Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 141: Murtuneet miehet

-WaLuigi-

KonsoliFIN Alumni
Vuoden toistaiseksi paras jakso.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

00:00 Alkuhöpinät
00:32 MOPP (Saints Row IV, Kirjakorneri: Murtuneet Mielet, Wii, Rogue Legacy, Wii Fit U) sekä uutisosio (Score!-pelimusiikkitapahtuma, SugarDVD-applikaatio, levyasematon Xbox One, Hello Gamesin tragedia)
49:31 Viikon keskustelu: mennyt vuosi muistoissamme sekä arvailua ja ennakointia vuodesta 2014

Kesto: 1:56:44

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Keskustelussa mainittu (kiitokset jryille) The Last of Us -video:

[video=youtube;3sJA-C1yrtk]http://www.youtube.com/watch?v=3sJA-C1yrtk[/video]
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Synkkä maailmanlopun meininki on aina ajankohtaista. Mutta asiaakin, niin en osaa jotenkin kuvitella itseäni pelaamassa mitään iloisenkirjavaa. Liian kyynistynyt, että osaa tommosesta nauttia.

FelisLeo veti pisteet kotiin peltitynnyrijuttujen takia. Kyllä sieltä pieni kyynikko vielä kaivetaan esiin nuoresta miehestä. Vanhalla tulee kyynel silmäkulmaan. Vielä kun Waluigi pääsisi eroon tuosta Mario-villityksestä, niin saadaan joku roti tuohon vakiokastiin. ;)

Ennustukset kaikinpuolin on vaan ennustuksia, tietty isoilla firmoilla on omat maneerit, joiden mukaan ne pelaa. Veikkaisin, että toi PS4:n nimeäminen on enemmän sitä ettei japanilaiset osaa aina purkaa perinteitä, mutta olisiko Mike Cernyllä näpit pelissä, kun toi julkaisu meni miten meni. Pelitalot sitten ottaa ainakin fyysisten levypelien kanssa varman päälle (vuosipäivitykset sarjoihin jne.) ja sitten pelillisesti erikoisemmat pelit siirtyvät latauspalveluihin jo jonkin verran menneen vuoden aikana ja nyt kun uudet konsolit on julkaistu ja käytössä niin siirrytään moisten pelien kanssa enemmän siihen suuntaan.

Tulevaisuudenennustuksista täytyy itse sanoa, että alkaneen vuoden aikana indiepelit breikkaa ja kovasti. Nyt on pelisaralla köyhää uusien konsoleiden osalta, mutta loppuvuodesta voi olla jo ähky kaikesta.

Ihan mukavaa jutustelua kokonaisuutena ja pientä pohdintaa menneestä ja tulevasta. Tää ehkä oli se isoin ongelma, koska jäin jotain särmää kaipaamaan tälle kertaa. Olitte liikaa samaa mieltä.
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Nyt on jotakuinkin kaikki podcast-jaksot kuunneltu. Muutama kuukausi siihen taisi mennä, mutta kyllähän ne kuuntelemisen arvoisia olivat. Näin putkeen kuunneltaessa kehityksen huomaa niin hyvässä kuin pahassa. Valitettavasti tällä kertaa enemmän pahassa.

Itse pidin podcastista enemmän, kun jryi oli vielä ohjaksissa. En tiedä onko castaajilta into näiden tekemiseen kadonnut vai mikä mättää, mutta nykyään toisinaan tuntuu, että jengi raahautuu väkisin tekemään jaksoja, vaikka ei yhtään kiinnostaisikaan. Ymmärrän kyllä, jos suurin intohimo kastikkeen tekemiseen on jo kadonnut, mutta se alkaa kuulumaan jo huolestuttavan paljon jaksoissa. Ennen casteissa kuului tekemisen meininki ja rakkaus pelejä kohtaan, mutta nykyään keskustelut ovat melko kyynisiä aiheesta riippumatta. Jaksojen keskipituuskin on pudonnut aikalailla. Se ei tietysti tarkoita sinällään mitään, mutta tuntuu, että jossain määrin jopa rajoitatte itseänne, jotta keskustelu ei lähtisi yhtään aiheen ulkopuolelle. Tietysti kaikki tekevät tätä omasta vapaasta tahdostaan ja kaikki nauhoituksiin käytetty aika on pois omasta vapaa-ajasta, joten tavallaan ymmärrän tuonkin.

En tiedä, mikä saisi podcastiin uutta virtaa, mutta itse kaipaan jotakin uudistusta. Ovathan nämä jaksot nykyiselläänkin ihan kuunneltavia, mutta suoraan sanottuna vain varjoja entisestään. Ehkä aiheet rupeavat olemaan jo järjestään läpikoluttuja, mikä aiheuttaa ongelmia keksiä sisältöä viikon keskusteluun. Omasta mielestäni ihan toimiva ratkaisu voisi olla se, että kuukaudessa olisi aina kaksi LTTP-jaksoa. Tämä ei tietenkään aina ole mahdollista castaajien ajanpuutteen takia, mutta mikäli aikaa vain löytyisi tai peli olisi sellainen, mitä kaikki castaajat ovat pelanneet ja ainakin yhdellä peli olisi melko tuoreessa muistissa, niin idea voisi toimiakin.

Tottakai tämä on teidän podcastinne ja ymmärrän mikäli olette mieltyneet nykyiseen kaavaan, mutta ainakin jryin aikana tarkoitus oli tehdä mahdollisimman laadukasta podcastia ja mielestäni parantamisen varaa on, joten pyytäisin, että ainakin miettisitte edellä mainittuja asioita. Vaikka tämä viesti olikin melkoista kritisointia, niin haluaisin kuitenkin vilpittömästi kiittää kaikkia podcastiin osallistuneita. Arvostan todella sitä, että viikko toisensa jälkeen aina puskette jakson pihalle, vaikka aina ei niin kiinnostaisikaan nauhoituksiin ryhtyä. Olette piristäneet päiviäni erittäin kovasti ja viihdyttäneet satoja tylsiä tuntejani. Kiitos!
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

^ Mielestäni castit ovat letkeämpiä ilman jryitä. Irtonaisempi jopa. Tosin hieman on ikävä ylenkatsovaa puhetta vääristä mielipiteistä :).
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Pitäisi kirjoittaa ylös ajatuksia ja kommentteja omasta päästä, joita keskustelua kuunnellessa tulee mieleen. Muistan että ajattelin tosi upeita kommentteja käsiteltyihin aiheisiin, mutta eihän niitä nyt enää tässä vaiheessa muista, kun kirjoittaa kastikkeesta.

PC:llä ei tule pelattua, eikä sitä ole omistuksessa, mutta mielenkiintoisia PC-pelejä tulee paljon eteen, joiden toivoisi myös löytävän tiensä konsolipuolelle. Juurikin Spelunky on yksi näistä, joita ihastelin Nelinpelin poikien tehdessä pelistä Mulkaisu-videon. http://youtu.be/TkMIF05xsmU Jos PC löytyisi, niin tämä olisi varmaan ollut kovassa käytössä jo tovin.

Onnittelut Wii:n hankinnasta. Paljon hienoja pelejä kirjastossa, jotka todellakin kannattaa kokea. Pikmin mainittiin castissä myös, mutta se oli kolmannen osan osalta pettymys Wii U:lla. Kannattaa varmaan pelata Wiin kanssa ensimmäiset ja jättää kolmonen suosiolla odottamaan seuraavaa Nintendon sukupolvea, jonka jälkeen Wii U:n hankinta ajankohtainen? :D

Varsin mielenkiintoinen pointti PS4:n ja Wii U:n vastakkain asettelussa pelien määrä. Sanottu pitkään ettei Wii U:lle ole pelattavaa, mutta ei sitä voi millään tapaa käyttää enää syynä, jos omistaa PS4:n. Molemmat hankittu heti julkaisussa ja toistaiseksi yksi peli enemmän pelattuna Wii U:lla. Kovin järjellistä syytähän kummankaan hankkimiseen ei ole ja uudempien julkistusten myötä (johon Pikmin3 ei mielestäni kuulu) Wii U alkaa vakaan, mutta erittäin hitaan nosteen myötä olla järkevämpi hankinta. Partypelinä Nintendo Land on ollut todella kovassa käytössä kavereiden kesken ainakin Wii U:n julkaisun aikaan.

Onhan se vähän sääli, että uutta rautaa on kehissä ja parasta antia koneilla ovat cross-peli (AC4) ja uudelleenjulkaisut (Zelda ja 3D Mario). Vaikka onhan toki Mario ihan oma pelinsä, mutta ei taida kovinkaan montaa uudistusta olla verrattuna esimerkiksi 3DS:n lähes vastaavan nimiseen Mario-peliin?

Itse ennustan ja ennen kaikkea toivon vuoden 2014 kesästä eteenpäin ilmestyvän Wii U:lle sen kaipaamia Nintendon isojen sarjojen oikeasti uusia pelejä, XboxOnen Suomen julkaisua ja sen myötä oikeasti NextGen-pelien julkaisuaaltoa. Olkoon alkuvuosi pyhitetty backlogin purkamiselle, jota nyt vuoden ensimmäisellä viikolla saanut mukavasti jo tehtyä.

Kiitos hyvästä castista. Pidän todella näistä vakiokaavaa noudattavista keskusteluista, joiden lisäksi jaksoon nostetaan oma keskustelunaihe.

//EDIT:

Ainiin sen verran vielä, että pelimusiikkikonsertteja kannattaa ehdottomasti käydä kuuntelemassa! Kokemusta ei voi oikein edes verrata siihen, mitä omassa olohuoneessa kuulee vaikka onkin äänentoistoon edes jonkinverran panostettu. Tukholmassa ja Kölnissä olen käynyt konsertteja kuuntelemassa ja ne on jotain todella ainutlaatuista. Eli jos Turku ei nimenä tai paikkana aiheuta estettä niin kannattaa käydä kokemassa moinen. Itse ainakin olen jo liput ostanut. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

PC:llä ei tule pelattua, eikä sitä ole omistuksessa, mutta mielenkiintoisia PC-pelejä tulee paljon eteen, joiden toivoisi myös löytävän tiensä konsolipuolelle. Juurikin Spelunky on yksi näistä, joita ihastelin Nelinpelin poikien tehdessä pelistä Mulkaisu-videon. http://youtu.be/TkMIF05xsmU Jos PC löytyisi, niin tämä olisi varmaan ollut kovassa käytössä jo tovin.

Spelunky löytyy oikeastaan kaikille konsolialustoille (PS3, Vita, Xbox 360). Ei muuta kun nauttimaan.
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Spelunky oli ehdottomasti omia suosikkeja vuodelta 2012. Kannattaa tsekata, mikäli vain mahdollisuus on. Viimeistään alennuksista pitäisi irrota huokeaan hintaan.

Kiitokset myös PSlayerille rehellisestä palautteesta.
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Se "alleen-paskomis"-twitteröintihän oli ihan loistava :D

Ihan jees jakso. Kyllä jryi kieltämättä toi ja tuo casteihin aina jotain, mutta näitäkin kuuntelee. PSlayerin kommentteihin voi yhtyä anakin suht paljon.

Waluigin Tomb Raider hehkutusta en ymmärrä lainkaan. Tyypin pelimaku yleensä aika massapaskaa välttelevä ja sellainen, johon itsekin usein helppo yhtyä, mutta sitten hehkuttaa Tomb Raideria? Huhhuh.
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Hyvä katsaus vanhoihin ennustuksiin ja samalla lyötiin uudet mielenkiintoiset ennustukset tulille. Itsekin odotan CliffyB:n paluuta pelimaailman höyryihin ja varmasti E3:n kokoinen areena on oikea paikka tehdä näyttävä comeback.

Waluigin loppusanat toivat hymyn huulille, vaikka asia onkin hyvin vakava kiekkomiehen silmin;).
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Kiitoksia podcast-toiminnasta! Hieman rajallisesti ehtii olla alalla ajan hermoilla, vaikkakin miltei joka ilta tulee pieni videopelisessio otettua. Täten siis himpskatin hienoa, että saa piristettyä pitkää ja yksinäistä työmatkaa Suomen "talvessa" lataamalla podcastejanne puhelimella ja näppärästi bluetoothilla striimattua auton kuljettajan viihdytysjärjestelmään. Toivon siis todella, että kuuntelijoita riittää ja jaksatte uusia jaksoja puskea tasaisesti kuluvanakin vuonna.

PS. Jos utopistinen WW1 CoD -ennustus toteutuisi niin täytyy kyllä pistää ostaen, vaikka pelisarja ei nykyisessä muotissa napostele pätkän vertaa.

EDIT: Palautteena voisi toivoa, että jatkossakin saisi kuulla alan uutiset, huhut yms. podcastien kautta valmiiksi pureskeltuna muun läpän ohessa, niin pysyy vaivatta ajan hermoilla ja tietää mitä peliä ja rompetta odotella ja katsastella mahdollisesti tarkemmin julkaisun koittaessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Jopas oli poikkeuksellisen Nintendo-pitoinen cast. Ei haittaa minua.

Siinä olen täysin samaa mieltä että Super Mario Galaxy 2 on parempi kuin ensimmäinen, pidän wanhakantaisemmasta rakenteesta enemmän. Ykkösen kaltaisesti kentät ovat sopivan mittaisia suupaloja ettei pääse tylsistymään, ja niissä niin paljon hienoja ideoita että joku vähäisempi pelitalo jakaisi ne pariinkymmeneen peliin. Yhdyn myös siihen, että pelit ovat nykyään liikaa harmaata synkistelyä. Nintendo on niitä harvoja, jotka ovat tajunneet, että pelit ovat eskapismia, joten ainakin joidenkin soisi olevan tosimaailmaa iloisempia ja värikkäämpiä. Mario Sunshine on minustakin kenties heikoin Mario-peli. Siinäkin on hauskat ideansa, mutta kokonaisuus jäi pettymykseksi genren uudelleen määritelleen Mario 64:n jälkeen.

Ensimmäinen alunperin Cubelle julkaistu Metroid Prime on henkilökohtaisia suosikkipelejäni. Kakkonen oli lievä pettymys mutta Wiille loikannut kolmonen oli huolestuttavan alun jälkeen taas erinomainen, ja näytti miten fps-tyyliset kontrollit voi tehdä wiimotella hyvin (kunhan vaihtaa kontrollimoodin defaultista). Jostain voi vielä saada myös Wiin Metroid Prime Trilogya, jossa on mukana kaikki kolme Metroid Primea, joista kahteen ensimmäiseen on päivitetty kolmosen wiimote-kontrollit ja achievement-systeemi. Virtuaalikonsolista löytää sitten Super Metroidin, joka kuuluu myös suosikkipeleihini, ja on erityisesti indie-peleissä melko suosituksi nousseen metroidvania-pelityypin kantaisä.

Nintendon omat isot pelisarjat ovat pääpeliensä osalta lähes poikkeuksetta rautaa. Wiillä on kuitenkin myös Nintendon omien pelien jalkoihin jääneitä muiden kehittäjien pelejä, jotka ovat jääneet ansaitsemaansa pienemmälle huomiolle oikeastaan vain siksi, kun ovat Wiillä. Esimerkiksi Xenoblade Chronicles on viimeisen vuosikymmenen parhaita japsiropeja, ja olisi ollut taatusti paljon isompi tapaus jos olisi julkaistu boksille tai pleikkarille, mutta hardcorempia Wii-pelejä peliharrastajat eivät ole koskaan kunnolla löytäneet.

Digijakelu törmää edelleen käytännön ongelmiin myös teknologisesti kehittyneinä pidetyissä maissa. Kyllä, Yhdysvalloissa netit ovat keskimäärin nopeampia kuin Suomessa, mutta sikäläiset hinnat ovat aivan eri sfääreissä kuin meillä. 30 dollarin kuukausimaksulla saa todennäköisesti huiman 3Mbps:n yhteyden, ja full-rate DSL:ää vastaava 24Mbps maksaakin jo yli viisikymppiä. Satamegaista ei varmaan saa alle satasen, minä maksan sellaisesta 30 euroa kuukaudessa. Tämän lisäksi saattaa edelleen olla käytössä kuukausittaisia siirtorajoituksia, joiden ylittäminen nostaa hintaa entisestään. Japani on sikäli samankaltaisessa tilanteessa, että siellä on nopeat netit, mutta niitä ei ole läheskään kaikilla. Japanissa on netti yleensäkään vain alle 80%:ssa kotitalouksista, kun Suomessa ollaan yli 90%:n.

Final Fantasy -pelien numeroinnista ei voi kyllä muuta sanoa, kuin että paljon sekavampaa sarjaa ei löydä. PSX:n myötä pelien numeroinnit sentään saatiin yhteneviksi Japanissa ja länsimaissa, ja ennen päättyvää sukupolvea ei pääsarjan peleille ollut tehty kuin yksi ainoa suora jatko. Nyt kun vielä pääsarjan numerot 11 ja 14 on käytetty MMORPGeille niin ei voi kuin ihmetellä että kenen mielestä näissä on mitään järkeä.

Yhdyn WaLuigin ennustukseen siinä, että PS4 ja XBone eivät oikein vielä pääse lentoon vuonna 2014, mutta Wii U saavuttanee hinnanpudotuksen voimalla 3DS-tyylistä nousukiitoa hitaan alun jälkeen. Edellinen sukupolvi on jatkunut niin pitkään ja laitekannat ovat niin isot, että vielä joulumyynnissä 2014 enemmistö peleistä myydään vanhoille laitteille, ja uusia julkaisuja riittää ainakin pitkälle vuoteen 2015 asti. Toivon todella, etteivät uudet konsolit jää parin ensimmäisen vuotensa aikana indie-pelien varaan, muuten ne tuntuvat jopa melkein redundanteilta. Tietokoneet ovat kuitenkin se definitiivinen indie-alusta huomattavasti helpomman kehityksen ja jakelun vuoksi.

Taisi lipsahtaa kun kommentoitiin Vivendin olevan aikuisviihdestudio? Kyseessä on kuitenkin yksi maailman suurimmista mediajäteistä, joka omistaa mm. Universal Musicin ja omisti syksyyn asti myös enemmistön Activision Blizzardista.

Edit: AGDQ:n huumassa unohtui mainita vielä se ennustus, että edes Gaikai ei pysty voittamaan fysiikan lakeja, ja nopeammissa toimintapeleissä lagi on häiritsevää ja grafiikka suttuista kuin Suomen digitv-kuva. PSX-pelien kanssa nyt ei mitään Gaikaita tarvittaisikaan, laite on niin helposti emuloitavissa, että ainoa syy miksi PS4 ei tue sen pelejä suoraan levyltä lienee se, että ne pelit halutaan myydä jälleen kerran uudestaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Taisi lipsahtaa kun kommentoitiin Vivendin olevan aikuisviihdestudio? Kyseessä on kuitenkin yksi maailman suurimmista mediajäteistä, joka omistaa mm. Universal Musicin ja omisti syksyyn asti myös enemmistön Activision Blizzardista.

Suoraan sanottuna en kaivanut tarkkoja tietoja siksi, ettei moinen loisi minusta kuvaa aikuisviihteen tuntemuksen rautaisena ammattilaisena.
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Suoraan sanottuna en kaivanut tarkkoja tietoja siksi, ettei moinen loisi minusta kuvaa aikuisviihteen tuntemuksen rautaisena ammattilaisena.
Taisi Fellu tarkoittaa Vivid Entertainment -studiota, joka on Jenna Jamesonin "ikimuistoisimpien" filmien takana.

Mitä tuohon SugarDVD-äppiin tulee, niin Cinemablendin uutisesta käy ilmi mitkä pokeleffat maistuivat pelaajille kullakin konsolialustalla. Lisäksi on vielä listattu mitkä kategoriat olivat sekä PS4- että Xbone-pelaajien mieleen. Lainaus suoraan uutisesta: "Though PS4 and Xbox One owners will debate for years over which console is superior, the two can agree on the merits of MILF porn" ;)

PS4 Gamers Watch More Porn Than Xbox One Gamers - Cinemablend
 
Vastaus: Podcast 141: Murtuneet miehet

Taisi Fellu tarkoittaa Vivid Entertainment -studiota, joka on Jenna Jamesonin "ikimuistoisimpien" filmien takana.

Mitä tuohon SugarDVD-äppiin tulee, niin Cinemablendin uutisesta käy ilmi mitkä pokeleffat maistuivat pelaajille kullakin konsolialustalla. Lisäksi on vielä listattu mitkä kategoriat olivat sekä PS4- että Xbone-pelaajien mieleen. ---

Odotan ihan innolla, miten tämä ilmiö kehittyy. Ei niinkään itse asian vuoksi vaan vastavetona sille, miten suuri tabu aikuisviihde pelikonsoleilla on tavannut olla menneisyydessä. Pääsyylliset ovat kai toisaalta Nintendon tiukka kanta ja toisaalta amerikkalaisten kaksinaismoralistinen asenne fyysisen rakkauden ilmaisuun. Nyt ilmiötä ei enää voi lakaista piiloon ja toisaalta numerot puhuvat puolestaan, joten... ainakin jotain tapahtuu.

Toivottavasti vielä jengi muistaa noudattaa niitä ikärajoja.
 
Ylös Bottom