Vastaus: Pelien vaikeustasot
laystation 2:sta nykykonsoleille
Jotenki tuntuu et nykyään pelit ovat vaikeampia kuin ennen.
Se vähän riippuu pelistä, tai mihin tarkalleen vertaa. Huomasin kyllä, että otsikossa mainitaan aikahaitari PS2 => PS4, mutta tästä huolimatta minun täytyy ottaa esille kultainen 1990-luvun alku ja NES(Nintendo Entertainment System eli ns. "8-bittinen), jolloin itse aloittelin pelaamista. Toki silloin oli itsellä ikääkin reippaasti alle 10 vuotta ja pelit olivat itselle ihan uusi juttu, joten pelitaidotkaan eivät olleet lähelläkään tätä päivää, kielitaidosta puhumattakaan.
Tästä huolimatta riittää, kun nostaa esille sellaiset nimikkeet kuin Super Mario Bros 1 ja 3, Mega Man 1-3, Sunsoftin Batman, Contra ja niin edelleen ja niin edelleen, niin tullaan jo siihen pisteeseen, että pelit olivat kyllä hyvinkin vaikeita! Tuolloin pikkunaskalina oli alkuun hyvin vaikeaa selvitä Mariossa edes ensimmäistä neljää kenttää lävitse, Mario 3:ssa ensimmäistä maata lävitse ja niin edelleen. Samaten Batmanin toisen "maan" loppuvastus oli vaikea ja on varmasti monelle edelleenkin. Eivätkä ne ensimmäisten Mega Manien pomorobotit todellakaan tuolloin mitään helppoja olleet! Muistan ne ajat, kun MM 3:a pelattiin serkkujen kanssa yhdessä, kun joku oli aina "erikoistunut" johonkin tiettyyn vastukseen ja yhdessä väännettiin "välivaihetta", eli niitä neljää kenttää, joissa kohdattiin MM 2:n robotit uudestaan, kun ne olivat niin vaikeita. Wilyn linna olikin sitten jotain todella uutta ja ihmeellistä, kun ensimmäistä kertaa sinne asti päästiin...
Uhkaa mennä taas jaaritteluksi, mutta menkööt! Nykyään tuntuu, että pelit ovat monessa kohdassa enemmänkin interaktiivisia elokuvia noiden "tosipelien" rinnalla. Monessa pelissä on nykypäivänä "easy"-vaikeustaso, joka on monelle vähänkään pelanneelle sellainen, ettei haastetta juuri enää löydy. Jokainen toki saa nykypäivänä valita itse, millä vaikeustasolla pelaa, mutta väittäisin, että nykypäivän pelit sillä "normal"-vaikeustasolla ovat kuitenkin keskimäärin helpompia, kuin esim. joku Mega Man 2 perustasolla olisi jollekin, joka ei ole peliä ennen pelannut kovinkaan montaa kertaa.
Väitän, että esimerkiksi joku Uncharted-sarjan peleistä normaalilla vaikeustasolla on Pertti Peruspelaajalle helpompi läpäistävä kuin esimerkiksi Mega Man 2 olisi.