Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Optisen kaapelin ääni pätkii

nakkerton

Member
Vahvistin toimii muuten täysin moitteetta paitsi, että PS2:sta käyttäessäni, joka on kiinni valokaapelissa, ääni pätkii ehkä n. 20 sekunnin välein. Tv:ssä sen sijaan äänet kuuluvat scartin kautta normaalisti. Kaapeli on kaksi vuotta vanha ja ihmettelenkin kuinka voi olla mahdollista, että laserilla toimiva kaapeli, jossa ei pitäisi mitään kosketushäiriöitä ja sen sellaista syntyä voi mennä näin herkästi rikki. Onkohan tuollainen äänen pätkiminen tyypillinen vika valokaapeleissa, vai voisiko vika olla jopa PS2:n tai vahvistimen digitaali-output/inputeissa?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Vahvistin toimii muuten täysin moitteetta paitsi, että PS2:sta käyttäessäni, joka on kiinni valokaapelissa, ääni pätkii ehkä n. 20 sekunnin välein. Tv:ssä sen sijaan äänet kuuluvat scartin kautta normaalisti. Kaapeli on kaksi vuotta vanha ja ihmettelenkin kuinka voi olla mahdollista, että laserilla toimiva kaapeli, jossa ei pitäisi mitään kosketushäiriöitä ja sen sellaista syntyä voi mennä näin herkästi rikki. Onkohan tuollainen äänen pätkiminen tyypillinen vika valokaapeleissa, vai voisiko vika olla jopa PS2:n tai vahvistimen digitaali-output/inputeissa?

Tuollaisessahan voi pienikin naarmu tai taite estää signaalin etenemisen kokonaan, eikö? Sillä pienikin naarmu taittaa valon eri suuntaan.
 
Voipi olla huonosti kiinni tai sitten pölyinen. Puhallappa kumpainenkin pää puhtaaksi ja kokeile sitten. Joskus on ollut vastaavia häiriöitä, jotka ovat johtuneet a) irtonaisesta johdosta tai b) pölyisestä johdon päistä. :)
 
Aika huolestuttavalta kuulostaa joko PS2:n tai vaffarin puolesta. Jos ääni pätkii noin säännöllisesti, vika on luultavasti jommassakummassa laitteessa.

Varmuutta saat kokeilemalla kaapelia jonkin muun laitteen kanssa, jos toimii niin sitten selvittämään kummassa laitteessa vika piilee. Hyvällä onnella on vielä takuuta voimassa
 
Putsaa pölyt laitteista sekä päätteistä ja imuroi ritilät huolellisesti, mutta varovasti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Aika huolestuttavalta kuulostaa joko PS2:n tai vaffarin puolesta. Jos ääni pätkii noin säännöllisesti, vika on luultavasti jommassakummassa laitteessa.

Osuit oikeaan. Kaveri kiikutti oman PS2:n testiin ja se toimi optisen piuhan kanssa täysin moitteetta. Vika on siis PS2:ssa. Mukavasti, yhtenä innokkammista ostajista, takuu aika on mennyt 23.12.01 umpeen. Soitin paikalliseen pelikauppaan, josta kerrottiin, että vanhan korjauttaminen maksaisi 123 Sonylla, tai siis käytännössä saisin uutta vastaavan koneen itselleni.

Omasta mielestäni on aika järkyttävää, että uutena 500 maksanut viihde-elektroniikkalaite kestää käytössä kunnossa reilut yksi ja puoli vuotta, jonka jälkeen saa vielä pulittaa 123, mikäli haluaa nauttia täysillä sen palveluista jatkossakin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton


Osuit oikeaan. Kaveri kiikutti oman PS2:n testiin ja se toimi optisen piuhan kanssa täysin moitteetta. Vika on siis PS2:ssa. Mukavasti, yhtenä innokkammista ostajista, takuu aika on mennyt 23.12.01 umpeen. Soitin paikalliseen pelikauppaan, josta kerrottiin, että vanhan korjauttaminen maksaisi 123 Sonylla, tai siis käytännössä saisin uutta vastaavan koneen itselleni.

Omasta mielestäni on aika järkyttävää, että uutena 500 maksanut viihde-elektroniikkalaite kestää käytössä kunnossa reilut yksi ja puoli vuotta, jonka jälkeen saa vielä pulittaa 123, mikäli haluaa nauttia täysillä sen palveluista jatkossakin.

Tämä ei ole juridista neuvontaa. Vain informaatiota julkisista lähteistä. Tulkinta on lukijan omalla vastuulla.

"Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä riippumatta siitä, onko sillä takuu tai ei. Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Siten myös sellaisista virheistä, jotka ilmenevät vasta takuuajan päätyttyä, voi valittaa." Näin Kuluttajavirasto.

"Laitteen valmistusvirhe voi ilmetä vasta vuosienkin kuluttua kaupanteosta. Takuun päättymisen jälkeen myyjä voi joutua vastaamaan virheen korjaamisesta lain virhevastuun perusteella...Lain mukaan kuluttajalla on oikeus saada tuotteen selkeä virhe korjatuksi kustannuksitta." Näin Markkinatuomioistuin.

Lopuksi:
"Henkilökohtaista neuvontaa, ohjeita ja sovitteluapua saat oman kuntasi kuluttajaneuvojalta. Kunnan kuluttajaneuvoja

- antaa tarpeellisia tietoja ennen tavaroiden tai palvelujen hankintaa.
- antaa neuvoja sopimusten tekemisessä.
- neuvoo, miten menetellä, jos tehdyssä kaupassa on jokin mennyt vikaan.
- sovittelee kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välistä kiistaa.
- auttaa tekemään valituksen Kuluttajavalituslautakuntaan.
- auttaa muissakin kuluttamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Oman kuntasi kuluttajaneuvojan yhteystiedot löydät hakemistosta tai soittamalla oman kuntasi vaihteeseen. Kuluttajaneuvonta on kuntien lakisääteinen tehtävä." Näin Kuluttaja-asiamies.

Yrittänyttä ei laiteta.. jos on kovasti energiaa voi valittaa vielä Kuluttajavalituslautakuntaan:

http://www.kuluttajavalituslautakunta.fi/index.php

123e on kuitenkin sentään puolet uuden tuotteen hinnasta eli aika kova hinta..
 
Minä tekisin ihan ensiksi näin:

Soittaisin Sonylle ja ilmoittaisin että optinen liitin ei toimi ja olen päässyt sitä testaamaan vasta takuuajan jälkeen.

Uskon vahvasti että he hoitavat tilanteen kuntoon ihan vapaaehtoisesti - eihän sinun ole voinut olettaa tienneen viasta ennen kuin olet päässyt liitintä testaamaan.

Ilmoittele miten on jutun kannsa edennyt ja tsemppiä.
 
Juu, kiitti vinkeistä. Itsellänikin tuli mieleen tuo kuluttajansuojeluasiamies, mutta ajattelin kyllä, että Sony on hoitanut oman puolensa aika varmistavasti kuntoon. Jokatapauksessa asia on ratkaistu, sillä tuli selville. että Tapiolan kotivakuutus hoitaa maksamisen puolestani. Kaikki yli 700mk maksavat, irtaimistoon kuuluvat, esineet ovat sen piirissä.
 
itselläni sama vika koneessa. Optisenliitin ei pysy tukevasti kiinni, pätkiminen johtuu siitä.
Teippiviritys pitäisi tehdä jos vaan joskus jaksaisi.
 
Ylös Bottom