Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 102: T&A with Guns

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Maaliskuun kuukauden julkaisuksi valikoitui tällä kertaa uusi Tomb Raider, mikä tarjosi feminiiniselle panelille ja Maagi-sedälle mahdollisuuden paheksua sovinistista videopelikulttuuria. Jaksossa pohditaan myös naispäähenkilön vaikutusta pelimyyntiin ja sitä, kumman sukupuolen edustajan pelaaja mielummin ottaa avatarikseen.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 2:02:24

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 102: T&A with Guns

Laraa voi katsoa objektina, mutta niin voi myös todellakin Bayonettaa. Toisaalta molempia voi myös hyvin katsoa aktiivisina toimijoina. Kumpikaan ei ole riippuvainen ulkopuolisesta avusta, vaan saavat aikaan itse. Laraa on käsittääkseni usein pidetty nimenomaan kumouksellisena hahmona tässä mielessä, hän oli vahva nainen pääosassa ja myös monet naiset ovat pitäneet Laraa positiivisena asiana. Toki häntä on myös moitittu halventavana, mutta täysin yksioikoinen tapaus ei mielestäni ole kyseessä. Löysin hyvän kommentin Forbesin mielestäni hyvästä jutusta liittyen tähän:

Saying that even characters like Lara Croft, with all the self-determination in the world, lots and lots of money, her own mansion and a butler, an athletic physique and desirable by anyone, who travels around the world doing as she pleases while not having to listen to anyone, looting tombs and devastating temples of old civilizations all the while shooting dinosaurs with handguns is somehow all bad because she happens to sport a pair of tits, which a majority of other women do too.

She’s basically the female version of Batman, yet for that one thing being looked down upon as a “male fantasy”..

The One-Sided Problem of Oversexualization in Video Games - Forbes

Toisaalta:
Women depicted in video games usually fall into two popular categories. The first is the female character that is weak and always needs rescuing by the protagonist – the damsel in distress. Prime examples for this type of woman are Princess Peach from the Mario games and Ashley from Resident Evil 4. Both these characters are just placed as goals for the player. The second, more popular type of female character is the strong, powerful and extremely sexualized woman designed to play upon the male sex drive. Lara Croft from Tomb Raider, the entire female cast of Dead or Alive and Bayonetta are a few examples.

Case Study: Strong Female Characters in Video Games | GamersMint

Näitä voi aina katsella niin monelta kantilta. :)

Itse en ole kuitenkaan koskaan pitänyt Tomb Raiderin kohdalla tarinaa tai päähahmoa lainkaan tärkeänä. Ne ovat vaan peleinä käsittämättömän hienoja seikkailuja (lähinnä 1, 4, Anniversary ja Underworld, joiden lisäksi Legend ja Guardian of Light eri tavalla hienoja pelejä), sellaisia kokemuksia, joita ei saa mistään muusta pelistä.

Ironisesti muuten, kun puhuitte ekan osan mullistavuudesta liikkumisen vapauteen 3D-maailmassa, niin tämähän pitää nykyisinkin paikkansa, se on edelleen harvinaisen vapaa peli liikkumisen suhteen. Nykypelithän ovat yhtä Super Mario-putkea, sillä erotuksella, että hyppyjäkään ei voi mokata.

Danielan kysymys siitä, valitsisiko mies- vai naispääosan peliin, joka olisi muuten täysin sama, oli aika hyvä ja aiheutti keskustelua. Itselläni riippuisi vähintään pelistä ja ääninäyttelystä. Mass Effect on hyvä esimerkkitapaus tähän kohtaan. Olin kuullut molempia ääninäyttelijöitä ennen pelin aloittamista. Nainen veti homman mielestäni paljon paremmin. Näinpä pelasin koko trilogian naisella. Jryin Spec Ops esimerkki oli toisaalta hyvä esimerkki siitä, kuinka peli ja sen aihe voisi vaikuttaa valintaan. Tapauskohtaista siis ainakin omalla kohdallani olisi, kumman ostaisi. Toisessa tapauksessa naispääosan, toisessa miehen, riippuen aina ehkä monestakin seikasta.

Mirrors Edgen pääosa on Faith, eikä Jade. :)

Muutamia omia suosikkeja naispääosia peleissä:

Nariko Heavenly Sword
Kat Gravity Rush
Shepard Mass Effect
Jen Primal
Jade Beyond Good & Evil
 
Vastaus: Podcast 102: T&A with Guns

Kylläpä lämmitti kuulla maagisedän pelivalintoja. Perinteisiä seikkailupelejä! The Longest Journey on kyllä tarinaltaan ja varsinkin dialogiltaan edelleenkin huippuluokkaa. Graafiseen ulkoasuunkin jotenkin tottuu sanotaanko ensimmäisen tunnin jälkeen. Tuossa uudessa Broken Swordissa on näköjään täysin uusi alku, sen verran hämilläni olin juonikuvauksesta. Kummallista, ettei tämänkaltaisia pelejä ole vielä mobiililaitteilla hirveästi nähty, ne kun istuvat loistavasti ainakin tableteille. Minullakin on android-tabletilla vain Yesterday ja toki ScummVM:n kautta muutama Lucasartsin klassikko, mutta siinäpä se. Seikkailupeli-Kicstartereiden tulvan myötä voisi toivoa, että tämä genre poikisi vielä titteleitä myös mobiililaitteille.

Seikkailupeleistähän noita naispäähahmoja löytyy yllin kyllin. Jo castissa mainittujen pelien lisäksi mm Laura Bow-sarja, Syberiat ja King's Questit (osa) tulevat heti mieleen. Tuo kysymys nais-/mieshahmon valitsemisesta on kyllä mielenkiintoinen. Varmaan menee aika paljon alitajunnan puolelle, mutta epäilen valintani menevän jotakuinkin seuraavasti:

Jos haluan samaistua hahmoon ja pelata ’minä’-muodossa, valitsen todennäköisesti miehen. Luon ehkä ideaalitapauksen itsestäni tai sitten luon/valitsen maailmojen tuhoajan. Mikäli pelaan tutustuakseni tarinaan, nainen voi olla parempi valinta, sillä luontaisesti halunnen tutustua enemmän naisiin. Riippuu toki täysin tarinasta. Ainahan hahmoilla ei ole sitten minkäännäköistä eroa kuin ulkokuori tai ääninäyttely saatikka vaikutusta mihinkään. Sitten mennään varmaan hahmon designin mukaan. En voi kieltää, etteikö hyvä takamus voisi alitajuisesti vaikuttaa tähän.

Aihetta muuten liippaa ajankohtainen Anita Sarkeesianin Tropes vs Women in Video Games, jonka ensimmäinen jakso on putkahtanut maailmalle.

Ainiin; miten on aikaa pelata vanhoja pelejä, kun uusia tulee liukuhihnalta? No, ihmiset on erilaisia. Kun itse katson julkaisukalenteriin niin ei alkuvuonna tule oikein mitään kiinnostavaa eli varsin hyvin on aikaa pelata vanhempia pelejä. Eikä tietenkään uusi peli ole itsearvoisesti parempi kuin vanha.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 102: T&A with Guns

Mirrors Edgen pääosa on Faith, eikä Jade. :)

Juu, mä rupesin epäilemään itseäni saman tien kun päästin tuon suustani ja tarkastin asian lennossa, mutta en jaksanut ruveta korjailemaan sanomisiani kesken jakson. Ei ole eka eikä varmasti vika kertakaan kun sammakoita lentää suusta. Kuuluu homman luonteesen.
 
Vastaus: Podcast 102: T&A with Guns

Tuntuu siltä, että jaksot ovat alkaneet hissukseen pysyä kohtuullisissa mitoissa, toisin kuin minun palauteviestini. Kun MOPP ja uutisosio hoituvat kumpikin puolessa tunnissa ei jakso veny niin herkästi yli kolmen tunnin.

Alkupuolella hyvin ajoitettu robottirätinä onnistui peittämään taktisia sanoja maagin kommenteista ja joutui hieman arvailemaan mitä sanottiin.

Star Wars -projektien uudelleenjärjestely saattaa liittyä siihen, että Disneyllä on kaivettu esille iso kasa joskus eri käyttöihin suunniteltuja hahmotelmia, ja myös aikanaan kaavailtua TV-sarjaa harkitaan uudelleen. Tällöin on hyvin mahdollista, ettei samaa juonta anneta käyttää pelissä, mikä voi kehitysvaiheesta riippuen olla pahimmillaan hyvinkin huono juttu pelille.

EA:kin ehti jo hieman laimentamaan mikrotransaktioviestiään, ilmeisesti ajatuksella että oikeasti tarkoitettiin vain mobiilipelejä: EA reverses "microtransactions for all our games" statement | News | PC Gamer

Korttiveloitukset maksavat tyypillisesti kauppiaalle prosentuaalisen osuuden maksutapahtuman summasta, Suomessa Luottokunnan taksoilla kortista riippuen 0,21% - 0,95% neljän sentin minimiveloituksella. Aivan älyttömän pienet mikrotransaktiot eivät siis nykyisillä toteutuksilla ole myyjälle järkeviä, koska kuluja on muitakin kuin Luottokunnan siivu. Kulut luonnollisesti nousivat kun siirryttiin kansallisesta pankkikorttisysteemistä kansainvälisiin sirukortteihin.

Wiin verkko-ominaisuuksia voi käyttää esim. virtuaalikonsoliin, joka on monille ollut jopa ainoa käyttö Wiille. Verkkojuttujen mukana meni tietysti VC-tavaran kanssa aika oleellinen SD-korttipaikka, sekä tuki komposiittimoskaa paremmalle videosignaalille. Tietysti tämä tarkoittaa sitäkin, että jos törmää Skyward Swordin tai Metroid Other M:n etenemisen blokkaavaan bugiin on etenemistä varten aloitettava alusta tai lähetettävä koko konsoli Nintendolle, kun pelkkää SD-korttia ei voi lähettää eikä tallennuksen korjaavaa kanavaa saa ladattua.

Viikon keskustelusta valtaosa käsitteli pelin sijasta pelien naishahmoja, mikä sinänsä onkin varmaan yleispätevämpi ja kiinnostavampi aihe. Kyseenalaisesta naiskuvasta puhuessa taisi tosin jäädä mainitsematta tappelupelit, joissa jossain välissä tuntui tärkeintä olevan tissit. Jossain DOAssa taidettiin jopa mainostaa, että nyt tissien fysiikat on mallinnettu toisistaan riippumatta (no pun intended).

Maria Pettersonin keskusteluohjelmassa oli jokin aika sitten keskustelua naisten paikasta pelikulttuurissa, keskustelemassa pelkästään naisia. Keskustelussa sivuttiin loppua kohti myös pelien naishahmoja, ja huomiota saivat mm. podcastissakin mainitut Half-Life 2, Beyond Good and Evil ja Bayonetta. Keskustelussa puhutaan myös Jarpan mainitsemasta Anita Sarkeesianin projektista ja sen saamasta kyseenalaisesta vastaanotosta. Yleisesti ottaen se perinteinen käsitys, että suurin osa ihmisistä on ihan helkutan tyhmiä, saa vahvistusta: Maria Pettersson: Näytä tissit tai lähe menee | Radio | Areena | yle.fi
 
Ylös Bottom