Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Itseasiassa minulla oli Nintendo Switch ja mm. Zelda. Pointtini oli se että PS5 tarjoaa parempia mielikuvitus maailmoja. Juurikin tehojensa ansiosta. Zelda näyttää tuohon Zenaan verrattuna raakileelta. Grafiikka vain on huonoa.

Ihmettelen edelleen mihin Zeldan erinomaisuus perustuu? Sitä oli kiva pelata, se ekat 3 tuntia sitten silmiin alkoi sattumaan se hirveä kirkkaus. Kylissä jo peli lagasi, jne.
Sanon tämän nyt vielä kerran: grafiikka ei tee pelistä hyvää tai huonoa.

Zelda on kaukana raakileesta. Kannustan katsomaan vähän pintaa syvemmältä. Miten maailma on luotu. Mitä siellä voi tehdä. Millaisia kohtaamisia muiden hahmojen kanssa. Kuinka nokkelia pulmia peli tarjoaa ja minne kaikkialle siellä voikaan mennä. Zelda BOTW on taidonnäyte avoimen maailman pelistä. Tätä korostaa entisestään se, että tällainen peli on onnistuttu luomaan heikommalla konsolilla.

PS5 ei siis mitenkään automaattisesti tarjoa parempia mielikuvitusmaailmoja. Kyllä kehittäjien täytyy ihan oikeasti nähdä vaivaa, että saavat luotua yhtä mahtavan maailman kuin mitä Zelda BOTW:ssa on.
 
Valitettavasti Nintendo on pudonnut kelkasta juuri tehojensa vuoksi. Esim. tuo Ratchet and Clank verrattuna Marioon, niin kyllähän nuo maailmat laittavat pään pyörälle. On se paljon enemmän kuin vain huippu grafiikkaa. Katso animaatiota, efektin tasoa, nopeutta, miten siirrytään maailmojen välillä.

Nintendon on aika katsoa peiliin. Ei ole kiva pelata pelejä, jotka näyttävät kuin 1900-luvulla tehdyiltä. On totta että Zelda on monen mielestä mestariteos, mutta itselle ne Shrinet olivat ahdistavia paikkoja. Pelkästään niihin siirtyminen kankeaa.
 
Valitettavasti Nintendo on pudonnut kelkasta juuri tehojensa vuoksi. Esim. tuo Ratchet and Clank verrattuna Marioon, niin kyllähän nuo maailmat laittavat pään pyörälle. On se paljon enemmän kuin vain huippu grafiikkaa. Katso animaatiota, efektin tasoa, nopeutta, miten siirrytään maailmojen välillä.

Nintendon on aika katsoa peiliin. Ei ole kiva pelata pelejä, jotka näyttävät kuin 1900-luvulla tehdyiltä. On totta että Zelda on monen mielestä mestariteos, mutta itselle ne Shrinet olivat ahdistavia paikkoja. Pelkästään niihin siirtyminen kankeaa.

Mariota on silti miellyttävempi pelata koska se on 60 FPS, se on ihan kiinni mihin ne tehot käyttää.
 
Valitettavasti Nintendo on pudonnut kelkasta juuri tehojensa vuoksi. Esim. tuo Ratchet and Clank verrattuna Marioon, niin kyllähän nuo maailmat laittavat pään pyörälle. On se paljon enemmän kuin vain huippu grafiikkaa. Katso animaatiota, efektin tasoa, nopeutta, miten siirrytään maailmojen välillä.

Nintendon on aika katsoa peiliin. Ei ole kiva pelata pelejä, jotka näyttävät kuin 1900-luvulla tehdyiltä. On totta että Zelda on monen mielestä mestariteos, mutta itselle ne Shrinet olivat ahdistavia paikkoja. Pelkästään niihin siirtyminen kankeaa.
Kyllähän Nintendon omat pelit osoittavat ettei se ole millään tavalla tippunut kelkasta. Ne nyt vaan ovat erilaisia kuin tehokonsolien pelit. Edelleen suosittelen katsomaan pintaa syvemmälle. Ratchet and Clankin traileri ei näyttänyt mitään sellaista mikä olisi tehnyt esim Super Mario Odysseysta huonon pelin.
 
Valitettavasti Nintendo on pudonnut kelkasta juuri tehojensa vuoksi. Esim. tuo Ratchet and Clank verrattuna Marioon, niin kyllähän nuo maailmat laittavat pään pyörälle. On se paljon enemmän kuin vain huippu grafiikkaa. Katso animaatiota, efektin tasoa, nopeutta, miten siirrytään maailmojen välillä.

Nintendon on aika katsoa peiliin. Ei ole kiva pelata pelejä, jotka näyttävät kuin 1900-luvulla tehdyiltä. On totta että Zelda on monen mielestä mestariteos, mutta itselle ne Shrinet olivat ahdistavia paikkoja. Pelkästään niihin siirtyminen kankeaa.
Se on sitten ihme että Mario ja Zelda ovat kriitikoiden ylistämiä mutta R&C ei niinkään paljon(tarkoitan että ei vedä vertoja Mariolle mutta on ihan pidetty). Ja artstyle mihin Zelda ja Mario pyrkii ei edes vaadi huipputehoja niin siitä on turha valitella. Myöskin Nintendo Switch on koko elinkaarensa ajan jyrännyt markkinoita. Eli miten tahansa hienot grafiikat Rachet & Clankista löytyy niin pelaisin silti mieluummin Zeldas ja Mariota.
 
Valitettavasti Nintendo on pudonnut kelkasta juuri tehojensa vuoksi. Esim. tuo Ratchet and Clank verrattuna Marioon, niin kyllähän nuo maailmat laittavat pään pyörälle. On se paljon enemmän kuin vain huippu grafiikkaa. Katso animaatiota, efektin tasoa, nopeutta, miten siirrytään maailmojen välillä.

Nintendon on aika katsoa peiliin. Ei ole kiva pelata pelejä, jotka näyttävät kuin 1900-luvulla tehdyiltä. On totta että Zelda on monen mielestä mestariteos, mutta itselle ne Shrinet olivat ahdistavia paikkoja. Pelkästään niihin siirtyminen kankeaa.
Ei nyt oikein voi sanoa, että ovat pudonneet kelkasta, kun katsoo Switchin ja sen pelien myyntejä.
 
Nykyään pelit näyttävät jopa sekavilta sen vuoksi, että halutaan ottaa kaikki tehot irti ja tehdä näyttävä, värikäs ja vauhdikas maailma. Vähän sama kuin vertaa nykyisiä scifi-leffoja vanhoihin vastaaviin: tehosteet ovat tietysti parempia, mutta niin on vauhtikin lisääntynyt ja se muuttaa elokuvan luonnetta. Joskus vähemmän on enemmän.

Monet muusikotkin käyttävät vielä nyky päivänä legendaarista 808-rumpukonetta. Ei se ole nykystandardeilla kovinkaan monipuolinen, mutta siinä se taika piileekin, artisti joutuu käyttämään luovuutta ja lopputulos on monesti parempi kuin jos olisi kaikki modernit pelit ja vempeleet käytössä. Nykyaikaisilla laitteilla houkutus lisätä raitaan sitä sun tätä (usein turhaa) kasvaa.
 
Tässä muuten ilmeisesti aitoa pelikuvaa? Tavallaan juu sekavaa, mutta toisaalta kun todella keskityt siihen mitä näet niin on kyllä kiehtova maailma ja ainakin näyttää että mentäisiin pelattavuus edellä?




Alpha footagea kyllä, kuuluisi ennemmin itse pelin ketjuun koska tämä käsittelee konsoleita.
 
Siis keskustelemmeko vielä 2020-luvulla tasolla ”Nintendo on lapsille” -keskustelua. Ei auta herrani mun mistä näitä ajatuksia tulee. Voin sanoa, että lapsia ei kiinnosta pätkääkään alusta millä pelataan. Se voi olla Ducktales XBoxilla, Lego Harry Potter pleikalla ja Zelda Switchilla. Tai Rayman pleikalla, Reliable Delivery Service XBoxilla tai Mario Switchillä. Määrittele lapsi. Nuo ovat kaikki pelejä mitä meidän perheen tytöt (7+12v) ovat vääntäneet kesäloman aikana.

Se, että isi leikkii illalla Kingdom Deliverencellä keskiaikaa tai Red Dead Redemptionissa lännensankaria tekee kyllä isästä isomman lapsen kuin omista lapsistaan.

Kasvakaa aikuisiksi ryppyotsaiset nillittäjät.
 
Ja mitä mä omaa lapsuuttani muistelen (Olen siis syntynyt vuonna1989), niin ne oli juuri ne GTA:t mitkä reilu 12-vuotiaana kiinnosti. Jotain Vice Cityä ja San Andreasia tuli hakattua käsittämättömiä määriä. Se, että peli olivat K18 kamaa, ei paljon menoa haitannut. Tietysti nykyään noita ikärajoja valvotaan vähän tarkemmin kuin silloin. Ne Mariot ja Jak & Daxterit tuntuivat silloin liian lapsellisilta. Vasta aikuisiällä alkoi taas uudestaan ne "lastenpelit" kiinnostamaan, kun niitä taas kehtasi pelata. :)
 
Isällisesti täytyy nyt ohjata keskustelua taas oikeille urilleen. Ketjun aihe kun ei ole lastenpelit. Ja muutenkin se ummehtunut ”Nintendon pelit on lapsille” -ajattelu kannattaa viedä lähimpään metsään tuulettumaan.
 
Onko tällä hetkellä edes mitään mistä puhua? Kenties Xbox Games Showcase? Tai lisää höpinää ohjaimesta? Harmittaa vaan kun tuota tietoa ripotellaan, voisivat joskus jysäyttää kunnon keskustelunaiheet!
Nyt puhalletaan ohjaimeen ja mietitään mitä pelejä esitellään torstaina :)
 
Täälläkin taidettiin spekuloida kuinka Sonyn yksinoikeudet olisi edelleen 30fps ensi genissä, mutta nyt ainakin Demon's Soulsin ja Spidermanin kanssa voidaan todeta, että ei Sonykaan tuota 60fps karta vaan luottaa performance modeihin molemmissa peleissä.

Spidermanin kerrotaan performance modellakin pyörivän 4k 60fps mikä tuntuu aika isolta kun kumminkin open world peli ja edellinen osa oli PS4:llä jo yksi näyttävimpiä pelejä. Miten ihmeessä sitä uusinta AC ei muka saada 60fps uusilla konsoleilla? Laiskuudeltahan tuo kuulostaa. Tai sitten todella huonosti optimoidulta engineltä.



Vaikkei Sony välttämättä samalla lailla tähtää 60fps joka pelissään niin kuin MS, itselleni käy hyvin tuollainen vaihtoehto jossa puhdasta grafiikkaa suosiville suodaan RT:t ja muut lisäherkut isolla resolla 30fps ja sitten meille muille tuo tasainen performance mode joka edelleen on kumminkin nättiä katseltavaa.
 
Elikkä saako pelin valikosta valita 30fps tai 60fps? Vai konsolin valikosta? Tuo olisi kyllä hieno juttu. Moni pitää 30fps = dia-show.
 
Tarkoittaako tuo "4K / 60fps" että 4K@60fps vai 4K modi tai 60fps modi? Vähän erikoisesti tuo on nimittäin ilmoitettu. Ja jos taas peli pyörisi performance modessa 4K@60fps, niin onko sitten jouduttu karsimaan aika rankasti graafisesti, jos resolution mode on esim. 4K@30fps?

Silti aivan mahtavaa, että peli pyörii 60fps. Kyllä tähän varmasti auttaa/auttoi se että jengi ihan tosissaan pyysi ja edelleen pyytää peleihin 60fps:ää. Ja nyt kun se tähän tulee, niin tämä pistää muita kehittäjiä jälleen ahtaalle. Kilpailu on hyvästä.

Toivottavasti Microsoft puskee ylihuomenna monta 60fps peliä yleisön tietoisuuteen. Se taas aiheuttaa samat paineet toiseen suuntaan. Me pelaajat voidaan vaan katsoa nokittelua vierestä ja nauttia vuoden lopussa näistä tuloksista.
 

Phil Spencerin mukaa XSX:llä on monipuolisin pelivalikoima koskaan. Kykenen kyllä uskomaan tuon mutta Pleikka nosti riman korkealle. Mutta eikö Xbox Game Studios ostanut yli 15 studiota pari vuotta takaperin? (Voiko joku tarkentaa lukua, en aivan muista)
 
Phil Spencerin mukaa XSX:llä on monipuolisin pelivalikoima koskaan. Kykenen kyllä uskomaan tuon mutta Pleikka nosti riman korkealle. Mutta eikö Xbox Game Studios ostanut yli 15 studiota pari vuotta takaperin? (Voiko joku tarkentaa lukua, en aivan muista)
Sen verran tarkennusta, että Xboxin monipuolisin julkaisuvalikoima koskaan. Phil ei siis vertaa pleikkariin tai Nintendon konsoleihin, vaan edellisiin Xboxeihin.

Microsoft on ostellut studioita viimeisten vuosien aikana. Kaikkien studioiden työn hedelmistä ei ihan Series X:n julkaisussa päästä nauttimaan, kun omistus on siirtynyt esim alle vuosi sitten, mutta kyllä studioita tosiaan monta on. Taisi olla juuri tuo 15. Siellä saatellaan vielä loppuun näiden studioiden multiplattariprojekteja, mutta sen jälkeen tietysti täyshönkä yksinoikeuspelien suhteen päälle.
 
Tarkoittaako tuo "4K / 60fps" että 4K@60fps vai 4K modi tai 60fps modi? Vähän erikoisesti tuo on nimittäin ilmoitettu. Ja jos taas peli pyörisi performance modessa 4K@60fps, niin onko sitten jouduttu karsimaan aika rankasti graafisesti, jos resolution mode on esim. 4K@30fps?

Silti aivan mahtavaa, että peli pyörii 60fps. Kyllä tähän varmasti auttaa/auttoi se että jengi ihan tosissaan pyysi ja edelleen pyytää peleihin 60fps:ää. Ja nyt kun se tähän tulee, niin tämä pistää muita kehittäjiä jälleen ahtaalle. Kilpailu on hyvästä.

Toivottavasti Microsoft puskee ylihuomenna monta 60fps peliä yleisön tietoisuuteen. Se taas aiheuttaa samat paineet toiseen suuntaan. Me pelaajat voidaan vaan katsoa nokittelua vierestä ja nauttia vuoden lopussa näistä tuloksista.
Varmaan olisi twiitissä puhuttu monikossa modeista jos 4k ja 60fps versiot olisivat erikseen. IGN:kin jo uutisoi 4k60 modesta joten eiköhän tuo olisi jo korjattu jos 4k60 ei olisi totta. RT on pelissä varmistettu, mutta se on varmasti semmoinen jota ollaan rankasti karsittu tuossa modessa. Tai ei ole varmaan ollenkaan.


Phil Spencerin mukaa XSX:llä on monipuolisin pelivalikoima koskaan. Kykenen kyllä uskomaan tuon mutta Pleikka nosti riman korkealle. Mutta eikö Xbox Game Studios ostanut yli 15 studiota pari vuotta takaperin? (Voiko joku tarkentaa lukua, en aivan muista)
Taisi olla 5 uutta studiota jotka julkistettiin 2018 E3. Olihan Microsoftilla noita vanhoja tuttuja studioita kuten Rare jotka jo vuosia sitten osteltu, joten ei ihan 15 uudesta studiosta voi puhua. :D
 
Viimeksi muokattu:
Hei, onko teillä mitään käsitystä minkä takia Xboxin Live Gold 12kk on poistettu myynnistä? Onko tilalle tulossa jotain uutta vai kokeeko MS kannattavammaksi myydä 1kk, 3kk ja 6kk Live Goldeja erikseen?
Live Gold on liian triviaali nykyajalle. Sen alla olleet palvelut hajautetaan vain omiksi maksullisiksi palveluiksi. Eli kk-maksulliset pelit omaksi, ja varmaan erilaisia palvelu-bundleja tilalle, joiden hinta on edullisempi, kuin yksittäin hankittuina
 
Ylös Bottom