PlayStation 5 - huhut ja uutiset

TRSP82

Member
Mietin ihan samaa. Kyllähän se on niin, että jos niitä pelejä saa vain yhdestä paikasta, esim. Nisun ajatusmaailmassa vain Pleikkarin kauppapaikalta, niin silloinhan kyseessä on monopoli ja kauppapaikan ylläpitäjä voi hinnoitella pelinsä juuri niin kalliiksi kuin haluaa. Nyt on digin lisäksi olemassa onneksi myös fyysiset versiot, joita myyvät lukemattomat eri kaupat. Julkaisussa hinnat ovat käytännössä samat, mutta eri liikkeet tarjoavat erilaisia alennuksia eri tuotteista, joka käytännössä tarkoittaa, että pelienkin kohdalla on hintakilpailua. Kaupassa X peli voi olla, ja usein vähän julkaisun jälkeen onkin, halvempi kuin kaupassa Y. Tämä ehkäisee hintojen nousua hintakilpailun kautta ja on suoraan hyödyllistä kuluttajalle.

Vastaavasti en muista kaupan alalta nähneeni tilannetta, jossa monopoli olisi laskenut hintoja mihinkään monopolia edeltäneeltä tasolta. Kyllä se monopoli vaan muuttaa hintaa ylöspäin, jos johonkin suuntaan hinta muuttuu.
Tässä hyvin selostettu tilanne tämän hetken tilanteesta, siksi haluankin kuulla Nispullan pointin kommenttinsa takana.
 

TT-2k

Päämoderaattori
Ylläpitäjä
Tuota iänikuista väittelyä digipelien hinnoista on turha tuoda tähän ketjuun. Aiheesta voi jauhaa täällä.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Nythän vain nVidialla on tuo RTX, ja PS5 on AMDn raudalla.
Siellä oli äsken upea lehdistötilaisuus AMD:llä. Uutta näytönohjainta Radeon VII tulossa tietokoneille 16 GB muisteilla, sekä myöhemmin myös uusi tehokkain Ryzen prosessori.

Tämä oli kuitenkin kaikkein mielenkiintoisin kysymys ja pomolta siihen vastaus:

Tom’s Hardware: How do you think ray tracing, in particular, fits into the future of GPUs, and are you working to address that type of rendering with specific optimizations for Radeon VII?
Lisa Su: I think that ray tracing is an important capability and we view that as important. We are continuing to work on ray tracing both on the hardware side and the software side, and you’ll hear more about our plans as we go through the year.

Lähde; https://www.tomshardware.com/reviews/amd-7nm-lisa-su-interview,5961-2.html
 

Murdoc

Active Member
Sonyn vanhempi patentti saanut tänään yksityiskohtaisempia kuvia. Yllättävän tarkasti on esitetty, vaikuttaisi jo valmiilta tuotteelta?





Lähde: http://appft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=/netahtml/PTO/search-bool.html&r=4&f=G&l=50&co1=AND&d=PG01&s1="sony+interactive"&OS="sony+interactive"&RS="sony+interactive"
Joo jotain tämmöistä toivoisin PS5 ohjainten olevan! Olisi heti myös valmiit vr-ohjaimet ilman lisähankintaa mutta toimisi myös perinteisenä ohjaimena. :)
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Joo jotain tämmöistä toivoisin PS5 ohjainten olevan! Olisi heti myös valmiit vr-ohjaimet ilman lisähankintaa mutta toimisi myös perinteisenä ohjaimena. :)
Käytännössä tuossa saadaan jokaiselle sormelle yksilöllinen liikerata. Näin voisi nappien määrästä ja sijoittelusta päätellä?

Tähän tapaan:

 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Samaisen patentin papereista löytyy tällainen kuva. Viestii siitä, ettei ohjaimia käytettäisi pelkästään VR:n puolella?

 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Pleikka Vitosen APU-piirin tunnistekoodi paljastunut?

AMD Gonzalo - 3,2 GHz





Kuten yltä selviää, koodinimi noudattaa pohjimmiltaan tuttua kaavaa, mutta siinä on useita tunnistamattomia osia. Esimerkiksi G-kirjaimella merkityn alustan on tulkittu monien tahojen toimesta viittaavaan konsoleihin, mutta varmuutta tästä ei ole. Samoin lopun 10 ja 10_1359 ovat toistaiseksi mysteerejä. Apisak itse epäilee 10_1359:n viittaavan Navi-grafiikkaohjaimeen mutta mitään varsinaista näyttöä tästä ei ole.

Lähde: https://www.io-tech.fi/uutinen/amdn-tunnistamaton-gonzalo-es-prosessori-vuodon-kohteena/
 
Viimeksi muokattu:

Tsuikkeli

Member
Jotain tuollaistahan sinne pleikan sisään laitetaan. Toivottavasti on kunnolla tehoja heti alkuun toisin kuin kävi nykyisen sukupolven kohdalla. Ja luulisi olevan kun siellä on Zen-rautaa.
 

XYU

Active Member
Sais kyllä jo tulla tuo PS5. Karvalakki-plekellä kun veivaa bäfää, niin fps tippuu 20 huiteille pahimmillaan. Huumori on siinä tiukassa.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Sais kyllä jo tulla tuo PS5. Karvalakki-plekellä kun veivaa bäfää, niin fps tippuu 20 huiteille pahimmillaan. Huumori on siinä tiukassa.
Itsellä taitaa olla jo nyt tehokkaampi PC, mitä seuraava konsolisukupolvi tulee olemaan (2700X@4GHz, 1070ti). Katsotaan nyt vielä mihin lopulta päätyvät.

Grafiikka edellä on aina menty, mutta en ole ihan varma nyt onko tekijä, josta seuraava konsolisukupolvi muistetaan tai tekee sen tarvittavan säväyksen. Laittaisin jo varovaisesti panoksia myös tuonne VR:n suuntaan.
 

Tsuikkeli

Member
No aivan varmasti on tehokkaampi kone kuin mitä PS5 tulee olemaan. Mutta noita tehoja ei voi kauheasti keskenään vertailla kun konsoleille pystyy pelit optimoimaan niin paljon paremmin. PS4 työntää ulos aika nättiä kuvaa mutta rauta on vanhasta läppäristä.
 

Omenanraato

Well-Known Member
Sais kyllä jo tulla tuo PS5. Karvalakki-plekellä kun veivaa bäfää, niin fps tippuu 20 huiteille pahimmillaan. Huumori on siinä tiukassa.
En minä huomaa normi pleikan ja pron välillä kyllä kovinkaan isoa eroa fps:ssä bäfässä. Kaikessa muussa kylläkin (siis tarkkuus, piirtoetäisyys jne). Hyvin pyörii normillakin kun aina välillä pelailen sillä.

Ja kun RDR ja muut Rockstarin tuotoksen osoittaa, ei niitä firmoja kiinnosta käyttää tehoja mihinkään muuhun luin näyttävyyteen.
Ei pelit ole oikeasti grafiikkaa lukuunottamatta ottanut mitenkään mullistavia askeleita vuosiin.

Fysiikat, muokkautuvat ympäristöt, npc hahmojen määrä ja käyttäytymismallit, tekoäly ylipäätään jne on ihan lapsenkengissä edelleen, kun tärkeämpää on saada kaunista 4k graffat koska se myy.

Ps4 grafiikka olisi täysin riittävää. Seuraavaksi standardi resoksi esim 1440p ja 60fps. Ja kaikki ylijäävä teho käytettäis oikeasti pelien parantamiseen. Kelpais paljon mielummin mulle, kuin pelkkä graffa upgrade.
 

OK

Well-Known Member
En minä huomaa normi pleikan ja pron välillä kyllä kovinkaan isoa eroa fps:ssä bäfässä. Kaikessa muussa kylläkin (siis tarkkuus, piirtoetäisyys jne). Hyvin pyörii normillakin kun aina välillä pelailen sillä.

Ja kun RDR ja muut Rockstarin tuotoksen osoittaa, ei niitä firmoja kiinnosta käyttää tehoja mihinkään muuhun luin näyttävyyteen.
Ei pelit ole oikeasti grafiikkaa lukuunottamatta ottanut mitenkään mullistavia askeleita vuosiin.

Fysiikat, muokkautuvat ympäristöt, npc hahmojen määrä ja käyttäytymismallit, tekoäly ylipäätään jne on ihan lapsenkengissä edelleen, kun tärkeämpää on saada kaunista 4k graffat koska se myy.

Ps4 grafiikka olisi täysin riittävää. Seuraavaksi standardi resoksi esim 1440p ja 60fps. Ja kaikki ylijäävä teho käytettäis oikeasti pelien parantamiseen.

Kelpais paljon mielummin mulle, kuin pelkkä graffa upgrade.
Mielestäni Breath of the Wild on hyvä esimerkki pelistä, missä prioriteetit ovat kohdallaan. Graafisesti tuo kalpenee monelle open world pelille, mutta erinomaisen fysiikkamoottorin johdosta BotW pitää edelleen otteessa ja pienet rosoisuudet graafisessa loistossa on helppo antaa anteeksi. Samaa ei voi sanoa PS4:n open world julkaisuista, jotka ovat olleet one-and-done kokemuksia.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Tässä kasvaa/kasvatetaan samalla näyttölaitteen kokoa, jolloin myös resoluution on syytä nousta. Sitä lautta voi hyvin ymmärtää mainosmiesten 4K:n.

Edut pitäisi vain voida osoittaa konkreettisesti, niin että (lähes) kaikki ymmärtävät uuden sukupolven oikeutuksen. Tuleeko ne selkeästi esille 40”-55” televisioissa, joita suurinosa kuitenkin on?

Alun ryntäyksen jälkeen voi tulla hiljaisempaa, kun kansa pelaa tyytyväisenä edellisellä polvella.
 

OK

Well-Known Member
Tässä kasvaa/kasvatetaan samalla näyttölaitteen kokoa, jolloin myös resoluution on syytä nousta. Sitä lautta voi hyvin ymmärtää mainosmiesten 4K:n.

Edut pitäisi vain voida osoittaa konkreettisesti, niin että (lähes) kaikki ymmärtävät uuden sukupolven oikeutuksen. Tuleeko ne selkeästi esille 40”-55” televisioissa, joita suurinosa kuitenkin on?

Alun ryntäyksen jälkeen voi tulla hiljaisempaa, kun kansa pelaa tyytyväisenä edellisellä polvella.
PS4 Neo huhujen alla tuli katseltua mikä on omassa tapauksessa optimaalinen katseluetäisyys ja varsin nopeasti kiinnostus 4K pelaamista kohtaan lopahti: https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship.



En yhtään pistäisi pahakseni, jos ison budjetin PS5 pelit tarjoaisivat kaksi pelitilaa (resoluutio & ruudunpäivitys) aivan kuten on nähty PS4 Pron tapauksessa.
 

Pirate fin

Well-Known Member
En minä huomaa normi pleikan ja pron välillä kyllä kovinkaan isoa eroa fps:ssä bäfässä. Kaikessa muussa kylläkin (siis tarkkuus, piirtoetäisyys jne). Hyvin pyörii normillakin kun aina välillä pelailen sillä.

Ja kun RDR ja muut Rockstarin tuotoksen osoittaa, ei niitä firmoja kiinnosta käyttää tehoja mihinkään muuhun luin näyttävyyteen.
Ei pelit ole oikeasti grafiikkaa lukuunottamatta ottanut mitenkään mullistavia askeleita vuosiin.

Fysiikat, muokkautuvat ympäristöt, npc hahmojen määrä ja käyttäytymismallit, tekoäly ylipäätään jne on ihan lapsenkengissä edelleen, kun tärkeämpää on saada kaunista 4k graffat koska se myy.

Ps4 grafiikka olisi täysin riittävää. Seuraavaksi standardi resoksi esim 1440p ja 60fps. Ja kaikki ylijäävä teho käytettäis oikeasti pelien parantamiseen. Kelpais paljon mielummin mulle, kuin pelkkä graffa upgrade.
Tämä mua pelottaakin tulevissa konsoleissa, että keskitytään taas resoluution nostamiseen ja unohdetaan kaikki muu.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
PS4 Neo huhujen alla tuli katseltua mikä on omassa tapauksessa optimaalinen katseluetäisyys ja varsin nopeasti kiinnostus 4K pelaamista kohtaan lopahti: https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship.
Jotain tuollaista vähän epäilinkin. Suuri televisio vaatisi läheltä katsomista, jotta oikeasti voisi osoittaa kättä pidempää perusteluiksi. Itse toki haen sen ison television ja uuden konsolin heti julkaisussa, mutta miten on massan laita?

Joku helposti hahmotettava oikeutus siellä pitäisi olla.
 
Viimeksi muokattu:

XYU

Active Member
En minä huomaa normi pleikan ja pron välillä kyllä kovinkaan isoa eroa fps:ssä bäfässä. Kaikessa muussa kylläkin (siis tarkkuus, piirtoetäisyys jne). Hyvin pyörii normillakin kun aina välillä pelailen sillä.

Ja kun RDR ja muut Rockstarin tuotoksen osoittaa, ei niitä firmoja kiinnosta käyttää tehoja mihinkään muuhun luin näyttävyyteen.
Ei pelit ole oikeasti grafiikkaa lukuunottamatta ottanut mitenkään mullistavia askeleita vuosiin.

Fysiikat, muokkautuvat ympäristöt, npc hahmojen määrä ja käyttäytymismallit, tekoäly ylipäätään jne on ihan lapsenkengissä edelleen, kun tärkeämpää on saada kaunista 4k graffat koska se myy.

Ps4 grafiikka olisi täysin riittävää. Seuraavaksi standardi resoksi esim 1440p ja 60fps. Ja kaikki ylijäävä teho käytettäis oikeasti pelien parantamiseen. Kelpais paljon mielummin mulle, kuin pelkkä graffa upgrade.
En kyllä tiedä mistä kaupasta tommosia karvalakki-plekejä saa? Itellä FOV on nostettu 65 huiteille, muuten vakiosäädöt. Pahimmillaan menee mielestäni lähemmäs kahtakymmentä kuin kolmeakymmentä tuo FPS. Jos sulla pyörii sulavasti, niin hienoa. Mulla ei. Pelaan itse vain 64 pelaajan mappeja. Niissä aina tapahtuu enemmän.
 
Ylös Bottom