally, well not cry, but tears in eyes, even hours afterwards when mulling all that over with missus.

What made my eyes wet and got really into me was that storyline he had - and athmosphere in that audition.. fooks, never experienced anything like that as it comes to emotions. I mean, magnitude is different, like Sagrada Familia or Eiffel Tower or even Picasso museo in Barcelona, those are huge as it come to magnitude, but still are not what i felt there, true movement and hurt and wtf i dont know something inside myself
Tuo oli kyllä upea näyttely eli täältäkin suositukset, jos jaksaa lähteä vikojen päivien tuntien jonotukseen mukaan.

Samaan syssyyn täytyy kehua myös Kiasmassa viimeisiä päiviä olevaa Markus Copperin näyttelyä. Tyyppi on kyllä nero niiden tekemiensä härpäkkeiden kanssa. Niin häiriseviä ja outoja, mutta silti nerokkaita. Todella erilainen kuin Amoksen harmaa maailma, mutta silti suosittelen kokemusta, jos nyt viikonloppuna vielä ehtisi paikalle.
 
Ylös Bottom