Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Osuit oikeaan. Kaveri kiikutti oman PS2:n testiin ja se toimi optisen piuhan kanssa täysin moitteetta. Vika on siis PS2:ssa. Mukavasti, yhtenä innokkammista ostajista, takuu aika on mennyt 23.12.01 umpeen. Soitin paikalliseen pelikauppaan, josta kerrottiin, että vanhan korjauttaminen maksaisi 123 Sonylla, tai siis käytännössä saisin uutta vastaavan koneen itselleni.
Omasta mielestäni on aika järkyttävää, että uutena 500 maksanut viihde-elektroniikkalaite kestää käytössä kunnossa reilut yksi ja puoli vuotta, jonka jälkeen saa vielä pulittaa 123, mikäli haluaa nauttia täysillä sen palveluista jatkossakin.
Tämä ei ole juridista neuvontaa. Vain informaatiota julkisista lähteistä. Tulkinta on lukijan omalla vastuulla.
"Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä riippumatta siitä, onko sillä takuu tai ei. Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Siten myös sellaisista virheistä, jotka ilmenevät vasta takuuajan päätyttyä, voi valittaa." Näin Kuluttajavirasto.
"Laitteen valmistusvirhe voi ilmetä vasta vuosienkin kuluttua kaupanteosta. Takuun päättymisen jälkeen myyjä voi joutua vastaamaan virheen korjaamisesta lain virhevastuun perusteella...Lain mukaan kuluttajalla on oikeus saada tuotteen selkeä virhe korjatuksi kustannuksitta." Näin Markkinatuomioistuin.
Lopuksi:
"Henkilökohtaista neuvontaa, ohjeita ja sovitteluapua saat oman kuntasi kuluttajaneuvojalta. Kunnan kuluttajaneuvoja
- antaa tarpeellisia tietoja ennen tavaroiden tai palvelujen hankintaa.
- antaa neuvoja sopimusten tekemisessä.
- neuvoo, miten menetellä, jos tehdyssä kaupassa on jokin mennyt vikaan.
- sovittelee kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välistä kiistaa.
- auttaa tekemään valituksen Kuluttajavalituslautakuntaan.
- auttaa muissakin kuluttamiseen liittyvissä kysymyksissä.
Oman kuntasi kuluttajaneuvojan yhteystiedot löydät hakemistosta tai soittamalla oman kuntasi vaihteeseen. Kuluttajaneuvonta on kuntien lakisääteinen tehtävä." Näin Kuluttaja-asiamies.
Yrittänyttä ei laiteta.. jos on kovasti energiaa voi valittaa vielä Kuluttajavalituslautakuntaan:
http://www.kuluttajavalituslautakunta.fi/index.php
123e on kuitenkin sentään puolet uuden tuotteen hinnasta eli aika kova hinta..