Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Onko pitempi parempi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
KonsoliFIN-podcastissa on pariinkin otteeseen pähkäilty sitä, mikä on hyvän mittainen peli. Stammy oli pelannut Dragon Age 2:ta melkein 70 tuntia, jryi on parin viikon sisään vetänyt sekä Portalin että Portal 2:n kaksi kertaa läpi, silti molemmat ovat hyviä pelejä.

Pitäisikö keston näkyä arvosanassa tai hinnassa? Voiko lyhyt peli olla hyvä? Vai pystyykö peli pitämään otteessaan, kun tehokas peliaika ylittää kaksi vuorokautta?

Aiheesta puhutaan 10.5. julkaistavassa podcastissa, joka nauhoitetaan edellisenä iltana. Esitä mielipiteesi nyt, tai vaikene ainakin siksi aikaa, kun kuuntelet jakson.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Korjaus: DA2:ta tällä hetkellä 40 tuntia, mutta olen ehkä just puolivälin ylitse. Originsin läpipeluu 70h.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Aika paljonhan ihmiset pelaa nykyään netissä, joten peliaika yleensä AINA on sen +60h.

Silti yksinpelissäkin olisi hyvä painottaa myös pituuteen JA laatuun. Olkootpa sitten niin, että kehitysaika olisi sen takia infernaalisen pitkä. Parhaiten kai sellaiset pelit pitää otteessaan jossa on sisältöä ja kokemista riittää.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Minulla on tällä hetkellä pitkien pelien karttaminen menossa. Edellinen pitkä peli, joka tuli läpäistyä oli Fallout New Vegas. Aikaa siihen meni reilut 80h. Enemmänkin olisi pystynyt helposti kuluttumaan, mutta lopussa ei enää jaksanut tutkia ympäristöä niin tarkasti vaan pelin loppu tuli juostua melko suoraan päätehtävästä toiseen. Halusin sen vain nopeasti päätökseen, koska muutakin pelattavaa on kertynyt hyllyyn.

Pituudesta johtuen myös niinkin loistavat pelit kuin Mass Effectit ja Dragon Aget on pelaamatta täysin, koska tiedän uppoutuvani niihin kymmeniksi ja taas kymmeniksi tunneiksi per peli. Kiinnostaisi kyllä kovasti, mutta pituus on tällä hetkellä niin suuri este, että en edes halua koittaa kyseisiä tekeleitä.

Toisaalta taas tapaus GTA IV, joka myöskin on suhteellisen pitkä peli, mutta koska se ei ole tyyliltään niin raskasta pelattavaa, kuin edellä mainitut Biowaren pelit, niin siihen kyllä jaksan uppoutua edelleen vuosienkin jälkeen ja aika lentää sen parissa.

Mielestäni pelin keston ei pitäisi vaikuttaa juurikaan arvosanaan, koska siinä missä pitkä peli pohjustaa tarinaa ja edetään hitaasti tutustuen pelihahmoihin ja maailmaan, niin lyhyt peli viihdyttää sitten esimerkiksi räjähdysten suuruudella ja hienoudella. Itse tälläkin hetkellä pelailen Waken Alania, joka ei ole pitkä peli, mutta oikein viihdyttävä ja tunnelmallinen paketti. "Vielä yksi episodi" -fiilistä nostattaa hyvät cliffhangerit episodin lopussa. Pitää siis otteessaan vallanmainiosti.

Summa summarum, pitkät pelit kiinnostavat, mutta... Ei... Ainakaan nyt tällä hetkellä. Pitää ensin toipua lyhyempien pelien parissa ja sitten harkita uudestaan aloittavansa jonkin pitemmän projektin.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Tätä vääntöä käytiin Limbonkin julkaisussa. Ihmiset jättivät pelin ostamatta kehuista huolimatta, koska 4-5 tuntia on liian lyhyt kesto 1200 pistettä (~15€) maksavalle pelille. Peli oli ja on hyvä, eikä kierrätä omia ideoitaan. Pelasin Limbon läpi reilussa neljässä tunnissa ja nautin lähes koko ajasta. Hyvin sijoitetut 15€. Peli ei olisi ollut yhtään parempi ostos kaksi kertaa pidempänä, samoja ideoita kierrättäen.

Sama koskee toki muitakin pelejä. Vanquish oli myös lyhyt mutta hyvä peli. Jaksoin ensimmäisen läpipeluun jälkeen aloittaa uuden pelikerran hardilla, koska tiesin ettei edessä olisi monikymmentuntinen taival. Mass Effect 2 lojui hyllyssä lähes vuoden odottamassa uutta kierrosta.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Podcast-ketjussa jo sanoinkin avaamattomasta Dragon Age Originsista, jonka liiallinen pituus on ollut toistaiseksi liian suuri kynnys aloittaa peliä. Toisaalta taas saman pituiseksihan peli helposti muodostuu, jos siitä alkaa grindaamaan platinaa/achievementejä. Juuri tuli aloitettua Borderlands, jonka platina-ajaksi on arvioitu lähemmäs 50 tuntia, jolloin sen pituuskaan ei siitä lyhimmästä päästä ole. Kuitenkin sen tarinallinen pituus kestää ehkä 20h, jolloin ylimääräisen ajan viettäminen pelin parissa on täysin vapaaehtoista trophy-horottelua. Dragon Agessa se 50h paukahtaa kuitenkin jo rikki pelkkää tarinaa pelatessa.

Onko pituudella väliä? Kyllä ja ei. Pituudella ei ole minulle minkäänlaista väliä, jos sen aikana saadaan tarina hoidettua mallikkaasti. Esimerkiksi "ikivanha" klassikko Max Payne 2 oli lyhyt kuin Suomen kesä, mutta se ei haitannut, koska juonikuviot kiemurtelivat alusta loppuun erinomaisesti. Toisaalta taas samoille pituuksille jäänyt Star Wars Force Unleashed 2 jäi harmittamaan, koska periaatteessa hyvältä vaikuttanut tarina raiskattiin minimuottiin.

Pelin pituuskin voi aloituskynnyksen ohella koitua muutenkin kohtalokkaaksi. Otetaanpa viime vuoden pahin pettymys, Red Dead Redemption. Pelillä on kyllä pituutta ja paljon, mutta niiden about tuhannen tehtävän ajaksi se suuri juoni unohdetaan täysin. Käy niin kuin 24-sarjan ekalla kaudella, johon menestyksen tultua paniikissa iskettiin lisää jaksoja perään tuhoamaan suurta kaarta. Ei se varmaan suurinta osaa pelaajista haittaa, mutta minua hyvien tarinoiden kannattajana se harmittaa ja kovasti. Sama ilmiö, niin pahaa kuin sen myöntäminen tekeekin, on havaittavissa myös Mass Effecteissä. Massa ykkösen juoni sentään oli luultavasti paras pelitarina ikinä, joten se saa paljon anteeksi jo siitä hyvästä. Toisaalta pitkän pelin juonikin voidaan pitää hyppysissä loppuun asti, kuten KotOR1:ssä aikanaan, jolloin jo siitä tulee paljon plussaa. Yleensä vain sivutehtävien määrä kärsii siinä.

Ja lopuksi voisi kai vielä lisätä, että onhan sillä pelin pituudella vähän väliä kun peliä ostaa. Aika harvoin viitsin maksaa täyttä hintaa mistään pelistä, puhumattakaan siitä, että pelin kesto olisi kolmejapuoli tuntia lataustaukoineen. Mutta alekorista bongatessa pituudella ei ole väliä. Ei se pituus, vaan se miten sen ajan käyttää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Tällä hetkellä, kun pelihylly kasvaa nopeampaa vauhtia mitä ehtii pelata, niin olen joutunut välttämään pitkiä pelejä. :< Muutekin PS3'n jrpg't tuntuu muuttuneen niin paljon, ettei enää tahdo pysyä perässä. Tuntuu, että asioista tehdään liian monimutkaisia, että itse pelin opetteleminen vie aikaa. :/

Toivon saavani kipinän taas mättämään pitkiä pelejä ja uppotumaan kunnolla, jostain syystä on nyt vaan ollut paljon helpompaa laittaa koneeseen pyörimään joku lyhyt peli ja helposti omaksuttava peli. Tämä siksi, että voi irtautua mahdollisimman helposti koneen äärestä ja samalla sitten ei ole niin kovaa tarvetta palata pelin ääreen. Todella surullista ;_;

Mutta itse asiaa, että kuten jo aiemmin muutkin mainineet, ettei siellä peli pituudella ole paljoa väliä, jos peli on hyvä ja kiinnostava. Lyhyissä peleissä tuolle "hyvälle" ei välttämättä tule paljoa arvoa, sillä jos se on vähän huonompikin, niin sille antaa helpommin anteeksi ja korjaa vaikka helpot trophyt talteen ja laittaa sitten pelin kiertoon. Kyllä se olisi pahampi paha, että jos joutuu pelaamaan ei niin hyvää pitkää peliä, kuin ei niin hyvää lyhyttä. :D

Yhteenveto, kokonaisuus ratkaisee, pitempi ei ole aina parempi. Totta kai hyvä pitempi peliä antaa rahalle enemmän vastinetta, kuin lyhyempi jos et omista paljoa pelejä. Mutta lyhyitä pelejä tarvitaan myös "aivot narikkaan" -ratkaisuna, jos ei muuta käyttö niille keksi.

Joskus pitkistä peleistä voi tulla suorituksia, eikä niistä enää nauti, kun peli vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.................
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Kovinhan tuo pituuden merkitys riippuu genrestä ja varsinkin siitä, kuinka paljon mahdollinen moninpeli kiinnostaa. Näin yksinpelaajan vinkkelistä räiskinnälle tai toimintaseikkailulle sellainen 10-15 tuntia tuntuu olevan aika optimi. Hiekkalaatikoilta ja autopeleiltä odottaa yleensä 30-40 tunnin viihdykettä ja roolipeleiltä 50-80 tuntia.

Kestolla noin sinänsä ei kuitenkaan ole mielestäni mitään suhdetta ainakaan pelin hyvyyteen. Kosolti on koettu loistavia pelejä, jotka ovat paketissa kahdeksassa tunnissa ja yhtälailla hauskaa on ollut joissain, joiden kanssa telmii jopa kolminumeroisissa tuntilukemissa.

Jos kaikki pelit pitäisi pakottaa yhteen yhteiseen muottiin, omalla kohdallani niiden enempi tai vähempi kokonaisvaltainen ja mielekäs läpikoluaminen yksinpelinä ilman toistoa veisi 25-35 tuntia; riittävästi arvostamaan kokemusta muttei kuitenkaan liikaa viemään aikaa muilta kandidaateilta.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Lueskelin joskus vuosi taaksepäin tutkimusta, jossa analysoitiin/segmentoitiin eri käyttäjäryhmiä. Pelaajien keski-ikä huiteli kyseisen mukaan kolmessa kymmenessä. Tämä kohderyhmä taitaa pelien tekijöillekin olla siinä mielessä mielenkiintoinen, että ei tarvitse olla "isin lompakolla". Eli taloudellisesti pystyy ostamaan kaikki konsolit & useita nimikkeitä kuussa?

Ongelmaksi vain näin perheellisenä nousee vapaa-aika: Käytännössä sadan tunnin löytäminen on haastavaa, myös pelisessioiden mitta jää usein lyhyeksi. Aikaa löytyy pariin matsiin Codia tai Battlefieldiä, mutta syventyminen viiden tunnin pätkinä on mahdotonta. Eli tässä mielessä pitkä ei aina ole parempi.

Hyvä kysymys on myös löytyykö pelistä sisältöä? Mieluummin valitsee hyvän 4 tuntia kuin 10 tuntia, joista 6 grindaamista. Totuushan taitaa olla että 80% pelaajista ei koskaan pelaa pelejä läpi.

Toki hyvä peli menee huomaamatta läpi. (Esimerkkinä Portal 2 tai Assasin Greed 2). Keskiverto tai huono jää yleensä itsellä puolitiehen.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Toki hyvä peli menee huomaamatta läpi. (Esimerkkinä Portal 2 tai Assasin Greed 2). Keskiverto tai huono jää yleensä itsellä puolitiehen.

Täytyy tunnustaa että Battlefield Bad Company 2 en koskaan jaksanut pelata läpi. (Ei ole edes pitkä) Moninpeliä taitaa olla vähintään 100 tuntia koossa. Hyvä peli vie ajan, huonoa ei jaksa.

Total Off-topic. Nakkasin aamulla puhelimeen 004 - Podcastin, aika hyvin kristallipallosta ennakoitu noita Sonyn tietoturvaongelmia :cool:
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Jos se pitkä sahaa vain samaa tai useampaakin käytävää edestakaisin, niin kyllä sekin käy tylsäksi. Lyhyt voi olla parempi, jos se osaa tarjota uusia ja/tai mielenkiintoisia elämyksiä ja varsinkin, jos sen pariin haluaa palata uudestaan ja uudestaan.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Komppaan Oliveria vahvasti. Ensimmäisen Halon samojen hallien edestakaisin ramppaaminen söi pelikokemusta. Väkisin pidentämistä. Toisaalta joku 4-5 tuntia yksinpelille on mielestäni aivan liian vähän. Hiukan huolestuttaa kun olen ihan jättänyt tänä talvena muutaman pelin ostamatta koska kaverit ovat raportoineet, että yksinpelit ovat hyvin lyhyitä. Mutuilisin kohdalleni, että joku Crysiksen ja OP:Red Riverin 11 hrs läpipeluuaika kovennetulla vaikeustasolla on kutakuinkin kohdallaan enkä tunne itseäni kusetetuksi liiallisella lyhyydellä. Se on jännä miten joidenkin pelien kohdalla noin esim. 10 tuntia voi olla riittävä määrä ja jonkin pelin kohdalla sitä jää miettimään, että kyllä sitä ois voinut vielä muutaman mapin vetäistä?

Falloutteja olisin pelannut paljon pidempäänkin kuin levelikattoon saakka. Välttelin loppuratkaisua viimeiseen saakka. Suoritin kaikkia mahdollisia sivupolkuja koska en tavallaan halunnut pelin koskaan loppuvan. Tietysti DLC tuo peleihin hyvin toteutettuna rutkasti mukavaa lisäsisältöä mutta joskus DLC singleplayer-puolella voi olla hiukan köykäisesti toteutettua. Esim. FO:NW:n Dead Money ei iskenyt minuun yhtään kun taas FO3:n muutama DLC-paketti iski kuin sunnuntain krapula. DLC on muutenkin mutkikasta varsinkin jos ostajalle tulee olo, että DLC olisi pitänyt sisällyttää jo varsinaiseen peliin. Alunperin pidempi olisi siis ollut parempi.

Moninpelipuolelta jos miettii samaa kysymystä niin kyllä karttoja on oltava "riittävästi". Kun pelaajat tavallaan luovat sisällön kenttään niin pidemmän päälle pelaaminen voi käydä jopa ihmisiä vastaan pelattaessa hiukan kaavamaiseksi muutamaa kenttää hinkaten. Uudet kentät tarjoavat uutta opeteltavaa ja sen myötä haasteita. Jos pelintekijät huomioivat pelimekaanikan mahdolliset puutteet ja pätsäävät niitä sekä lisäksi tarjoavat esim. muutoksia pelimuotoihin niin pelille voi ennustaa pitkää elinikää. Mielestäni esim. Bungie ja Treyarch ovat herkällä kuulolla asiakkaiden suuntaan ja yrittävät jatkuvasti parantaa ja pidentää pelikokemusta. Esimerkkinä vaikka pelin ikääntyessä päivityksenä tulevat erilaistetut, vaihtuvat pelimuodot sekä vaihtuvat aloitusase-setupit sekä yleensä melko hyvin viimeistellyt ja testatut mappipaketit.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Kestolla noin sinänsä ei kuitenkaan ole mielestäni mitään suhdetta ainakaan pelin hyvyyteen. Kosolti on koettu loistavia pelejä, jotka ovat paketissa kahdeksassa tunnissa ja yhtälailla hauskaa on ollut joissain, joiden kanssa telmii jopa kolminumeroisissa tuntilukemissa.

Juuri näin, pituus ei ole mikään itseisarvo, eikä mielestäni vaikuta siihen onko peli hyvä tai huono, paitsi ehkä jos peli on todella häiritsevän lyhyt sisältöön nähden. Vaikka nykyään tuntuu monissa julkaistuissa peleissä paino siirtyvän sinne moninpelien puoleen ainakin minä arvostan edelleen hyviä ja hiottuja yksinpelikokemuksia, mutta ei niiden tarvitse nälkävuoden mittaisia olla. Esimerkiksi Portal on vain muutaman tunnin peli, mutta useimmat arvostavat sen hyvinkin korkealle. Siinä ei ole mitään turhaa eikä ideaa väkisin venytetä yhtään pitemmälle kuin se riittäisi.

Pelin raakaa pituutta merkittävämpää on se, kuinka pitkälti siitä irtoaa laadukasta viihdettä. Olen ollut pitkään sitä mieltä, että absoluuttista sadan tunnin kestoa paljon parempi on kohtuumittainen alle kymmenen tunnin peli, jolla on suuri uudelleenpeluuarvo, on uudelleenpeluun syynä sitten erilaisten etenemisvaihtoehtojen tuoma uusi nähtävä, oman suorituksen parantaminen, tai sitten yksinkertaisesti se että peli on vain niin hauska pelata. Lyhyemmän pelin etuna on aina se että sen jaksaa todenäköisemmin pelata loppuun asti, ehkä useammankin kerran, kun taas massiivisen pelin aloittaminenkin voi olla työlästä kun tietää urakan suuruuden, ja sittenkin se jää helposti kesken. Oikeastihan suuressa osassa todella pitkiä pelejä merkittävä osa kestosta on enemmän tai vähemmän itseään toistavaa tappelua, paikasta toiseen kulkemista tai jotain muuta vastaavaa joka ei sinänsä tuo peliin paljonkaan muuta kuin pituutta ajallisesti.

Yksi suosikkipeleistäni on Super Metroid, ja se on myös ainoa tuntien mittainen peli jonka olen pelannut useamman kerran läpi yhtenä päivänä (historian hämäristä löytyykin sitten jotain retrompaa, joita ei tosin voi ihan verrata kun kesto on selvästi alle tunnin). Se on myös niitä pelejä joihin tartun aina parin vuoden välein uudestaan ja pelaan läpi, ihan vain koska se on yksinkertaisesti niin hauska. Yksi läpipeluu ottaa ehkä kolmisen tuntia kun tietää mitä tekee, ensimmäinen kerta meni jonnekin 7-8 tunnin paikkeille. Aivan toisesta ääripäästä sitten esimerkkinä juuri jokin aika sitten sain lopulta päätökseen Fallout 3 -projektini (kaikki DLC:t mukaanluettuna), ja lopputulos oli noin 120 tuntia aktiivista peliaikaa. Vaikka miten se oli hyvä ja koko rahan arvoinen niin peliin tuskin enää tulee kovin paljon koskettua.

Kun kerran avoimet maailmat ovat nykyään muotia niin vapaaehtoinen oheistekeminen on ihan hyvä ratkaisu tuoda pelille lisää "pituutta" venyttämättä varsinaista pääjuonta keinotekoisesti. Arvostan myös sitä, jos tällaisessa tapauksessa jostain käy selväksi, minkä tehtävän tekeminen edistää varsinaista pääjuonta. Vaikka se miten olisi pois immersiosta, niin voisi ainakin hieman suunnitella tekemisiään sen mukaan. Ei ole vain yksi kerta kun olen vahingossa vienyt pelin pääjuonta eteenpäin kun olen halunnut tehdä oheistehtäviä. Olen myös kuullut jonkun haukkuneen Fallout 3:a liian lyhyeksi kun oli puolivahingossa mennyt koko ajan vain juonitehtäviä eteenpäin...

Kun aikaa on vaan vähemmän kuin joskus teinivuosina niin kynnys pitkien pelien aloitukseen on noussut tuntuvasti kun sekä pelattavaa että muuta tekemistä ja erilaista viihdettä on nykyään tarjolla kautta linjan paljon enemmän. 60 tuntia yhtä japsiropellusta vastaa kuitenkin 80 televisiosarjajaksoa (jopa neljä tuotantokautta!), 25-50 elokuvaa, tai vaikkapa 5-10 hieman lyhyempää peliä. Pitkistä ropelluksistakin kaikkien aikojen suosikkini on Chrono Trigger, joka on genressään hyvin lyhyt vain noin 20 tunnin kestolla.

Monien pitkien pelien ongelma vähän on, että ne eivät kovin hyvin sovellu satunnaisiin lyhyisiin sessioihin, kun tunnissa ei vaan ehdi tekemään juuri mitään, ja edellisen pelisession tapahtumat parinkin kuukauden takaa ovat ehtineet unohtumaan. Omalla kohdallani hyvin merkittävän jalansijan on saavuttanut myös lähinnä kasuaalityylinen Rock Band, jolla ei ole varsinaista mitattavaa pituutta, vaan jonka voi helposti poimia koska tahansa viiden minuutin tai viiden tunnin pelisessiota varten, ja pelattavaa riittää käytännössä loputtomiin. Se on myös oikeastaan ainoa moninpeli, jota pelaan vakituisemmin, joten en erityisemmin välitä pelien moninpelisisällöistä.

Mutta voiko mitenkään mitata kumpi on parempaa arvoa rahalle ja ajalle, kymmenen tunnin peli jonka pelaa läpi kymmenen kertaa mahdollisesti hyvinkin monen vuoden aikana, vai sadan tunnin peli jota tahkoaa intensiivisesti muutaman kuukauden ja johon ei koskaan enää koske sen jälkeen?
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Pelin raakaa pituutta merkittävämpää on se, kuinka pitkälti siitä irtoaa laadukasta viihdettä. Olen ollut pitkään sitä mieltä, että absoluuttista sadan tunnin kestoa paljon parempi on kohtuumittainen alle kymmenen tunnin peli, jolla on suuri uudelleenpeluuarvo, on uudelleenpeluun syynä sitten erilaisten etenemisvaihtoehtojen tuoma uusi nähtävä, oman suorituksen parantaminen, tai sitten yksinkertaisesti se että peli on vain niin hauska pelata.
Mielenkiintoinen näkökulma uudelleenpeluuarvon kannalta. Itsellä sen hyödyntäminen on jäänyt todella harvoihin kertoihin eikä silloinkaan uusinnan kesto ole liiemmin päätökseen vaikuttanut. Toisaalta uutta pelattavaa pusketaan pihalle nykyisin siinä määrin hurjasti, etteivät vanhat välttämättä enää ehdi edes hankkia sitä arvostusta, jonka ne kenties pitkällä juoksulla ansaitsisivatkin.

Noilla kahdella on ehkä se keskeisin ero, että lyhyt peli on kenties enempi elämys ja pitkä taasen kokemus. Se ensimmäinen kerta on kuitenkin aina se vahvin ja muistorikkain kokemus ja ainakin omalla kohdalla joidenkin pelien uudelleenpeluuta tulee jopa välteltyä ihan vain sen loistavan ensimuiston säilyttämiseksi.

Lyhyiden pelien kanssa tätä tapahtuu kenties jopa enemmän, ihan vain siksi että siinä alle kymmenessä tunnissa voi tosiaan panostaa tunne-elämykseen ihan eri intensiteetillä kuin jossain eeppisessä saagassa, joka toki kestää pitkään mutta jossa on mukana myös niitä pakollisia suvantovaiheita.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Mielenkiintoinen näkökulma uudelleenpeluuarvon kannalta. Itsellä sen hyödyntäminen on jäänyt todella harvoihin kertoihin eikä silloinkaan uusinnan kesto ole liiemmin päätökseen vaikuttanut. Toisaalta uutta pelattavaa pusketaan pihalle nykyisin siinä määrin hurjasti, etteivät vanhat välttämättä enää ehdi edes hankkia sitä arvostusta, jonka ne kenties pitkällä juoksulla ansaitsisivatkin.

Tämä. Ne pelit, jotka on itse tullut pelattua läpi useampaan otteeseen voidaan laskea kahden käden sormilla, ja niistäkin yli puolet trophyjen takia. Eipä ole oikeastaan tullut mieleenkään aloittaa FF13:a alusta, kun on niin pitkä peli. Lyhyet rypistykset tyyliin Unchartedit ja muut tuoreet seikkailutoimintapelit vielä menevät. Mutta käytännössä taloudellisen tilanteen parannuttua niistä ala-aste ikäisen 5€ viikkorahasta, on pelejä alkanut hyllyyn kerääntymään ja odottamaan parempaa aikaa jolloin olisi aikaa niiden pelaamiseen. Tämän takia aika harvoin tulee pelejä aloitettua uudelleen, kun uutta pelattavaa on odottamassa.

Ja tietysti voidaan pohtia filosofisena pohdintana sitä, että lisääkö trophyt/achievementit pelin pituutta? Lasketaanko se kahdeksi läpipeluuksi, jos pelaa Unchartedin ensin vaikealla ja sen jälkeen murskaavalla vain jotta saisi palkintokaappiin lisää kiillotettavaa? Kuinka moni yleensä ostaa pelin uudelleenpeluuarvon takia? Itse olen tätä enemmänkin leffojen suhteen pohtinut, kun suurinta osaa leffoista ei tule sen yhden kerran katsomisen jälkeen enää poimittua hyllystä.

Ja jostain syystä en ole saanut suurempaa uudelleenpeluuarvoa koskaan edes ropeista, joissa olisi mahdollista tehdä asiat toisin. Oblivion*, Massat, Jade Empire ynnä muut olen pelannut sen kerran läpi, ja vaikka periaatteessa voisin pelata pelit pahalla uudelleen läpi, niin sitä en ole tehnyt. Tämä jo siksi, että se kokemus siitä pelistä on itselleni ollut se yksi läpäisy, jonka olen noin kerran kerrasta tehnyt hyvällä. Ainoita poikkeuksia ovat oikeastaan olleet Star Wars Jedi Outcast/Academy, mutta niissä uudelleenpeluuarvoa lisäsivät jedimiekalla pelleilyt. Ja KotOR1 pelattiin aikanaan kaverin kanssa kolmesti läpi, jokaisella eri hahmoluokalla. Mutta eipä se oikeasti sitä peliä muuta, vaikka dialogista valitsisikin sen "I forgive you":n sijasta "I hate you nigga, now die!" -kommentin. Tarina etenee kuitenkin samaa kaavaa ja samat alueet käydään läpi huolimatta siitä, oletko statistiikan mukaan Buddha vaiko Saatana.

*Oikeastaan en edes pelannut läpi. 110h mittarissa aloittamatta pääjuonta. Kirottu olkoon se korruptoitu tallennus, josta edellinen varmuuskopio oli 30h aiempaa...
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Ne pelit, jotka on itse tullut pelattua läpi useampaan otteeseen voidaan laskea kahden käden sormilla, ja niistäkin yli puolet trophyjen takia. Eipä ole oikeastaan tullut mieleenkään aloittaa FF13:a alusta, kun on niin pitkä peli. Lyhyet rypistykset tyyliin Unchartedit ja muut tuoreet seikkailutoimintapelit vielä menevät.
En minäkään ala pelaamaan peliä uusiksi ellei siihen ole joku oikea syy tai porkkana (Mass Effect pahiksella hyviksen vastapainoksi ja täysin eri tiimihahmoilla, Final Fantasy X:n normaalia kiinnostavampi expert-versio sphere gridistä jne) tai juurikin se että peli on vain niin helkutan hauska pelata (Metroid Prime, lukuisat hieman vanhemmat ja erityisesti retrommat pelit). Ei pelejä osta sillä silmällä että tuon voisi varmaan pelata monta kertaa eikä niitä väkisin ala pelata toista kertaa, vaan joskus pelin aikana vain tulee sellainen olo että tämä on niin hauskaa että voisi pelata uudestaankin. Ei se sen suunnitelmallisempaa ole.

Mainitsemasi Final Fantasy XIII on siitä mielenkiintoinen esimerkki, että se on minulle 2000-luvun ylivoimaisesti suurin pelipettymys loistavan XII:n jälkeen, ja äärettömän kapeana putkena sillä ei ole toiselle kierrokselle käytännössä mitään annettavaa mitä ei jo ensimmäisellä pelikerralla näkisi, minkä lisäksi 2/3 pelin kestosta on lähes kuin huonosti suunniteltua tervan juontia. Ei siis tulisi mieleenikään aloittaa sitä uudestaan alusta, vaikka ehkä se saattaisikin selkeyttää juonta jossain määrin. Ehkä.

Uudelleenpeluut kiinnostavat lähinnä lyhyempien pelien kanssa, ja oikeasti pitkiä (40+ tuntia) pelejä joita olen pelannut läpi enemmän kuin kerran löytynee vuosien varrelta ehkä 4-5 kappaletta. 10-30 tunnin haarukasta löytynee sitten vajaat kymmenkunta lisää. Alle kymmenen tunnin pelejä joita olen tahkonnut monta kertaa löytyykin sitten aika läjä. Viime vuosina uudelleenpeluut ovat keskimäärin vähentyneet joitakin yksittäisiä erikoistapauksia lukuunottamatta, kun sitä muutakin pelattavaa ja tekemistä vain on enemmän kuin aiemmin.

Pelien luonnekin on tällä saralla hieman muuttunut. Aiemmin pelien pituus tuli usein vaikeudesta jolloin paremman suorituksen hakeminen ajoi helposti pelaamaan useamman kerran läpi, nykyään checkpointit ja vapaampi tallentelu auttavat heikommatkin pelaajat läpi kohtuullisessa ajassa eikä samanlaista tarvetta suorituksen parantamiselle jää, ja avoimet maailmat saavat kaikki pelaamaan aivan omaa tahtiaan ja tyyliään.

Itse olen tätä enemmänkin leffojen suhteen pohtinut, kun suurinta osaa leffoista ei tule sen yhden kerran katsomisen jälkeen enää poimittua hyllystä.
Saisi kaiken nyt edes yhdenkin kerran katsottua. Muutama vuosi sitten onnistuin tosin menestyksekkäästi lähes kokonaan lopettamaan elokuvien DVD-ostelun kun vanhatkin ovat katsomatta elokuvan TV-esitykseen asti, mutta pelien ostelua en ole edes yrittänyt vähentää. Periaatteessa jos DVD-hyllyn karsisi elokuviin joita katsoo mielellään uudestaan ja uudestaan jäisi jäljelle ehkä parikymmentä elokuvaa nykyisen monensadan sijasta, mutta keräilijäluonne ei vaan anna luopua mistään mitä ei omista useampana kappaleena.

Ja jostain syystä en ole saanut suurempaa uudelleenpeluuarvoa koskaan edes ropeista, joissa olisi mahdollista tehdä asiat toisin. Oblivion*, Massat, Jade Empire ynnä muut olen pelannut sen kerran läpi, ja vaikka periaatteessa voisin pelata pelit pahalla uudelleen läpi, niin sitä en ole tehnyt.
Tällaiset pelit ovat usein niin pitkiä että se ensimmäinenkin kerta on niin työn takana ettei tee mieli peliin uudelleen koskea ainakaan kovin pian. Mainitsemastani Fallout 3:sta olisi muutama asia jotka tekisi mieli kokeilla toisin, mutta siihen ei huvita panostaa uudelleen kymmeniä tunteja kun sarjan seuraavakin peli odottaa pelaamista.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Pelien luonnekin on tällä saralla hieman muuttunut. Aiemmin pelien pituus tuli usein vaikeudesta jolloin paremman suorituksen hakeminen ajoi helposti pelaamaan useamman kerran läpi, nykyään checkpointit ja vapaampi tallentelu auttavat heikommatkin pelaajat läpi kohtuullisessa ajassa eikä samanlaista tarvetta suorituksen parantamiselle jää, ja avoimet maailmat saavat kaikki pelaamaan aivan omaa tahtiaan ja tyyliään.

Kaksi sanaa: Angry Birds. :( Mutta tosiaan, nimenomaan tuollainen scoren parantelu harvoin saa ylimääräisiä pisteitä. Ja pitäisikö sen? Miten lasket Angry Birdsin tai perus japanilasen shmupin pituuden? Kentät yksi kerrallaan läpi ja seuraavaan, kunnes kaikki on pelattu läpi? Näinhän se varmasti on useilla, mutta taas toiset hinkkaavat sitä pelin yhdeksättä kenttää 45min hampaat irvessä, ennen kuin se 3 tähteä tulee.

Mutta tuo pelien pituus ja sen muodostuminen vaikeudesta on kyllä totta. Huomaahan sen vielä nykyisinkin, kuinka sama peli eri vaikeusasteella on ihan eri peli. Otetaanpa taas esimerkiksi Star Wars Force Unleashed 2. Ennakkoon varoitettiin, että pelin pelaa 4h sisällä läpi kokonaan. Ehkä näin, jos pelaa helpoimmalla ja välttelee vihollisia. Itse sain kulumaan samaan pelin varmasti lähemmäs kymmenen tuntia, kun pelasin sen alkuun hardilla, ja toisella läpipeluulla kaikista vaikeimmalla vielä toisen mokoman. Muutamaa trophya horotellessani helpoimmalla huomasin, kuinka pelin pystyi vain juoksemaan salamaa heittelemällä. Pitäisikö tämän vaikuttaa arvosanaan? Eli siis peli on helppo, jos sen haluaa helpoksi. Kokeilkaapa joskus piruuttaan urheilupelejä helpoimmalla vaikeusasteella. Kokeilin huvikseni PES2011:ssä, ja juoksin kuudesti peräkkäin maalivahdilla koko kentän läpi ilman spurttinappulaa, ja kuljetin pallon maaliin. Onnistui muuten kuudesti. Taas vaikeimmalla saa hinkata syöttökuviota vartin ennen kuin puolustuksesta aukenee kolo mihin hyökätä. Ja silti vedetään ohi.

Saisi kaiken nyt edes yhdenkin kerran katsottua. Muutama vuosi sitten onnistuin tosin menestyksekkäästi lähes kokonaan lopettamaan elokuvien DVD-ostelun kun vanhatkin ovat katsomatta elokuvan TV-esitykseen asti, mutta pelien ostelua en ole edes yrittänyt vähentää. Periaatteessa jos DVD-hyllyn karsisi elokuviin joita katsoo mielellään uudestaan ja uudestaan jäisi jäljelle ehkä parikymmentä elokuvaa nykyisen monensadan sijasta, mutta keräilijäluonne ei vaan anna luopua mistään mitä ei omista useampana kappaleena.

Tunnistan oireet liiankin hyvin. Nimimerkki ostin tuoreimman Rambon Blu-Raylle Anttilasta 3,99€ hintalapulla. Olenko katsonut ikinä yhtäkään Ramboa? En. Onko minua oikeasti kiinnostanut katsoa ikinä yhtään Ramboa? Ei. Mutta oli niin halpa... Samaan aikaan Shutter Island (Suljettu Saari) leffa maksaa BR:nä 27€. Onneksi pystyi tilaamaan netistä halvemmalla. Vielä kun jaksaisi katsoa.

Tuo keräilyvietti on toinen asia. Ostan kaiken musiikin mitä kuuntelen pl. tietysti vähäiset radiokäytöt. Ja nimenomaan ostan fyysisessä muodossa, koska haluan saada sen tuotteen käteeni. Miksi? Ostan levyn, rippaan koneeseen ja joskus myös läppäriin, jonka jälkeen se siirtyy hyllyyn homehtumaan ja odottamaan mahdollista kovalevyn poksahtamista. Miksen siis vain ostaisi ladattavana kappaleena ja hyödyntäisi mahdollisuuksia? En tiedä. Peleissä ja leffoissa sama asia. Sen kerran ne on käytössä, sen jälkeen jäävät homehtumaan. Steam olisi pelimiehen liike.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Kaippa se tuokin, kun tulee pelejä ostettua kuitekin leipää, niin ahdistus iskee, kun aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkien pelaamiseen. Sitten lopulta päätyy siihen, ettei pelaa mitään, kun ei ole oikeaa fiilistä johokin peliin mitä haluisi pelata tai sitten vaan päätyy pelamaan onlineen, joka ei edistä itse ongelmaa. Noh, ainakin pelihimo tulee laanuntettua.

Tässä tapauksessa tulee vaan puskettua pelejä läpi vähän hutasemallakin, kun ajatusmaailma on kääntynyt niin perverssiin muotoon, että ei muka koskaan ehtisi pelaamaan kaikkia pelejä mitä omistaa. Tästä syystä ei tule koluttua peliä nurkkia myöden läpi, vaan suunnattomalla ragella pusketaan peli päätökseen.. :< I hate this.

Tuo keräilyvietti on toinen asia. Ostan kaiken musiikin mitä kuuntelen pl. tietysti vähäiset radiokäytöt. Ja nimenomaan ostan fyysisessä muodossa, koska haluan saada sen tuotteen käteeni. Miksi? Ostan levyn, rippaan koneeseen ja joskus myös läppäriin, jonka jälkeen se siirtyy hyllyyn homehtumaan ja odottamaan mahdollista kovalevyn poksahtamista. Miksen siis vain ostaisi ladattavana kappaleena ja hyödyntäisi mahdollisuuksia? En tiedä. Peleissä ja leffoissa sama asia. Sen kerran ne on käytössä, sen jälkeen jäävät homehtumaan. Steam olisi pelimiehen liike.
En tiedä, mutta itse ainakin tykkään kun kotelot ovat siististi hyllyssä, mitä enemmän sen parempi. Jotain fyysistä. Oli kyse sitten peleistä, CD-levyistä tai elokuvista. Kaippa tuo jotain itsetunnon kohutusta omalta kohdalta, että tulen hyväksytyksi joskus, koska mulla on ihan pirusti tavaraa. Ja ne tietysti ovat hienoja, hyviä ja nautin niiden sisällöstä. Vaikken koskaan tulisi enää pelaamaan jotain Bionic Commandoa, niin silti se on hyllyssä todisteena, että sellaista olisin joskus pelannut. :D
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Ja tietysti voidaan pohtia filosofisena pohdintana sitä, että lisääkö trophyt/achievementit pelin pituutta? Lasketaanko se kahdeksi läpipeluuksi, jos pelaa Unchartedin ensin vaikealla ja sen jälkeen murskaavalla vain jotta saisi palkintokaappiin lisää kiillotettavaa? Kuinka moni yleensä ostaa pelin uudelleenpeluuarvon takia?
Kaipa ne pituutta lisäävät mutta toisaalta minkä tahansa pelinhän voi aina uudestaan pelata ja miltei väittäisin, että näin tehdään enemmänkin sen vuoksi, että peli itsessään on uudelleenpelaamisen arvoinen. Tai minulla ainakin on moni lyhytkin peli jäänyt uudelleenpelaamatta vaikka kuinka yrittäisivätkin pysteillä tai vaihtoehtoisilla lopuilla tai vastaavilla houkutella. Jos ei ensimmäisellä kerralla onnistu kohahduttamaan niin tuskinpa toisellakaan.

En minäkään ala pelaamaan peliä uusiksi ellei siihen ole joku oikea syy tai porkkana (Mass Effect pahiksella hyviksen vastapainoksi ja täysin eri tiimihahmoilla, Final Fantasy X:n normaalia kiinnostavampi expert-versio sphere gridistä jne) tai juurikin se että peli on vain niin helkutan hauska pelata (Metroid Prime, lukuisat hieman vanhemmat ja erityisesti retrommat pelit).
Heh, täällä taas varsinkin nuo moraalisysteemit toimivat kerta kerran jälkeen huonommin. Joskus niitäkin polkuja jaksoi kartoittaa (Mass Effect, Fallout 3) mutta oli mieluisa lähestymistapa kummassa ääripäässä tahansa, sen toisen pelaaminen tuntuu aina jotenkin teennäiseltä ja epämukavalta. Tai kun aina on tottunut hyviksenä pelaamaan niin enää ei edes innosta katsoa miten ilkeä virtuaaliminä sitä voisikaan olla.

Mainitsemasi Final Fantasy XIII on siitä mielenkiintoinen esimerkki, että se on minulle 2000-luvun ylivoimaisesti suurin pelipettymys loistavan XII:n jälkeen, ja äärettömän kapeana putkena sillä ei ole toiselle kierrokselle käytännössä mitään annettavaa mitä ei jo ensimmäisellä pelikerralla näkisi, minkä lisäksi 2/3 pelin kestosta on lähes kuin huonosti suunniteltua tervan juontia. Ei siis tulisi mieleenikään aloittaa sitä uudestaan alusta, vaikka ehkä se saattaisikin selkeyttää juonta jossain määrin. Ehkä.
Kuin myös, joskin tuossakin kai se pelin toimivuus omalla kohdalla on se suurin kompastuskivi. Joku Lost Odyssey aikoinaan vei 120 tuntia ensimmäisellä kerralla mutta kyllä sekin tuli vuotta, paria myöhemmin tahkottua toistamiseen läpi ja kunhan tässä taas aikaa kuluu, kiehtoo varmasti kolmannenkin kerran. Toki harvemmin noiden pitkien eeposten pariin tulee enää palattua mutta jos ne tarpeeksi hyvin iskivät niin ei se mahdotonkaan ajatus ole.

Kaksi sanaa: Angry Birds. :( Mutta tosiaan, nimenomaan tuollainen scoren parantelu harvoin saa ylimääräisiä pisteitä. Ja pitäisikö sen? Miten lasket Angry Birdsin tai perus japanilasen shmupin pituuden? Kentät yksi kerrallaan läpi ja seuraavaan, kunnes kaikki on pelattu läpi? Näinhän se varmasti on useilla, mutta taas toiset hinkkaavat sitä pelin yhdeksättä kenttää 45min hampaat irvessä, ennen kuin se 3 tähteä tulee.
Jep, ammuskelupelit, musiikkipelit ja tuollaiset pistepelithän ovat kuin luotuja uudelleenpelattaviksi. Noissa genreissä varmasti merkkaakin eniten se yksinkertainen mutta koukuttava pelattavuus ja aina vain parempaan henkilökohtaiseen suoritukseen pyrkiminen.

Tässä tapauksessa tulee vaan puskettua pelejä läpi vähän hutasemallakin, kun ajatusmaailma on kääntynyt niin perverssiin muotoon, että ei muka koskaan ehtisi pelaamaan kaikkia pelejä mitä omistaa. Tästä syystä ei tule koluttua peliä nurkkia myöden läpi, vaan suunnattomalla ragella pusketaan peli päätökseen.. :< I hate this.
Toisaalta mitä enemmän sitä tulee pelattua niin kai siinä väkisinkin päätyy kokemaan myös isomman tukun pelejä, jotka eivät oikeasti edes ansaitse hutaistua parempaa huomiota. Omalle kohdalle osuu ainakin pirusti noita "ihan kivoja" virityksiä, kun taas todellisia helmiä ja klassikoita tepastelee vuodessa vastaan jossain nollasta kolmeen välimaastossa.
 
Vastaus: Onko pitempi parempi?

Aika paljonhan ihmiset pelaa nykyään netissä, joten peliaika yleensä AINA on sen +60h.
Battlefield 2 ja Special Forces about 70 euroa? Niitä tuli nelisen sataa tuntia pelattua. Yhden tunnin hinnaksi tulee siis 17,5 senttiä. Melko hyvä suhde ja onkin paras peli mielestäni.

Sitten otetaan normi PS3 yksinpeli. About 60 euro. About 10-20 tuntia läpäisyyn ja se siitä. Yhden tunnin hinnaksi 20 tunnissa tulee 3 euroa. Kyllä tuo BF2 veisi voiton hinta/laatu suhteen, vaikka kyseessä onkin moninpeli ja vertailussa yksinpeli. Ei nyt vain ehtinyt aikoinaan tietokoneella yksinpelejä pelata, kun oli kerran Bäfä koneella :D
 
Ylös Bottom