Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien ja pelaamisen esteettömyys

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dark3
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Dark3

Well-Known Member
Tehdäänpäs tällainen ketju, jossa voidaan keskustella yleisesti pelaamisen esteettömyydestä ja pelien esteettömyysasetuksista.

PS5 ja Series X konsoleissa on ihan järjestelmätasolla tällaisia asetuksia ja itse ainakin hyödyn eniten siitä, että näppäinmäärityksiä voi muuttaa eli vaikka O/B-painikkeen komennot muuttaa esim. X/A-painikkeen tilalle ja tietysti toisinpäin. Kaikki värinät otan pois päältä poislukien autopelit, koska niissä on pakollista tuntea auton rajat, mutta yleensä laitan värinät ihan minimille/pienelle autopeleissä. Dualsensen liipaisimia en pysty painamaan pohjaan mitenkään jos se "mukautuva" ominaisuus on käytössä, edes sillä pienimmällä asetuksella, joten ne otan pois päältä. Toki muitakin esteettömyysasetuksia on, mutta niitä en käytä/tarvitse, joten niistä en osaa kertoa.

Olen yleensä pystynyt peruspeliohjaimilla pelaamaan, mutta etenevän lihasheikkouden ja aina vaan isommaksi ja isommaksi muuttuvien ohjainten takia, alkaa se olla hankalaa. Paras ratkaisu on tällä hetkellä Series X-ohjain ja Xbox Adaptive Controller Logitechin Adaptive Gaming Kit -painikkeilla yhtä aikaa käyttäen co-pilotin avulla. Perusohjain mulla on käsissä ja painikkeet eräänlaisessa telineessä tarranauhalla kiinni, joita leualla painan.



Sonyn suunnalta tulee Access-controller 6.12.23, joka on tilattu kaksin kappalein, koska 3,5mm portteja on liian vähän (4), ja käytän kuutta painiketta, niin siksi. Microsoftin laitteessa on 19 porttia, joten tästä vähän Sonylle kritiikkiä, mutta onneksi laitteen hinta ei edes näinä aikoina karannu käsistä ja painikkeet ovat jo käytössä, niin ei tämä nyt huono asia ole. Hyvä asia että Sony (vihdoin) tulee mukaan ku Mikkis ehti jo 5v sitten. Nintendo sais kans tulla mukaan. Pienenä toiveena olis, että kaikissa kolmen valmistajan laitteissa toimis samat ohjaimet, eli voisin esim. DS4 + XAC -kombolla pelata Zeldat, God of Warit ja Halot läpi. Aika vaikee vaan kuvitella että voittoa tavoittelevat yritykset tähän suostuisivat.


Peleissähän esteettömyysasetukset lisääntyvät kovaa tahtia varsinkin isoissa AAA-tason peleissä. Indie-peleissä niiden puutteen ymmärtää tiedon, resurssien ja osaamisen puuttumisen takia, koska ei ole varaa palkata esteettömyyskonsulttia tai näin mutuilen.

Sellaisen jutun vielä sanoisin että kaikista pelaamistani peleistä God of War: Ragnarök, Last of Us 2 ja Far Cry 6 ovat parhaat esteettömyyttä ajatellen, koska jopa massiivisella ja painavalla Dualsensellä, jolla en edes kaikkia painikkeita pysty painamaan, pystyn melko ongelmattomasti pelaamaan. Far Cry 6:ssa ei tarvitse edes L3/R3 -painikkeita painaa, kertokaas joku muu peli missä tämä on mahdollista? Nii-i, eipä tuu mieleen.
 
Sonyn Access -ohjaimet (2kpl) tulivat eilen, niin hyvin pelittävät. Näissä on se hyvä puoli että pysyvät kokoajan päällä. Xboxin vastaava sammuu jos ei 10 minuuttiin mitään paina. 3,5mm portteja sais olla enemmän ettei olis kahta tarvinnut ostaa, mutta näillä mennään. Pääsee Pleikkarilla pelaamaan. Sitte vaan Nintendo vielä mukaan, niin hyvä tulee.
 
Mutta oliko muuten niin, että sinulla olikin joku haittatekijä minkä takia, et voikaan noilla ihan tavallisilla ohjaimilla kovin hyvin pelata? Ja oliko sitten juuri pleikkarin ohjaimessa otettu jotain sinun kannaltasi huomioon? Vai oliko niin, että tarvitset ihan erityisellä tavalla tehdyn ohjaimen, jotta pelaaminen onnistuu täysipainoisesti, ja sellainen löytyy nimenomaan pleikkarilla? Pahoittelut, jos muistin väärin.
Vastaan tänne: Diagnooseja en rupea kertomaan, mutta etenevän lihasheikkouden takia oon vaikeasti vammainen pelaaja. Boksilla pelaan perusohjain + Adaptive Controller -kombolla ja Pleikalla perusohjain + Access Controller -kombolla. Perusohjain käsissä ja leualla painan painikkeita jotka erikoisohjaimessa ovat kiinni. PS5:n ohjainta on helpompi käyttää tattien sijoittelun takia ja ristipainikkeita on tämän takia helpompi käyttää kuin Boksin vastaavia painikkeita. Sain influenssan tammikuussa nyt vasta alan olemaan kunnon pelikunnossa, tämän takia en foorumillakaan vähään aikaan ollut, että rankka vuosi ollut. :(
 
Vastaan tänne: Diagnooseja en rupea kertomaan, mutta etenevän lihasheikkouden takia oon vaikeasti vammainen pelaaja. Boksilla pelaan perusohjain + Adaptive Controller -kombolla ja Pleikalla perusohjain + Access Controller -kombolla. Perusohjain käsissä ja leualla painan painikkeita jotka erikoisohjaimessa ovat kiinni. PS5:n ohjainta on helpompi käyttää tattien sijoittelun takia ja ristipainikkeita on tämän takia helpompi käyttää kuin Boksin vastaavia painikkeita. Sain influenssan tammikuussa nyt vasta alan olemaan kunnon pelikunnossa, tämän takia en foorumillakaan vähään aikaan ollut, että rankka vuosi ollut. :(
Juu, muistelin jotain ainakin tuon tapaista aiemmin sinun kertoneen. Kiitos avoimesta tarkennuksesta. Ymmärrän nyt toki sen, miksi pleikkarin ohjainkombo on sitten sinulle parempi yhtälö kuin boxin. Kovasti tsemppiä sinulle ja toivottavasti loppuvuosi menee paremmissa merkeissä.
 
Valitettavasti minulla on myös Nivel Reuma Sairaus sitten haitta puolena, joka enemmän näkyy sitten peleissä, eli minuun sormeeni alkaa sattumaan jatkuva liipaisemien käyttö, peukalon käyttö ei niinkään, pahin esimerkki on pelit joissa ei voi vaihtaa buttoneita.
Vastaan tänne sopivampaan ketjuun: Xboxilla ja Playstationilla on ollut jo viime genissä mahdollista vaihtaa "buttoneita" järjestelmätasolla sieltä ohjainasetuksista, eli ne voi vaihtaa sieltä jos pelissä ei pysty painikkeita muuttamaan. Jossain vanhemmissa From Softwaren peleissä oon esim. sen väistön muuttanut kolmio-painikkeeseen, kun se on mulle huomattavasti helpompaa. Mutta nyt Access-ohjaimella pelaaminen vasta helpompaa onkin.

Nintendo taitaa näissä esteettömyys-jutuissa olla niin aataminaikainen, ettei siinä taida vastaavaa mahdollisuutta olla.
 
Nintendo taitaa näissä esteettömyys-jutuissa olla niin aataminaikainen, ettei siinä taida vastaavaa mahdollisuutta olla.
Kyllä Nintendo switchilläkin on laitteen asetuksissa button mapping eli voi säätää näppäimet tarvimallaan tavalla. Lisäksi switchillähän on tosi laaja ohjaintuki: esimerkiksi sekä Xbox että ps4/5 ohjaimet on mahdollista käsitykseni mukaan saada toiminaan Switchillä.

Se missä Nintendo toki on jäljessä on se, ettei heillä ole omaa access-ohjaimen kaltaista ohjainta. Mutta voisin kuvitella että toisen valmistajan access-ohjaimen saisi kyllä toimimaan Switchin kanssa halutessaan, koska Switch toimii tosiaan muidenkin kuin Nintendon omien ohjainten kanssa.
 
Eipä taida Dualsensen ja kahden (2) Access-ohjaimen tapainen kombo Nintendolla toimia niin, että se toimisi YHTENÄ OHJAIMENA?
 
Eipä taida Dualsensen ja kahden (2) Access-ohjaimen tapainen kombo Nintendolla toimia niin, että se toimisi YHTENÄ OHJAIMENA?
Kuulostaa sen verran haastavalta combolta, että voi olla ettei tosiaan Switchillä toimi. En itse tarvi saavutettavuuden vuoksi erikoisjärjestelyjä, niin en ole kovin tarkasti perehtynyt näihin. Yritin äsken googletella Switchin saavutettavuutta ja ilmeisesti Hori on tehnyt Switchille (toimii myös PC:llä) flex nimisen ohjaimen.

https://www.flex-controller.com/product

Olisikohan tuosta apua, jos haluaisit Nintendon pelejä päästä pelaamaan?
 
Lisäksi switchillähän on tosi laaja ohjaintuki: esimerkiksi sekä Xbox että ps4/5 ohjaimet on mahdollista käsitykseni mukaan saada toiminaan Switchillä.
Minun on hankala nähdä että tuo tuki jotenkin olisi Switchillä kun se vaatii kuitenkin erillisiä adaptereita että homma toimii. Itselläkin sellainen siis on mutta en kyllä tosiaan koe että se tuki Switchissä olisi. Adapteri sen mahdollistaa.

Ihan eri asia olisi jos suoraan voisi vain yhdistää PS4/PS5-ohjaimen, jolloin siinä se tuki olisi itsessään.

Huvittavintahan toki yhä on, että PS5:lla taitaa olla huonompi toimivuus PS4-ohjaimelle mitä Switchillä. Sitä kun ei taida saada mitenkään toimimaan PS5-peleissä :D Edelleen älyttömimpiä ja typerimpiä juttuja mitä konsolipelaamisen parissa tullut vastaan.
 
Olisikohan tuosta apua, jos haluaisit Nintendon pelejä päästä pelaamaan?
Eipä juuri. Jos tuo toimis yhtenä ohjaimena esim. Pro-ohjaimen kanssa, niin silloin voisin jopa harkita tuon ostamista, mutta tuokin pitäisi jostain rapakon takaa tilata naurettavan kalliilla hinnalla, eli todennäköisesti en ostaisi vaikka toimisi Pro-ohjaimen kanssa. Olisi naurettavan kallis investointi hommata Switch, Hori Flex ja Pro-ohjain parin mahdollisesti kiinnostavan pelin takia (Zelda), että taidan jatkaa pelaamista X:llä ja PS:llä.

Huvittavintahan toki yhä on, että PS5:lla taitaa olla huonompi toimivuus PS4-ohjaimelle mitä Switchillä. Sitä kun ei taida saada mitenkään toimimaan PS5-peleissä :D Edelleen älyttömimpiä ja typerimpiä juttuja mitä konsolipelaamisen parissa tullut vastaan.
On sellasta vmp-osastoa ettei mitään rajaa, häpeä Sony! Olisin ihan perkeleen tyytyväinen jos DS4:ää vois käyttää Access-ohjainten kanssa, se on mun käteen paras ohjain, mutta Dualsensessä ristipainikkeiden painaminen vaatii vähemmän voimaa, eli DS4 jollain superherkillä painikkeilla olisi parasta ikinä.
 
Adapteri sen mahdollistaa.
Joo tietenkin mutta on tuki adapterille joka voi tuon mahdollistaa hyvin helposti ilman lisäsäästöjä. Käsittääkseni ainakaan ps5:llä et adapterillakaan taida saada kilpailijan ohjaimia toiminaan ilman jotain lisäkikkailuja.

Ja ilman adapteriakin Switch pelittää useiden 3rd party ohjainten (esim. Hori ja 8bitdo) kanssa suoraa. Tämäkään ei käsittääkseni päde ainakaan ps5:een.

Eipä juuri. Jos tuo toimis yhtenä ohjaimena esim. Pro-ohjaimen kanssa, niin silloin voisin jopa harkita tuon ostamista, mutta tuokin pitäisi jostain rapakon takaa tilata naurettavan kalliilla hinnalla, eli todennäköisesti en ostaisi vaikka toimisi Pro-ohjaimen kanssa. Olisi naurettavan kallis investointi hommata Switch, Hori Flex ja Pro-ohjain parin mahdollisesti kiinnostavan pelin takia (Zelda), että taidan jatkaa pelaamista X:llä ja PS:llä.
Harmi ettei tuosta ole sulle apua. Ehkä se voi auttaa kuitenkin jotakuta toista, joka ei ole ennestään investoinut esim. Pleikkariin ja pleikkarin erikoisohjaimiin? Tuskin Switch+erikoisohjaimet tulisi sen kalliimmiksi kuin mitä ps5+erikoisohjaimet maksavat?

Ylipäätänsä en ymmärrä kenellä on aikaa pelata kaikilla kolmen valmistajan konsoleilla (+monesti vielä PC:llä), kun itsellä tuntuu backlog kasaantuvan vain kahden valmistajan laitteilla yhä suuremmaksi ja suuremmaksi ^^’
Ymmärrän siis hyvin, että jos jo kaksi konsolia kotoa löytyy, niin ei niin helposti tule iskettyä isompia rahoja menemään kolmannen hankintaa.
 
Joo tietenkin mutta on tuki adapterille joka voi tuon mahdollistaa hyvin helposti ilman lisäsäästöjä. Käsittääkseni ainakaan ps5:llä et adapterillakaan taida saada kilpailijan ohjaimia toiminaan ilman jotain lisäkikkailuja.

Ja ilman adapteriakin Switch pelittää useiden 3rd party ohjainten (esim. Hori ja 8bitdo) kanssa suoraa. Tämäkään ei käsittääkseni päde ainakaan ps5:een.
Suoraan sanottuna en tiedä että onko se kiitoksen ansaitsija nyt adapterin tehnyt taho vaiko konsolivalmistaja, joka on joko mahdollistanut tai ei ainakaan estänyt sellaisen käyttöä.

Suoraan toimivilla ohjaimilla taas taitaa olla jonkinlainen lisenssi aina pohjalla eli ei sielläkään mitään sen kummempaa ole takana kuin raha. Samalla lailla tulee xboxeille ja pleikkareillekin Horeja ja muita, jotka toimii suoraan.

Itse asiassa nyt kun asiaa mietin niin vähän veikkaisin että myös adaptereilla lienee jokin lisenssi että homma pelittää. Ehkä. Ainakin ohjaimissa tuo on hyvin yleistä. En sitten tiedä onko asia jossain kohtaa muuttunut mutta tällainen käsitys on minulle näistä jäänyt.
 
Harmi ettei tuosta ole sulle apua. Ehkä se voi auttaa kuitenkin jotakuta toista, joka ei ole ennestään investoinut esim. Pleikkariin ja pleikkarin erikoisohjaimiin? Tuskin Switch+erikoisohjaimet tulisi sen kalliimmiksi kuin mitä ps5+erikoisohjaimet maksavat?
Mitä nyt netistä luin, niin jollain oli mennyt 800$ Hori Flexiin + kytkimet, painikkeet, tatit yms. Ja kun tuon joutuisi EU-veroalueen ulkopuolelta tilaamaan, niin en edes uskalla ajatella mitä se täällä tulis maksamaan. 1000€?

Minä kun ostin Xbox Adaptive Controllerin + Logitech Adaptive Gaming Kitin, niin se maksoi n. 190€. Mä pystyn käyttämään tavallista peliohjainta (mutta kaikkia painikkeita en pysty painamaan) ja Co-Pilotin avulla noita pystyy käyttämään yhtä aikaa YHTENÄ OHJAIMENA.

Viime vuonna kun ostin kaksi (2) Access-ohjainta, niin ne maksoivat n. 180€. Jos Access-ohjaimessa olisi ollut enemmän niitä 3.5mm portteja, niin yksi olisi riittänyt. Logitechin painikkeet mulla oli jo käytössä, niin niitä ei enää tarvinnut erikseen ostaa. Sonyllä toimii Dualsense + 2x Access-ohjainta yhtä aikaa YHTENÄ OHJAIMENA.

Ihan turha mun on ostaa Nintendoa, ennenkuin siihen tulee Co-Pilot yms. toiminto. ja mieluiten niin että erikoisohjaimen saisi ostettua EU-alueelta max 100€ ja tuohon päälle joutuisi vielä sen Pro-ohjaimen hommaamaan kun niillä hirveillä Joy-Coneilla en pystyisi edes pelaamaan.

Ajastahan homma ei oo kiinni, työkyvyttömyyseläkkeellä sitä on ihan tarpeeksi. Pelaaminen on muutenkin pääharrastukseni ja siitä en mun elinaikana tule koskaan luopumaan. :)

Lopuksi voisin sanoa etten mielellään investoi Nintendoon parin Zeldan takia. PS:llä ja X:llä on pelejä kolminumeroinen määrä. :)
 
Mitä nyt netistä luin, niin jollain oli mennyt 800$ Hori Flexiin + kytkimet, painikkeet, tatit yms. Ja kun tuon joutuisi EU-veroalueen ulkopuolelta tilaamaan, niin en edes uskalla ajatella mitä se täällä tulis maksamaan. 1000€?
Alvi 24%, tullia ei ohjaimille tule (tähän en ollut ennen törmännytkään)

IMG_20240707_181519.jpg
 
Mitä nyt netistä luin, niin jollain oli mennyt 800$ Hori Flexiin + kytkimet, painikkeet, tatit yms. Ja kun tuon joutuisi EU-veroalueen ulkopuolelta tilaamaan, niin en edes uskalla ajatella mitä se täällä tulis maksamaan. 1000€?

Minä kun ostin Xbox Adaptive Controllerin + Logitech Adaptive Gaming Kitin, niin se maksoi n. 190€. Mä pystyn käyttämään tavallista peliohjainta (mutta kaikkia painikkeita en pysty painamaan) ja Co-Pilotin avulla noita pystyy käyttämään yhtä aikaa YHTENÄ OHJAIMENA.

Viime vuonna kun ostin kaksi (2) Access-ohjainta, niin ne maksoivat n. 180€. Jos Access-ohjaimessa olisi ollut enemmän niitä 3.5mm portteja, niin yksi olisi riittänyt. Logitechin painikkeet mulla oli jo käytössä, niin niitä ei enää tarvinnut erikseen ostaa. Sonyllä toimii Dualsense + 2x Access-ohjainta yhtä aikaa YHTENÄ OHJAIMENA.

Ihan turha mun on ostaa Nintendoa, ennenkuin siihen tulee Co-Pilot yms. toiminto. ja mieluiten niin että erikoisohjaimen saisi ostettua EU-alueelta max 100€ ja tuohon päälle joutuisi vielä sen Pro-ohjaimen hommaamaan kun niillä hirveillä Joy-Coneilla en pystyisi edes pelaamaan.

Ajastahan homma ei oo kiinni, työkyvyttömyyseläkkeellä sitä on ihan tarpeeksi. Pelaaminen on muutenkin pääharrastukseni ja siitä en mun elinaikana tule koskaan luopumaan. :)

Lopuksi voisin sanoa etten mielellään investoi Nintendoon parin Zeldan takia. PS:llä ja X:llä on pelejä kolminumeroinen määrä. :)
Nopealla googlettelulla löysin EU kaupankin josta Flexin saa alle 200 eurolla.

https://hitclic.shop/en/products/flex-controller-pour-nintendo-switch

Tietenkin jos tarvii enemmän lisähärpäkkeitä niin hinta nousee. Jos joku kuitenkin pärjäisi pelkästään tuolla flexillä ja pääsisi niin pelaamaan Switchiä, niin hinta olisi jopa halvempi kuin ps5 setillä, koska Switchin itsensä hinta on ps5 hintaa reilusti halvempi. En nyt sano että tämä olisi juuri sulle ratkaisu, mutta jollekin muulle se voisi auttaa pääsemään pelaamaan pelejä, jotka ei muuten olisi saavutettavissa.

Ja onhan Nintendolla paljon muutakin kuin Zelda. Mariot, Xenobladet, Pikminit, Metroidit jne. on kaikki loistavia pelejä omissa genreissään. Eli jos jollakulla näistä useampi osuu omaan pelimakuun, niin varmaan tuo flex voisi olla ihan kannattava ostos. Varsinkin kun samalla flexillä voi sitten halutessaan pelata myös PC-pelejä.
 
Jos joku kuitenkin pärjäisi pelkästään tuolla flexillä ja pääsisi niin pelaamaan Switchiä, niin hinta olisi jopa halvempi kuin ps5 setillä, koska Switchin itsensä hinta on ps5 hintaa reilusti halvempi.
Kyllä tuohon lisäksi tarvitsee painikkeita ja kaksi tattia/ohjainsauvaa/joystickiä yms. koska painikkeita ei ole riittävästi ja ilman tattia olisi aika vaikea pelata kenenkään. Jos joku ei Dualsenseä pysty käyttämään, mutta pelaaminen onnistuisi kahdella Accessilla, niin siihen ei tarvita enää mitään lisää.

Mä tosiaan toivon että Nintendo panostaisi esteettömyyteen enemmän, toivottavasti Switch 2 muuttaisi asioita. Ainakin oma ohjain ihan ensimmäisenä ja Co-Pilot toiminto.
Ja onhan Nintendolla paljon muutakin kuin Zelda. Mariot, Xenobladet, Pikminit, Metroidit jne. on kaikki loistavia pelejä omissa genreissään. Eli jos jollakulla näistä useampi osuu omaan pelimakuun, niin varmaan tuo flex voisi olla ihan kannattava ostos.
Varmasti, mutta siis itseäni kiinnostaa vain Zelda.

Microsoft on näissä ihan omassa luokassaan. Niiltä on tulossa uusi esteettömyys-ohjain ja nykyistä XAC:ia päivitetään paremmaksi:
 
Oisko tämä ratkaisu?
Enpä tiedä, vähän työläältä vaikuttaa. Sille on syy miks konsoleilla nykyään pelaan, kyllästyin PC:llä siihen jatkuvaan säätämiseen.

Pitää odottaa Switch 2:sta, jos noi esteettömyys jutut siihen tulis. Ei ole mikään kiire päästä Nintendoa pelaamaan, mutta sun linkkaama juttu on laitettu korvan taakse, pitää pohtia.
 
Ylös Bottom