Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 137: Thunder

-WaLuigi-

KonsoliFIN Alumni
Poikkeuksellisen huilitauon jälkeen KonsoliFIN Podcast on palannut, jollei nyt vahvempana kuin koskaan, niin ainakin lähes entisen veroisena. Tuomiovuoressa taotun mahtikonsoli PlayStation 4:n tuomittua pelaajat parempaan huomiseen on poppoon aika höpötellä uuden sukupolven ensivaikutelmasta. Onko kaikki paremmin kuin ennen?

Sitä ennen
Waluigin, jryin, Jepun ja SkyPolariksen muodostama nelikko julistaa kaikkien aikojen parhaan pelin ilmestyneeksi, ratkoo pulmia mobiililaitteilla ja ihmettelee indien syvintä olemusta.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

00:00 Esittelyt, MOPP (Super Mario 3D World, The Room, Knack, Killzone: Shadow Fall, Battlefield 4)
01:04:26 Uutisosio (Bäfä4, ID@Xbox, Gaikai, digitaalinen jakelu, Nintendon hienous, Wii U:n myynnit, PS4:n myynnit)
1:29:22 Viikon keskustelu (PS4 on jumalkonsoli <3)

Kesto: 2:25:25

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Tällä kertaa tein muistiinpanoja. Ihan Windowsin muistioon. Kalsarit jalassa. Lihasoppaa syödessä. Koska jryi vaati parempaa palautetta.

Digitaalijakelu on varmaan omalla kohdalla ajankohtaista siinä vaiheessa, kun voin ostaa latauskoodin PS Storeen samalla tavalla, kuin Steamiin voi niitä ostaa esim. Humble Bundlen kautta. Ja vaikka paikallisesta kivijalasta saisi noita kans lopulta. Tai Humble Bundlesta.

Nintendo on sen sortin instituutio, että ne tekee konsoleita tulevaisuudessakin ihan vaan vaikka jääräpäisyyttään. Se taas hankkisinko Nintendon konsolin, niin ainoa pelisarja joka kiinnostaa on Metroidit. Mutta tässä on sama homma kuin Xboxin kanssa. 360:lla oli tasan yksi peli, joka kiinnosti (Alan Wake), sama homma XOnella (Quantum Break), mutta en mä halua ostaa nurkkiin yhden pelin tai pelisarjan takia konsolia. Aikoinaan omistin Gamecuben, mutta sillä pelasin useimmiten multiplättiksia. Laite on nyt uudella omistajalla.

Tulipahan nähtyä PS4:n julkaisun aikaan mullilauma Saksassa eli sinnekin saatiin oma versio jenkkien Black Friday-säädöstä. Ketään ei tainnut Saksassa tallautua jalkoihin, Mustan Perjantain aikana Yhdysvalloissa kuolee keskimäärin 500 henkilöä. Mutta PS4:ää ja XOnea on molempia myyty yhteensä niin paljon, ettei järkeä. Mikä taas lupaa hyvää konsolipelaamisen tulevaisuudelle. Mark Cerny ei puhunut omiaan pelaamisen renesanssista. Jänskättää suorastaan.

Tuli semmonen ahaa-elämys mitä on uusi sukupolvi. Vaikka grafiikassa ja silmäkarkissa hyppy ei äkkiseltään ole mitään hillitöntä, niin on siellä yksi selkeä ero; konsolin käytön helppous. Ihan sama mitä PS4:llä tekee, niin ei tarvitse miettiä tekemisiään. Kävi sitte pelistä kattomasta kaverilistaa, otti kuvankaappauksen pelistä tai ihan vaan pelaamisen aloittaminen. Kaikki vaan toimii ja on nopeaa.

Killzone on aika kuningas ja siitä enemmän juttua pelin omassa ketjussa. BF4 oli varauksessa, mutta onneksi päätin jättää lopulta kauppaan. Kyllä mä olen oppinut KZ:n kanssa niin hyvälle, että jos peli kaatuu kerran illassa, niin se on liikaa. Toinen levyllä hankittu peli on Lego Marvel, vaikka on cross-gen multi-platform (melkoinen sanahirviö), oli positiivinen yllätys. Fiilistellessä mennään pääosin edelleen Marvelin kanssa.

Konsolin hankinnan suhteen omaa mielenterveyttä säästin, kun päätin ennakkovarata oman laitteen paikallisesta kivijalkaliikkeestä huhtikuun alussa. Suoraansanottuna oli aika hykerryttävää lukea hankintaketjusta foorumilaisten kuumotusta Verkkiksen ja muiden nettikauppojen toimituksia, jonotussuunnitelmia ja muuta keskustelua. Varsinkin kun saatoin kävellä julkaisuaamuna kauppaan, pyytää nimellä varattua konsolia ja kävellä takaisin omalle asunnolle.

Liikkuvan kuvan suoratoisto internetissä eli "striimaus" on aika vaivatonta. Mutta se laatu voisi olla parempi. Nyt pääsee vähän tuntumaan, mutta kyllä sen soisi silti olevan parempi. Nyt toi 240p, vai onko se jopa 360p, joka puuroutuu liikkeessä on vähän mitä sattuu. Suurin arvo nykytilanteessa on se, että tota voi esitellä kavereille minkätyylinen peli on ja onko se sitten hankkimisen arvoinen.

Party Chat on parhautta kaikin puolin. Aiemmin en ollut kateellinen X360:n omistajille tuosta ominaisuudesta, koska en vaan tiennyt mistä on kyse. Nyt tiedän ja tulee vaan mieleen miten ilman tuota on tullut ennen toimeen. Varsinkin kun se toimii täysin ilman teknisiä ongelmia.

Dualshock4 on aika hervottoman hyvä ohjain. En oo pitänyt DS3:a kauhean huono ohjain, mutta nyt kun on nelosta pitänyt kädessä tunteja niin kolmosen puutteet on huomannut. Ja ne on korjattu. Kuulokeliitäntää ohjaimessa ei vain voi liikaa hehkuttaa. Pieni juttu äkkiseltään, mutta käytön kannalta aika hemmetin hieno asia. Lisäksi tiedoksi: Ohjaimen saa sammumaan konsolin virransäästöasetuksista.

Suspend/Resume on odotuslistalla myös. Ja toivelistalla on, että Music Unlimitedin saavat kuntoon. Tai että vaihtoehtoisesti PS4:lle tulisi Spotify-applikaatio.


tl;dr: PS4, DS4 ja Party Chat JEE! \o/


PS. Olen aika otettu, että podcast on nimetty mun mukaan. </oman egon paisuttelu>
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Jryi linkkaatko sen adapterin? Onko kyseessä siis sellainen adapteri, jonka avulla saa periaatteessa minkä tahansa tavallisen ''pc-headsetin'' yhdistettyä pleikkairin?
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Battlefield War tapes:
[video=youtube;HyMGXOmQKJA]http://www.youtube.com/watch?v=HyMGXOmQKJA[/video]

Äänimaailman luominen
[video=youtube;Vc8WQsIxhro]http://www.youtube.com/watch?v=Vc8WQsIxhro[/video]
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Jyrille suoratoistosta. Uutuuspelit kiinnostavat, mikäli niitä pääsisit pelaamaan ennenkuin ovat kaupassa tai vaikka julkaisun aattona. Tärkeää olisi pyörittää chattia ja aktiivisesti kommentoida katsojien kysymyksiä. Taustalla voisi olla jo kertaalleen vedetty kampanja, tai sitten eteneminen tapahtuisi yhdessä katsojien kanssa. Tietysti voi vaan antaa tulla se perjantai-illan Killzone-verkkopeli sellaisenaan. Saapahan asiaan vihkiytymätön jonkinlaisen kuvan.

Muuten podcastista. Mukava kuulla mitä huomioita ensimmäiset viikot uuden konsolin parissa ovat muilla esille nostattaneet.
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Täältä myös iso ääni The Roomille. Kannattaa ehdottomasti kokeilla vaikka ei puzzle pelaaminen innostaisikaan. Hyvin Jepu yritti selittää, mutta vaikea peliä on selkeästi kuvailla mitä oikein pitää tehdä. Jos peli jo laitteessa niin eikun testiin!
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Hyvää juttua oli. Ja tuli repeiltyä kyllä useamman kerran Waluigin ja Jryin kuittailuille, loistavaa.
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Joo, Waluigin ja jryin kuittailut on loistavia. Muutama jakso sitten nauratti, kun jryi sai Waluigista irt Waluigimaisen (siis sen pelihahmon) v-mäisen naurunkin jossain yhteydessä. :D

Knackin checkpointit on tasapainotettu hyvin. Jos noita pidempiä checkpoint-välejä ei olisi, koko pelin idea katoaisi, peli menisi läpijuoksuksi. Nyt checkpointit pakottavat pelaajan olemaan varovainen ja oppimaan vihollisten liikkeet. Muutamia huonoja checkpointeja joukossa toki on, juuri ne, joissa on paljon juoksemista ja loikkimista ja joku kaksi vihollista. Näistä pitäisi päästä eroon. Pääosin kuitenkin haasteen kannalta täydellisesti tasapainotettu checkpointit.

Miksi checkpointit Gearsissa vituttavat (insanella, jossa oikeasti kuolee)? Koska ensinnäkin, toisin kuin Knackissa, jossa pääsee heti pelaamaan, kun kuolee (suurin ja tärkein seikka, joka vaikuttaa siihen, ettei Knackissa mene hermot), Gearsissa on latausajat kuoleman jälkeen, ainakin muistaakseni. Tämän lisäksi*checkpointit oli naurettavasti sijoitettu niin, että usein joutui kuuntelemaan järkyttävän kauan Marcuksen löpinää radioon ja kävelemään hitaasti tai katsomaan onrails-kohtauksissa, kun joku alus liikkuu hitaasti eteenpäin ennenkuin pääsi toiminnan keskelle. Tämä luultavasti johtui pelin teknologiasta, streamauksen luonteesta. Veikkaisin..

Niitä salaisuusarkkuja kerätessä muuten pääsee valitsemaan niistä itemeistä, mitä kaverit ovat saaneet arkusta. Se "prosentti", eli harvinaisuus tähdillä ilmaistuna ei tietääkseni ole mikään varsinainen tilasto siitä, kuinka moni on kyseisen esineen saanut, vaan ihan vaan ennaltamäärätty arvo sille, kuinka harvinainen esine on kyseessä.

Killzonessa se "huono pelaajan opastaminen" oli mielestäni virkistävää. Siihen piti vain tottua ekan tai tokan chapterin ajan. Nykyisin kaikki pelit johdattavat pelaajan putkessa. Nauratti, kun pääsi eteenpäin ilmiselvissä kohdissa, joissa tuli kuitenkin vähän aikaa pyörittyä sen vuoksi, kun oli tottunut siihen, ettei pelaajalta vaadita mitään interaktiota ympäristön kanssa. Ei osannut katsoa jotain helppoa ratkaisua, kun kaikki on tehty niin automaattiseksi, ei nykypeleissä tarvitse ajatella, laittaa vaan sprintin pohjaan niissä kohdissa, joissa ei räiskitä tai tapella. Ne huoneessa odottelutkin oli kyllä sanottu, esim. siinä kun piti suojella sitä snipua, snipu sanoi, että "kerää ammuksia, lisävahvistuksia tulossa".

Hyvä cast oli kaiken kaikkiaan, hyvä osallistujakaarti.
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Köhöm, piti kaivaa foorumin salasanakin naftaliinista tämän jakson takia.

Paskaa palautetta en pahemmin ajatellut antaa. Tämä jakso pisti hymyn korviin heti alusta asti. Good job!

--
Mutta sitten niistä paljon parjatuista Let's Play -videoista...
Itse olen niihin jokusen tunnin uhrannut. Kotona perhe vie rahat ja vapaa-ajan, mutta lähinnä töissä on kerennyt katsoa.
Jopa muutaman pelin läpi peluut...

Miksi?
  • Kun peli kiinnostaa, muttei syystä tai toisesta pääse itse pelaamaan. Esimerkiksi peli XCOM sopii loistavasti katseltavaksi. Juonta ei voi pahemmin pilata. Ja tempo on sopiva seuraamiseen.
  • Toinen syy voi olla, että haluaa muistella menneitä. Esimerkiksi Zelda jakso sai minut muistelemaan Link's Awakening peliä, jota en päässyt läpi. Oli kiva katsoa ja muistella menneitä.
  • Myös Assassin Creed 3 katsoin, koska halusin tietää miten trilogia päättyy, mutten olisi itse jaksanut sitä pelata.

Ei tämä kaikkien juttu ole, mutta muistampa jo pienempä istuneeni tyytyväisenä vierässä ja katsoneeni kun kaverit pelasivat.
On ehkä kivempi katsoa taitavaa pelausta, kuin säheltää itse (joskus..).

Omaan makuun ovat videot, joissa puheääni on korvaa miellyttävä. Pelaaja keskittyy peliin ja suurin osa kommentoinnista liittyy pelin tapahtumiin. Toki mukana saa olla huumoria yms. muttei kokoaikasta perseilyä jaksa pitkään katsoa.
Let's Play - pidetään pelaaminen pääosassa.

Kyllä sitä ihan mielellään voisin katsoa Kfiniläisten letsplayt, etenkin kun niiden tekeminen PS4 taitaa olla melko vaivatonta.
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Pelit ja elokuvat ovat eskapismia. Jos haluan nähdä tylsää tasapaksua harmautta katson ikkunasta ulos, arvostan peleissä hieman loskaista pihaa pirteämpää värimaailmaa. Nintendo on sisäistänyt tällaisen ajattelun, mutta on alituisesti nenänvartta pitkin katsottavana kun pelien maailmat ovat muutakin kuin pölyisiä betonihelvettejä. Kun asiaa nyt kerran jaksossa sivuttiin niin tiedän myös ihmisen, jonka mielestä Band of Brothers voisi olla hyvä sarja, jos sitä ei olisi tarkoituksellisesti kuvattu niin huonolla kuvanlaadulla dokumentaarisen ilmeen tavoittelussa. En minäkään erityisemmin arvosta trendikästä keinotekoista kuvan huonontamista, kuten lisättyä rakeisuutta, pohjaanpoltettua kontrastia ja lyhyellä valotuksella tehtyä nykimistä, jotka kaikki Saving Private Ryan ja BoB popularisoivat.

DLC:iden rahoittamiseksi on premium-tilausten ja rahalla myymisen lisäksi myös kolmas mahdollinen rahoitusmalli, eli ne kammotut mikrotransaktiot. Mass Effect 3:n moninpeli hyödynsi tätä hyvin menestyksekkäästi, kaikki DLC:t pystyttiin antamaan ilmaiseksi koska ihmiset ostivat varustepaketteja niin paljon oikealla rahalla. Tämän ansiosta kaikilla olivat aina kaikki samat kartat käytettävissä ja samat hahmot avattavissa eikä kukaan koskaan jäänyt mistään pelistä ulos siksi ettei ole ostanut jotain DLC-pakettia.

Indie-pelin määrittely on haastavaa, kun yleiset mielikuvat ovat hyvin erilaiset kuin sanan "indie" eli "independent" varsinainen merkitys, ja asiasta voisi käydä loputtomasti keskustelua pääsemättä yhteisymmärrykseen. Yleiset käsitykset liittyvät pelien kokoon ja kehitysresursseihin, kun taas termi liittyy alunperin taloudelliseen riippumattomuuteen. Vaikka esimerkiksi Valve ja Activision Blizzard ovat taloudellisesti riippumattomia yhtiöitä, eli "independent", moniko suostuu hyväksymään niiden julkaisuja indie-peleiksi, vaikka ne olisivat hieman pienimuotoisempiakin? Musiikkimaailmassakin indie tarkoitti alunperin suurista levy-yhtiöistä riippumattomia pienempiä yhtyeitä ja levy-yhtiöitä, mutta on kääntynyt hissukseen tarkoittamaan enemmänkin tietynlaista rokkityylilajia.

Konsolipelien digitaalisen jakelun suurin riippakivi lienee se, että kaikki myynti ja hintakontrolli on täysin konsolivalmistajien hallinnassa eikä minkäänlaista oikeaa kilpailua voi syntyä. Digimyynnin sanottiin mahdollistavan kolmanneksen halvemmat hinnat kun jakeluportaan kustannukset ovat pois välistä, ja kuinka sitten kävikään. Toki voitaisiin sanoa että Steamilla on käytännössä valta PC-puolen digimyynnissä, mutta se ei ole ainoa myyjä, ja Steam-koodeja paitsi myydään halvemmalla muilla sivustoilla ja annetaan puoli-ilmaisissa bundleissa myös tarjotaan Steam-hintoja halvemmalla myytävien fyysisten pelien mukana. Halua muutokseen konsolipuolellakin saattaa olla, taannoin oli puhetta PSN Storen latauspelien myynnistä Amazonin kautta, mutta en tiedä mitä siitä tuli.

Hieman hämäävästi ennakkoluuloista huolimatta Amerikassa on nopeammat verkkoyhteydet kuin Suomessa, mitä saattaa olla vaikea uskoa sikäläisten kivikautisten kännykkäkäytäntöjen vuoksi, joten ainakaan se ei ole mitenkään digijakelua rajoittava tekijä. Tämän vuoden toisen vuosineljänneksen tilastojen perusteella keskimääräinen nettiyhteys oli Suomessa 8.1Mbps, kun taas USAssa 8.7Mbps, joka riitti koko maailman listalla kahdeksanneksi. Tietysti kaupungeissa asuvat enemmistöt nostavat molempia keskiarvoja, landelle lähtiessä nopeampien verkkoyhteyksien valikoima supistuu tuntuvasti.

Nintendon siirtyminen Segan seuraksi pois konsolivalmistuksesta ja tekemään pelinsä muiden laitteille tuntuu olevan parin vuoden välein toistuva ehdotus. Tätä kuitenkaan tuskin tapahtuu niin kauan kuin ihmiset ovat valmiita ostamaan Nintendon konsolin sen yhden Marion tai Zeldan takia. Nintendolla ei muutenkaan mene yhtä heikosti kuin Segalla 10-15 vuotta sitten, jolloin Segalla oli ollut kaksi peräkkäistä pahasti flopannutta konsolia. Vaikka Wii U:lla menee heikosti 3DS:llä menee kehnon alkutaipaleensa jälkeen loppujen lopuksi ihan mukavasti, ja Wii U:nkin myynnit voisi kääntää nousuun parilla kriittisellä pelillä ja tajuamalla että saa sitä laitetta mainostaakin. Itse hämmennyin kun näin televisiossa Wii U -pelien mainoksen, jossa puhuttiin vain Wiistä, ikäänkuin kyseessä olisi sama vanha laite vuosien takaa. Ihmekö tuo, jos satunnaisemmat pelaajat luulevat kyseessä olevan sama laite uusissa kuorissa, tai vanhan Wiin laajennus, ja siksi toteavat ettei sitä tarvita.

Näyttää siltä, että Sony saa hissukseen konseptinsa taas kasaan ryssittyään yhden sukupolven PS1:n ja PS2:n suvereenin hallinnan jälkeen. Hyvä näin.

Party Chatista on sanottava sen verran, että kiva että pleikkarinkin puolelle saadaan vihdoinkin nämä ominaisuudet, joita boksilla on pidetty pitkään itsestäänselvyytenä. Siihen on niin tottunut, että esim. koko partynsa saa kutsuttua peliin yhdellä namiskalla. Ja siihen, että partyssa saa yksityisen jutturingin julkisessakin pelissä.

Ehkä noin parinkymmenen minuutin Gamescom-käytön perusteella minusta Dualshock 4 pesee Dualshock 3:n puhtaasti, eikä kolmonen ole parempi yhtään missään, paitsi ehkä siinä valossa. Tiedä sitten tulisiko pitemmässä käytössä vastaan näitä puhuttuja kulumis- tai puutumisongelmia sun muita. Vaikea ymmärtää ratkaisua jos ohjaimen move-valoa ei todellakaan saa sammutettua mistään, ei nimittäin riitä se että se kuluttaa akkua, se myös heijastuu televisiosta.

Jaa että suspend-resume ei ollutkaan sitten mukana. Olisi pitänyt arvata, se kun oli etukäteen ehkä kiinnostavin yksittäinen PS4:n uutuus. Se on sentään softapatchattavissa jos vain laitteen käyttöjärjestelmä on edes etäisesti järkevästi suunniteltu.

Näin Aristoteleen kantapään vakiokuuntelijana Polarikselle sellainen palaute, että taisi lipsahtaa suitsutus-termin käyttöä väärässä merkityksessä Battlefieldin verkkokoodista puhuttaessa. Suitsutuksella kun tarkoitetaan vuolasta kehumista, hakusessa oli varmaan soimaaminen, tai esimerkiksi nettikeskusteluista tuttu liekittäminen.
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Jaa että suspend-resume ei ollutkaan sitten mukana. Olisi pitänyt arvata, se kun oli etukäteen ehkä kiinnostavin yksittäinen PS4:n uutuus. Se on sentään softapatchattavissa jos vain laitteen käyttöjärjestelmä on edes etäisesti järkevästi suunniteltu.

Se on tulossa päivityksenä, kuten varmaan miljoona muutakin juttua käyttikseen.
 
Vastaus: Podcast 137: Thunder

Hieman huvittavasti monet mehustelut PS4:n uusista ominaisuuksista oli sellaisia jotka Xbox360:ssä on ollut vuosikaudet: Party chat ja cross game chat päällimmäisenä (joka on sittemmin Xbonella kustu?), mutta myös "viimeksi pelatut pelit" listalla ensimmäisenä, peliin liittymisnotifikaatio partyssä ja se, että ohjaimeen saa kuulokkeen kiinni.

Let's Play -videoita tai striimejä ei ymmärretty, joten avataan - minä katson useimmiten videoita sellaisista peleistä joita en tule pelaamaan tai peleistä joita olen pelannut paljon. Pelin tulee olla epälineaarinen tai mieluiten proseduraalisesti generoitu, jolloin jokainen pelikerta on erilainen: esim. Minecraft, Terraria, Starbound, Spelunky, Binding of Isaac. Minecraftia ei vaikkapa itse jaksaisi klikkailla tuntikausia, mutta pikakelausta muiden etenemisestä leppoisalla rupattelulla on ihan hauska katsella, ja aina parempi jos pelaajia on useampi co-opissa. Toinen vaihtoehto on sitten laaja/taktiikoita sisältävä moninpeli tyyliin Planetside 2, mutta minkäänlainen geneerinen putkiräiskintä tai juonivetoinen peli ei kiinnosta ollenkaan.

Planetside 2:ssa saa muuten pienellä kahden/kolmen hengen tiimillä hienoja tapahtumia aikaan, joten sen ilmestyessä PS4:lle ihmeessä kokeilemaan, jos striimaus kiinnostaa.
 
Ylös Bottom