Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Huhumylly senkuin kiihtyy, ja Playstationkin on vihdoin joutunut vuotouutisten kohteeksi. Tiedämme tai luulemme tietävämme jotain sekä Nintendon, Microsoftin että Sonyn seuraavan sukupolven laitteista. Niinpä podcast-kaartimmekin ottaa kantaa huhuihin ja spekulaatioihin. Mitä odotuksia, toiveita ja pelkoja uusiin konsoleihin kohdistuu ja kuka aikoo ostaa mitä?

Peleistäkin tietysti puhutaan, mm. uudesta Ridge Racerista, Trine 2:sta ja vähän jostain PC-rävellyksestä. Uutisissa puhuttavat irtisanoutumiset, julkaisijoiden ongelmat ja suomalaisten pelinkehittäjien voittokulku!

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla

Jakson sisältö
Kesto 2:45:15
0:00:00 Alku, keskikohta ja loppu

Jaksoon liittyviä linkkejä:
Naurattava kissakuva
Osallistu Wasteland 2:n rahoittamiseen
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Hienoa perussettiä jälleen, sekä hyvää spekulointia tulevien sukupolvien uusista konsoleista. Ihmeen paljon sitä jälleen oli vaan juttua saatukin aikaan. :p

Kun keskustelua edelleen tuntuu herättävän tuo vastakkaisen sukupuolen pelaaminen tai tälläisestä morsiamesta haaveileminen, niin täytyy todeta, että onko se nyt sitten hienoa kun oma emäntä pelaa enemmän kuin sinä itse, tuhlaa tuhansia euroja vuodessa omiin peleihinsä saati sitten ne pelit joita joudut kaksin kappalein ostamaan, kerta laakilla saat upotettua 100-130 euroa "että voitte yhdessä pelata". :rolleyes:

Nimimerkki: viime viikolla taas kuus uutta peliä ostanut
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Mainittu Star Wreck -pätkä oli siis tämä:

[video=youtube;fbOPu3wI72A]http://www.youtube.com/watch?v=fbOPu3wI72A[/video]
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Arvatkaapas mitä pelasin kastiketta kuunnellessa? No uusinta Pessiä tietysti. Pes - jo 10 vuotta parempi kuin Fifa. Noh, ei siitä sen enempää, tuolta toisesta ketjusta voi tuota vääntöä käydä lukemassa lisää ja kyllähän ne fifatkin ihan hyviä pelejä on.

Castin sisältö oli jälleen todella hyvässä balanssissa, asiallisen jauhannan väliin mahtui taas sopivasti läppää, joka sai ainakin meikäläisen repeilemään paikka paikoin ihan kunnollakin. Waluigilta hyvä podcast-debyytti, olinkin jo hieman odotellut hänen mukaantuloaan tuon ylläpitoon liittymis -uutisen jälkeen, sen verran aktiivisesti on häneltä kommenttia tänne podcast-puolelle tullut.

Jotain negatiivistakin on aina keksittävä, tällä kertaa sen keksiminen ei tosin kauheasti tuottanut vaikeuksia. Viime castien aikana on pikkasen liikaa saanut kuunnella robotti-meininkiä milloin keneltäkin. Tällä kertaa kaikki Jyriä lukuun ottamatta kuulostivat kukin aikanaan enemmän tai vähemmän Wall-E:lta. Herää kysymys: onko ongelma sittenkin hostin päässä, vai pätkivätkö vain muiden puhelussaolijoiden yhteydet? Oli miten oli, olisi mukava saada tähän fixiä ensi jaksoon, jos vain on omissa käsissä.
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Hieno podcasti jälleen eli kiitos siitä! Mutta jäi mietityttämään mikä piano kappale soi tuossa ekan tauon aikana?
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Heittäisin villinä veikkauksena kissanpennun eikun siis Trine 2:n musiikkiraidan.
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Uutisosiossa puhuttiin boksin kiintolevystä ja siitä, kuinka formatoinnin jälkeenkin sieltä voi kaivaa luottokorttitietoja. Paavi oli ihan oikeassa siinä, että pelkkä ns. quick format ei tosiaan tee muuta kuin tyhjentää tiedostojärjestelmän. Se on vielä jossain määrin peruutettavissa oleva operaatio. Sen sijaan yksikin ylikirjoituskerta modernilla kiintolevyllä tekee alkuperäisen datan esiinkaivamisen miltei mahdottomaksi.

Vuonna 2009 julkaistussa tutkimuksessa jo yksi kerta riitti siihen, että pelkästään neljän tavun verran dataa pystyttiin "pelastamaan" yhdeksällä kerralla miljoonasta. Neljällä tavulla saisi luottokortista kaivettua siis neljä ensimmäistä numeroa, ei mitään muuta. 1024 bittiä eli 128 tavua saattaisi olla realistisempi määrä dataa luottokorttitietoihin. Sen todennäköisyys on 1.4E-258. (Vertailun vuoksi: maailmankaikkeudessa arvioidaan olevan atomeja 10E80 kpl.)

While overwriting the data multiple times with a random series of 0s and 1s makes it harder to recover, Wright found that it is nearly impossible to recover any meaningful amount of data after a only single pass. Recovering a single byte of data, for example, on a used drive is successful less than one percent of the time, he found. Accurately recovering four bytes, or 32 bits, of data only works nine times out of each million tries.
Ylipäätään tuntuu melko erikoiselta, että konsoli säilyttäisi luottokorttitietoja - varsinkaan selväkielisinä - kiintolevyllä. Sitä paitsi samanlaisia väitteitä esitettiin tuossa vajaa vuosi sitten PSN-tietomurron yhteydessä, eli että PS3:n kiintolevyltä olisi korttitietoja löytynyt salaamattomina. "Yllättäen" näille väitteille ei koskaan ilmestynyt uskottavia todisteita. (Aikanaan ränttäsin tuosta pitkät pätkät geohotin blogissa.)

Lähteet: Security Focus ja Computer Forensics
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Loistava casti taas vaihteeksi. Tuli huomattua, että podcastien kuuntelu töissä voi johtaa noloihin tilanteisiin. Kiitoksia kun aiheutitte pienen naurukohtauksen juuri väärällä hetkellä. Oli muuten hyvä miehitys tällä kertaa. Täytyy kompata WaLuigia ja kehua vanhaa kunnon Gamecubea. Mahtava konsoli. Sen myötä tuli lisättyä konsolifin nettiselaimen suosikkeihin.
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Loistavaa meininkiä jälleen kerran! WaLuigille pointsit ensi-esiintymisestä!

Mopissa oli mielenkiintoista kamaa ja heräsi pieni kiinnostus tuota Diabloa kohtaan. Onkos tuossa sarjassa jonkinlaista jatkumoa vai voinko huoletta hankkia tuon kolmosen, jos nyt tulen edes hankkimaan?

Itse aihe muodostuikin alustavaa luuloa mielenkiintoisemmaksi. Itsellä on vähän ristiriitaiset fiilikset seuraavasta sukupolvesta: Toisaalta olisi mukava saada uutta rautaa ihan mielenkiinnosta mutta käytännössä voitaisiin näissä konsoleissa se pari vuotta vielä pysyä. Ensi sukupolvesta tulen varmana hankkimaan uuden Pleikkarin, kun fani-poika olen. WiiU on ruvennut kiinnostamaan koko ajan enemmän ja voi hyvin olla, että kyseisen laitteen tulen hankkimaan. Boksi ei voisi vähempää kiinnostaa, ei millään pahalla.

Kiitokset tästä castista ja ihku avatar kuittaa!
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Joo hyvä cast jälleen. WaLuigi oli hyvin mukana alusta asti. Maagisetin Wii Sports hype kirvoitti messevät naurut, kuin myös "tekniikkakorneri". :D
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

kova podcast! mun puolesta voitte venyttää vielä pidemmäksi näitä, kun ei meinaa koko viikoksi kestää!
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Futuremarkin pelistudiossa oli vain yhdeksän työntekijää. Suomessahan ei kovin suuria pelistudioita edes ole, jotain Roviota lukuunottamatta. Remedy ja Bugbear ovat olleet jossain viidenkymmenen hengen korvilla, joskin lienevät kasvusuuntaisia molemmat.

Aika yleinen käsitys tuntuu olevan, että pelikonsoleita on aina myyty alkutaipaleellaan tappiolla. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan kyseessä on suhteellisen tuore ilmiö. Ilmeisesti ensimmäinen tappiolla myyty konsoli oli 1994 julkaistu Sega Saturn, jonka piti kilpailla samaan aikaan julkaistun Playstationin kanssa halvemmalla kuin Sega olisi halunnut. Muutamaa vuotta myöhemmin Sega myi myös Dreamcastia tuntuvalla tappiolla, ja sen jälkeen lopettikin konsolien tekemisen kokonaan. 2000-luvulla sitten kaikki muut isot konsolit paitsi Wii ovat tainneet aloittaa taipaleensa tappiolla myytynä.

Nintendon mentaliteettiin on yleensä kuulunut tehdä laitteet halvalla jotta niitä voi myös myydä halvalla, erityisesti DS on sisuskaluiltaan uskomattoman halpaa tavaraa. Nintendolla on "puhdas pelikone" -argumenttinsa lisäksi motiivina DVD-toiston puuttumiselle varmasti myös lisenssimaksut. DVD-teknologioiden lisensointi maksaa viitisentoista dollaria laitteelta, ja kun halutaan painaa hintaa alas se alkaa olla jo suhteessa tuntuva summa.

Kun sanotaan, että PC-yleisprosessorit ovat nykyään ihan riittäviä 3D-grafiikan pyörittelyyn, kannattaa muistaa, että näissä prosessoreissa on jo toistakymmentä vuotta ollut nimenomaan vektorilaskentaan erikoistunut osa. Nykyään erityisesti SSE-käskykannat tekevät tasan samanlaista SIMD-liukulukulaskentaa kuin se erikoistunut rauta. Kyseessä on käytännössä tasan samaa funktiota hoitava osa prosessorissa, kuin vaikkapa jokaisesta Xbox 360:n prosessorin coresta löytyvä VMX-yksikkö, tai PS3:n Cellin SPE:t. Cellin SPE:t on kuitenkin optimoitu tässä erikoistehtävässään pitemmälle, ja voittavat PC-prosessorit kirkkaasti tällä alueella. Vastapainona sitten se varsinainen "yleisprosessori"osa ei käytännössä tee ollenkaan liukulukulaskentaa, jota 3D ja fysiikat ovat, mutta on keskeinen mm. pelilogiikassa ja tekoälyssä, ja tällä saralla x86-arkkitehtuurin prosessorit ovat olleet melko lailla lyömättömiä 2000-luvulla.

Kehittäjien mielestä tärkeimmät parannukset konsolien rautaan olisivat lisää muistia, lisää muistia ja lisää muistia. Ei siis lisää vääntöä grafiikkaan ennen kuin on saatu tuntuvasti lisää muistia. Nykykonsoleissa ilman muuta pahin rajoitus multiplatform-peleille on PS3:n ahdas 256 megan muisti (eikä tarvitse saivarrella että on sitä sama 512 megaa kuin boksissakin, se PS3:n toinen 256 on käytännössä samanlaisessa asemassa kuin PC:n näytönohjaimien muisti, eipä sitä kukaan mukaan laske koneensa muistia ilmoittaessaan), eikä se boksin 512 megaakaan kehittäjille kovin paljon mieluisampi ole.
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Kehittäjien mielestä tärkeimmät parannukset konsolien rautaan olisivat lisää muistia, lisää muistia ja lisää muistia. Ei siis lisää vääntöä grafiikkaan ennen kuin on saatu tuntuvasti lisää muistia. Nykykonsoleissa ilman muuta pahin rajoitus multiplatform-peleille on PS3:n ahdas 256 megan muisti (eikä tarvitse saivarrella että on sitä sama 512 megaa kuin boksissakin, se PS3:n toinen 256 on käytännössä samanlaisessa asemassa kuin PC:n näytönohjaimien muisti, eipä sitä kukaan mukaan laske koneensa muistia ilmoittaessaan), eikä se boksin 512 megaakaan kehittäjille kovin paljon mieluisampi ole.

Boksillahan on vielä hurjat kymmenen megaa edramia tuohon päälle liitettynä suoraan näytönohjaimeen. Alun perin tuon tarkoitus oli kai se, että kehittäjät voisivat sitä käyttää ruudunpehmennysten ja muiden käsittelyjen handlaamiseen "ilmaiseksi", mutta muistiplokki osoittautui liian pieneksi. Freimit pitäisi pilkkoa periaatteessa kahteen osaan tai sitten laskea resoluutiota. Monet pelit turvautuvat tuohon jälkimmäiseen ratkaisuun, sillä se on kuitenkin loppujen lopuksi "halvempi".
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

eikä tarvitse saivarrella että on sitä sama 512 megaa kuin boksissakin, se PS3:n toinen 256 on käytännössä samanlaisessa asemassa kuin PC:n näytönohjaimien muisti, eipä sitä kukaan mukaan laske koneensa muistia ilmoittaessaan
Ei tuo ole saivartelua, koska boksilla tuo 512 megaa on käytettävissä vain siinä tapauksessa, että ruudulle ei piirretä yhtään mitään. Ensimmäinen pikseli alkaa kutistaa ei-grafiikkaan käytettävissä olevaa muistia. No okei, jos on valmis karsimaan graafista fideliteettiä, niin muistia jää tietysti muuhunkin käyttöön. Voihan joku tietysti esittää jonkin Xboxin superyksinoikeuden esimerkkinä siitä, miten tuo tuplamäärä muistia on mahdollistanut sellaisen pelikokemuksen, jota pleikkarilla ei pysty toteuttamaan.

Joka tapauksessa tuo 512 megaa (könttänä tai jaettuna) on naurettavan vähän verrattuna uuden PC:ni sisällä hönkivään 16+2 gigaan.
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Ei tuo ole saivartelua, koska boksilla tuo 512 megaa on käytettävissä vain siinä tapauksessa, että ruudulle ei piirretä yhtään mitään.
Pointti on tietysti se, että jos grafiikan kanssa riittää esim. 150 megaa niin PS3:lla ei ole mitään järjellisen helppoa tapaa saada sitä sataa megaa lisää vapaaseen käyttöön grafiikkapiirin puolelta, kun taas boksilla se on suoraan käytettävissä. Eli PS3:n muistijako on muistikuristuneessa järjestelmässä järkevä vain siinä tapauksessa, että pelit käyttäisivät aina sen 256 megaansa (miinus käyttiksen siivu) ainakin lähes kokonaan. Tämän vuoksi PS3:lla muisti on suurempi ongelma.
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

En olekaan pitkään aikaan antanut palautetta niin pistetään tulemaan. Juuri kuuntelin jakson ja tykkäsin aika paljon tästä teknisestä hölynpölystä. Oli paljon mielenkiintoista tietoa. En tiedä onko enään kovin ajankohtaista tehdä sellainen jakso, jossa mentäisiin syvemmin konsoleiden tekniikkaan ja niiden eroihin. Kyseistä asiaa on aika monessa podcastissa sivuttu, niin taitaa mennä vanhan kertaukseksi.

Positiivisen palautteen vastapainoksi vaadin, että aina kun puhutte microsoft-pisteistä käännätte sen myös euroiksi tai edes dollareiksi. Kerran tai kaksi olette sen kurssin joskus sanoneet, mutta aina sen kerkiää unohtamaan kun ei bokseja ole koskaan omistanut.
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku


Kesti melkein tasantarkkaan vuosi ennen kuin laitoitte tuon kissakuvan podcast-ketjuun.;)
En valitettavasti enää löydä sitä podcastia missä mainitsitte asian ensimmäisen kerran. Ja miksi kommentoin tähän ketjuun nyt? No tässä on nyt pari viikkoa ollut kesälomalla ennen kuin kesätyöt alkavat kesäkuussa, niin tullut kuunneltua vanhoja podcasteja uudestaan ja huomannut myös muita mielenkiintoisia asioita kuten jo tutuksi tulleen maagisetin "tai jotain muuta vastaavaa"- sitaatin.
 
Vastaus: Podcast 054: Sukupolvien välinen liuku

Mullakin oli semmonen hatara muistikuva, että ollaan saatettu tuota jo joskus aiemminkin mehustella. :D No joo, mutta sen verran näitä tulee tehtailtua, että ei aina muista mitä on milloinkin tullut jauhettua.
 
Ylös Bottom