Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien keräämisestä / pelikokoelman laajentamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rocknroll
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

rocknroll

New Member
Millä perusteella hankitte uusia pelejä kokoelmaanne? Itse olen tähän mennessä hankkinut lähinnä sen perusteella uuden pelin, mikä on tuntunut mielenkiintoiselta.

Nyt olen kuitenkin pohtinut törmätessäni ihan kelpo peliin, jos pyrkisin kartuttamaan kokoelmaa hankkimalla pelejä, jotka käyttävät samaa pelimoottoria.
Voiko tässä olla se vaara, että pian alkaa kyllästyttämään kyseisen tyyliset pelit, kun tarpeeksi monta hankkii ja pelaa?

Vastaus: Pelien keräämisestä / pelikokoelman laajentamisesta

Ei suurempaa syytä, special editioneja olen haalinut, eilen taas rupesin miettimään että miksi, voisin myydä poiskin kun ei aika edes riitä pelaamiseen, jokainenhan jotain keräilee, ehkä niitä myyntiin rupean laittamaan.

Ennemmin ostin pelejä, jotka tuntuivat edes vähän mielenkiintoisilta.
Nyt ei aika/raha riitä HC pelaamiseen ja myyn kaikki ne vanhatkin pelit pois, joita en ikinä pelaa.
Jäljelle jäi vain Resident Evil, Assassin's Creed ja Final Fantasy -sarjat, joita kerään ja pelaan. Ja tarkoituksena olisikin hommata jokainen osa kyseisistä pelisarjoista (miinus Wii/NDS/3DS -pelit).

Millä perusteella hankitte uusia pelejä kokoelmaanne? Itse olen tähän mennessä hankkinut lähinnä sen perusteella uuden pelin, mikä on tuntunut mielenkiintoiselta.
Ihan puhtaasti mielenkiinnon perusteella. Kakkosperusteena on riittävän halpa hinta, koska tuo mielenkiinto haahuilee yleensä aika laajalla rintamalla. Myös tulevaisuuden mahdollinen klassikkostatus ja arvonnousukin saattaa himpun verran vaikuttaa vaikka tuskinpa noista koskaan luovuttua tulee. Olisi se silti hauska joskus parin vuosikymmenen jälkeen omistaa peli, josta silloiset keräilijät ovat valmiita maksamaan "huimia" summia :)

Nyt olen kuitenkin pohtinut törmätessäni ihan kelpo peliin, jos pyrkisin kartuttamaan kokoelmaa hankkimalla pelejä, jotka käyttävät samaa pelimoottoria.
Voiko tässä olla se vaara, että pian alkaa kyllästyttämään kyseisen tyyliset pelit, kun tarpeeksi monta hankkii ja pelaa?
Riippunee pelimoottorista mutta kun katsoo vaikka Gamebryon tai RenderWaren päälle kasattujen pelien listaa, en usko tuon kaatuvan ainakaan vaihtelevuuden puutteeseen. Eri asia olisi, jos keskittyisi vaikkapa yhteen lajityyppiin. Noissa on kuitenkin se haittapuoli, että sitten pitäisi olla valmis ottamaan hyllyyn myös todella huonoja pelejä ja kenties myös sellaisia, joille itseltä ei löydy edes pelialustaa. Jossain postimerkkeilyssä ymmärtää kyllä jonkin tietyn osa-alueen keräilyn (vaikkapa kissa-aiheiset merkit) mutta pelit ovat sen verran kalliita ja koettavaksi tarkoitettuja, että niiden kohdalla moinen lähestymistapa kuulostaa ainakin omaan korvaani oudolta. Tai sitten pätäkkää pitäisi olla niin paljon, että voisi tehdä vaikka näin :D

Hankin pelit, jotka kiinnostaa ja jotka saa hyviä arvosanoja. Metacriticin 80 on sellanen ehdoton minimi. Sen alle, niin peli alkaa jo olla melko keskinkertainen. Pyrin myös ostamaan kaikki saman pelisarjan pelit. Mutta esimerkiksi BFBC1:tä tai Assassin's Creediä en ole ostanut, kun niistä ei oo saatavilla kuin rumia Platinum-versioita. Eli myös Platinumeja kartan. Lisäksi kaikki Special Editionit sun muut on aina toki plussaa.

Hankin pelit, jotka kiinnostaa ja jotka saa hyviä arvosanoja. Metacriticin 80 on sellanen ehdoton minimi. Sen alle, niin peli alkaa jo olla melko keskinkertainen.

Jokainen tiestysti ostaa pelit omien periaatteidensa mukaan, mutta jos jättää kaikki alle 80 pisteen pelit ostamatta, jää paljosta paitsi. Selailinpa PS3-pelien listaa, ja alle 80 pistettä -kategoriaan tippuu muun muassa: Tekken 6, SIREN: Blood Curse, Yakuza 4, Mirror's Edge, The Sims 3, Singularity, Dead Nation, MAG, Mafia II ja Folklore. Tässä siis vain muutamia tekeleitä alle 80 pisteen sarjasta. Vaikka Metacritic onkin sangen kätevä sivusto, ei arvosanoihin kannata ihan sokeasti luottaa. Lukekaa niitä arvioita, se numero on toisarvoinen seikka.

Itse aiheeseen. Pelien kerääminen on lähes yhtä koukuttavaa kuin gamerscoren kerääminen. Olen sellainen kaupoissa haahuileva heräteostaja. Halpa hinta on vahva ostoperuste, joten hyllyyn on kertynyt pelejä, joita en ollut testannut tai joista en edes ollut lukenut ennen ostoa. Keräilyversioista plussaa.

Ylös Bottom