Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC:n äänet rätisee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nakkerton
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

nakkerton

Member
Elikkäs tällainen ongelma. Äänet toimivat koneen ostaessa hyvin, ja ongelma ilmaantui suht yllättäen. Äänentaso on jossain määrin siedettävää, mutta mp3-kuuntelu ja muutenkin korkea äänentaso rätisee tosi ikävästi. Äänipiiri on emolla, joten turhan suuria odotuksia ei tietenkään voi olla, mutta kun äänenlaatu on selvästi heikompaa kuin radiosta kuuntelisi oli pakko heivata kone huoltoon. Kuitenkaan huoltoliikkeen (takuuhuolto) mielestä taso ei ole niin huono, että se voisi olla itse emosta kiinni vaan uskoivat häiriön johtuvan ohjelmistosta, kuten divx-soittimista ja sellaisista, jotka häiritsisivät yleisesti äänen tasoa. Onko kellään kokemuksia tästä tai tietoa em. ohjelmista? Ei viitsisi alkaa taistelemaan kyseisen tietokoneliikkeen kanssa...

Vastaus: PC:n äänet rätisee

Vanhassa koneessa alkoivat äänet rätistä äänikortin kautta (Sounblaster 64pci tjsp). Kaikki muut äänitiedostot rätisivät koko ajan PAITSI cd:t ja mp3:t. Pelien äänet eritoten. Ja vaikka vaihtoi kaiuttimia toisiin niin homma toistui silti. Varmaan vika oli kortissa.. :rolleyes:

Veikkaan, että toi äänipiiri tai mikä nyt onkaan on kärähtänyt tai vastaavaa. Oletko äänittänyt jotain piirin kautta. Esim. mikrofonilla tjsp?

Ja ääniasetukset ovat about normaalilla kuunteluohjelmassa, kaiuttimilla ja tietokoneessa? Jos yksikin on vedetty yläkanttiin, niin äänet rätisevät keljusti.

Juu, itsellänikin oli samankaltaista ongelmaa.
kokeile säätää aalto(wave) asetus puoleen väliin, tämä auttoi minulla ja rätinää ei enää ilmennyt.

Integroidut äänipiirit ovat joskus kelvollisia ja joskus ihan vehkeestä. Osta halpa käytetty äänikortti luokkaa SoundBlaster Live! ja pääse eroon moisista ongelmista. Niin minä tein.

Ratkaisu löytyi, mutta en kehtaa sitä kertoa kun se oli niin yksinkertainen...
Sanotaanko, että perusasiat on hyvä aina tarkistaa tarkasti etukäteen näissä PC-touhuissakin.

nakkerton sanoi:
Sanotaanko, että perusasiat on hyvä aina tarkistaa tarkasti etukäteen näissä PC-touhuissakin.

Kerro toki, itsellänikin alkaneet kaiuttimet rätistä kuin aamumurot. ;)

Kerros ihmeessä, itelläkin rätisee, registeröidyin tänne ihan vaan sun takia että kerrot mitä teit :D

Kerros ihmeessä, itelläkin rätisee, registeröidyin tänne ihan vaan sun takia että kerrot mitä teit :D

Nakkerton on ollut viimeksi aktiivinen: 09.11.2007 19:07

Mutta tsekkaahan vaikka alkuun että johdot ovat kiinni kunnolla, jos ne ovat hieman liikahtaneet irtipäin niin aijai kun rätisee hienosti

Nakkerton on ollut viimeksi aktiivinen: 09.11.2007 19:07

Mutta tsekkaahan vaikka alkuun että johdot ovat kiinni kunnolla, jos ne ovat hieman liikahtaneet irtipäin niin aijai kun rätisee hienosti

Ei ole johdoista kiinni

Ajurit olen päivittänyt, Ajuren mukana tulleen softan avulla kun vaihdan vaikka 2 kanavaisesta tilasta 4 kanavaiseen ja takaisin niin rätinä katoaa. mutta tulee myöhemmin itsestään takaisin.

ps. en hoksannu päivämäärää.

Nyt vaihdoin eri ajureihin kokonaan, Ei vielä ainakaan ole rätissy.

tuntuu vähän rätisevän, kohta ostan kyllä uuden äänikortin jos porukka ei keksi mikä on vikana.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Lähdetään siitä liikkeelle että mikä on käyttöjärjestelmänä (oletetaan että piuhoissa ei ole mitään mätää tai muuta rautaan pohjautuvaa) jos on Vista niin aika monella kaverillani on ollut rätinää, tosin nyt viime aikoina creative sai toimivat ajurit vissiin julkaistua Vistallekin ja SP 1 avitti yhden ongelmat...

ja tietysti kuten jossakin vaiheessa edellä mainittiin niin integroiduissakin äänipiireissä on aina niitä tasoeroja...

Pitkään oli vista, nyt on taas xp 32 bit.

Koneen specsit

Xp pro sp 2
Amd x2 6000+
4GB DDR2 800MHZ
Emo on Asus M2N-Sli
Äänikortti integroitu CM6501 - Tuli muuten mieleen tää ongelma on ilmestyny kun asensin XPn uusiksi.

Uusimpia ajureita koitettu asuksen sivulta oiskohan tolla C medialla uudet täytyy kattoa.

http://www.cmedia.com.tw/?q=en/USB/cm6501

rätisee kun vettä satais.. Jos mä tosta cm6501 sound configurationista vaihdan Analog Outputin kahdesta kanavasta vaikka neljään kanavaan, rätinä katoaa, sit takasin 2 kanavaan.

Toimii taas hetken.

Lopulta rupeaa kumminkin rätisemään jossain vaiheessa.

Entiiä onkohan äänikortti hajoomassa tää alkaa mennä aika huonoksi tää äänen laatu.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Mulla rätisi tosi paljon, kun olin ostanut uuden koneen, ja hommasin Logitechin kaiutinsarjan kaveriksi. Mentiin kauppaan kysymään neuvoa, ja pyysivät hankkimaan äänikortin, sellanen Sound Blaster, pieni mokkula siihen.

Rätinä lähti heti.

Yksi mikä voi aiheuttaa rätinää on, mikrofoniliitäntä, jonka voi ainakin joissain äänikorteissa kytkeä pois hallintaohjelman kautta.

Ylös Bottom