Vastaus: Podcast 087: Koira syö koiran
Murmeli kyseli pelisarjojen dramaattisia genreloikkia Halon Warsin lisäksi. Varsinaisia pääpelisarjan hurjia käännöksiä tuskin kovin paljon on tehty, jos 2D:n ja 3D:n välillä vaihtelua ei lasketa. Eikös Halo Warskin ole enemmän spinoff kuin mikään jatko-osa? Yksi mieleen tuleva ehdokas olisi Zelda II, joka isoilta osin sivulta kuvattuna tasoloikkana erosi pelimekaanisesti merkittävästi sarjan muista peleistä. Metroid Prime ja Sonic ovat saaneet spinoffikseen sinänsä hahmoille sopivan flipperin. Kolmeakymppiä lähestyvä Final Fantasy -sarja on ehtinyt saada spinoffiksi jos jonkinlaisia omituisuuksia kilpa-ajopeleistä (Chocobo Racing) kolmannen persoonan räiskintään (Dirge of Cerberus) ja puhtaisiin taktiikkatappeluihin (FF Tactics).
Halo 4:n vertaaminen Metroid Primeen on kyllä ainakin minulle todella suuri kehu. Minäkin arvostan enemmän tunnelmallista visuaalista designia ja hyvää pyörimistä kuin loputonta polygonipornoa ja epätasaista frameratea. Toisaalta puhtaasta räiskinnästä en saa hirveästi irti, että nähtäväksi jää jaksanko koskaan Halon hakkaamista...
Wii U:n ja muiden konsolien uudempien mallien pienien levyjen koosta jutellessa kannattaa muistaa, että kyseessä eivät ole kovalevyt, vaan jonkinlaiset SSD:t tai vastaavat flash-muistit, joiden kanssa koko alkaa nostaa hintaa todella jyrkästi. Esimerkiksi 64 gigan SSD:stä köyhtyy nykyhinnoilla ehkä seitsemänkymppiä. Hinta per gigatavu on edelleen hieman eri luokkaa kuin pyörivillä magneettilevyillä, joita saa samaan hintaan yli kymmenkertaisella kapasiteetilla. Toisaalta, kieltämättä ei ole kovin järkevää myydä laitetta kahdeksan gigan mallina, jos oikeasti tilaa on vain kolme. Tosin olihan ns. 20 gigan Xbox 360:ssakin tilaa käytettävissä oikeasti vain 12 gigaa, mutta asiasta oltiin julkisuudessa yllättävän hiljaa.
Vapaassa paikassa tallentaminen tuli jaksossa esille pariinkin otteeseen. Uskon, että tämän harvinaisuuteen on olemassa kaksi teknistä syytä. Konsoleilla ehdottomasti tallennustilan säästäminen, joka periytyy ajalta jolloin tallennustilan koko oli ehkä jopa huimat 128 kilotavua. Erityisesti kaiken tallentavissa avoimen maailman peleissä tilatietoa täytyy laittaa talteen todella paljon, esim. nykykonsolien Fallouttien tallennukset kasvavat pelin edetessä jopa pitkälle yli kymmenen megan. Tässä tulee myös se toinen potentiaalinen syy, enemmän dataa sisältää aina enemmän potentiaalisia bugipaikkoja, jotka saavat realisoitua viiveelläkin, ja joiden jäljittäminen ja korjaaminen on äärettömän vaikeaa. Rajoittamalla tallennusmahdollisuuksia määrättyihin paikkoihin ja antamalla maailman resetoitua ladatessa voi auttaa näihin kahteen asiaan merkittävästi. Se ei kuitenkaan ole mikään tekosyy sille, että esim. tavarankeräilyjä ei tallennettaisi automaattisesti aina kun jotain uutta kerää. Erittäin toimivana kompromissina ainakin Final Fantasy XIII:ssa on varsinaiset tallennukset perinteiseen tyyliin savepointeilla, mutta automaattinen pikacheckpoint ennen jokaista tappelua, jolloin yllättävän hengenlähdön tultua on yleensä mahdollista vielä lähteä kokonaan karkuun. Tämä onkin yksi ainoista oikeasti hyvistä asioista tuossa Final Fantasyjen äpärälapsessa.
Olen erittäin iloinen, että LTTP-peliksi valittiin äänestyksessä juuri Bully, itsekin pelasin pelin vasta melko tarkasti vuosi sitten. Minä en häiriinny vanhahtavista grafiikoista ja vanhemman alustan tuomista tietyistä rajoitteista, ja puhtaana pelinä Bully on mielestäni edelleen kirkkaasti parempi kuin vaikkapa GTA4. Rockstaria parhaimmillaan, ja odotan myös kieli pitkällä mahdollista jatko-osaa, jonka mahdollisuudesta on vihjailtu vähän väliä, viimeksi kesällä:
Bully 2 has not been forgotten, Rockstar assures fans | Games industry news | MCV
Scholarship Editionin eroa alkuperäiseen pohdittiin useampaankin kertaan. Minkäänlaista kasvojenkohotusta pelille ei tietenkään 360-version resoluution nostoa lukuunottamatta ole tehty, vaikka engine vaihtuikin alkuperäisestä Renderwaresta Gamebryoon. Sisältöä sen sijaan tuli lisää, muutamia hahmoja, tehtäviä ja tavaroita niiden neljän kouluaineen lisäksi. Tarkemmin versioiden erot kertoo esim. Totuuspedia (
Bully (video game) - Wikipedia, the free encyclopedia) tai Wikia (
Bully: Scholarship Edition - Bully Wiki - Scholarship Edition, characters, missions, and more), jotka tosin jostain syystä ovat eri mieltä käytetystä enginestä.