Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ping-pong ja kaistan leveys

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rattipaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

rattipaa

New Member
Otsikko :D

Elikäs seuravaa.

Melko usein verkkopelaamisenssa puhutaan lagista ja verkkoyhteyksistä, mikä saattaa aiheuttaa monelle hämminkiä.

Kaistan leveyshän tarkoitttaa sitä datamäärää mikä pystytään siirtämään sekunnissa kahden kohteen välillä (tai jokin muu vaihtoehtoinen aikamääre)
Hyvähän se on, että mitä leveämpi kaista löytyy mutta mutta...
Suurin ongelma on lagin suhteen kyllä pingissä, eli siinä ajassa mikä tiedolla kestää siirtyä paikasta A paikkaan B.
Esimerkiksi jos kotoa löytyy vaikkapa 8/1 megainen verkko mutta pingit huitelevat siellä 200 ja 300 välillä ei kaistan leveydellä ole paljoa merkitystä.
Tärkeintä toimivaan pelaamisen kannalta on esimerkiksi vaikkapa nyt CoD4 pelissä se, miten kaukana sinä ja muut pelaajat sijaitsevat hostista. Eli siis mitä pitempi välimatka, sen useampi solmukohta verkossa ja näin ollen suurempi verkkoviive.

Sitten varsinaiseen asiaan:
Löytyykö konsolifiniläisiltä tietoa siitä, kuinka paljon dataa peli (no vaikka nyt toi CoD4) keskimäärin lähettää ja vastaanottaa kun pelataan verkossa?
 
Vastaus: Ping-pong ja kaistan leveys

Aikoinaan 2000 luvun alussa kun PuuCeellä CS:ää pelailin aktiivisesti ja oli jopa pikanäppäimillä eri yhteysasetukset jolla pystyin kesken pelin muuttamaan connun/pelin asetuksia nappia painamalla niin CS dataliikenne oli jtn. 50-100kt/s, siis molempiin suuntiin.

Luulisi että jotain samaa luokkaa sen luulisi olevan nyky- ja konsolipeleilläkin olevan, kun eihän siinä kerrota kuin ukon paikka asetukset, ase yms. toimintojam esim. sen 60x sekunnissa.

Noin siis serveri pohjaisilla peleillä. Mutta koska nykyään on ainakin näillä konsoleilla homma menossa pelaajan hostaamiin peleihin, esim. GT5P, COD5:WAW:Zombie, niin pitää hostilla olla uppia riittävästi ettei katko dataliikennetta eli lagaa eli ei riita uppi nopeus hostilla.
 
Ylös Bottom