Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Onko turvallista kytkeä PSN-tili johonkin peliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Robotti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Robotti

Active Member
Monesti kun uuden pelin laittaa pleikkaristationiin, jo aloitusvalikossa startin painamisen jälkeen tulee kehotus, että mitäs jos loisit tunnukset meidän pelifirman omaan palveluun (Uplay, Rockstar Games Social Club, EA:n oma systeemi, Warner Bros ID jne.) niin saisit pelihahmolle uuden puvun tai jotain extraa.

Nykyään en enää jaksa. Muistettavia salasanoja on jo liikaa ja jos peliä voi pelata ilmankin, niin tämä ei ole ongelma. Jos muutan mieltäni, voinhan luoda tunnukset sitten tulevaisuudessa. On oma lukunsa, mitä ne pelifirmat tästä hyötyvät ja miksi näitä palveluja pyörittävät, jos unohdetaan se "voidaksemme tarjota parempaa palvelua" -selitys, joka ei tarkoita mitään. Mutta tämäkään ei ole ongelma. Kiinnostaisi tietää, mutta ei haittaa pääasiaa, eli pelaamista.

Minulle tästä tulee ongelma sellaisten pelien kohdalla kuin Destiny. Peli on sanalla sanoen mahtava. Tarina on kiinnostava ja vähän väliä tippuu ilmoituksia uusista grimoire-korteista, joista voi lukea lisää pelin vihollisista ja maailmasta.

Bungie:
-Olet tuhonnut 500 Shankia. Käy katsomassa uusi grimoire-kortti osoitteessa bungie.net.

Minä:
-Ältsin makeeta! Bungie.net, täältä tullaan!

Bungie:
-Yksi pikkujuttu ennen kuin voit katsoa kortteja - anna meille PSN-salasanasi.

Minä:
-Tuota... Ei?

Tähän se tökkää. Destinyn tarina kiinnostaa, mutta ei ihan noin paljon.

Tuntuisi silkalta typeryydeltä laittaa salasanaa tasan minnekään muualle kuin Sonyn palveluihin. Bungie ei ole mikään fly by night -lafka, mutta ihmisiä siinäkin firmassa on töissä. Isommiltakin toimijoilta on varastettu käyttäjätietoja. Ja jos jotain tapahtuisi, enkö syypää olisi minä itse, kun menin salasanan antamaan? Jos antaisin verkkopankkitunnukset ja turvanumerolistan jollekin toiselle, oma olisi syyni jos kävisi ohraisesti.

Destiny on ainoa omalle kohdalleni sattunut peli, joka vaatii pelaajalta PSN-tunnusta ja salasanaa jos haluaa päästä käsiksi lisäherkkuihin. Onko muitakin pelejä, joissa on tällainen käytäntö? Olenko ainoa, jota tämä arveluttaa?

Vastaus: Onko turvallista kytkeä PSN-tili johonkin peliin?

Hyvin lyhyt vastaus: on turvallista.

Hyvin lyhyt vastaus: on turvallista.

Ja pitempi:

Jos peli käyttää oikeasti Facebook/Playstation/Google/Steam/yms. tunnusta (huom! _oikeasti_, eikä mitään kalastelukirjautumista), niin tuo on erittäin turvallista. Eli tällöin sinun tässä esim. Playstation -salasana ei vuoda mitenkään tämän kautta, vaan kirjautuminen hoidetaan Sonyn palvelimien kautta, josta annetaan vain ilmoitus onko kirjautuminen hyväksytty/hylätty.

Turvallista siis on ja jopa suositeltavaakin.

Jos peli käyttää oikeasti Facebook/Playstation/Google/Steam/yms. tunnusta (huom! _oikeasti_, eikä mitään kalastelukirjautumista), niin tuo on erittäin turvallista. Eli tällöin sinun tässä esim. Playstation -salasana ei vuoda mitenkään tämän kautta, vaan kirjautuminen hoidetaan Sonyn palvelimien kautta, josta annetaan vain ilmoitus onko kirjautuminen hyväksytty/hylätty.

Juurikin noin. Selaimella kirjauduttaessa voi tarkistaa, onko kirjautumissivun osoite tosiaan oikealla kolmannen osapuolen palvelimella. (Erillisen sovelluksen kautta kirjauduttaessa tätä optiota ei tosin välttämättä ole käytettävissä.)

Eli salasana ei ole edelleenkään kenenkään muun kuin itseni tiedossa? Bungie ei saa tietää salasanaa, vaan saa Sonyn kautta vahvistuksen, että kyseessä on juuri se pelaaja, joka on kerännyt nämä grimoire-kortit? Vaikka tässä Destinyn tapauksessa. En ole muualla tuollaiseen törmännyt. Battlefield 3:ssa saattoi olla vastaava systeemi, mutta viime pelikerrasta on jo aikaa.

Saanko vielä siihen tarkennusta, että tarkoittaako se kolmannen osapuolen sivu tässä tapauksessa Sonya? Eli kirjautumissivun osoite pitää olla jotain tyyliin login.playstation.com (hatusta vetäistynä)?

Ja jos se on jotain muuta, kyseessä on joku tietojenkalasteluyritys johon ei kannata laittaa mitään salasanoja?

Robotti: Kirjautuminen noihin muihin palveluihin menee aina PSN:n oman kirjautumissivun kautta, kyllä, ja varsinaista salasanaa ei levitetä minnekään siitä eteenpäin.

Jos epäilyttää, mene suoraan pelin/julkaisijan kotisivun kautta. Sieltä löytyy varmasti turvalliset linkit niihin palveluihin, jotka haluavat linkittyä PSN-tunnuksen kanssa. Ja jos linkitys tapahtuu ihan suoraan pelin kautta, siihen voi totta kai luottaa myös.

Järkevä kannattaa olla, mutta vainoharhaiseksi ei ole syytä ruveta. :)

Tämän minä oikeastaan halusin kuullakin. Pääseepähän paremmin kiinni Destinyn juoneen. Joskus voi olla vähän foliota hatussa, mutta niinhän sitä sanotaan, että parempi virsta väärää kuin katsoa katua.

Kiitän vastauksista, minä tackar och pockar.

Ylös Bottom