Dark3
Well-Known Member
Tehdäänpäs tällainen ketju, jossa voidaan keskustella yleisesti pelaamisen esteettömyydestä ja pelien esteettömyysasetuksista.
PS5 ja Series X konsoleissa on ihan järjestelmätasolla tällaisia asetuksia ja itse ainakin hyödyn eniten siitä, että näppäinmäärityksiä voi muuttaa eli vaikka O/B-painikkeen komennot muuttaa esim. X/A-painikkeen tilalle ja tietysti toisinpäin. Kaikki värinät otan pois päältä poislukien autopelit, koska niissä on pakollista tuntea auton rajat, mutta yleensä laitan värinät ihan minimille/pienelle autopeleissä. Dualsensen liipaisimia en pysty painamaan pohjaan mitenkään jos se "mukautuva" ominaisuus on käytössä, edes sillä pienimmällä asetuksella, joten ne otan pois päältä. Toki muitakin esteettömyysasetuksia on, mutta niitä en käytä/tarvitse, joten niistä en osaa kertoa.
Olen yleensä pystynyt peruspeliohjaimilla pelaamaan, mutta etenevän lihasheikkouden ja aina vaan isommaksi ja isommaksi muuttuvien ohjainten takia, alkaa se olla hankalaa. Paras ratkaisu on tällä hetkellä Series X-ohjain ja Xbox Adaptive Controller Logitechin Adaptive Gaming Kit -painikkeilla yhtä aikaa käyttäen co-pilotin avulla. Perusohjain mulla on käsissä ja painikkeet eräänlaisessa telineessä tarranauhalla kiinni, joita leualla painan.
Sonyn suunnalta tulee Access-controller 6.12.23, joka on tilattu kaksin kappalein, koska 3,5mm portteja on liian vähän (4), ja käytän kuutta painiketta, niin siksi. Microsoftin laitteessa on 19 porttia, joten tästä vähän Sonylle kritiikkiä, mutta onneksi laitteen hinta ei edes näinä aikoina karannu käsistä ja painikkeet ovat jo käytössä, niin ei tämä nyt huono asia ole. Hyvä asia että Sony (vihdoin) tulee mukaan ku Mikkis ehti jo 5v sitten. Nintendo sais kans tulla mukaan. Pienenä toiveena olis, että kaikissa kolmen valmistajan laitteissa toimis samat ohjaimet, eli voisin esim. DS4 + XAC -kombolla pelata Zeldat, God of Warit ja Halot läpi. Aika vaikee vaan kuvitella että voittoa tavoittelevat yritykset tähän suostuisivat.
Peleissähän esteettömyysasetukset lisääntyvät kovaa tahtia varsinkin isoissa AAA-tason peleissä. Indie-peleissä niiden puutteen ymmärtää tiedon, resurssien ja osaamisen puuttumisen takia, koska ei ole varaa palkata esteettömyyskonsulttia tai näin mutuilen.
Sellaisen jutun vielä sanoisin että kaikista pelaamistani peleistä God of War: Ragnarök, Last of Us 2 ja Far Cry 6 ovat parhaat esteettömyyttä ajatellen, koska jopa massiivisella ja painavalla Dualsensellä, jolla en edes kaikkia painikkeita pysty painamaan, pystyn melko ongelmattomasti pelaamaan. Far Cry 6:ssa ei tarvitse edes L3/R3 -painikkeita painaa, kertokaas joku muu peli missä tämä on mahdollista? Nii-i, eipä tuu mieleen.
PS5 ja Series X konsoleissa on ihan järjestelmätasolla tällaisia asetuksia ja itse ainakin hyödyn eniten siitä, että näppäinmäärityksiä voi muuttaa eli vaikka O/B-painikkeen komennot muuttaa esim. X/A-painikkeen tilalle ja tietysti toisinpäin. Kaikki värinät otan pois päältä poislukien autopelit, koska niissä on pakollista tuntea auton rajat, mutta yleensä laitan värinät ihan minimille/pienelle autopeleissä. Dualsensen liipaisimia en pysty painamaan pohjaan mitenkään jos se "mukautuva" ominaisuus on käytössä, edes sillä pienimmällä asetuksella, joten ne otan pois päältä. Toki muitakin esteettömyysasetuksia on, mutta niitä en käytä/tarvitse, joten niistä en osaa kertoa.
Olen yleensä pystynyt peruspeliohjaimilla pelaamaan, mutta etenevän lihasheikkouden ja aina vaan isommaksi ja isommaksi muuttuvien ohjainten takia, alkaa se olla hankalaa. Paras ratkaisu on tällä hetkellä Series X-ohjain ja Xbox Adaptive Controller Logitechin Adaptive Gaming Kit -painikkeilla yhtä aikaa käyttäen co-pilotin avulla. Perusohjain mulla on käsissä ja painikkeet eräänlaisessa telineessä tarranauhalla kiinni, joita leualla painan.
Xbox Adaptive Controller | Xbox
Yhdistä kytkimiä, painikkeita, sauvaohjaimia ja telineitä, ja luo oma räätälöity peliohjainjärjestelmäsi.
www.xbox.com
Mukautuva Logitech G -pelisarja Xbox Adaptive Controller -ohjaimelle
Osta mukautettavien ohjainten lisävarusteita. Suunniteltu mobiilikäytön asiantuntijoiden kanssa – paketti sisältää neljä kevyen kosketuksen painiketta, kaksi suurikokoista painiketta, kaksi muunneltavaa liipaisinta ja kaksi tarra-arkkilevyä
www.logitechg.com
Sonyn suunnalta tulee Access-controller 6.12.23, joka on tilattu kaksin kappalein, koska 3,5mm portteja on liian vähän (4), ja käytän kuutta painiketta, niin siksi. Microsoftin laitteessa on 19 porttia, joten tästä vähän Sonylle kritiikkiä, mutta onneksi laitteen hinta ei edes näinä aikoina karannu käsistä ja painikkeet ovat jo käytössä, niin ei tämä nyt huono asia ole. Hyvä asia että Sony (vihdoin) tulee mukaan ku Mikkis ehti jo 5v sitten. Nintendo sais kans tulla mukaan. Pienenä toiveena olis, että kaikissa kolmen valmistajan laitteissa toimis samat ohjaimet, eli voisin esim. DS4 + XAC -kombolla pelata Zeldat, God of Warit ja Halot läpi. Aika vaikee vaan kuvitella että voittoa tavoittelevat yritykset tähän suostuisivat.
Access-ohjain | Muokattava, mukautuva ohjainsarja PS5:lle
Esittelyssä PS5-järjestelmän Access-ohjain. Se on muokattava ja mukautuva ohjainsarja, joka on suunniteltu tekemään pelaaminen esteettömämmäksi vammaisille pelaajille.
www.playstation.com
Peleissähän esteettömyysasetukset lisääntyvät kovaa tahtia varsinkin isoissa AAA-tason peleissä. Indie-peleissä niiden puutteen ymmärtää tiedon, resurssien ja osaamisen puuttumisen takia, koska ei ole varaa palkata esteettömyyskonsulttia tai näin mutuilen.
Sellaisen jutun vielä sanoisin että kaikista pelaamistani peleistä God of War: Ragnarök, Last of Us 2 ja Far Cry 6 ovat parhaat esteettömyyttä ajatellen, koska jopa massiivisella ja painavalla Dualsensellä, jolla en edes kaikkia painikkeita pysty painamaan, pystyn melko ongelmattomasti pelaamaan. Far Cry 6:ssa ei tarvitse edes L3/R3 -painikkeita painaa, kertokaas joku muu peli missä tämä on mahdollista? Nii-i, eipä tuu mieleen.