Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 112: Huomaavaisen miehen homma

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Pelialalle moni haluaa mutta harvempi tekee mitään unelmansa täyttämiseksi. Tuumasta toimeen ryhtyi kuitenkin kymmenkunta vuotta sitten Tinke, joka on päätynyt mm. Remedyn kautta Ubisoftille. Koska Tinke tuntee videopelien testaamisen kuin omat taskunsa, Jyri, Paavi ja Waluigi tenttaavat häntä tästä hyvästä hyväksi havaitusta tavasta saada jalka pelistudion oven väliin.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 1:49:37


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 112: Huomaavaisen miehen homma

Mitä tulee kastikkeessa mainittuihin useampiin universumeihin, niin tossa on Stephen Hawkingin ajatuksia siitä ja vielä pippurina pohjalle aikamatkustuksestakin:

Joku blogi
Ars Technica

Tostahan voi melkein pistää oman off-topic-ketjun (ellei ole jo), jos tuosta jotain keskustelua sattuu syntymään tässä ketjussa.
 
Vastaus: Podcast 112: Huomaavaisen miehen homma

Pakko nostaa hattua näistä vierailevista henkilöistä. Hyvin on saatu tuollaisia sanavalmiita kavereita kertoilemaan asioista jos toisistakin, kuten tällä kertaa tämä Testaaja-Tinke. Kysymyksetkin yleensä kohdillaan, joten kelpaahan näitä kuunnella.

Paavin takavasemmalta irronnut loppukeikarointi Jyriä kohtaan oli hauska. Huumori kyllä virkistää siellä asiapitoisen ohessa! Mistäpä tässä ei tykkäisi. :)
 
Vastaus: Podcast 112: Huomaavaisen miehen homma

Viikon vieras oli jälleen todella erinomainen. Alkuvuosi on ollut kyllä todella vahva vieraiden suhteen. Hieman jäi harmittamaan, että tajusin poikkeuksellisen aikaisen äänitysajan liian myöhään ja jäi lähettämättä mielessä pyörinyt kysymys crunch moden nykykäytöstä, siitä kun usein kuullaan lähinnä hyvin negatiivisessa valossa EA Spouse -tyylisinä tarinoina.

Ei ulkomailla oleminen ole mikään tekosyy podcastiin osallistumattomuuteen niin kauan kuin äänitys tehdään Skypellä! Juuri olen kuunnellut amerikkalaista podcastia, jossa on ollut mukana eurooppalaisia vieraita, vaikka äänitysaikaan kello on ollut Euroopassa kolme yöllä.
 
Vastaus: Podcast 112: Huomaavaisen miehen homma

Miten nämä vieraat ovatkin kerta toisensa jälkeen näin hyviä? Erinomaista settiä. Lisää vieraita.
 
Vastaus: Podcast 112: Huomaavaisen miehen homma

Aivan liian myöhäinen palaute, mutta menee varmaan lomilla uuteen kuunteluun. Omasta vinkkelistä katsoen vieras oli tällä kertaa hemmetin hyvä. Heikkoina hetkinä korporaatiosoftaa testatessa tulee ajoittain mieleen, että voiskohan sitä Mansessakin tehdä jotain mielekkäämpää testaamista. Pelaamisesta on jo reilut 30 vuotta kokemusta, kun taas softan tekemisestä ei vielä kahtakymmentäkään.

Ja ylipäänsä vieraat on olleet viime aikoina erittäin onnistuneita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 112: Huomaavaisen miehen homma

Hyvä, että jorinat kelpasivat. :) Hieman myöhässä vastailen näihin ketjuun tulleisiin kysymyksiin, mutta parempihan sekin on kuin ei ikänä eller hur?

Hieman jäi harmittamaan, että tajusin poikkeuksellisen aikaisen äänitysajan liian myöhään ja jäi lähettämättä mielessä pyörinyt kysymys crunch moden nykykäytöstä, siitä kun usein kuullaan lähinnä hyvin negatiivisessa valossa EA Spouse -tyylisinä tarinoina.

Jos tässä perisuomalaisen sarkastiseen sävyyn crunchista toteaa, että se on useimmiten vääjäämätön seuraus riittämättömästä suunnittelusta, projektin ja prosessien hallinnasta, ei varmaan mennä kovin pitkälle pusikkoon. Näinä sosiaalisen median kukoistuksen aikoina tarinat niin hyvässä kuin pahassa saavat enemmän julkisuutta ja pelialan ongelmana vielä nykyäänkin - vaikka tilanne jatkuvasti paraneekin - on alan nuoruus ja kehittymättömyys. Eri maissa käytännöt vaihtelevat melkoisesti, mutta pääsääntöisesti studiot ovat alkaneet olla järkevämpiä crunchaamisen suhteen. Eihän monivuotisissa projekteissa ole mitään järkeä polttaa sakkia loppuun yhden projektin vuoksi ja riskeerata samalla se, että hahmot palavat loppuun ja lähtevät muihin hommiin. Toki kaikkiin projekteihin tulee kiireisempiä hetkiä aika ajoin, mutta niitä pyritään sitten kompensoimaan vapaina tilanteen salliessa, ja tämä näin ihan yleiseltä kannalta todettuna.

Heikkoina hetkinä korporaatiosoftaa testatessa tulee ajoittain mieleen, että voiskohan sitä Mansessakin tehdä jotain mielekkäämpää testaamista.

Sen verran tiedän, että Suomessa ollaan polkaisemassa pystyyn kehitystestauksen parissa puuhaavaa yritystä, tarkoituksena ilmeisestikin "kouluttaa" start-uppeja ja miksei vakiintuneempiakin studioita kehitystestauksen hyötyjen suhteen, jotta osa testaustyöstä saataisiin sisällytettyä jo pelin tekovaiheeseen, jolloin sählinki projektin loppuvaiheessa hieman vähenee. Tästä varmaan tulee ajan ollessa valmis lisätietoa sitten asianmukaisia kanavia pitkin ja mikäli Suomen peliteollisuus noin ylipäätään kiinnostaa, niin suosittelen lämpimästi liittymään Facebookissa IGDA Finlandin ja Play Finlandin ryhmiin, jossa alan vaikuttajat ja alan parissa työskentelevät vaihtavat kuulumisia, uutisia ja kokemuksia aktiivisesti.
 
Ylös Bottom