Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

pelien hinnan muodostus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tomppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

tomppa

New Member
Eli siis miten pelien hinta muodostuu? Kuinka paljon eri osapuolet vetävät välistä ennen kuin pelit päätyvät meille kotiin? Entä Mitä pelien kehitys nykään maksaa ja onko jossain olemassa pelien myynti tilastoja. Olisiko kellään itsellään mitään tietoa,tietolähteitä tai linkkejä mistä olisi apua! :confused: Apua arvostetaan todella paljon!:D
 
Pelien hintaan vaikuttavat mm:
  • Alusta (konsolipelit ovat kalliimpia kuin PC)
  • Julkaisun "tyyli" (esim. uusintapainokset ja kokoelmalevyt ovat usein keskihintaa alempia)
  • Tietenkin onko käytetty vai uusi
  • Maa, josta peli ostetaan (lähinnä verotus ja maahantuoja kait tässä tapauksessa vaikuttaa hintaan)
  • Valmistuskustannukset, varmastikin
  • Valmistusmäärät (mitä vähemmän valmistetaan peliä, sitä kalliimmalla sitä myydään, noin pääsääntöisesti. Kyseessä siis todella pienet erät, jos UUDEN tuotteen hinta riippuu tästä)
Tossa nyt ainakin jotain.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
- Rahtikustannukset.

Tuolla muistaakseni selitetään suomen kalliit cd ja dvd levyt hinnat. Tuo meren ylitys skandinavian ja manner euroopan välillä, tuo lisä kustannuksia.
 
Uusimmassa EGM:ssä on tähän liittyen juttu.

Täytyy luntata. Heillä on tällainen oletettu 10 miljoonan dollarin budjetti pelille. Ilmeisesti isoimpien pelien budjetti voi olla jopa 25 miljoonaa.

70% eli 7 miljoonaa menee pelin kehittämiseen aiheutuviin kustannuksiin. Markkinointi nielee 10% eli 1 miljoonan. Konsolinvalmistajalle rojalteina 5% eli 500 000. Valmistus, myynti ja jakelu 15%, 1,5 miljoonaa. Lisäksi mahdolliset lisenssimaksut.

Tuossa on ainakin karkeasti kustannukset.
 
Ylös Bottom