Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pikmin 4

JTahti

Well-Known Member
kuva_2023-02-09_205147248.png


Nimi: Pikmin 4
Kehittäjä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Alustat: Switch
Lajityyppi: Toimintaseikkailu
Julkaisu: 21.7.2023
KonsoliFIN Pelisivu

Nintendo Direct traileri:
 
Viime vuosien toisiksi odotetuin peli on pettymys ilman, että olen pelannut sitä sekuntiakaan.

Pikmin 3 Deluxe oli meidän taloudessa todella rakastettu co-op-peli ja oikeastaan kamppailee Portal 2:n kanssa kaikkien aikojen co-op-suosikin tittelistä. Meillä ei ole pelattu sitä minuuttiakaan yksinpelinä, vaan alusta asti yhdessä.

Ja sitten tässä ei ole oikeaa co-op-tilaa. V*ttu mikä pettymys. Mutta tällaista se Nintendon ja muutenkin videopelaamisen kanssa on, TotK ylitti odotukset, joten kai tämän pitää pettää ne.

Odotetaan Pikmin 4 Deluxea seuraavalle konsolille.
 
Itse kanssa ihan tätä odottelin ja harkitsin ostoa jos saa hyvät arvostelut mutta oli myös iso pettymys tuo kunnollisen co-op tilan puutos. Kyllä hyviä yksinpelejä riittää paljon enemmän mutta hyvät co-op pelit paljon harvemmassa. No voi ainakin TotKin pelaamista jatkaa rauhassa ja ehkä tämä tulee silti jossain vaiheessa hankittua.
 
Hiotuin ja kaikin puolin toimivin Pikmin-peli. Isoimpana miinuksena tuo edellä mainittu asia tosin. Mutta arvion otsikko on nokkela, mitä?


(Vähemmän) oleellistahan tässä on, että tässä on se sama eteerinen kappale soimassa päivien tekosia kerratessa, kuin mikä oli Pikmin 3:ssa. Mä diggaan siitä.
 
Nyt tilanne pelissä on se että lopputekstit tuli ruutuun. Kun tekstit olivat rullaannet, peli sanoi että ähäkutti ja aukeaa kokonaan uusi pelialue, jossa on juonellista sisältöä. Tästä tulee mieleen vähän Dragon Quest XI, jossa oli samantapaista pelleilyä. Moni varmaan lopputekstien aikana sulkee pelin että tämä oli tässä, mitä nyt jäi juoniaukko Russ koiran suhteen.
2023080615445000-3b2f1cdxb.jpg

Peli antoi tälläisen tiedotteen valelopun yhteydessä. Tilastoissa on jotain ristiriitaa kun kaikki neljä aluetta on täysin koluttuja, mutta aarteita puuttuu vielä. Ei kannata jäädä suremaan neljääsataa menetettyä pikminiä, niitä riittää.
 
Nyt tuli jo toisen kerran the end, mutta ilman lopputekstejä. Tällä kertaa ei päässytkään helpolla vaan tuli kunnon pomotappelu myllytystä, jossa pikmineistä tehdään joukolla hakkelusta ja ajan taaksepäin kelaaminen soi. Tässä on toisen lopun tilastot:
2023081421112300-3b2fbmcum.jpg


2023081421113000-3b2fksd6y.jpg

Tiedän missä on puuttuva aarre, mutta se vaatii 1000 kantovoimaa ja Oatchi ei pääse siihen käsiksi, joten tarvitaan 100 violettia pikminiä kantamaan se. Mutta minulla ei ole violettia sipulia joka sylkisi niitä ulos. Olen hankkinut niitä muodonmuutos kukkasen avulla. Toisen lopun animaatio antaa ymmärtää että noille pikmin listan kahdelle viimeiselle on tarjolla myös sipuli. Sitten huomasin että täällä on jotain muutakin lisäsisältöä. Tässä on varmaan kolmaskin loppu.
 
Tämä alkaa olla jo tarpeeksi koluttu, jotta voi siirtyä eteenpäin.

Pikmin 4 pelissä ei tällä kertaa ole päätavoitteena kerätä hedelmiä, vaan pelastaa kapteeni Olimar, joka on tehnyt pakkolaskun vieraalle planeetalle. Pelastajat joutuvat tekemään itsekin pakkolaskun, jolloin pitää Olimarin lisäksi pelastaa miehistön jäsenet, sekä joukko avaruusturisteja, jotka tulivat omalla kyydillä planeetalle ja joutuivat pulaan.

Aiempia Pikmin pelejä tunnistavat punaiset, keltaiset ja siniset pikminit, jotka ovat järjestyksessä tulen, sähkön ja vedenkestävät. Pelissä on uusia pikminejä, joista ainakin yhden voi arvata jos on pelannut Pikmin Bloom mobiilipeliä. Heti alussa mukaan tulee Oatchi, kahdella jalalla kulkeva koira, joka toimii pikmineille miehistönkuljetusvaununa, sekä rynnäkkövaununa, jolloin pääsee nopeammin sekä turvallisemmin, jos aluella on sellaista ettei sovi hortoilla ympäriinsä. Täyteen pikmin lastiin lastattu Oatchi tekee selvää jälkeä monesta pienemmästä örvelöstä yhdellä ryntäyksellä. Ei pidä kuitenkaan aliarvioida vihollista. Ne voi välillä tehoiskulla tehdä selvää jälkeä koko pikmin laumasta, jolloin tulee tarpeeseen käyttää ajan taaksepäin kelausta, joka on vähän kuin tallentaisi ja lataisi peliä.

Pelissä opetetaan pelaajalle dandoria, jolloin pitää tehdä montaa asiaa samaan aikaan jotta selviäisi tehtävistä mahdollisimman tehokkaasti. Peli jopa kannustaa harjoittelemaan tekniikkaa tosielämässä. En ehkä ryhtyisi tuohon, sillä saa itselleen dementian tai muun mielenterveyshäiriön.

Pelissä läpipelaaminen on liukuva käsite. Minimi suorituksen, jolla saa lopputekstit ruutuun voi saada aika nopeasti. Kolusin peliä niin kauan kunnes jäljellä oli enää tietäjä dandori haaste ja siihen mennessä koko pelialue oli 100% koluttu ja aikaa oli kulunut 44 tuntia. Viihdyin pelin parissa niin hyvin ettei perusläpipelaaminen olisi riittänyt. Jos peliin hurahtaa kunnolla niin aikaa saa kulumaan tämän kanssa. Arvosana: 5/5.

2023081516532000-3b2ffmcz3.jpg

Googlasin ohjeet jotta farmata violetteja pikminejä niin saadaan viimeinen aarre talteen.

2023081516591500-3b2f1qe1x.jpg

Juu, alkaa olla pelialue koluttu.

2023081517014700-3b2f9aequ.jpg


Muita omia kuvakaappauksia Pikministä:
 
Sainpa tämänkin vihdoin päätöseen. Ja olihan tämä aivan loistava! Taattua Pikmin strategiointia. Olisipa tän tyylisiä pelejä olemassa enemmänkin. Tästä ei kuitenkaan tullut mun lemppari pikminiä, vaan se titteli kuuluu yhä Pikmin 3 deluxelle. Vaikka varsinkin oachi toi tähän kivaa uutta vaihtelua ja strategisointiin muutosta vanhoihin peleihin verrattuna, niin pidin silti enemmän Pikmin 3:sta. Siinä pääsi multitaskaamaan (=harjoittamaan dandorinia) paljon enemmän vielä kun liikutettava oli kolme hahmoa yhtä aikaa eikä ollut rajoitteita, että saa olla vain kolmenlaisia pikmineitä kerralla maanpinnalla. Nautin muutenkin enemmän maanpinnan isojen kenttien valloittamisesta kuin luolastoista, joihin tässä pelissä oli melko iso painotus. Tässä pelissä luolastot toimi mulle paremmin kuin pikmin2:ssa, mutta kyllä mä niitä mieluimmin olisin silti ottanut enemmän isoja maanpintakenttiä pelattavaksi.

Harmi myös ettei tässä ole sitä kunnon co-oppia. Pikmin3 on ollut yksi lemppari pelikokemus siskon kanssa yhdessä pelaten. Menetetty mahdollisuus kun jättivät kunnon co-opin tästä pois.

Pikminit parhausjärjestyksessä mun kirjoissa:
1. Pikmin 3 deluxe
2. Pikmin 4
3. Pikmin 1
4. Pikmin 2

IMG_3023.jpeg
Pelasin läpi kaiken muun mahdollisen paitsi dandori-tietäjän haasteita en ole ainakaan vielä platinoinut ja toisen the endin jälkeen näköjään avautui vielä uutta sivutehtävää, jotka voisi pelata läpi.

Onneksi kohta tulee myös Pikmin 1&2:n fyysinen versio Switchille, niin pääsee pian pelaamaan lisää Pikminiä. Wii/Gamecube versioiden pelaamisesta on hetki, niin tulee varmaan ainakin tuo ykkönen pelailtua vielä tänä vuonna läpi.
 
Viimeksi muokattu:
No niin, ei ole 100% läpi, mutta kai tästä voi jo mielipiteensä lausua, kun alennuksesta tarttui mukaan tovi sitten.
Edellisen osan pelanneille monilta osin tuttua puuhaa. Osa muutoksista veikeitä parannuksia, osasta taas en tiedä olenko suurin fani. Se suurin muutos, eli oikean co-op-tilan puuttuminen on tullut jo osaltani mainittua, mutta kyllähän se tässä painaa vaakakupissa paljon enemmän kuin mitkään muut parannukset. Pikmin 3 Deluxe oli kaksinpelinä aivan maaginen ja 10/10, tämä on erittäin viihdyttävä ja jälleen ihan omanlaisensa, mutta "vain" sellainen 8/10.
Joka tapauksessa suosittelen Switchin omistajia tarttumaan tähän jos vähänkään kiinnostaa. Pikmin 3 Deluxe oli kenties oman "Nintendo-uran" viimeinen yllätys, kun olin tehnyt aikoinaan typerän virheen ja sivuuttanut pelisarjan. Onneksi virheensä voi aina korjata! Näissä on ihan omanlaistaan charmia ja pelaaminen on todella koukuttavaa. Dandori...always more...
 
Ylös Bottom