Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 114: Xbone

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Viihde on mullistettu ja Xbox One esitelty suurelle yleisölle. TV-ohjelmista, urheilusta ja erikoisjoukkojen koirasta vähemmän vakuuttuneet podcastaajat ihmettelevät joukolla, mitä kaikkea valittamisen aihetta uudesta tulokkaasta löytyykään tämän kaksivaiheisen julkistuksen ensimmäisen puoliskon jälkeen.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 2:30:58


Xbox Onen esittelytilaisuuden aikaan nauhoitetun ensireaktioraidan voit ladata kuunneltavaksi tästä. (kesto n. 15min)

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KonsoliFIN) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Laitetaanpas sitä paljon kaivattua positiivista palautetta.

Viime aikoina en ole jaksanut kauheasti tänne mitään näpytellä, mutta podcasteja on tullut kyllä kuunneltua viikottaiseen tahtiin. Vieraat ovat olleet viime aikoina erinomaisia, konsolinet-jakso oli omasta mielestäni Portal-jakson ohella yksi tämän vuoden toistaiseksi parhaista jaksoista, isoilta osin juuri vieraan vuoksi. Mopp-, uutis- ja palauteosioiden vetäminen ilman vierasta on tehnyt viikon keskusteluista (vieraalla varustetuista) hieman enemmän "haastattelumaisia", mikä on ollut mielestäni hyvä veto. (insert ff2-peukku here)

Tämän viikon castissa vedettiin melko hyvin yhteen myös omat ajatukseni uuden Xboxin julkistuksesta. Ihmetyttää kyllä millä papereilla Microsoftin pr-koneistoon on oikein porukkaa töihin otettu, kun nähdyn kaltaisia tilaisuuksia joutuu seuraamaan. Uskon vakaasti, että edes pienellä määrällä intohimoa varustettu amatööri olisi pistänyt pystyyn paremman show'n. Jotenkin jäi sellainen fiilis, että Microsoft pyrki "tekemään Wiit" ja tavoittamaan suurten pelaamattomien massojen huomion, eikä niinkään kilpailemaan rajallisen "hc-pelaajien" ryhmän suosiosta. Castissa todettiinkin se, mikä Microsoftilta on ilmeisesti jäänyt huomaamatta; tv nykymuodossaan on auttamatta tekemässä kuolemaa. Jenkeissä boxi kai vastaakin ainakin jossain määrin nyky-tv:n korvaavasta netti- yms.-palvelupuolesta, mutta Jyri toi hyvin esille sen, että iso ruutu ei tosiaankaan enää ole se "first screen", omastakin ruutuajasta selkeästi suurimman lohkon muodostaa puhelinta räplätessä kulutettu aika. Meille eurooppalaisille tuo netti-tv puolikaan tuskin kovinkaan monen tajunnan räjäyttää.

En halua mitään Paavin listaamista peleistä, mutta miehen seksikästä, uhkeaa, timmiä, kiiltäväksi öljyttyä paljasta ylävartaloa kehun kyllä ilomielin. ;)

Kiitokset viikottaisesta vaivannäöstänne, on oikeasti rentouttavaa istua napit korvissa kuuntelemaan löpinäänne aivottomasti Fifaa hakaten tai tässä tapauksessa aurinkotuolissa löhöten!
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Kiitokset täältäkin suunnastua, tulipa repeiltyäkin pari kertaa. Parhaiten jäi mieleen yksittäisistä heitoista:
"katsoit Kauniit ja Rohkeat ilman erektiota" - achievement.

Podcastissa hyvin tiivistettynä itse Microsoftin show kuten myös sen jälkeiset sekoilut ja uutiset.

Rennolla meiningillä ja huumorilla höystettyä kuitenkin asiallista keskustelua. Kyllä näitä iloksi kuuntelee.

(En myöskään tarvitse mitään luetelluista peleistä, jos jotain arvotte, niin vetäkää nimi yli)
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Noh, eihän toi Xbox Onen tiedotustilaisuus mitään säkenöivää uutta ominaisuutta tosiaan esitellyt. Aikoinaan jopa mullistavaa oli, kun Xbox Original ja PS2 toi pelaajille Ethernetin. Seuraava mullistus oli, kun Xbox 360 ja PS3 esitteli HD:n. Blu-ray on jo tuttu PS3:sta ja Kinectin ykkösversio X360:sta. Ja onhan sitä tullut näpelöityä niin Wiin Remotea ja Nunchukia kuin Wii U:n GamePadiä, että pienet uudistukset Xonen peliohjaimessa ei sinänsä pistä kuolaamaan. Itselleni edelleenkin paras ohjain on X360:n langallinen ohjain, koska siinä ei ole akku/paristotilaa tiellä X360:n langattoman ohjaimen tapaan esimerkiksi Forzaa pelatessa, kun sormet menee kummallisiin asentoihin. PS3:n liipaisimet on niin pienet, että piti hankkia Gamestopista jonkun valmistajan lisäliipaisimet, ettei sormet koko aikaa lipsahtele.

Mulla ei jostain syystä ollut odotuksia mistään mullistavasta ehkä siksi, että olen vahingossa tai tahallani missannut ennakkoarvailuja mahdollisista uusista ihmeellisistä ominaisuuksista. Tai no, tietysti on selvää, että tehoja ja muistia on lisää ja sitä kautta pelinkehittäjillä on mahdollisuus tehdä ainakin parempaa grafiikkaa. Tuosta lisälaskentatehon antamisesta palvelimien avulla tuli mieleen vain yksi mahdollinen esimerkki miten homma vois toimia. Idea tuli mieleen Halo 4:stä, jossa välillä tulee jokin ilmoitus ennen matsin/opsin alkamista, että lasketaan jotain grafiikoita. Eli Xone tarkistaisi ensin, että onko nettiyhteyttä ja sitten lähettäisi pyynnön palvelimelle, että laske kampanjan grafiikkaa etukäteen seuraavalle kartalle, kun nykyinen kampanjakenttä alkaisi olla loppumaan päin tai olisi juuri päättynyt. Jos nettiyhteyttä ei olisi, niin konsoli tietysti laskisi itse graffat ja muussa tapauksessa palvelin lähettäisi graffadataa ja latausaika lyhenisi puoleen tai jotain.

Vaikka Xonessa tuleekin itselleni aika hyödyttömän tuntuisia juttuja, kuten telkkarin ja joidenkin pelien tilastojen (tyyliin Halo Waypoint ja Call of Duty Elite) katselu pelaamisen lomassa sekä Kinectin kakkosversio, niin tulen hankkimaan konsolin ainakin siitä syystä, että pääsen pelaamaan uusia pelejä paremmilla grafiikoilla, mutta totta kai juonella, käytettävyydellä ja muilla ominaisuuksillakin on väliä. Ja pääsen seuraamaan esimerkiksi miten Halo-sarja kehittyy aikaa myöten. Koska en ole pelkkä Halon hakkaaja, tulen tietysti edelleen hankkimaan pelejä, joissa on itselleni jotain uutta, kuten tähän mennessä kalastus, ratsastus, koulu"kiusaaminen" (ei Bully vain sitä ole), junasimulaatio, musapelit Guitar Hero ja Rock Band, tietovisailu, psykedeelinen Space Giraffe, pyörittelypeli Beautiful Katamari, söpöilypeli Raving Rabbids, minigolf ja sitä rataa. Esmes Call of Dutyyn, Gears of Wariin ja Saints Row'n olen kyllästynyt, joten niiden hankkiminen tuntuu epätodennäköiseltä. Ja mitä PlayStation 4:ään tulee, niin senkin ostaminen tuntuu epävarmalta, koska PS3:a olen pelannut aika vähän kuten Wiitäkin.

Oli toi esittelytilaisuus huono tahi ei, niin eipä tule mua estämään hankkimasta Xonea. Pääsee näkemään esimerkiksi tuon pelivideoiden teon helppouden käytännössä, kun ei enää tarvi rahdata tietokonetta videokaappauskortin kera olohuoneen TV-tason luokse ja kiinnitellä kaapeleita (tai pistää digitaalikameraa lasipöydälle ja kuvata sillä). Onhan tolla esittelytilaisuudella se hyvä puoli, että konsolin uusi hämäävä nimi ja konsepti "All-in-one" on nyt esitelty ja E3:ssa voidaan keskittyä itse pelien esittelyyn. Se jää sitten nähtäväksi, että kuinka pelien kehittäjillä on ollut aikaa tehdä mitään näyttämisen arvoista yleisölle. Tulevan Call of Dutyn on kai tarkoituskin näyttää suht samalta X-All-in-Onessa ja PS-IV:ssä, joten ei omalla kohdalla konsolin valinta ainakaan siitä muutu suuntaan tai toiseen, jos vielä codeja pelaisin (ehkä sitten sitä seuraavassa konsolisukupolvessa viimeistään).
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Ehkä pikkasen keuli yli MS:n bashaaminen, vaikkakin MS ansaitsee julkaisusekoilustaan noottia. Jaksoa kuunnellessa tajusin että taidan kuulua siihen hyvin pieneen osuuteen joka oli jo ennen laitteen julkaisua ymmärtänyt mikä tilaisuuden pointti oli ja täten en pettynyt millään muotoa tilaisuuden vuoksi. Microsoftin olisi pitänyt olla huomattavasti selkeämpi pressin suhteen.

Jyri kiteytti konsolihankinnan jaksossa hyvin, ei päätöstä tehdä rationalisesti. Valitettavan monen taustalla on ihan puhdas merkkiuskollisuus.

Podcast on viime jaksoissa toiminu pirun hyvin (vaikkakin bonusjakson hyöty jäi isoksi kysymysmerkiksi). Pari kritiikkiä kuitenkin, se mistä minä olen aiemminkin purnannut eli podcasti kesto joka olisi hyvä saada siihen 2h-2,5h haarukkaan (2h jakso tarkoittaa kahta päivää reaaliajassa, enkä halua toista nelinpeliä kuunneltavaksi). Toinen huomattavasti isompi juttu, eli LttP- ja muut pelikohtaiset jaksot joissa parempi valmistautuminen olisi pirun tärkeää. Esimerkiksi Zelda-jaksossa rakenne oli täysin sillisalaatti johon tälläinen zeldakriittinen ei saanut mitään kosketuspintaa. Portal-jakso on poikkeus tähän, ja samalla ehkä paras konsolifinin podcastin jaksoista.


PS. jos jollain olisi "ylimääräinen" deadly premonition, niin mulle kelpais...

Edittiä: Melkein pääsi unohtuun, eli deadly premonition-jakson äänenlaatu. Jos te aiotte useamminkin porukalla nauhoitella kastikkeita, niin hankkikaa vaikkapa jokaiselle osallistujalle oma mikki. Meni välillä aikamoiseksi puuroksi kun samaan aikaan kolme puhuu päällekkäin ja joku samalla mussuttaa sipsejä taustalla.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Millainen rakenteen olisi pitänyt olla?

Kyseessä siis oli zelda-osion rakenne, jonka epäkohtiin Zanis Dust vastaakin kyseisen podcast-jakson viestiketjussa: http://www.konsolifin.net/bbs/konso...anuttuisen-miehen-seikkailut.html#post1471199

Eli liian usein sanottiin "palataan tähän myöhemmin", mutta ei missään vaiheessa kuitenkaan palattu. Zelda-sarjasta olisi helposti saanut kahteenkin jaksoon mielenkiintoista ainesta jos pelisarjan osia olisi käsitelty hieman syvemmin.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Eli liian usein sanottiin "palataan tähän myöhemmin", mutta ei missään vaiheessa kuitenkaan palattu. Zelda-sarjasta olisi helposti saanut kahteenkin jaksoon mielenkiintoista ainesta jos pelisarjan osia olisi käsitelty hieman syvemmin.

Onhan tota Halo-sarjaakin käsitelty ainakin pariin otteeseen (Poopen Halocast ja Halo Anniversary Edition). Siitä vaan pistämään vaikka yksittäinen kastike yhdelle Zelda-pelille kerrallaan kun aikataulut keskustelijoilla pistävät myöten (riittäisikö 3 tuntia per jakso vai pistetäänkö vielä tunti kaupan päälle?). Ei semmoisen kastikkeen luulisi olevan keneltäkään kuuntelijalta pois mistään.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Olihan pakko tulla tänne "palautetta" kirjoittelemaan, koska pierun kärttämä perstyyny houkuttaa.

Oletin, että kastike olisi ollut PS-partyn totaalinen mässäily. Mutta melko rauhaisa casti tuli, vaikka xpojat olivatkin vähä hiljaisia.
Jokaisella meillä mielipiteet ja kun tarpeeksi monipuolisia ajatuksia vaihdetaan niin aina sitä saa uutta ajateltavaa.
Kyllä te vaan ootte niin avarakatseisia ja suvaitsevaisia (paitsi palautteelle).

Xbotti tai en, mutta en vain pääse yli siitä PS-ohjaimesta. Xbox on ollut mun juttu ja niin oletin olevan seuraavassakin sukupolvessa, mutta nyt en vain tiedä.
Heti X1 (oliko tää nyt se miten ei saanu laittaa?) tilaisuuden jälkeen oli kyllä tyhjä tai tyrmääntynyt olo. Ensin meinasi tulla itku, sitten meinasi tulla potku. Lopulta ei tullut edes raivaria.
Pari päivää pohdittuani, että onko minua kairattu hanuriin tajusin, ettei tässä ole mitään uutta. Samaan tapaan nykyinen X0 on rampautettu suomen niemellä, jos vertaa murrikaanien live palveluihin.

Eikä se todellakaan haittaa, jos siinä on muuta kilkettä, kunhan vain ei ole liikaa pois peleiltä. Olenkin varmaan ainut, joka on käyttänyt X0:n IE:tä. Ja itse näen, että jos saisin web selaimen heti auki ja pelin paussille xboxilla niin se olisi näppärää. Joskus pelatessa tulee tilanteita, että pitää (huijata) hankkia apua. Tyyliin kerättävät sulat tai muuta semmoista jotka näkee internetsin sivulta. Ja kyllä varmaan useimmat käyttävät jotain vimpainta, mutta oma Nokia C7 ei kyllä ole tarkoitukseen sopeva. Ja miksei se digiboxin sisäänmeno ja ohjaus ulos voi olla ihan varteen otettava lisä. Etenkin jos IR gludgella saa saa digiboxin toimimaan, kuin käyttäisit sitä sen omalla kaukolla. Ja pääsee käsiksi, joko digiboxin guideen tai xbox guide osaa hoitaa nauhotuksen. Kyllä tässä ihan potentiaalia on, ymmärrän kyllä, että pelkäätte sen vievän tehoja pois peleistä. Mutta jos saisitte kaikki nyky pelit hieman paremmalla graffalla ja 60 fps niin eikös se jo riittäisi grafiikka puolella?

Siitä kyllä olen yhtämieltä, että tv-tv-television-tv-sports-tv osiolta olisi voinut vähä varastaa enempi aikaa peleille.
Olisivat vaikka sitten heittäneet vain pelkkiä myhkäisiä teasereita. Niilläkin olisi saatu ihan toisen lainen mielikuva ja pidettyä munat pystyssä E3:lle asti.
Nyt alkaa jo vähä lerputtaa ilman viagraa. (näemmä jutun taso laskee teitä kuunnellessa :O )

Itse laitteesta olin tyytyväinen, että nyt on menty funktionaalisuus edellä.
viimeistään tämä kuva (tuuletin) vakuutti meikäläisen siitä, että nyt on suunniteltu kestävä laite.
Kyllä sen voi laittaa tohon hyllyyn VHS:n tilalle.

Ja totesin myös, että köyhän on turha märehtiä. Kumpaakaan (X1 PS4) en tule hommaamaan julkaisusta, joten hands-on testejä odotellessa.
Jospa PS4:n ohjain onkin hyvä niin saatanpa kääntää takkini. Mutta kyllä se xboxin ohjain vain tällä hetkellä näyttää paremmalta.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Tuota palauteosiota ja podcast-ketjujen funktiota voisi yleensäkin miettiä. Mitä te castin jäsenet näiltä odotatte? Kuuntelijana on ainakin väsyttävää kuunnella/lukea jotain 'olipa hyvä/huono jakso'-tyyppistä palautetta. Parannusehdotuksia ja ideoita toki.

Pienessä mielessäni podcast-ketju voisi toimi luontevana jatkona castille, jossa jatketaan kiinnostavista uutisista ja aiheista. Ikään kuin 'siltana' castien välillä. En kuitenkaan usko, että tämä tulee toimimaan jo pelkästään aikataulullisista syistä. Castin kuunteleminen voi mennä loppuviikkoon, josta ei ole enää montaa päivää kunnes uusi jakso pärähtää intternettiin. Ulkomaankielisissä podcasteissa kuulee palauteosioissa monesti kysymyksiä castin jäsenille. Itse en näille juuri lämpene, ehkäpä jos saadaan aikaiseksi kokonainen kuuntelijan kysymykseen perustuva osuus.

Nämä podcastit menevät kuunteluun joka viikko vakijäsenien ansiosta. Jutustelusta välittyvä tunnelma, hyvä näkemys pelialasta ja vaihtelevat aiheet. Sen takia tämä erottuu massasta, ei siksi ettei löytyisi 'parempaa'. Oli muuten hienoa kuulla FelisLeon kirjaharrastuksesta. Nythän on parikin Kickstarter-projektia peleihin liittyvistä kirjoista. Toinen oli Segan ja toinen japanialaisten pelien historia.

Mitä tulee konsolihankintoihin niin allekirjoitan täysin kommenttinne siitä, ettei sitä järjellä päätetä. Ehkä ainakin moni early adopter on jo hankintansa päättänyt (XBone/PS4/molemmat), mutta väittäisin, että suurin osa tekee päätöksensä kun niitä pelejä (system sellereitä) alkaa ilmestymään. Nyt kun ajattelen omaa käyttäytymistäni niin aina on ensin tullut joku peli, joka on pakottanut ostamaan konsolin. Paitsi se ensimmäinen minkä isäni osti. Toki esim PS2:n DVD-soitin myi varmasti osan konsoleista. Maine on katoavaista, sen on huomannut oikeastaan jokainen konsolivalmistaja. Ei jatkanut PS3 myynneillään siitä mihin PS2 jäi. Sega valloitti Nintendolta kivasti markkinaosuutta Mega Drivellään. Menneellä ei voi ennustaa tulevaa ja tuntuukin, että massat menevät aina ihan jonnekin muualle minne analyytikot 'järjellä' ennustavat (case: Wii). Siksi vaikka pelialasta hyvin perillä olevat voisivat pitää Microsoftin tilaisuutta PR-katastrofina, en usko sillä olevan minkään valtakunnan merkitystä muutamankaan kuukauden päästä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Onhan tota Halo-sarjaakin käsitelty ainakin pariin otteeseen (Poopen Halocast ja Halo Anniversary Edition). Siitä vaan pistämään vaikka yksittäinen kastike yhdelle Zelda-pelille kerrallaan kun aikataulut keskustelijoilla pistävät myöten (riittäisikö 3 tuntia per jakso vai pistetäänkö vielä tunti kaupan päälle?). Ei semmoisen kastikkeen luulisi olevan keneltäkään kuuntelijalta pois mistään.

Jakson pituus on ihan oikeasti merkittävä juttu, ainakin minulle yli kolme tuntinen jakso alkaa olla jo sen verran iso muuri että harkitsen alanko sitä edes kuuntelemaan. Syy tähän on se, että kuuntelen podcasteja pääsääntöisesti ainoastaan työmatkoilla (35-45min suuntaansa), jolloin useamman tunnin mittainen jakso tarkoittaa reaaliajassa useaa päivää. Toinen juttu jaksojen pituudessa on keskustelijoiden "turnauskestävyys", kolme tuntia (todellisuudessa pidempi aika, kun otetaan tauot ja muut huomioon) alkaa olla jo sen verran pitkä aika ettei ns. pihviä enää saada vaan väsymyksestä johtuen keskustelu on enemmän pelkkää kastiketta.

Xbone juttuun vielä, tajusin tuossa wanhaa boksia (lue 360) pelatessa, että onko koneen tehoilla juurikaan väliä kunhan se vain on tarpeeksi tehokas? Ja Xbone, ainakin minun silmiin, vaikuttaa riittävän tehokkaalta seuraavalle viidelle tai kuudelle vuodelle. Tämä sama näkökulma minulla on ollut aina tietokonetta kasatessakin, päätän tietyn tason jolla koneen pitää toimia ja elän sen mukaan ja tämä on toiminut pirun hyvin viimeiset 13 vuotta. Tietenkin mukaan tulee vielä ne monelle hiekkaa pelivälineeseen tuottaneeseen mediaominaisuuteen tai kinectiin, mutta onko niillä paskaakaan väliä. 95% peleistä tulee kuitenkin molemmille koneille (eikä heikompi teho näyttänyt tässäkään sukupolvessa vaikuttaneen pleikkaripelaajiin), ja pelaamista varten näitä koneita me pelifoorumeilla aikaa viettävät hankimme.

Btw, tuli vielä edellisen palautteen jälkeen mieleen, että jos konsolifiniläisillä on halua tehdä täällä Tampereella podcast-jaksoa porukalla, niin minä pystyn hyvin suurella todennäköisyydellä järkkäämään tilat moiseen (paikkalla mikit ja mikseri) ilmaiseksi.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Jakson pituus on ihan oikeasti merkittävä juttu, ainakin minulle yli kolme tuntinen jakso alkaa olla jo sen verran iso muuri että harkitsen alanko sitä edes kuuntelemaan.
En nyt viitsisi lähteä vääntämään enempää jaksojen pituuksista, mutta asiasta on ollut ennenkin keskustelua. Kerran tuota väkisin lyhentämistä kokeiltiinkin, ja ainakaan omaan korvaan keskustelu ei kovin luonnolliselta kuulostanut, paljon jäi myös ilmeisesti sanomatta.

http://www.konsolifin.net/bbs/konsolifin-podcast/99695-podcast-036-license-suck.html
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Jakson pituus on ihan oikeasti merkittävä juttu, ainakin minulle yli kolme tuntinen jakso alkaa olla jo sen verran iso muuri että harkitsen alanko sitä edes kuuntelemaan. Syy tähän on se, että kuuntelen podcasteja pääsääntöisesti ainoastaan työmatkoilla (35-45min suuntaansa), jolloin useamman tunnin mittainen jakso tarkoittaa reaaliajassa useaa päivää. Toinen juttu jaksojen pituudessa on keskustelijoiden "turnauskestävyys", kolme tuntia (todellisuudessa pidempi aika, kun otetaan tauot ja muut huomioon) alkaa olla jo sen verran pitkä aika ettei ns. pihviä enää saada vaan väsymyksestä johtuen keskustelu on enemmän pelkkää kastiketta.

En mäkään yli tunnin pituisista jaksoista tykkää, kun omalle nautinnolle parasta on kun aamunavaukseksi voi kuunnella yhden jakson alusta loppuun kun heräilee, syö, harjaa hampaat, surffaa netissä ja sitä rataa. Mutta KonsoliFIN:n perinteitä kunnioittaen en lähde tuosta väittelemään, kun kuitenkin kuuntelen kaikki jaksot alusta loppuun, vaikka sitten kävisi niin, että sitten illalla esimerkiksi kuuntelen loput samalla kun runnon Halo 4:ssä Spartan Opseja, että saisin kaikki noi vihollishahmoihin liittyvät palkinnot tämän vuoden puolella (covenantti-palkinnot sai helposti, mutta forerunnereissa menee ehkä liikaakin aikaa). Tai sitten vain kuuntelen seuraavina päivinä taas jossakin vaiheessa noin tunnin verran lisää.

Mutta tosiaan mitä tohon kisakestävyyteen tulee, niin kun KonsoliFIN:llä on ollut kärsivällisyyttä ensin pohtia tarkkaan, että aletaanko ollenkaan podkästäillä ja mimmoista formaattia käyttäen, niin kastikelaisethan vois nauhoittaa 45-60 minuuttia kerrallaan noin 1-2 viikon välein, kunnes kastike joskus tulisi valmiiksi. Voivat saman tien vaikka kokeilla uutta pituusennätystä, niin pääsee samalla kokeilemaan omaa kärsivällisyyttä, että kuinka pitkälle olen päässyt zeniläisessä seesteisyydessä tjsp.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Täytyypä itsekin pistää ensimmäistä palautetta podcastien suhteen. Jo podcastin perustamisen aikoihin harkitsin tuon ottamista kuunteluun mutta jostain syystä unohtui - ja kuuntelinkin ensimmäisen jaksoni ehkä pari kuukautta sitten. Sen jälkeen onkin tullut kuunneltua yhteensä noin 60 kfin podcastia ja koukussa ollaan :D

Xbone jakso oli oikein hyvä, kritiikkiä Microsoftin suuntaan annettiin mutta hyvän maun raja säilytettiin ja joitakin hyviäkin puolia tuotiin esiin, esimerkiksi juuri tuhomursun toimesta.

Yleisesti podcasteistä: jatkakaa samaan malliin! Jaksoissa on ollut mukavasti vaihteluakin kun välillä on haastatelvia/vieraita, välillä LTTP-jaksoa ja ajottain myös ihan perusjaksoja. Kaikki menee ja liian nopeastikin, kohta on nimittäin kaikki vanhatkin jaksot kuunneltu ja tulee varmaan pahat vieroitusoirret kun ei voi sitä 3-4 kfin podcastia viikkoon kuunnella :) Jaksojen pituudesta vielä eli tosiaan ei kannata juttuja ainakaan kesken lopettaa jos hyvää settiä tulee, kelloa tuijottaessa jos yrittäisitte sulloa podcastia aina tiettyyn mittaan helposti tietynlaine rentous voisi kadota.

Keep it up Kfin podcast!
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Twitter-kommenttiini liittyen: tilaisuus oli pettymys, mutta en vielä alkaisi valitsemaan puolia nähdyn perusteella. Microsoft pudotti pallon, se on selvä. Pelipuoleen olisi pitänyt ehdottomasti keskittyä enemmän, sekin on selvä. Destinyn, Watch_Dogsin ja Battlefieldin esittely olisi pelastanut paljon...vai?

Odotellaan nyt rauhassa ennen kuin tuomitaan kumpaakaan. Suurin osa julkaisuista tulee joka tapauksessa molemmille. Ja ainahan voi ostaa molemmat konsolit.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Jaksojen pituudet pitää olla juuri sen verran, mitä keskustelua tulee. 4 tuntiakaan ei ole liikaa.

Kauniit ja rohkeat achi oli aika taas randomilla heitetty.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Noh, eihän toi Xbox Onen tiedotustilaisuus mitään säkenöivää uutta ominaisuutta tosiaan esitellyt.
Uusi sukupolvi on nyt todellakin käytännössä vain iteratiivinen. Siinä on lisää tehoa ja vanhojen ratkaisujen eteenpäin viilaamista, mutta ei mitään varsinaista merkittävää tekniikan, kontrollipuolen tai palveluiden uutuutta, kuten jokaisessa aiemmassa uudessa sukupolvessa on ollut jostain 1980-luvulta asti.

Konsolin nimi on lopulta aika yksi lysti. Xbox ja Wii kuulostivat aikanaan omituisilta, mutta kyllä niihinkin nopeasti totuttiin. En myöskään näe sekaantumisen vaaraa ensimmäisen Xboxin kanssa, onhan pelkästä Xboxista puhuminen tarkoittanut nytkin vuosia 360:tä, ja jos tarkoitetaan vanhaa boksia sitä alleviivataan erikseen. Pidän myös tietystä perverssistä lyhennelogiikasta, 360:n yksi monista lempinimistä on ollut X-ympyrä eli XO, uuden tullee olemaan monessa paikassa X1. Suomalaisittain joku heitti myös siirtymän X->Y, eli Xboxin seuraaja on tietysti Yxbox.

Konsolin ulkonäölläkään ei ole käytännössä mitään väliä. X1 näytti hyvin paljon nykyaikaiselta kulmikkaalta digiboksilta. Ne eivät ole kovin kauniita esineitä, mutta sopivat hyvin hifikomponenttipinoon. Alkuperäinen Xbox on ehkä rumin ja suurin konsoli, joka minulta löytyy, mutta eihän se laite katseltavaksi ole, eikä ulkonäkö käyttöön vaikuta. Ainoat konsolit, joiden designista voisin sanoa pitäneeni ovat olleet euro/japsi-SNES, PS1 ja Gamecube.

Olen siinä hyvin pitkälle samaa mieltä, että vanhamuotoinen broadcast-televisio on tulossa tiensä päähän. Jopa seitsemääkymmentä lähestyvät vanhempani tallentavat kaiken kiinnostavan digiboksille, ja katsovat paremmalla ajalla mainokset kelaten. Varsinainen suora broadcast on jäämässä ihan oikeille suorille lähetyksille, kuten urheilulle ja muille tapahtumille, kaikki muu katsotaan joko tallennettuna tai streamattuna. Mielenkiintoista nähdä, miten hommat X1:n kanssa lopulta toimivat, varsinkin kun se vaatii sen ulkopuolisen HDMI-kuvalähteen eikä ilmeisesti osaa itse toimia minkäänlaisena virittimenä. Paljonko se vaatii ulkopuolisia palveluita, että mikään tilaisuudessa näytetty edes onnistuu?

Minulla PS3:n rooli on ollut hyvin pitkälle juuri sitä mediapuolta, jonka painottamisesta Xbox One -tilaisuutta niin paljon lytättiin. En ole kuukausiin edes käynnistänyt PS3:lla yhtään 2000-luvulla julkaistua peliä, mutta Netflixiä ja BD- tai DVD-toistoa olen käyttänyt paljon.

Aina päällä oleva kamera kuulostaa kyllä epäilyttävältä, mutta toisaalta onhan jokaisessa läppärissäkin nykyään kamera ja mikrofoni sisäänrakennettuna. Näytä liitetiedosto 11112

PS4:ään luvattu GDDR5 on grafiikkapiireille suunniteltua muistia, eli optimoitu puhtaasti siirtokaistalle. Latenssiltaan se on hieman suurempi, mikä puolestaan hidastaa CPU:ta. Se myös lämpenee ja maksaa huomattavasti enemmän, vielä muutamia kuukausia sitten GDDR5:n hinta oli jopa kymmeniä dollareita gigatavulta, eivätkä muistien hinnat ole tulleet viime aikoina pelkästään alaspäin. Muistin nopeudella on nykyään suurempaa merkitystä lähinnä vain grafiikkapiirin kanssa, nykyisten välimuistien kanssa CPU joutuu hakemaan muistista asti vain häviävän pienen osan muistihauistaan, joten algoritmeista riippuen ehkä 95-99% ajasta muistin nopeus ei prosessorin suorituskykyyn vaikuta juuri ollenkaan. X1:ssä on muistikaistan säästämiseksi ymmärtääkseni grafiikkapiirin kyljessä 32MB huippunopeaa SRAMia, jota voi käyttää mm. framebufferina, vähän samaan malliin kuin Xbox 360:ssa oli 10MB.

Mainostettujen TFLOPS-lukemien katselulla ei kovin pitkälle vertailuissa pääse, ne ovat usein markkinointinumeroita jotka on laskettu milloin milläkin tavalla. Tällä kertaa tosin sekä PS4:n että X1:n lukemat tulevat samalta valmistajalta, ja arkkitehtuurien erot ovat suhteellisen pieniä, joten on hyvin mahdollista että ne ovat keskenään jossain määrin vertailtavissa, jos unohtaa esim. muistikaistojen tuomat erot. Nvidia mainosti aikanaan PS3:n grafiikkapiirin tarjoavan 1,8 TFLOPS, mutta hieman objektiivisemmin laskettuna saatiin tehoksi tästä vain murto-osa, ehkä 200-250 GFLOPS. Ja nämähän ovat aina vain ja ainoastaan puhdaasti teoreettisia laskuja, eikä käytännön sovelluksissa pysty pääsemään edes kovin lähelle niitä.

Ehkä tämä on vain toiveajattelua, mutta ehkä Microsoftin sekavat lausunnot pelien lisenssien siirtämisestä Live-tunnukselta toiselle voisivatkin tarkoittaa sitä, että infraan olisi rakennettu mahdollisuus siirtää myös digimyytyjen pelien lisenssejä tunnukselta toiselle, ja keskustelussa tätä olisi sotkettu käytettyjen levypelien myyntiin.

Minä en ole aikoihin kokenut XBLA:ta julkaisukanavana, joka yrittäisikään missään muotoa kosiskella indiekehittäjiä. Siitä on tullut enemmänkin oikeiden studioiden pienempien projektien julkaisukanava. Sille kehittäminen vaatii kuitenkin oikeat kehityslaitteet, ja julkaisu täyden sertifiointiprosessin sekä julkaisijan. Minusta oikeampi indie-vaihtoehto olisi ottaa jo olemassaoleva XBLIG (Xbox Live Indie Games) ja korjata sen tiukat rajoitteet. XBLIGiin kehittäminen on 99 euron vuosilisenssillä halpaa, julkaisussa ei ole lisämaksuja, ja julkaisuprosessilta ei vaadita kallista ja hidasta sertifiointia vaan vain peer review. Patchitkin menevät saman prosessin läpi, pahimpana rajoituksena ehkä se, että pelin julkaisun jälkeen ensimmäinen patchi voi tulla aikaisintaan reilun viikon kuluttua. XBLIGissä onkin jo noin 3000 harrastelijoiden tai indie-kehittäjien tekemää peliä. Mutta ei Suomessa. Varmasti suurin syy, miksi useimmat indie-kehittäjät tähtäävät nykyään mieluummin XBLA:han kuin XBLIGiin ovat kehno näkyvyys ja juuri nämä rajoitteet mm. saatavuudessa.

XBLIG olisi minusta käytännössä täysin hyväksyttävä indie-levityskanava, jos se:
- toimisi koko maailmassa nykyisen kourallisen maita sijasta
- sallisi kehityksen myös muulla kuin XNA:lla
- sallisi vapaamman hinnoittelun kolmen ennalta määrätyn hintaportaan sijasta
- antaisi käyttöön laajemmat Live-palvelut, nykyään pelit eivät näy gamercardissa eivätkä voi sisältää achievementteja tai leaderboardeja
- nostettaisiin paremmin näkyville, nykyään sitä pitää erikseen osata etsiä

Siinä on speksi, mikset jo koodaa.

Multiplattarit on käytännössä aina tehty lowest common denominatorin perusteella, jos peliä sillekin halutaan myydä. Nykypolvessa se oli PS3, edellisessä PS2, molemmat käytännössä muistisyistä. Cubessa oli myös hieman hankalasti järjestetty muisti, mutta se tuntui usein jäävän muutenkin hieman ulkopuoliseksi monialustapeleissä, liekö syynä sitten Nintendo vai pienemmän kapasiteetin pelilevy. Seuraavassa polvessa merkittävimmäksi tekijäksi noussee jälleen se muisti, mutta arkkitehtuurit ovat niin samanlaiset ja erot niin paljon pienemmät että todennäköisesti kehittäjien ei tarvitse tehdä kompromisseja, pelien erot eri alustoilla ovat häviävän pieniä nykyisiin verrattuna, ja usean konsolin omistajien tuskin tarvitsee paljon teknisiä seikkoja ihmetellä versiota valitessaan.

Multiplattiksen alustavalintaan vaikuttavia tekijöitä voi olla teknisen pikselinlaskennan lisäksi monia muitakin. Peliseura, gamerscore vai trophyt, ohjain... Minä omistan sekä boksin että pleikkarin, ja usein luen, mitä mieltä Digital Foundry ja muut ovat multiplattiksien versioeroista. Suurin osa teknisistä vertailuista joko kallistuu boksille, tai uudemmissa peleissä on melko lailla tasan. Itse suosin boksia, koska se on pelialustana ja erityisesti ohjaimeltaan kaikin puolin miellyttävämpi ja sujuvampi. PS3-versioita olen ostanut vain muutamissa hyvin selkeästi PS3:lle kallistuneissa tapauksissa, kuten Portal 2 tai L.A. Noire.

Joko pelien lupaaminen sai aikaan enemmän palautetta, tai sitten aihe vain on nyt sen verran tapetilla että sitä halutaan kommentoida. Ei muuten olisikaan niin kivaa se pelien pois antaminen, jos käytetyn pelin käyttöönottamisesta pitäisi maksaa jokin maksu.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Tuota palauteosiota ja podcast-ketjujen funktiota voisi yleensäkin miettiä. Mitä te castin jäsenet näiltä odotatte? Kuuntelijana on ainakin väsyttävää kuunnella/lukea jotain 'olipa hyvä/huono jakso'-tyyppistä palautetta. Parannusehdotuksia ja ideoita toki.

Pienessä mielessäni podcast-ketju voisi toimi luontevana jatkona castille, jossa jatketaan kiinnostavista uutisista ja aiheista.

Niin, erittäin hyvin sanottu sielä takana. Tämähän taitaa todellakin olla "Palaute ketju", mutta itselleni tämä on ollut castin jatke. Paikka jossa voi peilata omia ajatuksia castiin. Mielestäni viimeaikainen linja, jossa nostetaan vain osa palautteista mukaan seuraavaan jaksoon on hyvä. Käydään läpi castissa, jos palautteissa on jotain tärkeää, tahi jotain johon joku castaaja tahtoo puuttua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Älkää ymmärtäkö väärin, en tarkoittanut sitä että toivoisin jaksojen olevan lyhyitä noin tunnin mittaisia pläjäyksiä. Tarkoitin sitä että pari tuntinen (± 30 min) on todella passeli. Siinä ajassa ehtii asiat käsitellä kohtuullisen laajasti ilman ylimääräisiä hoputteluja.
 
Vastaus: Podcast 114: Xbone

Sellanen parannusehdotus, että kun lähetyksessä on selkeästi omia osioita niin nämä postitetaan aikatauluna tähän ketjuun. Itselle tuo 2½ tunnin setti on liian pitkä, että jaksaisin kuunnella, mutta haluaisin kuunnella asiat, jotka kiinnostaa ennakolta. Mm. tässä olisi hyvä sanoa milloin alkaa keskustelu uudesta boxista.
 
Ylös Bottom