Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Podcast-possella on selkeästi jotain alitajuista vipinää Tim Schaferin kanssa, sillä jo toista kertaa lyhyen LTTP-jaksojen historian aikana kuukauden klassikoksi on valikoitunut Double Finen peli, tällä kerralla pumpun esikoisteos Psychonauts. Koska peliä ei sen laadukkuudesta huolimatta ole pelannut ihan joka jamppa ja jampan sisko, täytyi muisteloihin asiantuntemusta tuomaan kutsua ylläpidon ulkopuolelta sph.

MOPPia heilutetaan kuudennen Resident Evilin ja vihaisten lintujen arkkivihollisten tahtiin, vaikka Borderlands 2:sta ei ole vielä päästy eroon. Uutisissa mollataan Windows 8:aa ja hämmästellään, ketkä kaikki pelaavatkaan videopelejä.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Jakson kesto 2:21:12

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Heti kärkeen pahoitteluni viikon keskustelusta. Ainakin keskustelijana minulle jäi sellainen olo, että se meni epäoleellisuuksiin haahuilleeksi päämäärättömäksi sekoiluksi ja tajunnanvirraksi, kun olin ainoa jolla peli oli edes vähän tuoreemmassa muistissa, host ei ollut peliä pelannut ollenkaan, ja käsikirjoituskin oli jäänyt kovin ohueksi. Minulla oli kyllä kasa muistiinpanoja, mutta ei riittävästi aikaa jäsentää niitä jotenkin loogiseksi kokonaisuudeksi josta löytäisikin jotain, joten niistä ei ollut kovin paljon hyötyä. Jos olisin tiennyt olevani ainoa, joka on peliä äskettäin pelannut, olisin ilman muuta valmistautunut paremmin.

Mass Effect 3:nkaan kanssa en ollut tarpeeksi röyhkeä suunvuorojen kanssa, ja lähes kaikki keskeisimmäksi kokemani asiat jäivät lopulta mainitsematta kun en lähtenyt puhumaan tarpeeksi jäsennellysti alusta asti. Tiedän, että tätä palauteketjua lukee vain hyvin pieni osa podcastin kuuntelijoista, mutta edes jollekin voisi yrittää antaa tässä hieman paremman kuvan. ME3:n moninpeli elää ja voi hyvin vielä yli puoli vuotta pelin julkaisun jälkeen, koska sitä yksinkertaisesti ylläpidetään niin hyvin. Kaikki moninpeli-DLC:t ovat ilmaisia, ne ovat yli tuplanneet hahmo- ja kenttämäärät alkuperäisestä, ja joka toinen viikonloppu on edelleen erikoisoperaatioita, joiden erityistavoitteita suorittamalla voi saada palkinnoksi promootioaseita, joita ei pysty mitenkään muuten saamaan. Uusi DLC myös lisäsi kokonaan uutena ominaisuutena pelinsisäiset challenget.

En siis ole alkuunkaan tyytyväinen ainakaan omaan osuuteeni, seuraavalla kerralla sitten virheistä oppineena. Ainakin sen, että pitää käsikseen asti merkitä kaikki mitä haluaa sanoa MOPP-osiossakin, tai muuten joutuu Gears of Warin jyräämäksi.
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Turhaan sph itseäsi parjaat. Kyllä meidän muiden olisi pitänyt olla paremmin valmistautuneita. Omat puheenvuorosi klaarasti mielestäni hienosti. Mullakin oli tosiaan suunnitelmissa vetää peli kokonaan muistin virkistämiseksi läpi, mutta tällä kertaa aikataulut kusahtivat tuon suunnitelman osalta aika täydellisesti, ja viime sunnuntai tuli auttamatta liian nopeaan. Sitten itse pääaiheessa tuli ainakin osittainen jäätyminen eteen.

Hyviä mainospuheita taas nämä, mutta rehellisellä linjalla on parempi mennä. Kuunnelkaa silti tämä jakso, koska ei teillä kuitenkaan parempaakaan tekemistä ole. ;) Ryöpyttääkin saa aivan vapaasti joko tässä ketjussa tai muita palautekanavia hyödyntäen.
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Hyviä mainospuheita taas nämä, mutta rehellisellä linjalla on parempi mennä. Kuunnelkaa silti tämä jakso, koska ei teillä kuitenkaan parempaakaan tekemistä ole.

Ei kannata kuunnella. Paska jakso (2/5). Itse on ole koskaan valmistautunut jaksoon yhtä huonosti. Ei ole suuntaa muuta kuin ylöspäin.

Otetaan sph joskus uusi yritys...
 
Uutisosion Kevin Butler -tapaus saa käden läiskähtämään päin pläsiä kuin Spedellä konsanaan. En tiedä, onko KB-mainoksilla ollut myyvää vaikutusta, mutta ainakin se muutti Sonyn mainonnan metritolkulla parempaan suuntaan. Kevin Butler oli hauska hahmo, mainoksissa esiteltiin pelejä hyvin, ja jos NeoGAF-hivemindiä pidetään referenssinä, sai KB-ilmiö ylipäätään mielikuvat Sonya/PS3:a kohtaan muuttumaan positiivisemmiksi.

Sekin kertoo mielestäni paljon, kuinka paljon Kevin Butleria toivottiin E3 2011 -pressikseen, ja kuinka innoissaan väki oli toiveen toteuduttua. Minusta se "We are all gamers" -puhe oli jopa oikeasti hyvä.

PS3:n alkuaikojen tekotaiteelliset mainokset olivat monella mittarilla aikamoista tuubaa. Niistä oli joskus vaikea saada edes selville, mitä niissä mainostetaan. Tätä ongelma ei KB-mainoksissa ollut.

Joka tapauksessa Sony kusi taas omiin muroihinsa tekemällä asiasta tarpeettoman suuren numeron. Hyvän mainoskampanjan avulla luotu mielikuva tahrittiin sopimuksen umpeuduttua. (Bridgestonen mainos siis esitettiin vain pari päivää sen jälkeen, kun Lambertin sopimus Sonyn kanssa päättyi. Ja se varsinainen syytöshän tuli mm. siitä, että mainos oli kuvattu, kun Lambert oli vielä Sonyn leivissä.)

sph: Suotta ruoskit itseäsi. Meidän raskaan sarjan podcast-veteraanit ovat joskus niin kovia puhumaan, että vierailevat tähdet jäävät paitsioon. Ja sehän ei suinkaan ole vieraan vika, jos LTTP-peliin on vakiokaartin osalta perehdytty riittämättömästi.
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Hyviä teemoja oli useita, kuten pian ajankohtainen Windows 8 ja sen Marketplace. Aihetta käsiteltiin monipuolisesti ja ajatuksia herättävästi. Voiko todella digitaalisen jakelun antaa PC:llä käytännössä yhden toimijan käsiin ja näillä ehdoilla? Mennään amerikkalaisten arvokonservatiivien ehdoilla ja pysähtyneisyyden aika koittaa pian muuallakin kuin Moskovassa.

Jyrin raportti Redmontin rajoitetuista kulkuoikeuksista oli myös mielenkiintoista kuultavaa. Milloin saamme ensimmäiset suttuiset kuvat seuraavasta Xboxista, vai mitä ikinä siellä tekevätkään?
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Hyvä, että tuli kuunneltua tämäkin jakso. Nimittäin Psychonauts kuulostaa juuri sellaiselta peliltä, joka voisi kolahtaa itselle. Miten onkaan mennyt ohi? Tässä sitä taas nähdään, ettei ikinä kannata tuomita aihetta etukäteen. Se änhooäl-castikin on ihan jees, paitsi että sisältää jonkin verran asiavirheitä pelaajasiirroista.

sph turhaan ruoskii itseään. Näin kommenttisi ennen kuin aloin kuuntelemaan podcastia ja asennoiduin sen mukaisesti. Täytyy sanoa, että ylitit sitten odotukset moninkertaisesti, sillä kyllä sitä läppää tuli kuin vanhalta tekijältä. Kun castissa on 4 osallistujaa niin aina joku on vähemmän äänessä ja mielestäni keskustelu eteni kohtuu luontevasti. Vai olisiko tässä perinteinen 'managing expectations'-kikka? Hymiö.

Se täytyy myös todeta, että teidän uutiskeskustelunne ovat rautaisia. Uutiset kattavat jopa vain etäisesti pelialaa kattavia tapahtumia ja keskustelijoilla on mielenkiintoisia näkökulmia moneen uutiseen. Keskustelu on myös todella jouhevaa ja (onnahtavillakin) aasinsilloilla siirrytään hienosti uutisesta toiseenö. Ilo kuunnella.

Mitäs vielä, vielä voisin vihata sitä koiraa lautapelijaksossa. Autossa näitä kuuntelen ja motarilla volyymi on usein turhan kova. Ei haukku haavaa tee, mutta kieltämättä korviin se sattuu kyllä. Oma elämänikin on kyllä tosi tylsää. Ja kissat on ihania.
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Se täytyy myös todeta, että teidän uutiskeskustelunne ovat rautaisia. Uutiset kattavat jopa vain etäisesti pelialaa kattavia tapahtumia ja keskustelijoilla on mielenkiintoisia näkökulmia moneen uutiseen. Keskustelu on myös todella jouhevaa ja (onnahtavillakin) aasinsilloilla siirrytään hienosti uutisesta toiseenö. Ilo kuunnella.

Täysin samaa mieltä.

Ihan hyvä cast. Sph voisi olla useamminkin vieraana. Hitto, pitäisi aina kommentoida heti kuunneltuaan castin, kun aina on kaikkea, jota pitäisi kirjoittaa, mutta pari päivää kuuntelun jälkeen kaiken on jo unohtanut.

RE6:n brightness-säädöstä puhuessani tarkoitin nimenomaan sitä testikuvaa. Se on siis täysin rikki. Jos sen mukaan säätää, ei näe mitään, kuten varmaan puolessa peleistä yleensäkin. En ymmärrä, mitä niillä haetaan takaa, niin totaalisen päin persettä ne on usein toteutettu. Dead Nation on tosiaan yksi hyvä poikkeus, joka antaa kunnon säätökuvat.
RE6 on muuten todella pimeä peli ainakin demon perusteella, vaatii televisiolta todella paljon. Yhtään vanhempi LCD ja peli näyttää aika hirveältä.
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Juu, koitin toisiaan itsekin säätää aluksi sillä testikuvalla, mutta eihän siitä mitään tullut, joten joutui sitten rukkailemaan säätöjä pelikuvan avulla. Tommosella suht uudella tykillä on ollut ihan mukavaa vääntää jaetulla ruudulla, kun tosiaan näkeekin kuvasta jotain. En tiedä, että muistinko mainita kastikkeessa tosta Ressan jo vitosessa esiintyneestä hassusta kuvanjakotavasta.

Nyt on enemmän (oltaisiinko neljännessä chapterissa menossa) Jaken kampanjaa takana, joten voinen kommentoida hieman lisää. Noin yleisellä tasolla olen tykännyt tämänkin kampanjan menosta. Meininki ja tunnelma on mukavan erilainen, jos verrataan Leonin vastaavaan. Ehkä senkin takia, että tässä on mukana se yksi iso uhka, ja vihollisetkin on yleisesti erilaisia. Jake on myös ohjattavana hahmona hieman erikoistapaus, joten sekin muuttaa hieman asetelmia. Tässä pääsee myös liikuskelemaan osittain virkistävän erilaisiin maisemiin. Toki tässä on myös yhtymäkohtia sekä Chrisin että Leonin kampanjoihin, joten siinä mielessä luvassa on välillä samojankin kadunkulmia. Lisäksi tarinaa on ihan mielenkiintoista nähdä erilaisesta näkövinkkelistä. Miinukseksi voisin pistää läjäpäin esiintyvät QTE-näppäilyosuudet. Jos en teroittanut tarpeeksi, niin niitä on siis todellakin paljon enemmän kuin Leonin seikkailuissa. Toki näillä saadaan luotua elokuvamaisia kohtauksia, mutta samalla ne johtavat ainakin omalla kohdalla nopeisiin ja halpamaisiin kuolemiin. Rikkovat jollain tavalla jopa tunnelmaa. Ajeluosuudet eivät niin ikään ole mitään herkkua, mutta pystyy niiden kanssa kuitenkin elämään. Pelimekaanisesti kuitenkin ehkä epätasaisempi tapaus kuin Leonin vastaava.
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Joo kyllä RE6 hankintaan menee. Ei vaan nykyisin tule uutena ostettua, kun backlogia on muille jakaa ja muutaman kuukauden päästä RE:n saa alle 20 eurolla.
Aikanaan tuli ostettua RE5 julkaisussa ja juuri Dead Spacen jälkeen se tuntui kankealta paskalta. Myin pois pettymyksissäni. Vasta tänä vuonna tuli ostettu Gold Edition, uusi asenne ja peli maistuikin loistavasti cooppina. Jotenkin sitä silloin luuli, ettei siinä ole järkeä, ettei pysty liikkumaan samalla kun ampuu, mutta pari vuotta myöhemmin eri asenteella tajusi, että kyse on vain erilaisesta pelisuunnittelullisesta seikasta, siis peliä vain pitää lähestyä eri tavalla ja sitä pelataan eri tavalla. Vähän sama, kuin nykyään porukka luulee, että ainoa tapa toteuttaa räiskintä on iron sight tai joku muu zoom paska. Hitto, kunpa vielä joskus tulisi täysin puhdas "lonkkaräiskintä".
Eiköhän RE6 kolahda myös, vaikka arvostelut ovatkin olleet vähän niin ja näin.

Nyt muistin muuten yhden jutun, mitä piti kysyä. Olet maagiset siis Keskon hommissa jollain tapaa. Akamoinen yhteensattuma.. Voi tulla täysin vasemmalta koko kysymys, mutta pakko kysyä ja varmistaa. Onko puhelin töissäsi yhtään keskeisessä asemassa työvälineenä?
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Nyt muistin muuten yhden jutun, mitä piti kysyä. Olet maagiset siis Keskon hommissa jollain tapaa. Akamoinen yhteensattuma.. Voi tulla täysin vasemmalta koko kysymys, mutta pakko kysyä ja varmistaa. Onko puhelin töissäsi yhtään keskeisessä asemassa työvälineenä?

Juu, kyllähän tuo puhelinkin tuossa työvälineenä on pc:n lisäksi. Saanko uudella, että mistäs moinen kysymys. :)
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Sain nyt itsekkin pelattua psychonautsin läpi. Meni yllättävän kauan kun joutui arrowhedeja keräämään. Ja sitten bugin takia uudet 800 nuolenpäätä koska peli hukkasi imurini. Hyvä peli hieno tarina mutta hieman buginen nimittäin välillä kiipeily oli hieman kankeaa.

Jaksot ovat olleet lyhyitä viimeaikoina.
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

Jaksot ovat olleet lyhyitä viimeaikoina.

Huomenna julkaistava jakso tekee sitten tällä saralla poikkeuksen, koska istuimme eilen nauhoittamassa sitä reilut nelisen tuntia. Voisi siis luulla, että myös valmiille jaksolle tulee mitaa ihan tuhdisti. Siitä en tosin tiedä, että korvaako määrä tässä tapauksessa laatua.
 
Vastaus: Podcast 082: Psykedeelinen tasoloikka

reilut nelisen tuntia. Voisi siis luulla, että myös valmiille jaksolle tulee mitaa ihan tuhdisti.

Täällä espaanian vesisateessa kun "aurinkolomalla" olen niin on hyvin aikaa kuunnella. Tai istua 5 hengen porealtaassa 20 miehen keskellä. Ja kun siihen kyllästyin vuokrasin vitan ja uncharted Español editionin. Nyt sitten pelaan sen espaanian dubbauksella ja suomen teksteillä. vain 50e viikko.
 
Ylös Bottom