Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 095: Retroshittiä vai uusinta hottia

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
UYA, Project Shield, Steam Box, Gamestick. Uudet yrittäjät pyrkivät vanhoille apajille erilaisilla keinoilla, tarkoituksena horjuttaa pyhän kolmiyhteyden (Microsoft-Nintendo-Sony) hallitsevaa asemaa. Mitä tarjottavaa näillä pyrkyreillä on, miksi meitä pitäisi kiinnostaa, ja kannattaisiko vanhan kaartin olla huolissaan? Näitä merkittäviä kysymyksiä pohtivat jryi, FelisLeo, Paavi ja TUHOMURSU.

MOPP-osiossa jryi kertoo kokemuksistaan Gravity Rushin lennokkaissa ympäristöissä ja Spec Ops: The Linen ahdistuksen keskellä. Mursu taas löysi kaverin jakamaan Resident Evil 5:n tuskaa ja FelisLeo on ehtinyt laittaa tekstitykset päälle Dishonorediin. Uutisissa todetaan PS3 jättimenestykseksi ja ihastellaan Biowaren edistyksellisyyttä (tai jotain sen suuntaista).

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 2:40:19


Jaksoon liittyviä linkkejä

EDGE picks the top 50 greatest developers, DmC and Ni No Kuni rated | Gamechup | Video Game News, Reviews, Features, Guides

The Walking Dead : Survival Instinct - First Gameplay Trailer - YouTube


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 095: Retroshittiä vai uusinta hottia

Tässä pätkä työpäivään jos ei jaksoa voi ladata.

[video=youtube_share;yzWBIZ-vAlE]http://youtu.be/yzWBIZ-vAlE[/video]
 
Vastaus: Podcast 095: Retroshittiä vai uusinta hottia

Hyvää shittiä. Castin keskustelijat eivät oikein päässeet yhteisymmärrykseen uusien "konsolien" mahdollisuuksista, mikä kuvastaa aika hyvin tilannetta. Nyt ei voi kun esittää arvailuja, ja muutaman vuoden päästä katsotaan, kuka osui oikeaan. Itseäni kiinnostaa hurjasti kaikki uudet laitteet. Tekniikka tietenkin, mutta myös se, miten laitteet mahdollisesti muokkaavat alaa suuntaan taikka toiseen.

Ja Turku on Suomen paras kaupunki. Näytä liitetiedosto 10477
 
Se uteliaisuutta herättänyt "jenkkien indie-peli" -kommentti tuli tuhomursun suusta käsitellessänne uutisissa NRAn jonkun pampun osallistumista videopeliväkivaltakeskusteluun. Ja peli, johon kommentti viittasi, oli Splatterhouse. Ei muuten ole minullekaan tuttu peli.
 
Vastaus: Podcast 095: Retroshittiä vai uusinta hottia

Se uteliaisuutta herättänyt "jenkkien indie-peli" -kommentti tuli tuhomursun suusta käsitellessänne uutisissa NRAn jonkun pampun osallistumista videopeliväkivaltakeskusteluun. Ja peli, johon kommentti viittasi, oli Splatterhouse. Ei muuten ole minullekaan tuttu peli.

Sega Megadrivelta tuttu peli meitsille. Oli aika hirvittävä nuorelle lapsukaiselle. Vieläkin vähän traumat potkivat, kun katsoo YouTubesta videokuvaa.

TT-2k:n mukaan podcastissa oli myös Mega Maniin suhtauduttu nyrpeästi, mikä nyt on vallan väärin, sillä olihan se aikanaan aika mukavaa viihdettä. En ole uusimpia pelaillut tosin.
 
Vastaus: Podcast 095: Retroshittiä vai uusinta hottia

Ei mitään muistikuvaa indietoteamuksesta, mutta valehtelen muutenkin kokoajan.

Cyberpunk 2077:n trailerista tuli puhe kastikkeessa, ja zipale joka lähti Spotifyn kautta soimaan oli tämä alla oleva kun trailerin oman pistin mutelle. Silleensä aika osuva, koska tarjoilee myös tuota puhtoista mieslaulantasöpöilyä mitä trailerin alkuperäisbiisissäkin - josta tosin en tykkää pätkääkään. Darocin omat zipaleet ovatkin sitten jo hyvää elektrosynapoppia.

[video=youtube_share;jGXAPzt32hw]http://youtu.be/jGXAPzt32hw[/video]
 
Vastaus: Podcast 095: Retroshittiä vai uusinta hottia

Splatterhouse on mulle henkilökohtaisesti merkittävä pelisaraja kun muut lapset pelasivat mariota SNES:llä niin meikäläinen hakkas Segalla Splatterhouse 2 jonka kannessa on varoitus tekstit pelin väkivaltaisuudesta, taitaa olla niitä ensimmäisiä pelejä jossa kyseinen teksti oli. Sarjan kolmas osa oli myös aika hyvä ja juoni jatkui suoraan kakkosen shokki lopun jälkeen.
Splatterhousesta tuli niin sanottu remake vuonna 2010 joka sisältää kaikki kolme alkuperäistä ja ensimmäisestä niin sanotun arcade version, joka oli turbografx 16 versioon verrattuna se parempi, hienompi ja sensuroimaton.

Toivoisin et 100 kastikkeen kesto hakkasi Nelinpelicastin jakso 19 eepisen pitkän yli 7 tunnin mitan, kahdeksan tuntia olis hyvä pituus niin kuunneltavaa riittäisin kokoviikon työmatkoihin Kiitos.

P.S. jatkanpa tässä Far cry 3 pelailua kun samalla siemailen Gentleman jackia on muuten todella hyvää viskiä.:D
 
Vastaus: Podcast 095: Retroshittiä vai uusinta hottia

Julkaisutahti saatu taas melkein kiinni...

Ensimmäisenä ulkoavaruuteen lähetettävästä koko ihmiskuntaa edustavasta pelistä tuli jostain syystä mieleen Tetris. Se ei ehkä ole kovin edustava juuri tämän hetken pelitarjonnasta, mutta alkuperäinen Super Mario Bros on varmaan ainoa peli koko pelihistoriasta joka voisi tarjota sille vastusta kun mietitään sitä kaikkein ikonisinta ja tunnetuinta peliä.

Kickstarterin rahallisesti menestyneimpiin projekteihin kuulunut virtuaalivisiiri Oculus Rift on hieno projekti. Sen prototyypit suunniteltiin käytännössä tavallisista kaupan hyllyltä saatavista osista, joten lopullinen tuotekin pysynee suhteellisen halpana. Keväämmällä pitäisi ennakkotilaajien saada devkittinsä. Oculus Rift oli muuten Gamescomissakin kokeiltavana niille, jotka olisivat tajunneet kysyä asiasta oikeilta ihmisiltä.

Yhden pelialustan standardoinnista puhuttaessa ei voi välttyä ajatukselta, että sellainen meillä on jo PC:ssä. Heti jos aletaan tehdä yhteensopivia mutta keskenään erilaisia rauta-alustoja menetetään yksi merkittävimmistä konsolien eduista, eli se yksi kiinteä rauta-alusta jolle optimoida, ja joudutaan yhteensopivuusongelmien ja testauksen suohon. Samalla nykymuotoinen first party -kehitys muuttuisi dramaattisesti, jos ei kokonaan katoaisi, kun ne "omat" alustat menetettäisiin.

Japanilaiset myöskin kärsivät NIH-ongelmasta (Not Invented Here), eli suhtautuvat todella huonosti mihinkään muualta tulevaan, joten todennäköisesti ainoa tapa saada japanilaiset mukaan yhteiseen alustaan olisi jättää speksaus ainakin osittain sikäläisille yrityksille. Näin on muuten kerran tehtykin, noin 30 vuotta sitten japanilaiset kehittivät kotitietokoneille MSX-standardin, joka ei koskaan yleistynyt kunnolla muualla kuin Japanissa, Etelä-Amerikassa ja parissa Euroopan maassa. Näennäisesti yhtäläisistä spekseistä huolimatta yhteensopivuusongelmilta ei silloinkaan voinut välttyä. Omakohtaisin kokemukseni oli se, miten muutamassa konemallissa oli erilaisia vastuksia kuin jopa saman valmistajan muissa koneissa, joiden vuoksi Konamin lisä-äänipiiriä käyttäneet pelit eivät kuulostaneet oikeilta.

Android on ehkä kerneliltään (käyttöjärjestelmän ydin) Linux, mutta paljon muuta yhteistä sillä ei sitten desktop- ja serveri-Linuxien kanssa olekaan. Käytännössä Android on siis täysin eri käyttöjärjestelmä kuin Steamboxiin spekuloitu Linux. Vaikka prosessoriarkkitehtuurikin olisi sama pitäisi kaikki kuitenkin käytännössä portata uusiksi, tai vähintään kääntää eri kirjastoversioille, kuten joutuu tekemään jo jos haluaa tukea useampaa eri Linux-distribuutiota. Autovertaus: Niissä on samanlainen moottori mutta ei mitään muuta yhteistä.

Jatkuvan PC-päivityssyklin vuoksi jopa demoscenellä on tiettävästi ollut jonkin verran puhetta siitä, että sen sijaan että demoja pyörittävä kone olisi aina uusinta uutta lukittaisiin pääalusta muutamaksi vuodeksi, ja ainakin Raspberry Pi on ollut ehdotettuna. Vähän aikaa tutkitusta alustasta alkaa saada paljon enemmän luovia ratkaisuja irti kun sen rajat lähestyvät. Nykyisissä PC:issä reaalimaailman ratkaisuna on aina ollut "rautaa rajalle", eli rajoja saa siirrettyä rahalla, eikä resurssien pakottamaa teknisten ratkaisujen eteenpäin menemistä tapahdu ollenkaan samalla tavalla.
 
Vastaus: Podcast 095: Retroshittiä vai uusinta hottia

Yhden pelialustan standardoinnista puhuttaessa ei voi välttyä ajatukselta, että sellainen meillä on jo PC:ssä. Heti jos aletaan tehdä yhteensopivia mutta keskenään erilaisia rauta-alustoja menetetään yksi merkittävimmistä konsolien eduista, eli se yksi kiinteä rauta-alusta jolle optimoida, ja joudutaan yhteensopivuusongelmien ja testauksen suohon.
Aivan ja onhan tätä nähty konsolipuolellakin. Ainakin 3DO (The Real Interactive Multiplayer vai mikä se oli) ja CD-i olivat laitteita, joita useat valmistajat tekivät lisenssillä. Tässä oli ihan hyviäkin puolia, sillä esimerkiksi ohjaimet ja cd-asemien määrä vaihtelivat mallien välillä. Kuitenkin ainakin 3DO:n kohdalla kärsittiin yhteensopivuusongelmista joidenkin mallien kohdalla. Tämän lisäksi voisi varmaan todeta, että yksi standardi rajoitti innovointeja, eikä näitä muutenkaan kummoisina menestyksinä voine pitää.
 
Jos ihan rehellisiä ollaan, pelaajan kannalta tapahtuneet innovaatiot pelien pelaamisen suhteen ovat olleet aika tasaisia vetoja. Myynti on asia erikseen ja kai tätä voi joku tarkastella onnistumisen aikakautenakin. Omakohtaisesti pelaajana olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että niin kauan kuin huomiota viedään itse tuotteesta kaikenmaailman epäonnistuneilla Kinecteillä, metsään mennään ja vauhdilla. Ei minua kiinnosta se miten peliä pelataan, vaan peli itse.

Ovulus Rift tietysti muuttaa tämän kaiken.

EDIT: Jätetäänpä typo, koska tarpeeksi vastenmielinen mielukuva tulee.
 
Ylös Bottom