Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Onko lasikaapissa johon XO:n olen suunnitellut laittavani tarpeeksi hyvä ilmanvaihto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K0ivu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

K0ivu

New Member
Elikkäs mikäli tässä nyt mahdollisesti jouluna ostan Xbox 360 -konsolin niin onkohan suunnittelemani kaappi tarpeeksi hengittävä Xbox 360 Elite -mallille, jonka sitten luultavasti ostan? Kaapissa on lasinen ovi ja sivulta ja päältä täysin tiivis. Takaa on kyllä täysin auki.

Varastotiloissa on ollut kauan vapaana tuollainen kaappi, joka olisi mielestäni tähän oikeinkin hyvä.

Kaapin hyllyn mitat oven ollessa avoinna (ylin hylly): Leveys: n. 44cm, korkeus n. 38cm, syvyys n. 32cm. Tosin ainakin syvyysmitasta on vähennettävä se mitä ovi vie mittaa ollessaan kiinni täysin.

Erittäin hyvä ratkaisu olisi Xbox 360 Elitelle ajatellen pölyynytymistä joka ei ole hyvä. Kysymys kuuluu vain että onko kaapin ilmanvaihto tarpeeksi hyvä joka suuntaan että kone ei varmasti pääse vauroitumaan?

Kaappia olisi pitää tarkoitus kiinni vain ja ainoastaan silloin kun levyä vaihtaa, laittaa tai ottaa pois. Muuten kokoajan täysin suljettuna.

Ohessa kuvia kaapista. Pahoittelen rumaa taustaa ja muuta, mutta ei anneta sen häiritä. Myöskään en ole mikään ammattikuvaaja, joten en tiedä olisiko voinut paremminkin kuvata jotenkin, mutta siihen hätään en parempia saanut oikeen kuinkaan.

Luulisi, että tuosta nyt jotain käsitystä voisi saada onko tuo kaappi sellainen, että siihen Xbox 360 Elite -konsolin uskaltaa laittaa vaaka-asentoon mielellään jos mahdollista. Pystyynkin luultavasti käy, jos se olisi tuohon ylähyllylle parempi ratkaisu ilmanvaihdon kannalta.

Haluan suojata konsolini mahdollisimman hyvin pölyltä, mutta en vauroitumisen ja ylikuumenemisen kustannuksella. Tuo kaappi olisi mielestäni erinomainen tai paras mahdollinen siihen, mutta asia erikseen riittääkö ilmanvaihto. Kuvat otettu tänään hetki sitten ko. varastotilassa.

http://img227.imageshack.us/img227/5130/kaappi002my4.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/6442/kaappi003gc0.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/2259/kaappi007kl9.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/2798/kaappi010ak6.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/9641/kaappi013xr5.jpg

Vastaus: Onko lasikaapissa johon XO:n olen suunnitellut laittavani tarpeeksi hyvä ilm

Elikkäs mikäli tässä nyt päädyn jouluna ostamaan Xbox 360 -konsolin niin onkohan kaappi tarpeeksi hengittävä Xbox 360 Elite -mallille, jonka sitten mahdollisesti ostan? Kaapissa on lasinen ovi ja sivulta ja päältä täysin tiivis. Takaa on kyllä täysin auki.
Meillä Elite on ollut puolisen vuotta TV-tason lasioven takana, eikä ole tähän mennessä ollut mitään ongelmia lämpötilan kanssa. Se TV-tason koppero on itse asiassa jopa n. puolet tuota matalampi, mutta siinäkin on kyllä takaosa täysin auki.

Vastaus: Onko lasikaapissa johon XO:n olen suunnitellut laittavani tarpeeksi hyvä ilm

Eiköhän se tuolla hyvin pelitä. Se, että takaseinä on auki ja irti seinästä on riittänyt ainakin minulla. Kaapissa on suht tiukassa tilassa vahvistin, DVD-soitin, digiboksi, kytkin ja kolme konsolia. Xbox 360 hajosi vuoden käytön jälkeen, mutta se oli julkaisupäivän erää, joten paha pistää kaapin piikkiin.

Eikös pöly helpommin laskeudu alhaalle kuin ylhäälle?

Sitten onhan se ylhäältä miellyttävämpi käyttää kun ei tarvitse kyykistellä ja helpompi muutenki huoltaa.

--

Mutta kumpi asento on parempi ilmanvaihdon kannalta tuossa kaapissa vai onko se makuasia että ilma vaihtuu yhtä hyvin molemmilla asennoilla?

Kaapissa alhaalla myös laatikko, jossa olisi varmaan aika kätevä säilyttää X0:n pelejä ja ohjaimiakin :)

Ohjaimet luonnollisesti pitää olla langattomia, että ovea voi pitää täysin kiinni, mutta onhan se muutenkin parempi niin ei sitten voi tulla vahinkoa tyyliin konsoli tippua. Tahtovat olla tuollaiset vehkeet herkkiä rikkoutumaan että vähän tippuu niin joku vika heti.

Mutta kumpi asento on parempi ilmanvaihdon kannalta tuossa kaapissa vai onko se makuasia että ilma vaihtuu yhtä hyvin molemmilla asennoilla?

Konsoli on suunniteltu toimimaan kummassakin asennossa, mutta vaaka-asento on vakaampi erityisesti levyaseman kannalta. Ilmanvaihtokin hoitunee vaakatasossa paremmin, koska laitteen oikeassa kyljessä (eli pystyasennossa pohjassa) on tuuletusaukkoja.

Meillä Elite on ollut puolisen vuotta TV-tason lasioven takana, eikä ole tähän mennessä ollut mitään ongelmia lämpötilan kanssa. Se TV-tason koppero on itse asiassa jopa n. puolet tuota matalampi, mutta siinäkin on kyllä takaosa täysin auki.

Onko kone pysty vai vaaka-asennossa?

Konsoli on suunniteltu toimimaan kummassakin asennossa, mutta vaaka-asento on vakaampi erityisesti levyaseman kannalta. Ilmanvaihtokin hoitunee vaakatasossa paremmin, koska laitteen oikeassa kyljessä (eli pystyasennossa pohjassa) on tuuletusaukkoja.

Kummassa asennossa tuuletusaukkoja enemmän peittyy? Luultavasti se on huonompi asento vaikka molemmilla toimiikin. Vaaka-asento kyllä kaikin puolin vakaampi koska ei voi kaatua ja luulisi levyasemankin toimivan paremmin kun on suorassa pöydällä kuten VHS-nauhuri.

Kummassa asennossa tuuletusaukkoja enemmän peittyy? Luultavasti se on huonompi asento vaikka molemmilla toimiikin. Vaaka-asento kyllä kaikin puolin vakaampi koska ei voi kaatua ja luulisi levyasemankin toimivan paremmin kun on suorassa pöydällä kuten VHS-nauhuri.

Ei käytännössä mitään väliä kummassa asennossa konetta pitää. Usko jo.

Ei todellakaan mitään väliä pidätkö konetta vaaka vai -pystyasennossa.
Itse vaihtelen vähän väliä konsolin asentoa ihan muuten vaan.
Jos koneesi lähtee Saksaan vaikkapa korjattavaksi ja kone on ollut pystyasennossa, en usko että syy on siinä.
Täysin sama missä asennossa konettasi tulet pitämään, se menee rikki tai ei mene rikki. Jokatapauksessa toimii täysin samalla tavalla, oli kone sitten asennossa kuin asennossa.

Itse taas sanoisin, että pystyasento on parempi ilmanvaihdon kannalta. Ihan perusperiaatteiltaan boksi ottaa tällöin ilman pohjasta(viileä ilma) ja poistaa sen ylös. Lisäksi "lämmin ilma nousee ylöspäin" -ilmiö edesauttaa ilman vaihtumista boksissa.

Vähän kun hifistelee ilmanvaihdon kanssa(itsellä täysin äänieristetty koppi, missä takaseinä auki), niin lämpimän poistoilman sekoittuminen imuilmaan helppo estää yhdellä levyllä.

DVD-kelkan näkökulmasta en tiiä.

Ihan hyvältähän tuo näyttää, itellä pienen TV tason vieressä boxi vapaana että saa ilmaa paljon (TV:n vieressä) Mutta se pölyyntyy aika paljon... ;>

lyhyesti vastaus eli kyllä riittää ilmanvaihto. Oma x360 on sijoitettu lähelle kattoa tykin viereen. Eipä tunnu sinnekkään juuri pölyä kerääntyvän.

Jossain sanottiin, että Boksin ympärillä joka suuntaan pitäisi olla tilaa vähintään 20cm. Onko tuo yläkanttiin hieman että vähempikin riittää laitteen riittävään tuuletukseen?

Jossain sanottiin, että Boksin ympärillä joka suuntaan pitäisi olla tilaa vähintään 20cm. Onko tuo yläkanttiin hieman että vähempikin riittää laitteen riittävään tuuletukseen?

Luulenpa että taakse saa jättää vähän reilummin (n.15cm seinästä) ja reunoille se 10-15cm. Järkeään saa käyttää. Kaikissa elektroinisissa laitteissa on hyvä olla henkireikää, jotta ei ylikuumene. Eikö olisi aika jo jättää tyhmät kysymykset? :rolleyes:

Olisiko siitä TV-tasosta kuvaa nähdä niin näkisi paremmin minkälainen se on jos siinä kerran jo riittää?

Hyvä kaappi kyllä tuollaiselle laitteelle, mutta asia erikseen uskaltaako sitä laittaa sinne ylikuumenemisen pelossa.

Olisiko siitä TV-tasosta kuvaa nähdä niin näkisi paremmin minkälainen se on jos siinä kerran jo riittää?
Pitää yrittää muistaa illalla ottaa kuva siitä ja paiskata tänne ihmeteltäväksi.

Hyvä kaappi kyllä tuollaiselle laitteelle, mutta asia erikseen uskaltaako sitä laittaa sinne ylikuumenemisen pelossa.
Kuten sanoin, kaappisi vaikuttaa n. kaksi kertaa isommalta, joten mitään ylikuumenemisvaaraa ei pitäisi todellakaan olla.

Niinkauanko Boksi saa tarpeeksi ilmaa kun punaista tai punaisia valoja ei syty virtavaloon? Että siitä ilmanvaihdosta ei kannata kantaa huolta niin kauan, että se hengittää kyllä tarpeeksi hyvin.

Tekeekö kone muuten sen kun ylikuumenee, että sammuu itsestään automaattisesti vai mitä siinä tapahtuu?

--

Mutta laita kuvaa tosiaan siitä kaapista jos sopii niin näkisi vähän.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Tekeekö kone muuten sen kun ylikuumenee, että sammuu itsestään automaattisesti vai mitä siinä tapahtuu?
Ainakin PS3 osaa varoittaa, jos tilanne käy liian tukalaksi. Luulisin, että boksi osaa tehdä samoin.

Mutta jos mietit ja arvuuttelet joka ikistä pientä detailia, et koskaan tule etenemään yhtään mihinkään. Maanantaikappale voi hajota, vaikka pitäisit sitä jääkaapissa - en suosittele - mutta hyvin suurella todennäköisyydellä konsolisi tulee toimimaan ihan normaalisti. Kaikkeen ei voi koskaan varautua. Joskus elektroniikka hajoaa, mutta suurimmalla osalla käyttäjistä laitteet kuitenkin toimivat. Falcon-boksit eivät siis enää ole mikään poikkeus kuluttajaelektroniikassa. Vanhat X360:t poksahtelivat todella herkästi, mutta virhe on myönnetty ja asia korjattu. Lakkaa siis miettimästä ja painu kauppaan ostamaan boksi (ja valitsemaan kukkarollesi sopiva HD-telkkari).

Katsotaas, heittääkö foorumisofta voltin, kun lisään kolme aika isoa kuvaa yhteen viestiin.

Mutta alla pitäisi olla kolme erilaista otosta, joista yksi on ainakin esikatselun perusteella väärässä asennossa... :)

Ylös Bottom