Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TitusPullo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Vaikka ei ole erityistä salattavaa niin ei kyllä tunnu hyvältä jakaa kaikkea verkossa, ainakaan minun mielestäni.

Niinpä, mutta omasta mielestäni itselläni ei ole mitään salattavaa, tai muutenkaan hävettävää netissä. Kannattaa toimia sen mukaan, ettei liian arkaluontoisia juttuja joudu nettiin, mikä olisi eritoten foorumeilla hyvä muistaa. Tuskimpa Kowalchukaan avautuisi niin kovasti, jos tietäisi Joonahin ja stammyn koputtelevan kohta ovelle.

Jokatapauksessa jokaisen meidän tiedot ovat auki eri kanavia pitkin, mikäli joku niitä haluaa käyttää hyväkseen. Meidän kaikkien tietomme ovat kaikkialla ja useimmiten hyvin helposti saatavilla.

Tuleppa käymään kahvilla, kerran osoitteen löysit. :D
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Tästä oikean nimen käyttämisestähän saatiin vasta oikein mallikas esimerkki, kun Blizzard yritti asettaa Real ID:n käyttämisen pakolliseksi foorumeillaan. Asiakkailta tuli sen verran raju huutomyrsky vastaan, että koko suunnitelma torpattiin roskalavalle.

Asiasta voi lukea esimerkiksi täältä: Real ID nixed from Blizzard forums, Morhaime explains | Joystiq

Henkilökohtaisesti olen spineshankin kannalla, mutta kyllähän noita negatiivisiakin aspekteja aiheeseen liittyy. En tiedä, olisivatko ongelmat niin suuria esimerkiksi Suomessa, mutta ainakin Pohjois-Amerikassa voisi jo alkaa ahdistaa, kun seuraa esimerkiksi 4chanin toimintaa tietyissä tapauksissa.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

En tiedä, olisivatko ongelmat niin suuria esimerkiksi Suomessa, mutta ainakin Pohjois-Amerikassa voisi jo alkaa ahdistaa

Tätä kun oikein miettii, nin erilaiset viharyhmittymät ovat jenkeissä aivan liian yleisiä, joten verkkopelien (rotu)vähemmistöt voisivat joutua entisestän tuolloin tulilinjalle. Nykyään tilanne jää nettiuhkailun puolelle, joka tosin sekin aiheuttaa tarpeeksi traumoja monille.(kun uhataan polttaa koti ja tappaa perhe). Noihin toki vastalääke olisi uhkailijoiden välitön passitus linnaan/oikeuteen, sillä vastavuoroisestihan tiedot myös heistä olisi palveluntarjoajalla.

Tosin riittäisikö jenkeissä vankiloissa tila, jos kaikki tappouhkauksia netissä jakaneet passitettaisiin sinne? Riittäisikö edes suomessa?
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Eipä Livessä tule pelattua enää juuri ollenkaan ellei party ole täynnä tuttuja suomalaisia pelikavereita. Ei tarvitse mutettaa vastustajia eikä tarvitse kärsiä peeloilevista kanssapelureista. Aivan sama mitä vastustajat sitten tekevät. Jos pelleilevät, on se meille helppo voitto.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

En näe syytä erotella pelaajia iän, sukupuolen enkä edes pelikokemuksen vuoksi. Se on ihan sama miten ne pelaajat yritetään automaattisesti erotella, eroja tulee aina olemaan, eikä se tyytyväisyys sen enempää parane. Ihan yhtä paljon niitä peeloja, väärin pelaavia ja tampioita löytyy vaikkapa Halostakin jokaisella levelillä. Kesken peliä katoavat pelaajienkin ongelma on yleensä se, että he ovat perkeleen huonoja häviäjiä, eikä ongelma niinkään ole pelitaidoissa.

Se mitä minä haluaisin, olisi ranked pelilistojen lisäksi paluu vanhaan hyvään aikaan, kun vielä pidettiin itse servereitä tai jopa dedicated servereitä. Liittyminen, poistuminen, ulospotkiminen ja bänniminen olivat helppoa eivätkä usein häirinneet pelejä yhtään, kun tiimejä tasoteltiin vähän väliä. Olen nimittäin paljon paremmat matsit vääntänyt ensimmäisellä Xboxilla Ghost Reconin, Rainbowsix 3:n, Return to Castle Wolfensteinin ja Project Gotham Racing 2:n parissa suomiservereillä kuin ikinä X360 "helpon" ja "hyvän" matchmakingin aikaan. Ihan saatanasta tuo nykyään on. Usein tekee mieli pelata, mutta laatikko sammuu vitutuksissaan jo muutaman pelin jälkeen, kun suomalaisia rennosti mutta kilpailuhenkisesti pelaavia servereitä ei enää löydäkään. Aikaisemmin pelit sentään oli helppo tunnistaa joko tehdyn pelin nimestä, tai jos se ei ollut mahdollista, gamertagista, jonka pienen piirien vuoksi joko heti tunnisti, tai nimi kieli suomalaisuudesta.

Ollaan menty aikamoista takapakkia mielestäni tässä. Jos kukaan on pelannut Soul Calibur 4:sta, tietää mistä valitukseni kihoaa. Yksi lagaava henkilö pilaa muiden pelin täysin, koska peli saattaa jäätyä odottelemaan kyseistä henkilöä. Jos tämän potkii (joka onnistuu vain taukovalikossa) pois, hän tulee uudestaan sekuntien päästä, koska porttikielto ei ole mahdollista. Asetuksia ei voi säätää mitenkään, ja järkevä pelaaminen onnistuu vaan, jos pelin kutsuu täyteen suomalaisia ja sopii mahdollisista erikoissäännöistä puheyhteyden läpi. Hieno homma.

...en edes lähde analysoimaan Grand Theft Auto 4:n pelihakua tai "upeasti" toteutettua Army of Twota.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Henkilökohtaisesti olen spineshankin kannalla, mutta kyllähän noita negatiivisiakin aspekteja aiheeseen liittyy.

Itse olen jo pitkään miettinyt, miten ns. oikean nimen käyttä varmasti suitsisi näitä pahimpia netin fanaatikkoja - etenkin online-pelaamisessa. Sitä luulisi käyttäytyvän vähän eri tavalla, jos oikean nimensä takaa huutelee.

Mutta sitten kun lueskelin vähän forumeita ja aiheesta ylipäänsä enemmän (esim. pitkä kommentti täällä: But my name really is Deathblood Blackaxe | MetaFilter ), niin aloin miettimään tarkemmin. Tuollahan on oikeasti niin sairaita ihmisiä liikkeellä (ja netissä varsinkin), että he voivat sen oikean nimen turvin selvittää jopa missä joku liikkuu, asuu, käy töissä, yms. Jo se, että saa omaan e-mailiinsa jotain "tapan sut" -viestejä olisi aika pelottavaa, saati että joku soittaisi yön pikku tunneilla jotain uhkauspuheluita. Sillä tavallaan ei ole väliä, että miten paljon olisi kyse vain sairaasta tai piki-mustasta huumorista - pelottavaa se silti olisi. Hauskaa ei olisi sekään, että jonnekin netin syövereihin alkaisi ilmestyä outoja juttuja niin, että oma nimi näkyisi vieressä (ei tietenkään itsesi kirjoittamana). Ja sitten voi olla ihan näitä, jotka hakevat netistä myös seuraa yms.

Meinaan jos joku kaveri pystyy pienen sanaharkan ja tupakan pummaamisen jälkeen ampumaan kolme ihmistä teloitustyyliin pikaruokapaikan ajokaistalla, niin kaikki on varmaan mahdollista.

Oman nimen käyttö olisi varmasti hyvä idea monessa tapauksessa, mutta jos samaiseen pelisessioon sattuu joku oikea sosiopaatti-psykopaatti-fanaatikko-rasisti-mitä-lie, niin yhtäkkiä se nickname saattaisi itselläkin olla kohtuu hyvä juttu.

Mutta kyllä se edelleen tietyissä paikoissa varmasti toimisi.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Kyllä. Yhteisöllisyyden kannalta matchmaking on paha kirosana. Tästä on ollut paljon juttua aiemminkin ja taas kerran on palattu lähtöpisteeseen. Kun pelipöydän pääsee putsaamaan napin painalluksella, katoaa siinä eräillä myös vastuu tekemisistään pesuveden mukana. Aiemmin ei näin ollut ja sieltä meillä monella on ne kenties pelihistorian parhaimmat muistot. SOCOM, PGR, Ghost Reconit, Counter-Srike, Star Wars Battlefrontit.. jne jne. Onhan näitä.

Kun ympärillä on samaa leipää syövien suomipelaajien yhteisö, kontrolloi jo tämä yksin häirikkötapauksia. Kun maineestaan joutuu pitämään kiinni säilyttääkseen pelioikeuden yhteisiin karkeloihin. Yhteisö, aivan kuten oikeassakin elämässä, toimii myös netin puolella parhaimpana takuuna laadukkaasta peliseurasta. Jos sitä ei ole, on turha odottaa randomien joukossa sivistynyttä käytöstä. Mikään ikä, sukupuoli, pelihistorian pituus, koulusivistys, vasemman kengän numero tms. ei toimi takuuna yhtä hyvin.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Kun ympärillä on samaa leipää syövien suomipelaajien yhteisö, kontrolloi jo tämä yksin häirikkötapauksia. Kun maineestaan joutuu pitämään kiinni säilyttääkseen pelioikeuden yhteisiin karkeloihin. Yhteisö, aivan kuten oikeassakin elämässä, toimii myös netin puolella parhaimpana takuuna laadukkaasta peliseurasta. Jos sitä ei ole, on turha odottaa randomien joukossa sivistynyttä käytöstä. Mikään ikä, sukupuoli, pelihistorian pituus, koulusivistys, vasemman kengän numero tms. ei toimi takuuna yhtä hyvin.
On tuo yhteisön voima tavallaan totta mutta kyllähän sekin tietynlaiseen leiriintymiseen johtaa ja pelisessiotkin ovat sitten melkoista junailua sen suhteen, miten itse kukin milloinkin on paikalla tai haluaisi mihinkin aikaan pelata, jne.

Itsellä ainakin (sen vähän mitä nyt ylipäätään linjoilla pelaa) parhaimmaksi lähestymistavaksi on osoittautunut nimenomaan tuo sivistynyt pelaaminen ihan siinä seurassa, mitä milloinkin vastaan tulee. Jos joku peeloilee tai griefaa niin samapa tuo. Kun siihen ei yksinkertaisesti kiinnitä minkäänlaista huomiota, loppuu tyyppien mielenkiinto yleensä siihen ja sessioon jäävät aika nopeasti vain ne satunnaiset sivistyneet pelaajat.

Yhteisöissä on ihan tuo sama ongelma kuin Livessäkin, vain pienemmässä mittakaavassa. Kansalaisuus voi tuntua ihan hyvältä rajoittavalta tekijältä mutta pitkässä juoksussa se on ihan sama homma kuin "jenkit on syvältä" tai "britit on pahimpia" -jaottelussa.

Online-pelaamisen mahdottomuutta hoidettaessa co-op taitaa olla se viime vuosien paras lääke. Pieni joukko, yhteinen tavoite ja vastapuoli ei valita - helppoa, näppärää ja toimivaa.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

On tuo yhteisön voima tavallaan totta mutta kyllähän sekin tietynlaiseen leiriintymiseen johtaa ja pelisessiotkin ovat sitten melkoista junailua sen suhteen, miten itse kukin milloinkin on paikalla tai haluaisi mihinkin aikaan pelata, jne.

Hankin joskus 2008 boksille Rainbow Six: Vegasin ja koetin aina välillä päästä netissä pelaamaan. Linjoilla vain ei ollut muita kuin pari vuotta pelanneita veteraaneja ja heillä omat piirinsä. Tämän seurauksena en muistaakseni päässyt pelaamaan ainuttakaan matsia: arvomerkkini gamertagin vieressä oli riittävä peruste potkia ulos pelistä.

Matchmakingin avulla kaikki pääsevät pelaamaan eikä nurkkakuntaistuminen hirviporukoiden tyyliin onnistu kovinkaan tehokkaasti. Randomien joukosta jää välillä tuttujakin: boksin frendilistallani on jatkuvasti se 100 ihmistä ja Plösöllä on muistaakseni nyt jo melkein 80 heppua listalla. Sosiaalisen piirin monipuolistumisen hintana on sitten se, että peleihin mahtuu aimo annos idioottejakin. Silti mieluummin minä pelaan mukavalla suomiporukalla ulkomaan ihmeitä vastaan kärsien ajoittain online-idiooteista, kuin pyörin pienissä privaservuissa kohdaten aina samat naamat kuukaudesta toiseen vastapuolella.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Hankin joskus 2008 boksille Rainbow Six: Vegasin ja koetin aina välillä päästä netissä pelaamaan. Linjoilla vain ei ollut muita kuin pari vuotta pelanneita veteraaneja ja heillä omat piirinsä. Tämän seurauksena en muistaakseni päässyt pelaamaan ainuttakaan matsia: arvomerkkini gamertagin vieressä oli riittävä peruste potkia ulos pelistä.

Tämähän on mielestäni Matchmakingin tuoma ongelma. Siinä vaiheessa kun matchmaking tuli ja tulivat myös sijoituslistat, tuli esiin myös elitismi kokemustasoista. Voit vain kuvitella sen itkemisen määrän, kun Halo 3:sta pelasin ensimmäistä kertää skill lvl 50 kavereiden kanssa, ja kaikille vastustajillekin näkyi oma skill level 4.... Omalta puolelta poistui yksi pelaaja, koska "nyyppien kanssa en pelaa", ja vastustajien itku vaan koveni, kun minun tiimini voitti alimiehityksellä ja paskalla pelaajalla.

Ainakaan ensimmäisellä Xboxilla en IKINÄ muista suomalaisten palvelimille ketään syrjittäneen kokemuksen puutteen vuoksi. Itse ostin yleensä jokaisen pelin suht myöhään ja olin aluksi aina se suhteellisen nyyppä pelaaja, joka ei tiennyt kartoista saatika pelimuodoista yhtään mitään, mutta enpä sen vuoksi ikinä lentänyt ulos. Suomipalvelimet olivat suomalaisten suhteellisen pienen määrän vuoksi yleensä keskittyneet iltoihin, joten päivisin tuli myös paljon pelattua ulkomaalaisten kanssa, joka minusta toimi edelleen paljon paremmin kuin nykyiset räpellykset - maalin kuivuminenkin on nopeampaa kuin hyvän pelin löytäminen.

Jotta kaikki olisivat tyytyväisiä, näkisin itse parhaaksi sijoituksiin perustuvat pelilistat, kustomoidut ottelut sekä vielä esimerkiksi social matchmaking. Sijoituksiin perustuvat pelilistat voisivat toimia kuten nykyinen matchmaking hakien porukan arpoen. Kustomoidut ottelut olisi se itselleni tärkein, lista pelaajien ylläpitämistä peleistä, joissa pelaajat itse päättävät säännöt, pelin nimen, mahdollisen salasanan ja ylläpitäjä voisi halutessaan myös poistaa pelaajia ja myös antaa porttikiellon. Käytännössä mitään siis ei tarvitsisi suoranaisesti poistaa, itse vain kaipaisin niitä vanhan ajan pitkiä meneillään olevia pelejä täynnä olevia listoja, joista selataan se itselle mieluisin ottelu. Näen todella pahaksi ongelmaksi nykyään sen, että yksikin aikaisin poistuva pelaaja voi pilata muiden pelin, kun useimmissa peleissä ei ole mahdollisuutta liittyä kesken pelin. On muuten paljon enemmän perseestä pelata viitisen peliä, jossa useampi pelaaja poistuu heti alun jälkeen, kuin pelata yhtä peliä, jossa jatkuvasti vaihtuvat pelaajat ja ylläpitäjällä on vielä mahdollisuus asettaa tiimien automaattinen tasaaminen käyttöön.

Salasanan tai pelien privaattiasetus olisi lähinnä klaanimatseja varten - ongelma, jota ei ollut otettu huomioon ensimmäisellä Xboxilla. Aina sai kauniisti tai vähemmän kauniisti pyytää peliin tulleita pelaajia poistumaan, kun ei ollut mahdollisuutta päästää peliin vain tiettyjä pelaajia.

...tai ehkä vika onkin vain pelaajissa.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Tämähän on mielestäni Matchmakingin tuoma ongelma. Siinä vaiheessa kun matchmaking tuli ja tulivat myös sijoituslistat, tuli esiin myös elitismi kokemustasoista. Voit vain kuvitella sen itkemisen määrän, kun Halo 3:sta pelasin ensimmäistä kertää skill lvl 50 kavereiden kanssa, ja kaikille vastustajillekin näkyi oma skill level 4.... Omalta puolelta poistui yksi pelaaja, koska "nyyppien kanssa en pelaa", ja vastustajien itku vaan koveni, kun minun tiimini voitti alimiehityksellä ja paskalla pelaajalla..

Vaikka veemäistä käytöstä tuo on, niin ymmärrän kuitenkin jollain tasolla ihmisten asenteen alhaisen skill levelin tyyppejä kohtaan. Liian usein on käynyt niin, että on ottanut messiin "uuden" pelaajan ja hyvissä mielin aloittanut pelaamaan vain huomatakseen herran olevan pahimman sortin peeloilija, jolle team killit ja muu perseily on arkipäivää.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Liian usein on käynyt niin, että on ottanut messiin "uuden" pelaajan ja hyvissä mielin aloittanut pelaamaan vain huomatakseen herran olevan pahimman sortin peeloilija, jolle team killit ja muu perseily on arkipäivää.

Vaan yhtäpä paljon niitä samanlaisia löytyy ihan miltä skill leveliltä tahansa. Halo 2:n kohdalla tämähän näkyi parhaiten -eräänä aikana lähes kaikki yli 20+ skill levelin pelaajat olivat huijareita, jotka käyttivät hyväkseen suunnitteluvirhettä. Halo 2:ssa kun hostin oli mahdollista ottaa johto irti hetkeksi, jotta muilla peli jäi etsimään kadonnutta yhteyttä, mutta pelin isäntä sai rauhassa tappaa paikallaan seisoskelevia, odottavia pelaajia.

...vaihtoehtoisesti, onko sillä mitään väliä jos pelaan Halo 3:sta ~20 peliä pelanneena skill level 50 ihmisten kanssa, jos olen pelannut pelin edellistä osaa ~2500 peliä ja nettiräiskintöjä yleensä koko ikäni?

Ehkä hieman radikaali olen, mutta nuo skill levelit on pelissä kuin pelissä paskaa, ja niitä seuraavat pelaajat eivät ole se peliseura, jota vastaan minä haluan pelata. Olisinhan aina voinut mennä pelaamaan kavereideni kanssa social puolelle (kuten loppujen lopuksi teinkin), mutta guestien tuominen peliin tuntuu aiheuttavan entistä enemmän aikaista poistumista. Ja liian hyvänä pelaajan social puolella ei ole itsellä eikä vastapelaajilla turhan hauskaa.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Ehkä hieman radikaali olen, mutta nuo skill levelit on pelissä kuin pelissä paskaa, ja niitä seuraavat pelaajat eivät ole se peliseura, jota vastaan minä haluan pelata. Olisinhan aina voinut mennä pelaamaan kavereideni kanssa social puolelle (kuten loppujen lopuksi teinkin), mutta guestien tuominen peliin tuntuu aiheuttavan entistä enemmän aikaista poistumista. Ja liian hyvänä pelaajan social puolella ei ole itsellä eikä vastapelaajilla turhan hauskaa.

Harvemmassa pelissä taitolevuja enää näytetään. Yleensä sen sijaan näkyvillä on tuo kokemuspisteiden mukaan määräytyvä rankki, jolla ei ole mitään tekemistä taidon kanssa. Se kertoo lähinnä, kuinka paljon kyseistä peliä on pelannut. Tiettyyn pisteeseen saakka tästä voi toki päätellä jotain pelaajan mahdollisista taidoista, sillä pelaamallahan pelejä oppii hallitsemaan.

Halo: Reachissakin siirrytään käyttämään piilotettua taitotasoa. Ainoastaan Arenan puolella taitaa näkyä pelaajan divisioona ja päivän matsien arvosana. Muualla taitotasoa seurataan kyllä, mutta se pidetään piilossa. Näin seuranhakujärjestelmien kannalta taitotasojen täydellinen sivuuttaminen ei välttämättä ole toimiva ratkaisu, varsinkin jos vielä nuo kokemustasot ja niiden mukana avautuvat pelilliset kikkareet jätetään huomiotta. Hienohan se on pistää peliä ensimmäistä kertaa pelaavat samaan matsiin kymmenettä prestigeä jauhavien kanssa.

Mielenkiintoista nähdä, miten nuo Reachin sosiaaliset preferenssit loppupeleissä vaikuttavat lopulliseen seuranhakujärjestelmään. Kyseisessä pelissähän voi siis valita, tykkääkö tuppisuista vai puheliaista, voitonnälkäisistä vai kasuaaleista ja niin edelleen. Näitä käytetään sitten omien tiimikaverien etsimiseen. Aika pelkistetyiltähän nuo vaihtoehdot kuulostavat, mutta periaatteessa niillä voidaan ainakin parantaa tuota seuranhakujärjestelmää. Reachin systeemiin kuuluu myös säädin, jolla Bungie voi vaikuttaa todennäköisyyteen, jolla joudut pelaamaan guestien kanssa samaan matsiin.

Olisi kieltämättä mielenkiintoista nähdä jonkin suuren moninpelinimekkeen kokeilevan konsoleilla pitkästä aikaa vanhanaikaisempaa menetelmää, jossa pelaajat luovat omat pelihuoneensa/serverinsä ja ne näytetään julkisilla serverilistoilla. Julkaisijan / kehittäjän tarjoamia servereitä lienee kuitenkin turha odottaa enää konsolien puolella (tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta), kun tähän nykyiseen bisnesmalliin on päästy niin hyvin sisään. Julkaisijoiden näkökulmasta tästä tulisi vain turhia menoja.
 
Ylös Bottom