Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen laajakuvatelkulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pasodoble
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pasodoble

New Member
Sattui niin, että mun iso (ainaki yli 32") 4:3 50hz (60hz tuki) telkku sano työsopparin irti.
Nyt olen ajatellut ostaa 32" 100Hz litteälläkuvaputkella varustetun telkun, noin 1000-1400 euron hintaluokasta. Joissain on ilm. mahdollisuus vaihtaa käyttämään 50 Hz:ä.

Mennäänkö tästä nyt huonompaan suuntaan pelauksen suhteen? Telkkua on tarkoitus käyttää vahvasti sekä DVD-katseluun että Xbox-pelailuun. Käsittääkseni näissä XBOX peleissä ei ole hirveästi laajakuvatukea? Osaako xbox mallillisesti käsitellä näitä kuvasuhde juttuja, vai onko tämä toiminnallisuus löydyttävä TV:stä?

Kertokaapa kokemuksia, jos olette joskus olleet samassa tilanteessa. Eli olette siirtyneet 4:3 TV:stä laajakuvan (16:9) käyttöön. Pelaatteko ns. mustatpalkit reunoilla vai venytättekö pelikuvan ääriäänmyöten ja mahdollisesti jotain informaatiota jää piiloon? Onko tällaisia ongelmia? Onko tuolla hertzimäärällä vaikutusta pelikuvan laatuun?

Olen erittäin kiitollinen kommenteista/neuvoista!

Hyvin menee. Kun sai Xboxin kuntoon menee telkku alta...:(

Kyllähän pelejä saa aika usein surureunojen kanssa pelata. Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa. Minusta homma on sinun osaltasi kuitenkin aika selvä, koska DVD-käytössä laajakuva-TV on selvästi parempi.

Laajakuvatuki Xbox-peleissä:

Hometheaterforumin jatkuvasti päivittyvä keskustelu

HD Games

Pelaatteko ns. mustatpalkit reunoilla vai venytättekö pelikuvan ääriäänmyöten ja mahdollisesti jotain informaatiota jää piiloon?
Makuasiahan tuo on - itse haluan säilyttää alkuperäisen kuvasuhteen, ja siksi pelaan 4:3-pelit 4:3-tilassa eli mustat palkit sivureunoilla. Venyttäminen on toki vaihtoehto. Kaiken zoomailemisen (=kuvainformaation menettämisen)voi mielestäni peleissä unohtaa - moinen vain hankaloittaa pelaamista.

Xbox lähettää scartissa myös kuvasuhteen vaihtosignaalin, joten laajakuvaa tukevilla peleillä se osaa käskeä television siirtymään 16:9-näyttötilaan. Tähän tarvitaan RGB-scart-kaapeli (Advanced Scart tai vastaava), joka muutenkin on aika ehdoton telkkarin kuin telkkarin kanssa.

Kysy lisää jos on tarvis.

t. Ola

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pasodoble
Onko tuolla hertzimäärällä vaikutusta pelikuvan laatuun?

Kuten 100hz-telkuissa yleensäkin saattaa kuva tarkasti katsottuna näyttää nykyviltä ja ruudulla nähdä ylimääräisiä huntuja, varsinkin jos kuvassa liikkuu sivuttaissuunnassa paljon kohteita.

Liike on nykyään kuitenkin kehittyneiden liikkeentunnistuspiirien ansiosta huomattavasti sulavampaa kuin vielä muutama vuosi sitten. Philipsin DNM-tekniikka tuottaa ehkä sulavinta 100hz-kuvaa.

Kalliimmissa telkuissa on 75hz-tekniikalla toimivat piirit (mm. Pixel Plus), jolloin kuva on parasta mitä kuvaputki-tv:stä tällä hetkellä rahalla saa. 75hz-tekniikka riittää poistamaa välkynnän ilman 100hz-tekniikan häiriöitä.

Kiitokset.

Näyttää siltä, että myös minä tulen pelaamaan palkitsivuilla. Vaikka testaamissani telkuissa olikin monipuolisia ja suhteellisen vapaita nuo kuvanliikuttelut ja suhdeautomatiikat ni silti silmä näytti lepäävän kun kuvaa ei venytelty. Saas sit nähä.

Rankan "testaamisen" jälkeen jäi 2 vaihtoehtoa. Philips 32PW8818 ja Finlux 82X300MC(Salora 32MCW310). Ja nyt näyttäis kääntyvän ton Philipsin puolelle. Vähä angsteja on tohon merkkiin, mut uskon että ovat kehittyneet. Tossa Philipsissä tosiaan vaikutti olevan pätevä se natural motion -piiri. Kuulemma terävöittää hienosti sivuttaisliikettä 100 Hz tilassa. Ja saahan tosta ilm. valittua näyttämään 50Hz -kuvaakin. PixelPlus telkkuun ei vielä varaa. Ja myyjät sano et on siinäki vielä paljo kehitettävää. No, valintojahan vois tehdä loputtomiin, mutta nyt on pakko saada telkku.

Toi Advanced scart johto oli "pakko" hankinta ku tuli ostettua digitaalinen vahvari. Joten se hyvä.

Tuon Olan laittaman linkiin olen ennenki törmänny, mutta nyt se vasta tulee tarpeeseen. Kiitti siitä. Heti iski silmään muutamat hankintalistalla olevat laajakuvatuelliset pelit: Project Gotham Racing 2, Jedi Knight: Jedi Academy, Grand Theft Auto-paketti.
Tom Clansyn pelit ja vastaavat räiskinnät ei näyttäis tukevan. Se on harmi, koska niistä pidän. Samoin iso negative on Star Wars: Knights of the Old Republic, ei tukea. No toivotaan että HALO2 on laajakuvatuellinen...

Toisaalta, TV:n hankinnan jälkeen voi olla pitkä tauko ennenkuin raskii ostaa mitään peliä. Saattaa mennä talous niinki tiukille.

Näemmä pitänee siis ottaa uusi kriteeri käyttöön ku hankkii pelejä. Ihme ku eivät tee kaikkiin peleihin tätä laajakuvatukea?! Xboxilla on isoimmat markkinat jenkkilässä ja juuri jenkkilästähän tämä kotiteatteri ja laajakuva hässäkkä on mun mielestä saanut alkunsa! Luulis että sen mukaan laittasivat myös pelitkin myyntiin. Onko se niin kallista? No, olihan tonne listaan tullu lisää noita laajakuvatuki pelejä, ainaki mun mielestä. Toivotaan että jatkossakin tulee.

Pitänee laittaa sit kommenttia pelituntumasta, ehkä jo loppuviikosta.

Ja muista että jos mielit pelata valopistoolipelejä niin ota ehdottomasti telkku jonka voi vaihtaa 50Hz-tilaan. 100-hertsisissä eivät valopistoolit tuppaa toimimaan vaikka muutamat pistoolit niin lupailevatkin - ja toimivatkin mutta vain joissain 100-hertsisissä.

Mutta kun ei mulla ole xboxia niin emmää tiedä onko sille edes olemassa valopistoolipelejä mutta luulisi jossain vaiheessa tulevan..

Jenkeissähän myydään DVD-leffoja myös pan&scan-versioina, joten ei ole laajakuva ihan lyönyt läpi.

Hain Philipsin eilen liikkeestä.

Onhan se helvetin iso. Syvyyttä tuli ainaki 10 cm lisää, joten työntyy vähä muusta kalustosta esiin.

Heti Sopranosin jälkeen testasin Colin4:sta. Näytti hyvältä. Samoin Halo, vaikkakin palkit sivuilla tulikin pelattua.
Mittasin näkyvän kuvan alueen tolla 4:3 kuvakoolla ja huomasin ettei se ole juurikaan pienempi tosta vanhasta rikkimenneestä telkkarista. Se vaan näyttää paljo pienemmältä, johtuisko sitten tuosta suorasta kuvaputkesta. Colin4 oli varsinkin hieno, olihan siinä se laajakuvatuki.

Pelikuvasta en osaa oikein sanoa. Jotenkin se vaikuttaa erinlaiselta. (säädöt voi vielä olla päin p:tä) Molempia pelasin tovin, enkä huomannut kuitenkaan mitään mikä olisi pistänyt erityisesti silmään. Erittäin hyvältä siis kuitenkin vaikuttaa.

No DVDtä testatessa sen eron sitten huomas heti. Aivan eritason kuvaa tulee nyt ulos.

Kovin tarkkaan en kyllä mielestäni telkkariakaan vielä säätänyt. Kunnon vanhanajan testikuvaa kun ei näyttäs mistään enää löytyvän. Pitänee herätä säätämään telkkaria reilusti ennen lähetysten alkua, jos se testikuva silloin olis näkyvillä. Tohon testikuvaanhan on noi kontrasti ja kirkkaus säädöt kaikkein paras tehdä. Sitten värikylläisyys vaikka uutisankkurin pärstään. Vai onko perinteistä testikuvaa enää edes olemassa? Ylen kanavilla? En ole ainakaan aikoihin huomannut.

Totuus parannuksesta tulee esille varmaan vasta sitten kun ensihuuma uudesta laitteesta on laskenut...

Mittasin näkyvän kuvan alueen tolla 4:3 kuvakoolla ja huomasin ettei se ole juurikaan pienempi tosta vanhasta rikkimenneestä telkkarista. Se vaan näyttää paljo pienemmältä, johtuisko sitten tuosta suorasta kuvaputkesta.

32" laajakuvatelevision kuva-ala 4:3-tilassa vastaa noin 27" 4:3-television kuva-alaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Luckyman
32" laajakuvatelevision kuva-ala 4:3-tilassa vastaa noin 27" 4:3-television kuva-alaa.

Ok, kiitti. Sitten toi mun vanha töllö oli 27 tuumaa. Niin pieni...

Ei ois kellään tarvetta?! Kunnon SHARP 27" 4:3, 2xscart, tuki 60Hz:lle, kuvassa ei ilmeisesti ole muuta ongelmaa ku että kuvaputki on rikki (mun veikkaus). Saa hakea pois! Pikku vikaa lukuun ottamatta "täydellinen" pelitelkkari... :p (Oikeesti. Jos haluu, saa hakee!)

Hain Philipsin eilen liikkeestä.

Mittasin näkyvän kuvan alueen tolla 4:3 kuvakoolla ja huomasin ettei se ole juurikaan pienempi tosta vanhasta rikkimenneestä telkkarista. Se vaan näyttää paljo pienemmältä, johtuisko sitten tuosta suorasta kuvaputkesta.

Pelikuvasta en osaa oikein sanoa. Jotenkin se vaikuttaa erinlaiselta. (säädöt voi vielä olla päin p:tä).

Kovin tarkkaan en kyllä mielestäni telkkariakaan vielä säätänyt. Kunnon vanhanajan testikuvaa kun ei näyttäs mistään enää löytyvän. Vai onko perinteistä testikuvaa enää edes olemassa? Ylen kanavilla? En ole ainakaan aikoihin huomannut.

Testikuvaa ei enää näytetä, kuten uusimmassa Tekniikan Maailmassakin mainitaan. Itse viritin juuri ostamani 28" Sony Wegan Alien Quadrilogy-DVD-paketin sisältämillä THX-kalibrointityökaluilla.

Uskomaton harppaus siirtyä vanhasta 24" kuperasta trinitron-ruudusta RGB- ja S-videoliitäntöjä käyttävään täysin litteään ruutuun. Iskin xboxin rgb:hen, dvd-soittimen S-videoon kiinni, ja molemmissa kuvan tasaisuus, tarkkuus ja häiriöttömyys on käsittämätöntä.
Esim. live-dashboardin tasainen vihreä on nyt todella tasainen, eikä täynnä pientä mono-kohinaa.

PGR2 ja GTA-paketti saavat ehdottomasti lisää peliaikaa laajakuvatukensa ansiosta, muita joutuu pelailemaan 4:3-tilassa tai "Smart"-venytyksellä, joka kadottaa puolisentoista senttiä ylä-ja alareunoista ja venyttää kuvaa enimmäkseen laidoilta, jolloin se täyttää koko ruudun.
Ainakin KOTOR ja RS3 toimivat hyvin Smart-tilassakin, koska informaatiota hukkuu vähemmän kuin zoomatessa, eli kaikki HUD-elementit näkyvät, eikä reunojen venymää huomaa kuin KOTORin kokoruudun levyisissä teksteissä.

Joo, itsekkin olen ajatellut etsiä DVD-kiekon käsiini jossa on tämä opastettu kuvansäätö jutska. Sillä vois saada parempaa aikaan.

Missähän muussa dvd-levyssä olisi tälläinen säätömahdollisuus? Pink Floidin, The Wall -dvd:ssä oli ainaki musan säädöt, muttei tainnut olla kuvan säätöjä!?

aqualung: Aivan, muutos on kuperasta litteään aivan mahtavaa luokkaa. Itse pelaan KOTORia philipsin venyttäessä 4:3 kuvan laajakuvaksi. Mitään kuvasta ei kadoteta reunojen taakse. Pelihahmot vaan näyttää harteikkaammilta...ja peput leveimmiltä...

Mulla taisi olla kytkennät toisin, eli RGB-Scartissa DVD ja S-Video-Scartissa Xbox. (siis TV:n manuaalissa lukee, että toinen scart tukee s-videota ja toinen rgb-singaalia) Pitääpä vaihtaa toisinpäin, koska DVD:ssä muistaakseni pystyi vaihtaa kuvanvälitykseen s-video singaalin. Ilmeisesti tällä on edelleen vaikutusta pelikuvaan?!

Mulla taisi olla kytkennät toisin, eli RGB-Scartissa DVD ja S-Video-Scartissa Xbox. (siis TV:n manuaalissa lukee, että toinen scart tukee s-videota ja toinen rgb-singaalia) Pitääpä vaihtaa toisinpäin, koska DVD:ssä muistaakseni pystyi vaihtaa kuvanvälitykseen s-video singaalin. Ilmeisesti tällä on edelleen vaikutusta pelikuvaan?!

Ei ole mitään vaikutusta kuvaan, ellet vaihda myös kaapelia. Jos boksi on nyt s-video -scartissa koneen mukana tulevalla kaapelilla niin kuva menee composite muodossa. Merkittävästi paremman kuvan saat jo s-videokaapelillakin ja jos hankit RGB-kaapelin niin silloin tietysti saat kuvan vain RGB-scartin kautta.

Mutta siis vakiona mukana tuleva kaapeli välittää vain komposiittia. Jos taas olet hankkinut RGB-kaapelin ja kuva näkyy sillä, niin se scart, jossa kaapeli on kiinni, tukee RGB:tä.

Joo, on Xboxi kytketty Advancen Scart piuhalla.

Töllön takana on seuraavat portit (Eli kaikki Scartteja):
Euro A/V connector Ext1 (RGB in, CVBS in/out)
Euro A/V connector Ext2 (S-Video in/out)
Euro A/V connector Ext3 (CVBS in)

Lisäksi TV:n (Philips 32PW8818) asetuksista valitaan erikseen portti, johon on kytketty "digitaalinen ohjelmalaitteisto". Oletan tälläisiä digitaalista singaalia lähettäviä laitteita olevan mun DVD-soitin ja Xbox? Mihin tällä obn merkitystä? Kuvaan vai ääneen? Harmikseni manuaali ei liikoja näitä asioita selittele.

Aiemmin mulla oli DVD-soitin kytkettynä Ext1:seen, ja Xbox Ext3:seen. Ja Ext1:nen oli "digitaaluisena ohjelmalähteenä valikossa) Vaihdoin nämä nyt toisinpäin. Videot on Ext2:ssa. Oliko tällä vaihdolla mitään merkitystä? Tv:n manuaalissa neuvotaan kytkemään Ext1:seen jokin RGB-singaaleja lähettävä laite, siis DVD tai Xbox. Mitäs tuo CVBS tarkoittaa, oliko se tämä toinen väri järjestelmä? Cyan, ...jne?

Tällä kaikella nyt haen vaan sitä, että saisin mahdollisimman hyvän kuvan ja äänen irti näistä laitteistoista. Tai pikemminkin vaan parhaan kuvan, koska äänet menee suoraan optisena vahvariin.

Joo, on Xboxi kytketty Advancen Scart piuhalla.

Töllön takana on seuraavat portit (Eli kaikki Scartteja):
Euro A/V connector Ext1 (RGB in, CVBS in/out)
Mikäli haluat parhaan kuvanlaadun sekä DVD-soittimesta että Xboxista, ne tulisi molemmat kytkeä tähän liitäntään. Mikäli DVD-soittimessasi ei ole toista scartia jota voisit käyttää "läpivientinä" Xboxin scartille, tarvitset scart-jakajan. Niistä löytyy hakutoiminnolla paljon keskustelua.

Jos kytket Xboxin Advanced scartin tai DVD-soittimen RGB-scartin johonkin muuhun kun Ext1:een, kuva näkyy, mutta käytössä on vain huonolaatuinen komposiittisignaali ja siten RGB:n tuoma kuvanlaadullinen parannus jää kokonaan hyödyntämättä.

Euro A/V connector Ext2 (S-Video in/out)
Mikäli et halua hankkia scart-jakajaa, voit asettaa DVD-soittimesi lähettämään S-video-signaalia ja kytkeä sen tähän scartiin. S-videolla kuvanlaatu ei tosin ole aivan RGB:n tasoa.

Tähän liitäntään tulisi kytkeä myös S-VHS-videonauhuri, mikäli sellainen talosta löytyy.

Euro A/V connector Ext3 (CVBS in)
Tavallinen videonauhuri tulee kytkeä tähän.

Lisäksi TV:n (Philips 32PW8818) asetuksista valitaan erikseen portti, johon on kytketty "digitaalinen ohjelmalaitteisto". Oletan tälläisiä digitaalista singaalia lähettäviä laitteita olevan mun DVD-soitin ja Xbox? Mihin tällä obn merkitystä? Kuvaan vai ääneen? Harmikseni manuaali ei liikoja näitä asioita selittele.
Pikaisen haun tuloksena löysin tiedon, jonka mukaan tuo liittyisi jotenkin scart-liitännän herätesignaaleihin ja niiden priorisointiin. Sillä ei pitäisi olla vaikutusta kuvanlaatuun.

Mitäs tuo CVBS tarkoittaa, oliko se tämä toinen väri järjestelmä? Cyan, ...jne?
Se on komposiittivideoliitäntä, eli huonoimman mahdollisen kuvanlaadun tarjoava liitäntä. Jos kytket RGB-scartin tähän liitäntään, kuva ei näy RGB:nä vaan komposiittina.

t. Ola

Ylös Bottom