Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 077: H.Y.I

-WaLuigi-

KonsoliFIN Alumni
Podcastin pääpirun jryin yhä lomaillessa muut keskustelijat päättivät pureutua sen kaikkein haisevimman anatomiaan. TUHOMURSUN kipparoima nelikko pohti paitsi kokonaisvaltaisesti paskoja pelejä, mutta myös kehuttujen tuotosten yksittäisiä osa-alueita, joiden toteutus ei vastaa laatustandardeja. TUHOMURSUN lisäksi myös Paavin, maagisetin ja Waluigin lapsuudentraumat nostettiin esille.

Pelatuissa peleissä käsitellään muun muassa The Amazing Spider-Mania, Guild Wars 2:sta sekä Tales of Graces F:ää. Uutisissa naureskellaan räkäisesti edellisjaksossa huomiota saaneen Darksiders 2:n myyntilukemille. Myös EA:n ja SCEE:n keittämä NHL 13 Season Pass -farssi saa huomiota, mutta siitä enemmän ensi viikolla.

Jakson pääset lataamaan tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto: 2:37:57

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla.

Edittiä: Lisätääs linkki tuohon kastikkeessa mainittuu Huttusen Radio Cityn haastatteluun: olkaapa hyvät...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Arvatkaapas mitä pelasin castiketta kuunnellessa? No Red Dead Redemptionia tietenkin.

Itse olen vasta pelin alkupuolella, joten kovin syväluotaavaa analyysia en kykene tekemään. TUHOMURSUn haukkumat osa-alueet hiertävät kuitenkin jo nyt hieman itselläkin. Juurikin tuo päähenkilön munattomuus (en paremmin päähenkilöä kuvaavaa sanaa voisi keksiä) on se mikä on alusta alkaen ottanut päähän. Toisten asioilla juostaan pää kolmantena jalkana, eikä "Clinttimäistä" kylmähermoisuutta ja miehekkyyttä Marstonin Johnista tunnu löytyvän nimeksikään. Aivan pelin alussa meikäläisen sapen sai kiehumaan se, kun Goty-editionin mukana tullut War Horse -polle päätti kirmata omia aikojaan jyrkänteeltä alas. Itse sain katsoa hölmistyneenä vierestä kun heppa laukkasi surmaansa, kesken ilmalennon koni vielä hirnui pelokkaasti kuin vittuillakseen. Muutenkin hevoset ärsyttävät meikäläistä pelissä suunnattomasti. Joka kerta kun saan sidotun pahiksen lastattua kaakin selkään, päättää se lähteä jolkottelemaan pois päin. Heppa vielä juoksee juuri sellaista tahtia ettei omilla jaloilla saa sitä kiinni. Melko monta on tullut ihan vaan vitutuksen vuoksi listittyä.

Casti itsessään kuulosti omaan korvaan suloiselta. Itse pelaamani huonot pelit ovat oikeastaan olleet pääasiassa juurikin lisenssipelejä. Ensimmäisenä tulee mieleen Simpsonit-peli, jonka sain joskus joululahjaksi. Peliä ei jaksanut pelata läpi, ei sitten millään, vaikkei julkaisu ehkä siitä kaikkien aikojen huonoimman pelin tittelistä taistelekaan.

Minulla ei suinkaan ole mitään homoja vastaan, mutta homottelu-vitsit aiheuttivat kyllä tirskahteluita täällä päin. En tiedä mikä siinä oli, mutta Maagin Gay Newell -heitto aiheutti minussa totaalisen repeämisen. Onneksi olin yksin kotona nimittäin ruoathan siinä suusta lensivät. :)

Niin ja kiitos vielä kun muistitte meikäläisen syntymäpäivän aivan castin lopussa ;).
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Itsekin aloitin tätä Plussa etuna tullutta Red Dead Redemptionia pelailemaan tuossa viikonlopun aikana,
Näin 15h pelaamisen jälkeen on yksi asia pahoin ruvennut hiertämään..

-Hevoset :mad:
Ne karkailevat itsetuhoiset pirulaiset, jättävät isäntänsä yksin aavikolle vähän väliä ja kutsu vihellystä seuraa se että hevonen laukkaa miljoonaa pelaajan OHI!
Siinä sitten ravataan hevosta kiinni sudet kintereillä :eek:

Muuten peli ainakin vielä on ollut ihan mukavaa ajanvietettä

kiitokset hyvästä castikkeesta!
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Onneksi olkoon herraset, näin palautteen puolesta oli pakko mennä tekemään käyttäjä tännekkin saitille, vaikka yleensä Foorumeita karsastankin.

Loppupuolella käytyyn lyhyeen keskusteluun "Kastikkeisiin jälkikäteen kommentoimisesta ja muka liian nopeasta julkasutahdista" on pakko henkilökohtaisesti ölähtää. Noin viimeisen kuukauden aikana on tullut kuunneltua abauttiinsa ~30 jaksoa systemaattisen väärinpäin, mahtavaa viihdettä aina töissä, aamusin ja toisinaan pelatessa. Moneen otteeseen olen meinannut luoda käyttäjän palautetta antaakseni, mutten sitten kuitenkaan vanhoja jaksanut kaivella. Elikkäs ei ole mitään järkeä olettaa ihmisten (taino ainakaan yhden ihmisen) kuuntelevan Podcasteja säännöllisesti julkaisutahdissa. Uudet jaksot kuitenkin toimivat luontaisesti paremmin, käsiteltävien asioiden ajankohtaisuuden ja sunmuun vastaavan johdosta. Elköön te siis hidastako tahtia, tai Saatana nousee itämeren vulgaanisesta pohjakasvustosta ja kiroaa kaiken Paaveista Tuhomursuihin (Sama suomeksi, hyvä on tahti: pitäkää samana).

Kiitokset siis naurettavan monen tunnin viihdykkeestä ja monesta hupaisasta hetkestä. Loppuun vielä fakta; Steam on jumal' softa, ja kysymys: mitenkäs meni näiden n. kk sitten julkistettujen Trine 2 skaban voittojen kanssa? Ei ole sen jälkeen mitään kuulunut.
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Uutisissa parjatuissa Darksiders II:n myyntilukemissa on selvästikin käytetty jotain virhelaskelmallista lähdettä. Ihmetytti sen verran nuo lukemat, että pakkohan se oli alkaa tutkailemaan asiaa.

Ainakin VGChartzin mukaan peliä on mennyt ihan ookoo tahdilla kaupaksi. Konsoliversioiden yhteismyyntimäärä jo päälle 700t.
 
Uutisissa parjatuissa Darksiders II:n myyntilukemissa on selvästikin käytetty jotain virhelaskelmallista lähdettä. Ihmetytti sen verran nuo lukemat, että pakkohan se oli alkaa tutkailemaan asiaa.

Ainakin VGChartzin mukaan peliä on mennyt ihan ookoo tahdilla kaupaksi. Konsoliversioiden yhteismyyntimäärä jo päälle 700t.

NPD Groupin myyntitilastot ovat ainoat virallisesti käytetyt myyntitilastot jenkeissä, jos ei esim konsolivalmistajien omia statistiikkoja oteta huomioon. NPD kerää myyntilukuja jälleenmyyjiltä, eikä esimerkiksi digimyynnit sisälly lainkaan pakettiin, joten tiettyä epätarkkuutta luvuissa on.

VGchartz taas on täysin epävirallinen lähde, joka ei käsittääkseni kerro kovinkaan yksityiskohtaisesti, millä tavalla nuo myyntiluvut kasataan. Luvut perustuvat pitkälti arvioihin, joita hienosäädetään. Useassa paikassa noita VGchartzin myyntilukuja onkin kehotettu välttämään, kun niistä ei oikein tiedö, kuinka totuudenmukaisia ne ovat. Toki niistä voi jonkinlaista suuntaa saada, mutta vakavastiotettavan analyysin lähteeksi VGChartzista ei taida olla.
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Komppaan Bernietä.
Jos ehtii kuunnella vanhoja jaksoja, niin silloinhan julkaisutahti on liian hidasta!!!

Itse kuuntelen castit nurinperin, koska aloitin kuuntelee vasta Gamescomin aikaan.

Yhtäkaikki, mahtavaa shittii, kuunteli mitenpäin tahansa.
 
Vastaus: Re: Podcast 077: H.Y.I

NPD Groupin myyntitilastot ovat ainoat virallisesti käytetyt myyntitilastot jenkeissä, jos ei esim konsolivalmistajien omia statistiikkoja oteta huomioon. NPD kerää myyntilukuja jälleenmyyjiltä, eikä esimerkiksi digimyynnit sisälly lainkaan pakettiin, joten tiettyä epätarkkuutta luvuissa on.

VGchartz taas on täysin epävirallinen lähde, joka ei käsittääkseni kerro kovinkaan yksityiskohtaisesti, millä tavalla nuo myyntiluvut kasataan. Luvut perustuvat pitkälti arvioihin, joita hienosäädetään. Useassa paikassa noita VGchartzin myyntilukuja onkin kehotettu välttämään, kun niistä ei oikein tiedö, kuinka totuudenmukaisia ne ovat. Toki niistä voi jonkinlaista suuntaa saada, mutta vakavastiotettavan analyysin lähteeksi VGChartzista ei taida olla.

Jonkunlainen lapsus on kuitenkin käynyt, koska itse NPD:kin ilmoittelee elokuun parhaiten myyneeksi peliksi juurikin tuon Darksiders II:n.

NPD: Video game sales slide continues
 
Vastaus: Re: Podcast 077: H.Y.I

Jonkunlainen lapsus on kuitenkin käynyt, koska itse NPD:kin ilmoittelee elokuun parhaiten myyneeksi peliksi juurikin tuon Darksiders II:n.

NPD: Video game sales slide continues
Kuultuani lukeman 247 tuli mieleen välittömästi, että se ei voi mitenkään pitää paikkansa, joku on varmasti katsonut tilastoa joka puhuu tuhansista kappaleista. 247000 sitten kuulostaisikin täysin uskottavalta, puhutaan sentään jatko-osasta miljoonan myyneelle ja varsin hyvin vastaanotetulle pelille.

Hämäännyin muuten hetkeksi kun alkujuonnossa päivämääräksi sanottiin elokuun 11. päivä.
 
Vastaus: Re: Podcast 077: H.Y.I

Jonkunlainen lapsus on kuitenkin käynyt, koska itse NPD:kin ilmoittelee elokuun parhaiten myyneeksi peliksi juurikin tuon Darksiders II:n.

NPD: Video game sales slide continues

Tuliko tuossa sitten sellainen kämmi, ettei tuhatta mainittu lainkaan? Joka tapauksessa elokuu on peleissä hiljaista aikaa, eikä tuo 247 000 ole kauhean häävöinen luku parhaiten myyneelle. Se on kiusallista, kun ei tuo NPD enää julkista itse noita varsinaisia lukuja peleille vaan ne tulevat kiertoteitse.
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Jos "tuhatta" on jäänyt sanomatta niin se on selkeä virhe elokuun tapaan, mutta kyllä minä olen sitä mieltä että tuota painotin koska kaikkihan odotti miljoonamyyntejä ja "tuhatta" on silti ihan helvetin huonosti. Uskoisin että hitaammallakin olisi herätyskellot soineet 247 kpl:n kohdalla :)

Toisaalta, elokuutahan jotkut tuossa vielä elivät!
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Jos "tuhatta" on jäänyt sanomatta niin se on selkeä virhe elokuun tapaan, mutta kyllä minä olen sitä mieltä että tuota painotin koska kaikkihan odotti miljoonamyyntejä ja "tuhatta" on silti ihan helvetin huonosti.

Tarkalleen sanoit näin (52:28) - "... Elokuun myynti Pohjois-Amerikassa 247 KAPPALETTA!." ;)

No mjuu, vasta pari viikkoahan sitä kerettiin tuossa elokuussa myydä. Katsoo sitten tuossa loppuvuodesta, että kuinka toivoton tapaus se mahtanee olla.
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Ihan jees oli jakso. Ehkä tosta aiheesta olisi voinut saada enemmänkin irti ja ehkäpä olisi voinut lähestyä enemmänkin Tuhomursun kantilta, eli hyviä pelejä, joissa paskoja ominaisuuksia tai osia.

Eddiehän ei taida olla oikeasti kovien Tekkenistien seassa millään tapaa ylivoimainen.
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Tulipa taas kuunneltua tämä episodi pienen tauon jälkeen. Julkaisutahdista oli puhetta mutta pitäkää ihmeessä tämä nykyinen viikkotahti jos vain suinkin mahdollista. Itsekin kuuntelen jaksoja tasaisesti jälkijunassa ja välillä tulee jätettyä välistä muutama jakso myöhempään kuunteluun, eipä se silti haittaa mitään, onpa työmatkoille, lomareissuille tai mihin vaan joutoaikoihin aina kuunneltavaa. Toki välillä tulee sitten ahmittua useampikin viikkoon jos oikein innostuu. Ja välillä sitä tulee kelattua puisevimmat MMO/RPG/WOW/peikkometsähaltijaloitsu-sepustukset vähän nopeammalla tahdilla. Pitää kuitenkin nostaa hattua omistautumisesta!

Jakson teema oli oikein mielenkiintoinen, tosin lähestymiskulman olisi voinut säätää kaikille samaksi (vrt. Mursun Red Dead Redemption ja Warluigin Tour de France), eli oikeasti susipaskoille peleille vaikka oma jakso ja näille pettymyksen tuottaneille, mutta innolla odotetuille peleille omansa.

Red Dead Redemptionista pakko mainita muutama sananen. Jotenkin itselle tämä länkkäri on jäänyt oikeastaan viime vuosien peleistä melkeinpä parhaiten mieleen, eritoten loistavan tunnelmansa ja autenttisen maailmansa ansiosta. Toki sankari oli munaton nahjus, muttei tämä kauheasti itseäni haitannut, annoin kuudestilaukeavan laulaa vaan ja nautiskelin laukkaamisesta öisellä preerialla tähtitaivaan alla. Pelin loppu oli myös melkoisen eeppinen, tykkäsin.
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Joo julkaisutahdista piti itsekin sanoa, että jakso viikossa on sopiva.
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Otan kaikki ontuvuudet kontolleni. Jakso oli listattu muinoin hieman erilaisessa hengessä kalenteriin kuin mitä käytännössä sitten tehtiin - onneksi kastikkeenteossa on aina vahvat kokit. Käänsin suunnan "Hyvä peli, mutta..." -tyyppiseksi koska se on lopulta melko vähän mitä voidaan totaalisen paskoista peleistä sanoa. Paskantiheysmittari on universaali, ja lähes poikkeuksetta eri tyyppisten paskapelien ongelmat ovat samanlaisia. Toisaalta jälkiviisastelu RDD:n tapaan olisi varmaan vaatinut hieman enempi valmisteluita ja kun ninjamaisesti nuottivihkoa tuuletin niin hajontaa oli ilmassa. Aidosti paskat pelit varmasti ansaitsisivat oman kastikkeen, mutta sitä täytyy olla aidosti poikkeavanlainen herkkusuu että jaksaa ripulit suunpielessä melskata useamman tunnin. Paskapelit saa allekirjoittaneen pelkästään helvetin vihaiseksi.

Pelit kuten Deadly Premonition ovat sitten oma lukunsa. Omakohtaisesti uudelleenaloitus hieman jännittää, sillä voiko alusta muodostuneita odotuksia oikeasti ylittää tai vastaavalla herkkupaskan tasolla tahattomasti pysytellä.

PS. Paska.
 
Vastaus: Podcast 077: H.Y.I

Nyt kun ehti kuunnella castin loppuunkin asti pientä kommentaaria sivuttuihin peleihin.

Jopa genrensä dinosaurus Final Fantasy on yrittänyt irtiottoa pahimmista kaavamaisuuksistaan, avoin 12 onnistui loistavasti yksinpeli-MMO -henkisellä lähestymisellään, mutta täysin eri suuntaan lähtenyt 13 epäonnistui surkeasti ahtaana putkena. Siinä missä hahmoissaan Final Fantasy potee edelleen teiniangsteja on sarjan isän Lost Odyssey aikuistunut pelaajien mukana. Hieman aikuisemmasta sisällöstä huolimatta pelimekaniikka on kuitenkin paikoin vähän turhankin vanhahtava, ja sisältää aikansa eläneitä asioita, joista pahimpana tyhjästä ilmestyvät satunnaistappelut. Vioistaan huolimatta Lost Odyssey on kuitenkin mielestäni selkeästi sukupolven paras japsiropellus.

Shenmue kuuluu peleihin joita en koskaan oikein ymmärtänyt. Elävän maailman leikkiminen onnistui tunnelman luomisessa jonkin verran, mutta pelinä se oli köyhä. Harvinaisen kapea putki seikkailupeliksi, yleinen rajoittuneisuus ja tiukan reaaliaikaisuuden tuoma hölmöily (yksi darts-kierros kestään tunnin joten se ei sovi bussin odotteluun) söivät kokonaisuutta liiaksi. Shenmue ei tosiaan ollut ensimmäinen QTE-välinäytöksiä harrastanut peli, mutta se esitteli termin "QTE". Shenmuen tappelusysteemin yhteneväisyydet Virtua Fighteriin eivät sinänsä ole ihme, sillä pelien takana on sama mies.

Dragon's Lair ja Space Ace ovat varmasti legendaarisimmat laserdisc-pelit. Oikeastihan ne eivät tosiaan ole varsinaisesti edes pelejä, vaan animaatioelokuvia, joissa on QTE-kontrollit, mutta pelaajalle ei vain kerrota koska pitäisi painaa ja mitä. Peli on siis loputonta yritys-erehdystä, eli kuin tehty syömään pelaajan kolikot komean ulkoasun voimalla. Näistä peleistähän on olemassa myös ihan DVD-toistimella toimivat DVD-versiot, koska kontrollit eivät sen kummoisempaa vaadi.

Last Action Hero on mielestäni pahasti väärinymmärretty elokuva. Sitä ei pidä katsoa "vain" toimintaelokuvana tai komediana, vaan toimintaleffojen kliseiden satiirina. Paljon hyviä oivalluksia sisältävä elokuva, mutta pahiten sen maine on varmaan kärsinyt julkaisuajasta legendaaristen Terminator 2:n ja True Liesin välissä, eihän se nyt niille pärjää.
 
Ylös Bottom