Vastaus: Podcast 102: T&A with Guns
Tuntuu siltä, että jaksot ovat alkaneet hissukseen pysyä kohtuullisissa mitoissa, toisin kuin minun palauteviestini. Kun MOPP ja uutisosio hoituvat kumpikin puolessa tunnissa ei jakso veny niin herkästi yli kolmen tunnin.
Alkupuolella hyvin ajoitettu robottirätinä onnistui peittämään taktisia sanoja maagin kommenteista ja joutui hieman arvailemaan mitä sanottiin.
Star Wars -projektien uudelleenjärjestely saattaa liittyä siihen, että Disneyllä on kaivettu esille iso kasa joskus eri käyttöihin suunniteltuja hahmotelmia, ja myös aikanaan kaavailtua TV-sarjaa harkitaan uudelleen. Tällöin on hyvin mahdollista, ettei samaa juonta anneta käyttää pelissä, mikä voi kehitysvaiheesta riippuen olla pahimmillaan hyvinkin huono juttu pelille.
EA:kin ehti jo hieman laimentamaan mikrotransaktioviestiään, ilmeisesti ajatuksella että oikeasti tarkoitettiin vain mobiilipelejä:
EA reverses "microtransactions for all our games" statement | News | PC Gamer
Korttiveloitukset maksavat tyypillisesti kauppiaalle prosentuaalisen osuuden maksutapahtuman summasta, Suomessa Luottokunnan taksoilla kortista riippuen 0,21% - 0,95% neljän sentin minimiveloituksella. Aivan älyttömän pienet mikrotransaktiot eivät siis nykyisillä toteutuksilla ole myyjälle järkeviä, koska kuluja on muitakin kuin Luottokunnan siivu. Kulut luonnollisesti nousivat kun siirryttiin kansallisesta pankkikorttisysteemistä kansainvälisiin sirukortteihin.
Wiin verkko-ominaisuuksia voi käyttää esim. virtuaalikonsoliin, joka on monille ollut jopa ainoa käyttö Wiille. Verkkojuttujen mukana meni tietysti VC-tavaran kanssa aika oleellinen SD-korttipaikka, sekä tuki komposiittimoskaa paremmalle videosignaalille. Tietysti tämä tarkoittaa sitäkin, että jos törmää Skyward Swordin tai Metroid Other M:n etenemisen blokkaavaan bugiin on etenemistä varten aloitettava alusta tai lähetettävä koko konsoli Nintendolle, kun pelkkää SD-korttia ei voi lähettää eikä tallennuksen korjaavaa kanavaa saa ladattua.
Viikon keskustelusta valtaosa käsitteli pelin sijasta pelien naishahmoja, mikä sinänsä onkin varmaan yleispätevämpi ja kiinnostavampi aihe. Kyseenalaisesta naiskuvasta puhuessa taisi tosin jäädä mainitsematta tappelupelit, joissa jossain välissä tuntui tärkeintä olevan tissit. Jossain DOAssa taidettiin jopa mainostaa, että nyt tissien fysiikat on mallinnettu toisistaan riippumatta (no pun intended).
Maria Pettersonin keskusteluohjelmassa oli jokin aika sitten keskustelua naisten paikasta pelikulttuurissa, keskustelemassa pelkästään naisia. Keskustelussa sivuttiin loppua kohti myös pelien naishahmoja, ja huomiota saivat mm. podcastissakin mainitut Half-Life 2, Beyond Good and Evil ja Bayonetta. Keskustelussa puhutaan myös Jarpan mainitsemasta Anita Sarkeesianin projektista ja sen saamasta kyseenalaisesta vastaanotosta. Yleisesti ottaen se perinteinen käsitys, että suurin osa ihmisistä on ihan helkutan tyhmiä, saa vahvistusta:
Maria Pettersson: Näytä tissit tai lähe menee | Radio | Areena | yle.fi