Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien keräily (kokoelmat, pelisarjat, haaveet, tavoitteet jne.)

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
En löytänyt juuri kyseiseen aiheeseen liittyvää ketjua, joten tässäpä sellainen. Modet yhdistäkööt ja tehkööt tarvittavat kikat, jos vastaava ketju onkin jo olemassa.

Pidemmittä puheitta asiaan. Keräätkö fyysisiä videopelejä? Ehkä jotain tiettyä pelisarjaa, ehkä pelejä tietylle konsolille tai ehkä vähän kaikkea itseä kiinnostavaa. Tässä ketjussa voi pohtia pelien keräilyn ylä- ja alamäkiä.

Syy ketjun aloittamiseen lähti siitä kun jälleen kirpputoreilta muutama Xbox 360 -peli löysi tiensä osaksi omaa kokoelmaa ja kun 300 Xbox 360 pelin rajapyykki vääjäämättömästi lähestyy, niin aloin miettimään että mitä jos yrittäisi kerätä täyttä settiä.

Xbox 360 on selvästi rakkain konsoli. Siltä ajalta on parhaat pelimuistot, parhaat moninpelit ja mieleenpainuvimmat yksinpelit. Toisaalta olin silloin kaksikymppinen nuori sälli, joten aikaa oli pelata vaikka kuinka, mutta rahaa ei ollut ostaa kaikkia niitä pelejä mitä halusi. Nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen. Tai no, ei vieläkään ole rahaa ostaa kaikkea, mutta selvästi enemmän kuin silloin kaksikymppisenä. Toisaalta nyt on vähemmän aikaa pelata.

Pelaan edelleen aktiivisesti Xbox 360 -pelejä. Vaikka monesti uutuuspelit ajaa niiden ohi, niin aina kuitenkin palaan Xbox 360 -pelien pariin ennemmin tai myöhemmin. Tämä on ollut pääasiallisin syy ostaa Xbox 360 -pelejä. Nyt on kuitenkin kytenyt ajatus myös siitä että mitä jos hyllyssä olisikin kaikki fyysiset Xbox 360 -pelit. Toki pelaaminen edelleen etunenässä, mutta joukossa olisi myös sellaisia pelejä, joita ostaisi vain keräilytarkoituksessa. PAL alueella on julkaistu noin 1100 fyysistä Xbox 360 -peliä, joten paljon puuttuu, mutta sekös tästä tekeekin hauskaa. :)

Onko muilla saman tyylisiä ajatuksia tai jopa täysi setti jollekin konsolille jo kerätty? Tai löytyykö täältä joltain täysi setti jotain tiettyä pelisarjaa. @pelle :llä taisi ainakin olla aika kattava Sonic kokoelma.

Jospa sitä kaivaisi netin syövereistä jonkun valmiin excelin kaikista Xbox 360:n peleistä ja rupeaisi laittamaan rastia ruutuun.

Kyllähän multa puuttuu sonic pelejä vaikka kuinka jos fyysisistä puhutaan.
Mulle vaan riittää se, että sonic origins kokoelmassa on ne mega drive sekä master system pelit joten niitä en koe tarvetta hommata hyllyyn.
Toki advance trilogia ja varsinkin sonic rush adventure olis kiva saada.

Metal gear kokoelma on kattavampi ja äkkiseltään tulee mieleen vain ne msx orkkikset sekä 3ds snake eater mitä mulla ei ole jos puhutaan peleistä jotka on julkaistu vain yhdelle laitteelle.

Ikinä en alkais keräämään millekkään konsolille kaikkia pelejä sillä siihen menee aivan tolkuton määrä rahaa ja vaivaa ja mikä on lopputulos?
Joo sulla on ne kaikki, mutta iso määrä on sellaisia joista et tykkää ja myös ihan oikeasti pelikelvotonta roskaa.

Itsellä heräsi keräilykiinnostus Silent Hill -sarjaa kohtaan kolmisen vuotta sitten, kun julkistivat kerralla useita uusia projekteja ja itseltä löytyi jo melko hyvä setti, josta osan arvokin oli noussut yllättävän paljon. Tuli sitten otettua tavoitteeksi hankkia jokaiselle alustalle kaikki fyysiset pelijulkaisut ja samalla kun sopivasti sattuu vastaan tulemaan, niin soundtrackeja, oppaita, sarjakuvia jne. Alkaa nuo vanhat julkaisut (PS1 ja PS2) olemaan jo ihan arvokkaita, etenkin SH1 black label ja SH Collection.

Tämä on nyt ollut vähän tauolla vanhojen julkaisujen osalta (ei niitä kyllä taida puuttuakaan kuin muistaakseni ihan muutama kappale), mutta SH2R ja SH f tuli hankittua steel bookkeina pleikalle sekä 2R:n soundtrack. F:n ost harmillisesti peruttiin. Sitten jossain sopivassa vaiheessa tulee f myös boksille hankittua, sekä toki 2R jos ja kun se sille ilmestyy. Sopivasti aloinkin kirjoittamaan tätä kun äffän lopputekstit rullasivat tuossa hetki sitten loppuun. Silent Hill on vain hieman tylsä sarja keräillä siinä mielessä, että siitä ei ole hirveästi ollut spesiaalimpia julkaisuja, joten erikoisuudet ovat melko vähissä. Etuna sitten on se, että eivät vielä tilaa sen enempää ja hinnatkin maltillisia uusissa julkaisuissa.

Sitten tuli myös innostuttua Tekkenistä hieman ennen kasin julkaisua, siitä sarjasta sitten löytyykin kaikenlaista erikoisempaa painosta ja aika paljon niitä on jo ehtinyt kertyäkin. Ebay on vaarallinen paikka, sieltä tulee bongattua sellaisia painoksia, joiden olemassaolosta ei ole koskaan tiennytkään. Ne vain tosiaan vievät tilaa sitten ihan eri tavalla ja kokoelmaa on tullut hankittua sillä ajatuksella, että kaikki pleikan fyysiset Euroopan julkaisut ja sitten kaikki ei-Euroopassa julkaistut erikoisversiot (kuten Tekken Hybrid Limited Edition), sekä sitten muille alustoille julkaistut eksklusiiviset pelit, kuten Tekken Advance, Tekken 3D Prime Edition jne ja esim. Tekken Tag 2:n Wii-versio siksi, että siinä on muutaman yksinoikeushahmon lisäksi myös pelimuotoja, joita ei löydy muilta alustoilta.

No, nälkä kasvaa syödessä sanovat ja tuli mätkinnöistä muutenkin innostuttua ja hankittua sitten muistakin sarjoista fyysisiä pleikalle ja lähinnä aina sitä parasta editionia jos oli vaihtoehtoja. Ne vaan on... todella tilaa vieviä :D Näissä on nyt viime aikoina tullut keskityttyä vain tuoreempiin julkaisuihin kuitenkin. Koitan rajata nämä muut sarjat siihen, että PS3 on vanhin alusta, jolle näitä hankin. Muutama poikkeus tuli kuitenkin tehtyä tuossa aiemmin.

Mä kannatan fyysisiä julkaisuja ja kaipa olen jonkin näköinen keräilijäkin. Mun pelihylly koostuu lähinnä peleistä joista itse tykkään ja arvostan. Joitain on tullut hankittua digitaalisesti (esim. silent hill PS1 ) mutta pääasia on saada se hyllyyn. Useasti mulla menee myös niin että pääsarjan (numeroidut) pelit kiinnostaa ainoastaan, eikä niinkään spinoffit. Esim final fantasy sarja on rakas ja pixel remaster on pakko saada hyllyyn. Multa tosin puuttuu 11 ja 14 mutta en ole niitä hankkimassa koska en harrasta multiplayer pelejä, eli olen omanlainen "keräilijä" siinä mielessä. Liitteenä muutama peli jotka henkilökohtaisesti on mulle tärkeitä kokoelmassa mutta esimerkiksi silent hillin kohdalla en ole hankkimassa Shattered memories koska en sitä ikinä tulisi kuitenkaan pelaamaan ja maksaa nykyään jäätävän paljon. Olisihan tuo hiton hieno omistaa.

Edit: Splatterhouse (PS3) tulee usein metsästettyä koska se on harvinainen ja arvokas tänä päivänä. Tosin lupasin itselleni että ei enää PS3 pelejä koska viimeisin oli Silent Hill Downpour ja siitä maksoin 70€. Jep, typerää mutta pakko se oli saaada. Keräilen ainoastaan pleikkarille koska super nintendon jälkeen olen omistanut ainoastaan pleikkareita, eikä muita taloudesta löydy. En silti sanoisi että olen merkkiuskollinen, mulla ei vaan ole ollut tarvetta hankkia muita konsoleita. Ei mulle koskaan ole tullut palavaa halua saada uusinta Marioo tai Haloa. Päinvastoin olen ollut vain tyytyväinen että hienoja pelejä julkaistaan joka alustalle.

Liitetiedostot

• sh.jpg
    sh.jpg
    1,1 MB · Lukukerrat: 14
  • re.jpg
    re.jpg
    1,6 MB · Lukukerrat: 14
  • plaa.jpg
    plaa.jpg
    1,5 MB · Lukukerrat: 13
  • tekken.jpg
    tekken.jpg
    1,9 MB · Lukukerrat: 14
Viimeksi muokattu:
Olen keräillyt fyysisiä pelejä jo vuosia ja laskin, että ensi vuoden aikana saisin 600kpl täyteen. Se on isoimpia tavoitteita tällä hetkellä. Eräs toinenkin tavoite tulee saavutettua vielä tämän vuoden puolella, palaan siihen sitten.
Tällä hetkellä keräilen vain PS5 pelejä. PS4 pelejä kun sain 200kpl täyteen niin päätin, että se kokoelma saa olla siinä. Konsolit löytyy PS1-PS5, PS Vita, PSP, Xbox One.

Autopelit on itselle suosituin peligenre mitä tulee pelattua ja ajopelejä löytyy paljon.

Tässä pari kokoelma kuvaa.

Liitetiedostot

• Gran Turismo.jpg
    Gran Turismo.jpg
    1,2 MB · Lukukerrat: 8
  • Call of Duty.jpg
    Call of Duty.jpg
    1,3 MB · Lukukerrat: 8
  • IMG_20251016_065239_807.jpg
    IMG_20251016_065239_807.jpg
    923,8 KB · Lukukerrat: 8
  • IMG_20220415_155701.jpg
    IMG_20220415_155701.jpg
    1,3 MB · Lukukerrat: 8
  • IMG_20220415_155812.jpg
    IMG_20220415_155812.jpg
    1,6 MB · Lukukerrat: 8
Olen keräillyt fyysisiä pelejä jo vuosia ja laskin, että ensi vuoden aikana saisin 600kpl täyteen. Se on isoimpia tavoitteita tällä hetkellä.
Täällä kokoelman koko on tällä hetkellä 838 peliä ja kieltämättä yksi tavoite on jo hetken ollut päästä täyteen tonniin. Toki olen silti myynyt pelejä silloin tällöin, joten itselle turhat pelit ovat saaneet lähteä, vaikka kokonaismäärä siinä ottaakin takapakkia.

Täällä kokoelman koko on tällä hetkellä 838 peliä ja kieltämättä yksi tavoite on jo hetken ollut päästä täyteen tonniin. Toki olen silti myynyt pelejä silloin tällöin, joten itselle turhat pelit ovat saaneet lähteä, vaikka kokonaismäärä siinä ottaakin takapakkia.
Tuhannen pelin kokoelma on itsellekin se ultimaattinen tavoite. Siihen menee kyllä vielä vuosia. Ehkä vielä jonain päivänä. En oikeastaan koskaan myy pelejä pois juurikin näitä isoja tavoitteita silmällä pitäen, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta mitä tullut tehtyä.

Mulla ollut sellaista 25 peliä vuodessa -tahti. 2 peliä kuukaudessa. Laskin että mun pitäs ostaa 2 peliä joka kuukausi 16 vuoden ajan että saan tuon tuhat peliä täyteen:p:D

Viimeksi muokattu:
Vastailen omasta keräilystäni vastaamalla tähän:

Ikinä en alkais keräämään millekkään konsolille kaikkia pelejä sillä siihen menee aivan tolkuton määrä rahaa ja vaivaa ja mikä on lopputulos?
Joo sulla on ne kaikki, mutta iso määrä on sellaisia joista et tykkää ja myös ihan oikeasti pelikelvotonta roskaa.
Täysin samat mietteet. Oma keräily, tai sanotaanko paremminkin, että kokoelma koostuu peleistä, jotka myös pelaan ja joista olen kiinnostunut. Trophyja ja achievementtejäkin keräilen mutta en osta pelejä myöskään niiden perusteella. Ensisijainen ostosyy on se, että olen kiinnostunut pelistä ja haluan pelata sitä.

Koen että oma pelikokoelma on juuri siksi oma että se ei ole mikään yleinen "kaikki Xbox 360 -pelit"-setti vaan kokoelma peleistä, joista olen kiinnostunut ja jotka olen pelannut tai ainakin aion pelata (sillä ainahan niitä on myös backlogissa).

Mikään määräkään ei ole minulle merkittävä sillä tavalla että tähtäisin tiettyyn lukuun. Kerään pelejä niin kauan kuin minua kiinnostavia julkaisuja tulee, joten en aio jäädä mihinkään tiettyyn lukuun. Jos nyt kävisin pelit läpi ja luku olisi vaikkapa 679, niin en alkaisi väkisellä ostamaan pelejä että pääsisin tuhanteen, tai vastaavaa.

En sitten tiedä onko tämä "oikeaa" keräilyä, sillä en tavallaan keräile pelejä vaan ensisijaisesti pelaan niitä. Toissijaista on niiden säilyttäminen kokoelmana. Ehkä yleensä ottaenkin keräilyharrastus on vain asioiden haalimista ja omistamista, jonka kautta en itse kyllä sitten ole todellakaan ensisijaisesti keräilijä vaan ihan vain pelaaja. Kokoelma tosin on melko kattava mutta ei välttämättä sellainen, mikä "aitoa" keräilijää kiinnostaa koska se ei tosiaan ole mikään yleinen "setti X"-kokoelma. Mitään pidempiä pelisarjojakaan en taida kokonaan omistaa vaikka esim. Tomb Raidereita, Resident Evileitä ja Assassin's Creedejä on vaikka kuinka monta hyllyissä. RE-pelejä toki lähinnä X360-ajasta lähtien kun taas Tomb Raidereita löytyy PS1:ltä sekä PS4:stä eteenpäin. Assassin's Creedeistä ei taida puuttua kuin Shadows vaikka useampi on jäänyt pelaamatta kun niihin on melko väsynyt. Aikeena on silti ostaessa ollut että ne joskus pelaisikin.

Muita pidempään jatkuneita sarjoja en muista omistavani tai sitten olen unohtanut. Parin, kolmen sarjoja en tähän edes laske.

Little Nightmaresin kohdalla homma on mennyt enemmän keräilyyn, sillä jokaisesta osasta on se spessuboksi tullut hommattua vaikka en ole pelannut kuin ykköstä jonkin matkaa. Tosin se jäi kesken vain siksi että oli tarkoitus puolison kanssa pelailla ja lasten jälkeen ei ole yhteistä pelailua enää ehditty harrastaa kun sille ei oikein ole löytynyt sopivaa hetkeä.

Itse en kerää pelejä, joten lopulta kaikki fyysinen on mennyt myyntiin jo 80-luvulta lähtien. Sattumalta nurkissa pyörii kyllä jotain muutamia SNES-pelejä vieläkin, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Itselläni ei vaan ole peleihin syttynyt koskaan mitään keräilyviettiä, vaikka sinänsä kyllä ihan mielellään pelaan myös vanhempia pelejä ja esimerkiksi 3DS käynnistyy vieläkin silloin tällöin. Onneksi digitaalinen kirjasto on helppo pitää olemassa.

Itselleni pelit on nimenomaan kokemuksia, jotka elää muistoissa, enkä jo pelattuihin peleihin palaa. Ja vaativaa olisi myös toki säilyttää kaikki konsolit, joilla pelejä voisi pelata, joten on siinä sekin haaste. Tilaa ei vain yksinkertaisesti ole tälle kaikelle, jos edes olisi intohimoa näitä keräillä.

Ymmärrän kuitenkin hyvin keräilyä sinänsä. Vinyyliä löytyy hyllyistä reilusti päälle 1000 levyn kokoelma. Näissä on se iso ero, että jopa reilusti yli 60 vuotta vanha vinyyli soi ihan sillä samalla laitteella kuin eilen ostettu vinyyli ja toisaalta musiikki itsessään on vähintäänkin yhtä hyvää kuin silloin kuin se julkaistiin. Vaikkapa vuoden 1972 Pong ei enää jaksaisi nostalgiaa pidemmälle pelailla - jos Magnavox Odysseyta edes saa mihinkään nykypäivän televisioon kiinni edes.

**

Käsikonsolit on sinänsä tähän poikkeus, että ne toimii itsenäisesti. Voisin nähdä joku päivä hankkivani Switch Liten ja 3DS:n kaveriksi vielä jostain vanhan Game Boy Advancen, jos sopiva tarjous tulee vastaan. Toki jo joskus aikoja sitten itse pelit oli aika kovissa hinnoissa, kun itsekin sain hyvät rahat joistain roolipeleistä, mutta joka tapauksessa.

Oma keräily, tai sanotaanko paremminkin, että kokoelma koostuu peleistä, jotka myös pelaan ja joista olen kiinnostunut. Trophyja ja achievementtejäkin keräilen mutta en osta pelejä myöskään niiden perusteella. Ensisijainen ostosyy on se, että olen kiinnostunut pelistä ja haluan pelata sitä.
Ehkä en ollut ketjun aloituksessa tarpeeksi selväsanainen, mutta tämähän tosiaan se omankin pelikokoelman karttumisen päällimmäisin syy on. Ostan pelejä, joita haluan pelata. Ehkä joskus ostan pelin, jonka olen joskus nuoruudessa pelannut ja nostalgiahuuruissa haluan nähdä millainen se olikaan. Pelaaminen voi jäädä hetken kokeiluun, mutta silti halusin verestää vanhoja muistoja.

Ajatus täydestä Xbox 360 -setistä on kuitenkin hiipinyt mieleen. Olisi siistiä omistaa rakkaimman pelikonsolin kaikki fyysiset pelit. :) En sano että siinä mitään varsinaista järkeä olisi, mutta pitääkö näissä jutuissa ollakaan?

Siistiä nähdä että ketju keräsi heti vastauksia, fiilistelyä ja jopa kuvia. Jatkakaa samaan malliin. :)

Ylös Bottom