Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Oscarit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Oscarit

Sormusaave sanoi:
Erityisesti Titanic on varsinainen häpeäpilkku oscarien historiassa, sillä elokuvassa ei kyllä ole mitään niin erikoista kuin pystien määrä antaa osoittaa.
Mitkä Oscarit olisit itse jättänyt antamatta Titanicille ja mille elokuvalle olisit ne mieluummin antanut?

Karma sanoi:
Mitkä Oscarit olisit itse jättänyt antamatta Titanicille ja mille elokuvalle olisit ne mieluummin antanut?

Multa ei nyt kysytä mutta vastaanpa silti. Itse en ole nähnyt aika kovan häviön kyseisessä gaalassa kokenutta L.A. Confidentalia joka tuntuu nauttivan aika kovaa mainetta elokuva-piireissä. Joten uskoisinpa että sille noita pystejä oltaisiin jonkin verran antamassa.

Ja kun nuo Titanicin saamat Oskut katsoin pikaisesti läpi niin ei sielä kyllä yhtään suurta vääryyttä ole - ei ole tosin elokuvatarjontakaan mitenkään ihmeellisen erikoinen. Tyydyin tosin vain katselemaan noita Akatemian ehdokkaita kaikissa kategorioissa enkä kaivanut omia suosikkejani naftaliinista - joita ei kyllä olisi edes juuri ollut kyseiselle vuodelle. Donnie Brasco on tuon vuoden paras elokuva

Karma sanoi:

Erinomainen näkökulma asiaan, sillä en olekaan ajatellut muita elokuvia samalta vuodelta. Kommenttini tarkoitus oli yksinkertaisesti kiteytettynä se, että Titanic ei ansainnut läheskään 11 oscaria. Tämän aiheutti ehkäpä juuri varteenotettavien kilpailijoiden vähyys. ;)

[edit] Eli jollekinhan elokuvalle ne pystit on pakko antaa.Jos tarpeeksi hyviä elokuvia ei ole, vähiten huonoin palkitaan. :D

Itse olen jo pidemmän ajan rinnastanut Oscarit mielessäni olympiavoittoihin. On naiivia väittää esim. parhaan elokuvan Oscar-voittajan olevan absoluuttisesti paras elokuva maailmassa kyseisenä vuonna, mutta yhtä naiivia on kuvitella että olympiavoittaja olisi kiistatta lajinsa ykkönen maailmassa edes kyseisenä vuonna. Kummassakin tapauksessa ykkössija vaatii oikean ajoituksen lisäksi onnea ja ehkä myös kilpailijoiden epäonnea.

Siitä huolimatta minusta on hauska katsella sekä olympialaisia että Oscar-gaalaa. Vaikka ne parhaat elokuvat varsin usein jäävät palkitsematta.

Tapaus Titanic: Kuten on jo tullut mainittua, ei kyseisen vuoden leffatarjonta niin kaksinen ollut ja teknisestihän Titanic on erinomainen elokuva. Eipä tuo Oscareita näyttelijäsuorituksista kerännytkään. Eikä käsikirjoituksesta tullut edes ehdokkuutta. Cameronin ohjaajapystiäkin voidaan pitää palkintona enemmän pätevästä projektijohtamisesta kuin erinomaisesta elokuvaohjauksesta.

Parhaan elokuvan pystin olisin tosin kyseisenä vuonna suonut LA Confidentialille. Ja Philip Glass olisi ansainnut Oscarin Kundunin musiikista. Ja... jne...

Enemmän kuitenkin ihmetyttävät Kuninkaan paluun 11 Oscaria. Kyllä kai elokuvat pitäisi palkita omien ansioidensa mukaan, ei edeltävien osien.

Koko ketjua en jaksanut kovin tarkkaan lukea mutta ilmaisen oman mielipiteeni oscareista (voi olla että on jo tullut esille). Tuntuu siltä että nuo oscarit menevät aina niille leffoille joista on kaamea häslinki, eli saavat julkisuutta aivan älyttömästi ja ovat myyntilistojen kärjessä, tietenkin näinhän sen kait pitää mennäkin mutta voisivat antaa ne palkinnot sellaisille leffoille joista tosiaan saa jotain hyvääkin irti. Varsinkin tuo 2003 vuoden voittaja, Chicago, aivan käsittämätön valinta, mutta kun leffaa mainostettiin niin paljon niin ei ihme ettei hävinnyt, kun taas vastustajana oli niinkin loistava leffa kuin Road to Perdition, niin en voi kuin ihmetellä raatia. Itseäni ei koko oscar touhu kiinnosta kun ei sillä kuitenkaan ole mitään vaikutusta leffoihin joita itse katson.

Miksiköhän Requiem for a Dream ei voittanut mitään? Koska siinä on opetuksellinen ja muuten aivan täydellinen leffa..

Itse uskon vakaasti salaliittoteoriaan ja siihen että Oscarit menevät useinkin eniten maksavan tuotantoyhtiön projekteille. Mitenkään muuten en osaa selittää esim. Titanicin ja Chigacon -tapauksia. Molemmat elokuvat kuin olivat korkeintaan keskinkertaisia ja molempina vuosina oli esillä huomattavasti noteerattavampia elokuvia. :confused:

edit.

"Miksiköhän Requiem for a Dream ei voittanut mitään? Koska siinä on opetuksellinen ja muuten aivan täydellinen leffa.."

Eikös Ellen Burstyn saanut Oscaria parhaasta naispääosasta tai jotain?!

Ylös Bottom