Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

+Pelit Ilta-sanomissa

Slash80

Active Member
Mitä mieltä muut ovat tästä joka tiistaisesta Ilta-sanomien peli sivusta?

Itse kyllä tulee joka kerta tuo sivu luettua. Mielestäni on loistavaa, että pelikulttuuri otetaan myös tuollaisessa lehdessäkin huomioon, sillä aika harvoin tuollaista näkee muissa lehdissä ja vieläpä joka viikko.

Ainut mikä noissa jutuissa vähän haiskahtaa, on selvä puolueellisuus. Nintendo tuntuu olevan kirjoittajan suosiossa, ihan kuin muille koneille ei juuri mitään kovin hyvää ja hienoa tuliskaan. Onhan Nintendon pelit hyviä, sitä en voi kieltää, mutta Nintendon peleille yleensä pääartikkelissa annetaan enemmän tilaa, sekä kuvat on kans aika Nintendo painotteisia. Varsinkin tämän päiväisessa jutussa kerrottiin, että arvostetussa Ruotsalaisessa pelilehdessä Power Play, valittiin Zelda3:n parhaimaksi peliksi koskaa, heti Mario64:n jälkeen. Ja eikös tämä Power Play ole juuri se sama joka tunnetti aikaisemmin Suomessa, 100% Nintendo lehtenä? Nimi vain oli Suomessa Super Power. Noh, saapahan Nintendo paljon kaivattua näkyvyyttä, suhteellisen laaja levikkisessä lehdessä.

Jos lehteen tulis enemmän tasaväkisyyttä, niin olis ihan hyvä. Arvosteluihin en pahemmin ole huomiota kiinnittänyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen samaa mieltä siitä, että näkyvyys on vain hyväksi peleille, mutta itse artikkelit ovat melkoista roskaa. Sen sijaan, että esiteltäisiin jännittäviä uusia pelejä, kerrataan vanhoja klassikoita ja etsitään ilmiöitä. Hakuammunnalta vaikuttavat juttujen aiheet. Arvostelut, joissa olisi mahdollisuus keskittyä varsinaisiin peleihin ovat lyhyitä esittelyjä, joita pystyisi rustaamaan peliä koskaan näkemättä. Kyllähän minä Ilta-Sanomien pelisivut luen, kun kohdalle sattuvat, mutta toisaalta pelaan huonojakin pelejä.

Jos puolueellisuudesta voi valittaa, niin siitäkin, että hauskannäköiset pelit sullotaan yksioikoisesti lastenpelien kategoriaan ja alan aikuistumisesta kertoo muka väkivallan määrä. Ikärajojen mukaan ei kannata jakaa pelejä. K-18:ksi merkityt pelit tapaavat olla usein niitä lapsellisimpia.
 
Iltapäivälehtien peliuutiset ovat ajatuksena kiinnostava, mutta kuten saintbert jo totesikin, ne jäävät useimmin pelkiksi pintaraapaisuiksi. Naurettavuuteen on menty myös City-lehdessä, jossa pelit esitellään vain muutamalla virkkeellä ja arvosanalla.
 
Kyllä peliharrastajat saavat parempaa tietoa ja perempia artikkeleita alan lehdistä, mutta satunnaisesti pelaavat, eivät varmaan hirveästi halua pelilehtiä ostella, joten sellaiset ihmiset varmaan saavat tuosta jotain syvempää käsitystä peleistä ja sen maailmasta. Sekä pelaavien lasten vanhemmat voivat tuollaisista sivuilta lukea ja päästä enemmän sisään lasten harrastuksiin, sekä toivottavasti tuollaisia lukee myös ne, jotka suhtautuvat pelaamiseen negatiivisesti. Nuo artikkelit ovat vielä sen verran helppo tajuiset, että niitä varmaan voi lukea sellaisetkin jotka eivät pelimaailmaan ole juurikaan tutustuneet.

Suuntaus on oikea, mitä enemmän peleistä puhutaan valtamediassa, sitä paremmin pelajiin tullaan suhtautumaan. Vielä kun tietämättömien ihmisten päässä leijuu käsitys, että pelejä pelaavat enimmäkseen pikku pojat ja jos paljon pelejä pellaa yli parikymppinen, on kyseessä jonkin sortin kummajainen. Sekä tietysti ainijainen väkivalta ja pelit asetelma.
 
Eikös Nyt-viikkoliitteessäkin välillä ole asiaa peleistä jotain pelihirviö kuvauksia tms..?
 
Voi voi, ette ole nähneet vielä mitään. Mahtava Keskipohjanmaan peliosuus on kyllä vertaansa vailla. Jopa minä osaisin kirjoittaa parempia juttuja...:p
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Ooz
Eikös Nyt-viikkoliitteessäkin välillä ole asiaa peleistä jotain pelihirviö kuvauksia tms..?

Nyt-liitteen jutut ovatkin ihan asiallisia, mutta niissä käsitelläänkin pelejä eikä Lara Croftin polygoneja.
 
NYT-liiteen peli osuus oli varmaankin vuoden katkolla, kunnes se joskus viimevuoden loppupuolella tuli takaisin. Eihän se ennen varsinainen peli osio ollut, vaan tietokone osio, jossa monesti käsiteltiin pelejä. Eikös se tauon aikana ollut vain verkkoliitteessä?

Olihan nuo NYT-liitteen jutut hyviä, muuta harmi vain, ettei pääse nyt lukemaan, kun on tilaus katkolla.

Myös Kalevan PETO-liitteessä on joskus peli arvosteluita (oisko joka kolmas viikko?). Niissä arvosteluissa kyllä vähän liikaa kerrotaan pelin taustoja, kuin, että keskityttäis itse pelin arviointiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Varsinkin tämän päiväisessa jutussa kerrottiin, että arvostetussa Ruotsalaisessa pelilehdessä Power Play, valittiin Zelda3:n parhaimaksi peliksi koskaa, heti Mario64:n jälkeen. Ja eikös tämä Power Play ole juuri se sama joka tunnetti aikaisemmin Suomessa, 100% Nintendo lehtenä? Nimi vain oli Suomessa Super Power.

Kyseessä ei välttämättä ole Super Power -julkaisu, sillä lehden nimi on naapurimaassa Super Play eikä mikään Power Play. Tietysti artikkelissa on voinut sattua erehdys tai lehden nimeä on vaihdettu viimeisen kahden kuukauden aikana.

Super Power oli muuten Nintendo -julkaisu ainoastaan 90-luvun puoleen väliin saakka.
 
Re: Re: +Pelit Ilta-sanomissa

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Trevor
Kyseessä ei välttämättä ole Super Power -julkaisu, sillä lehden nimi on naapurimaassa Super Play eikä mikään Power Play. Tietysti artikkelissa on voinut sattua erehdys tai lehden nimeä on vaihdettu viimeisen kahden kuukauden aikana.

Minähän se väärin muistin, kavin juuri tarkistamassa tuon nimen artikkelista, eli Super Play siinäkin mainittiin. Sori pikku unohdus.
 
Eiköhän vietetä hiljainen heti Super Power- lehden muistolle. Oli minun mielestäni paras pelilehti ikinä, ja on vieläkin. Tosin Pelaaja-lehti on erinomainen myöskin.
 
Yleensä ei.pelilehtien peliarvostelut kuulostavat siltä, että arvostelija on pakotettu arvostelemaan peleja ja hän on kokeillut kutakin peliä about 5-10 minuuttia minkä pohjalta kirjoittaa jutun. En tosin IS:stä tiedä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
pelilehtien peliarvostelut kuulostavat siltä, että arvostelija on pakotettu arvostelemaan peleja ja hän on kokeillut kutakin peliä about 5-10 minuuttia minkä pohjalta kirjoittaa jutun.

Olet aivan oikeassa. Ainoa ammattitaidolla tehty pelilehti Suomessa on Pelit-lehti. Esim. monista Pelaaja-lehden arvosteluista olen saanut lähinnä hyvät naurut.
 
Ylös Bottom