Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien "turha" sensurointi

DemonWithin

New Member
Tämä topikki on omistettu Twisted Metal: Blackille. Eli kyseessähän on todellakin ton TM:B:een kuuluisat puuttuvat videot. Miksi ne on poistettu? Raakuuden takia? En usko. Onhan markkinoilla paljon raaempia ja häiritsevempiä pelejä. Otetaan esim. SOF. En tällä hetkellä tiedä väkivaltaisempaa peliä. Tai sitten Silent Hillit? Eihän niissäkään ole turhaan kohtia poisteltu ainakaan minun tietääkseni. En ole perillä EU:n lakiasioista enkä myöskään mistään ennakkosensuurista. Eli miksi tänne tuodessa joitain pelejä puhdistellaan ihan turhaan? Ja tämän takia on pilattu osittain yksi muuten hemmetin hyvä peli.
 
Ehkä pelin julkaisija halusi tietyn leiman peliinsä?
 
Ei mulla ole ollut ainakaan hirveesti kokemusta ns. sensuroiduista peleistä, mutta jos sensuuria esiintyy niin kai siinä on ihan samat perusteet kuin leffasensuurissakin, eli mitä matalampi ikäraja sitä isompi yleisö. Paitsi tietenkin jos peli ratsastaa pelkästään tolla k18 leimalla, jolloin voidaan jo melkein sanoa, että peli ei ole pelaamisen arvoinen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DemonWithin
Tämä topikki on omistettu Twisted Metal: Blackille. Eli kyseessähän on todellakin ton TM:B:een kuuluisat puuttuvat videot. Miksi ne on poistettu? Raakuuden takia? En usko. Onhan markkinoilla paljon raaempia ja häiritsevempiä pelejä. Otetaan esim. SOF. En tällä hetkellä tiedä väkivaltaisempaa peliä. Tai sitten Silent Hillit? Eihän niissäkään ole turhaan kohtia poisteltu ainakaan minun tietääkseni. En ole perillä EU:n lakiasioista enkä myöskään mistään ennakkosensuurista. Eli miksi tänne tuodessa joitain pelejä puhdistellaan ihan turhaan? Ja tämän takia on pilattu osittain yksi muuten hemmetin hyvä peli.

SH2:sta on ikävä kyllä myös poistettu tai kaunistettu mm triangleheadin seksuaalisia taipumuksia ... harmi, jos peliin lyödään K-18 lappu niin kyllä siinä vois olla jo jotain (vielä)rankempaakin mukana.
 
Saksassa on maailman tiukimmat pelimääräykset. Vihreä lima/muu mönjä on veren korvikkeena, ja uhrit eivät missään nimessä saa olla ihmisiä, zombeja pikemminkin.

Osittain tuo on turhaa hössötystä. Kyllä päässä pitää jo tarpeeksi viirata, jos kävelee kouluun käsiase repussa, vaikka edeltävänä päivänä olisi Soldier Of Fortunea pelannutkin.

Onhan se kyllä kumma, että vaikka jotkut pelit ovat raaempia kuin toiset, ei kuitenkaan niille tehdä mitään. Esim. Soul Reaver 1 ja 2 tuskin ovat herättäneet (ainakaan vielä) minkäänlaista kohua. Omasta mielestäni Soul Reaver 2 on paljon raaempi kuin esim. Carmageddon. Saksalaisessa Carmageddonissa, kuten jo ohessa mainitsin, ei ihmisiä ole ollenkaan ja verta ei lennä missään kohtaa. Ei pelikään sinänsä kauhean tökerö ole.
 
Vaikken Soul Reaveria olekkaan pelannut niin uskoisin, että siihen pätee samat perusteet kuin Sormusten Herran alempaan ikärajaan.
Eli väkivalta tapahtuu fantasiamaailmassa ja satuolentojen kesken.
 
Korjaus

Siis Suomessahan noita ikärajoja on, ja siitä saatte olla kiitollisia, sillä muuten saisimme pelkästään saksalaisia peli"elämyksiä".

Ja sitten ei kannata noiden räkänokkien, jenkkien juttuja kuunnella, monihan on haastanut peliyhtiön oikeuteen jos poika on alkanut piirrellä raisuja kuvia, vaikkapa SOFn vaikutteisena. Joku tyyppi oli haastanut McDonaldsin oikeuteen, koska mäkkärin kahvi oli polttanut hänen kielensä.

Kyllä jotkut on sitten tosikkoja. Mutta saatte kyllä olla kiitollisia, että Suomessa on jonkunmoiset ikärajat. Ikärajoja ei tietysti monikaan peliliike noudata. VideoPeliDivarissa taas kysellään papereita. En muista ikärajoja noudattavista peliliikkeistä ole kuullutkaan, kuin VPD.
 
Re: Korjaus

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Legomancer
Joku tyyppi oli haastanut McDonaldsin oikeuteen, koska mäkkärin kahvi oli polttanut hänen kielensä.
Joo, joku kaveri oli tilannu kahvin McDonaldsista ja polttanu suunsa juodessaan sitä. Kaveri haasto mäkkärin oikeuteen, sai miljoona korvaukset ja nykyään mäkkärien kahvimukeissa lukee 'caution: very hot'.

Toinen samanlainen juttu oli kun joku varas yritti murtautua taloon, mutta hänen leikkaessaan isoa lasi-ikkunaa jollakin timanttisahalla, lasi hajosikin ja lasin palaset putosivat kaverin niskaan. Varas haastoi ikkunalasin tehneen firman oikeuteen, koska lasissa oli 'valmistusvirhe' --> miljoonakorvaukset.

Mutta takaisin itse asiaan, eli minusta ainaskin turha sensurointi on väärin. Jos jossakin pelissä/elokuvassa on todella graafista väkivaltaa roppakaupalla, niin silloin ymmärrän sensuroinnin, mutta on aivan turhaa alkaa sensuroimaan jotakin Carmageddonia. Jos joku peli on todella väkivaltainen, niin sitten vain K18-tarra päälle ja sillä sipuli.
 
Re: Korjaus

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Legomancer
Siis Suomessahan noita ikärajoja on, ja siitä saatte olla kiitollisia, sillä muuten saisimme pelkästään saksalaisia peli"elämyksiä".

Ja sitten ei kannata noiden räkänokkien, jenkkien juttuja kuunnella, monihan on haastanut peliyhtiön oikeuteen jos poika on alkanut piirrellä raisuja kuvia, vaikkapa SOFn vaikutteisena. Joku tyyppi oli haastanut McDonaldsin oikeuteen, koska mäkkärin kahvi oli polttanut hänen kielensä.

Kyllä jotkut on sitten tosikkoja. Mutta saatte kyllä olla kiitollisia, että Suomessa on jonkunmoiset ikärajat. Ikärajoja ei tietysti monikaan peliliike noudata. VideoPeliDivarissa taas kysellään papereita. En muista ikärajoja noudattavista peliliikkeistä ole kuullutkaan, kuin VPD.


Itse kävin ostamassa VPD:stä GTA3:sen jonka ikäraja on siis 18 ja itse en ole 18 vaan huimat 13,mitään papereita eivät kysyneet eikä mitään.Että silleen!
 
Miten ne on voinu antaa Silent Hillille vaan K-15 lätkän? :confused:
Itse olisin iskenyt peliin K-50 lätkän ja säästänyt monelta ihmiseltä mielenterveyden...
 
Nemesis, samaan pätee myös auton akun kyljessä oleva tarra: "Älä juo sisältöä!" Sekä viskipullon kyljessä: "Saattaa aiheuttaa humalatilan!", ja mikropakkauksen kyljessä: "Ruoka saattaa olla kuuma mikrokäsittelyn jälkeen!". :D

k laakso:

Itse kävin ostamassa VPD:stä GTA3:sen jonka ikäraja on siis 18 ja itse en ole 18 vaan huimat 13,mitään papereita eivät kysyneet eikä mitään.Että silleen!

Kumma juttu. Moni kaverini on käppäillyt VPD:stä ulos mutrusuin, kun eivät joitain pelejä saaneetkaan. Sinulla kävi tuuri, onneksi olkoon.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Legomancer
Nemesis, samaan pätee myös auton akun kyljessä oleva tarra: "Älä juo sisältöä!" Sekä viskipullon kyljessä: "Saattaa aiheuttaa humalatilan!", ja mikropakkauksen kyljessä: "Ruoka saattaa olla kuuma mikrokäsittelyn jälkeen!". :D
lol, tuo 'älä juo sisältöä' oli kyllä aika tyly.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Legomancer
Nemesis, samaan pätee myös auton akun kyljessä oleva tarra: "Älä juo sisältöä!" Sekä viskipullon kyljessä: "Saattaa aiheuttaa humalatilan!", ja mikropakkauksen kyljessä: "Ruoka saattaa olla kuuma mikrokäsittelyn jälkeen!". :D



Kumma juttu. Moni kaverini on käppäillyt VPD:stä ulos mutrusuin, kun eivät joitain pelejä saaneetkaan. Sinulla kävi tuuri, onneksi olkoon.


Saattoi kyllä johtua siitä että olen melko pitkä (öbaut 190cm) :D
 
k laakso, se on joko hyvä, tai sitten ennemmin tai myöhemmin paha ;).

Anteeksi jos nyt hurahdan kauemmaksi peleistä, mutta oli ihan pakko pistää tähän kuva aidosta amerikkalaisuudesta:

Caution!

:)
 
Ylös Bottom