Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aatami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Aatami

Member
Symbolien käyttäminen pelejä kuvatessa (huumoria mutta asiaa)

Katso esimerkiksi:

http://www.konsolifin.net/pics/varoitukset/
http://www.1up.com/do/feature?cId=3145953&did=1

Peliarvostelujen lukeminen on hidasta puuhaa. Ikoneilla tai symboleilla voisi korvata ainakin osan tekstistä ja informoida lukijaa tehokkaasti jo ennen artikkelin lukemista.

Ikoneita tarvittaisiin kuvaamaan seuraavia ominaisuuksia

Tekemättä

- samaa vanhaa paskaa vain uudella kääreellä, eli ei mitään mullistavaa vaan puhdasta rahastusta
- pelin nimessä 2 tarkoittaa oikeastaan vain pikku päivityksiä siellä täällä alkuperäiseen versioon, eli puhutaan enemmänkin versiosta 1.2 tai .3
- bugeja (varmaan sellainen perusölliäinen riitäisi, ja niiden määrä kertoisi sitten tarkemmin sen ongelma-asteen)
- peli ei pysy pelaajan perässä, eli kuvan piirtäminen tulee jäljessä, peli nykii

Tehty

- piilotettuja yllätyksiä ja tutkittavia paikkoja (a'la Metroid)
- peli on käytännössä putkijuoksua
- yksi loppuratkaisu
- useita lopputarkaisuja
- vaihtoehtoisia etenemisreittejä
- aseina melee, pistooli, haulikko, konekivääri ja raketinheitin
- suhteellisen uniikki tapaus, jollaisia on ehkä yksi sadasta
- suheellisen yleinen tapaus, jollaisia on 13 tusinassa
- huonoa dialogia

Hylätty idea (toistaiseksi)

- uudelleenpelattava


...

Eli hakusessa olisi yleisiä peleissä esiintyviä asioit, jotka toistuvat pelien kuvauksissa. Piirtelen noista jossain välissä ikoneja ja laitan tänne.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

No niin, tästä lähtee



Eli esittelyssä
- putkijuoksu vaihtoehtoisilla loppuratkaisuilla
- putkijuoksu vaihtoehtoisilla etenemisreiteillä
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

Seuraavat kaksi



- tusinatavaraa
- harvinainen tapaus tusinatavaran joukossa
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

Lisää, eli puukko, pistooli, halulikko, joku rynkky, kranaatinheitin, yms. = perusaseet.
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

- Piilotettua matskua


Kysymysmerkkien määrä voisi tietty indikoida tuota määrää - 1 vähän, 2 tavallista enemmän, 3 vaikka kuinka paljon
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

Wau, propsit näistä! Pitääkin katsoa josko voisi hyödyntää noita jossain projektissa...
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

tänks feldon, ja muutkin saavat duunailla näitä & heitellä ideoita. Yhtenäinen muotohan näiltä mun tekemiltä symboleilta puuttuu, mutta tärkeintä, että idea välittyy eteenpäin.

Huonoa dialogia kuvaamaan:


Kumpaakaan näistä en ole kovin tyytyväinen, mutta laitan nämä nyt toistaiseksi.

Uudelleenpelattavuutta mielestäni kuvaisi parhaiten tuttu kierrätys-symboli jota on modifioitu jotenkin, jotta sen assosioisi pelaamiseen tms. Ajattelin itse geneeristä pelipadia kyseisen symbolin keskellä. Käsite uudelleenpelattava on vähän kinkkinen sinänsä - eikö monta loppuratkaisua ja vaihtoehtoiset etenemisreitit -symbolit jo kuvaa riittävän hyvin samaa tilannetta, ja jopa niin että miksi peli on uudelleenpelattava.
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

Ihan hauska idea, mutta täytyy toivoa, että kukaan ei ota tuollaista taiteellisen ilmaisun väkivaltaista lokerointia oikeasti käyttöön ainakaan peliarvosteluissa... Pelipaketin takakanteen tällaiset kuluttajansuojelusymbolit sen sijaan voisivat soveltuakin mitä mainioimmin. :D

Tässä muutama pikainen ehdotus tuollaisiksi turvamerkinnöiksi:
- pelin ääninäyttely on niin teennäistä että oksettaa
- välivideoita ei saa ohitettua edes tuhannennella katselukerralla
- lataustauoilla ehtii hyvin käydä syömässä tai päinvastoin
- pelinkehittäjät eivät opetelleet pakkaamaan, joten tallennus vie puolet muistikortista
- pelikonsepti perustuu markkinointiosaston trendianalyysiin, ei pelattavuuteen
- pelikäsikirjoituksen "uskottavat" juonenkäänteet on arvottu nopalla
- haastavuutta lisää pelihahmojen jumittuminen kiinni maastoon
- ohjausta ei tietenkään voi muokata, me tiedämme paremmin mihin olet tottunut
- peliä on keinotekoisesti pidennetty ja joudut ramppaamaan samat maastot moneen kertaan
- PAL-formaattiin sovittamiseksi ei tarvitse tehdä yhtään mitään, eihän?
- vastustajien tekoälyssä on toteutettu lähinnä yhdyssanan alkuosa
- pelistä tuli naurettavan helppo ja testaajat heräsivät vasta loppuvastustajan kohdalla
- verkkopelaaminen toimii jouhevasti vähintään 10 Mb:n yhteydellä, kunhan koneet eivät sijaitse yli 2 m päässä toisistaan.
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

Tässä vielä vähän lisää:

- välivideoita ei saa ohitettua edes tuhannennella katselukerralla


- lataustauoilla ehtii hyvin käydä syömässä tai päinvastoin
Tähän varmaan kävis klassinen etana kuvaamaan hitautta, mutta miten eritellä se niin, että kyseessä on lataustauko, ei pelin nopeus

- pelikonsepti perustuu markkinointiosaston trendianalyysiin, ei pelattavuuteen
Tarja-räp... eiku, jotain tuon suuntaista kait kuitenkin

- haastavuutta lisää pelihahmojen jumittuminen kiinni maastoon
Tikku-ukko törmää näkymättömään seinään tai kulmaan


- ohjausta ei tietenkään voi muokata, me tiedämme paremmin mihin olet tottunut
Geneerinen padi joka on lävistetty lukolla

- peliä on keinotekoisesti pidennetty ja joudut ramppaamaan samat maastot moneen kertaan


- vastustajien tekoälyssä on toteutettu lähinnä yhdyssanan alkuosa
Tässä voisi käyttää myös teemaa "vihollisten tekoäly on vain sarja skriptattuja kohtauksia"
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

Kun keksitään tarpeeksi symboleita ei tarvita edes kirjoittaa arvostelua.

No ei, tarkoitus on ihan hyvä ja on hyvä, että tulee ideoita, mutta en pidä symboleiden sotkemista arvosteluiden yhteyteen. Monet noiden ehdotettujen symbolien ovat käytöltään todella tulkinnanvaraisia ja oikeastaan mielipidejuttuja. Lisäksi asiat ovat usein liian monimutkaisia symboleiksi yksinkertaistamista varten. Symbolit sopivat paremmin yksinkertaisiin objektiisiin asioihin, kuten tuetut kuvatilat yms.

Tekstin lukeminen ja kirjoittaminen kunniaan! :)
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

Hex sanoi:
Kun keksitään tarpeeksi symboleita ei tarvita edes kirjoittaa arvostelua.

No ei, tarkoitus on ihan hyvä ja on hyvä, että tulee ideoita, mutta en pidä symboleiden sotkemista arvosteluiden yhteyteen...

Kaikki kirjoittamasi on totta, mutta en luonut threadia keskustellakseni symbolien mielekkyydestä, käyttötarkoituksesta tai -paikasta. Sen voi tehdä toisaalla, kiitos.
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

- päivitettävä ennen ensimmäistä pelikertaa ja päivitys onnistuu prosentilla X (vrt GT5 prolo)
Vähän samaa teemaa eli puolivalmiste/raaka-pakaste:
- peli on melkein oikea peli, mutta ei ihan demokaan
- peli on melkein valmis, mutta ei kuitenkaan ihan vielä / koskaan

Nää on ehkä vähän haasteellisia. :D Keep up the good work!
 
Vastaus: Peliarvostelujen yksinkertaistaminen (huumoria mutta asiaa)

- päivitettävä ennen ensimmäistä pelikertaa ja päivitys onnistuu prosentilla X (vrt GT5 prolo)
Vähän samaa teemaa eli puolivalmiste/raaka-pakaste:
- peli on melkein oikea peli, mutta ei ihan demokaan
- peli on melkein valmis, mutta ei kuitenkaan ihan vielä / koskaan

Nää on ehkä vähän haasteellisia. :D Keep up the good work!

Ensimmäiseen voisi ajatella kuvaketta latauspalkista (miten sen kytkeä internettiin?). Toisaalta tämän voisi turhan helposti mieltää latausajoiksi. Pitää miettiä vielä.
Toiseen tulee ensimmäisenä mieleen kuva paistamattomasta pullasta tai muffinsista :)
 
Ylös Bottom