Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelitistit ja pelikulttuurin myrkyllistyminen

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Jim Sterling keräsi Steam-yhteisöstä kommentteja, joissa core-pelaajat lyttäsivät n00beja:



Itse olen pitemmän aikaa ollut sitä mieltä, että ns. core-pelaajat ovat suurin syy siihen, miksi en halua kutsua itseäni videopelaajaksi. Elitismi kaikissa muodoissaan on vähän perseestä, ja internetissä urpoilu on saavuttanut ihan uudet sfäärit. En nyt sano, että videopeliharrastuksessa tämä olisi jotenkin poikkeuksellisen voimakasta, mutta omista kiinnostuksen kohteista johtuen se on osunut pahasti silmään.

Täällä KonsoliFINin foorumeilla onneksi jengi on niin monimuotoista, että ainakaan kovin äänekkäästi ei jakseta vauhkota siitä, miten nyypät pilasivat Falloutin, mutta kyllähän täälläkin on jaksettu dumata kavereita, jotka pelaavat Dark Soulsia "väärin".

Mitä mietteitä? Onko pelaajakunnassa nähtävissä jakoa "eliitteihin" ja muihin? Olisiko casualien hyvä vain pysyä mobiilipelaamisessa ja jättää konsolit tai vähintään PC meille, jotka tiedetään miten ohjainta/näppäimistö-hiiri-komboa käytetään? Vai olisiko aiheellista miettiä, miten tehdään pelaamisesta kivaa kaikille?
 
Hyvä keskustelun aihe. Itse pikemminkin näkisin niin, että viimeistään striimauksen myötä pelaamisesta on tullut mainstreamia ja kaikenlaisten dudebro:jen ja normojen (leimaankohan nyt itseni näitä termejä käyttämällä) harrastus. Näin myös PC-pelaamisesta, joka on aiemmin nähty vähän nörtimpien ja vakavammin pelaamisensa ottavien alustana. Omassa tuttavapiirissä 20-30 -vuotiaat naiset ovat tästä hyvä esimerkki, pelejä pelataan monilla alustoilla ja niihin suhtaudutaan varsin intohimoisesti. Eikä kyse ole mistään perinteisistä pelaajien stereotyypeistä. Itse otan peliharrastukseni vakavasti ja suhtaudun esimerkiksi moniin peliteollisuuden käytäntöihin erittäin kriittisesti ja haluan ottaa näihin asioihin kantaa foorumeilla.

Ja toki pelaaminen otetaan edelleen erittäin vakavasti joissakin ihmisryhmissä ja erityisesti joidenkin peligenrejen parissa (MOBAt ja nykyisin vähän vähemmän suositut RTS:t). Nämä ovat kilpailullisempia ja aloittelijoille armottomia yhteisöjä, ja esim. DOTA2:n tai LOL:n käyttäjäkokemus voi olla uudelle pelaajalle karu. Näin vaikka kyseiset pelit ovat erittäin suosittuja, ja saavat paljon mediahuomiota myös pelaajakuntansa ulkopuolelta.

Jakoa eliittiin ja muihin on siis näkyvissä, mutta voisi ehkä väittää, että eliitit jäävät nykyisin helpommin marginaaliin.
 
Ylös Bottom