Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

P33RO

Artikkeli- ja arvostelutoimituksen päätoimittaja
Ylläpitäjä
Indie-pelit ovat puhuttaneet kerran aikaisemminkin, nyt asiaa puidaan selvemmin päin, kun Mikael Haveri Housemarquelta ottaa yhteen jryin kanssa. Pelejä on pelattu, kuten käsittämättömän veristä Hotline Miamia ja jotain Phoenix Wrightia. Uutisosiossa ollaan niin feministiä, niin feministiä. Ilman yhtään naista paikalla. Nössöt. Paikalla myös P33RO ja Waluigi.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto: 02:05:21

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla

Äänenlaadussa on tavoiteltu indie-teeman mukaista retrohenkeä.

TOTUUS: Waluigin Windows 8 ei toiminut, jryin nauhoitus kusi ja P33ROn backup oli tallennettu amatöörimäisesti väärällä softalla. Pahoittelemme.
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

C-kasetti nauhoitus. Yritetään nyt kuitenkin kuunnella.
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

Mielenkiintoista keskustelua mutta äänenlaatu oli kyllä surkea. Mukava kuulla myös Mikaelin ja Jyrin mietteitä. Vois Mikael olla useamminkin vieraana.
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

And the award for the worst audio recording in the gaming related podcasts goes to...


Sehän oli vähän kuin olisi yrittänyt kuunnella seinän läpi, että mitähän siellä naapurihuoneessa oikein keskustellaan. Kannattaa silti pinnistellä, sillä jaksohan oli hyvinkin asiapitoisen toimiva kokonaispaketti noin muuten. Hyvien vieraiden kanssa tuppaa tulemaan näitä osumajaksoja.
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

Voitte vain kuvitella oman turhautumisen ääniongelmiin. Vapaa-aikaa jakson valmisteluun tuli kuitenkin käytettyä tovi.

Osittain huonoa tuuria ja ripaus huolimattomuutta. Jryin äänitys epäonnistui tuntemattomasta syystä, ja itse käytin kahdesta äänityssoftasta epähuomiossa väärää. Aloittelijan virhe. Onneksi edes jotain saatiin talteen.

Kiitos palautteesta. Toivottavasti keskustelusta jää muutakin kuin harmitus mieleen.
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

Voi oi voi nää on taas näitä. Hyvän vieraan saitte ja varsin mellevä kööri oli kasassa, mutta minkäs teet kun korvat vuotaa kuunnellessa verta. Kahden jakson nauhotus nyt putkeen heittäny häränpyllyä. Jospa kolmas kerta kusee sitten totaalisesti! Seuraavaa jaksoa odotellessa...

Harmitus.
 
Vastaus: Ylläpidon kevätpalaveri 9.5. klo 18 Pasilassa

Kaikki vain valittaa jostain äänen resoluutiosta ja bitratesta, mutta keskustelun mekaniikkaan ei kiinnitetä huomiota.
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

Tää jakso olis pitänyt olla 1080j@45Hz. Se on ihmisen kuuloalueen optimi. Näin sanovat monet tieteelliset tutkimukset. Muun laiset äänitteet sattuvat korviini. Olenko muuten kertonut, että minulla on ns. apsoluuttinen sävel korvassa.
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

Vaikka kastike oli c-kasetti laatua niin mielenkiintoista turinaa oli. Piti vain kuunnella hieman pienemmissä osissa että jaksoi loppuun.
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

Joo vaikka äänenlaatu oli kuraa, niin loistava jaksohan tämä oli. Hyvä porukka keskustelemassa. Haveri saa olla vieraana vaikka joka jaksossa.
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

Enempää kuuntelematta äänenlaatu kuulostaa armeijan radiopuhelulta. :D
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

Mikaelin inside-infoa on kyllä aina mukava kuunnella. Ei ole myöskään millään tapaa kuivakka puhuja, päinvastoin. Tämä jakso olisi saattanut nousta ihan sinne suosikkienikin joukkoon, mutta paska tsägä nauhoitusten kanssa hieman söi kuuntelukokemuksesta.

Ei muuta kuin uutta putkeen taas ensi viikolla!
 
Vastaus: Podcast 155: Oikeesti kaupallisiakin

Paavin kellari on vihdoinkin kohdannut voittajansa. Ja juuri kun oli puhetta aprillipilasta, että äänitys meni pieleen ja jaksoa ei tulekaan... Itse keskustelu oli kuitenkin erittäin kiinnostava, vaikka sen kuunteluun pitikin keskittyä hieman normaalia tarkemmin. Olen yksi niistä varmaan noin kolmesta ihmisestä, jotka kuuntelivat kännicastin kokonaan. Kiva, että siellä aloitetut keskustelunsiemenet saivat kunnon jatkoa, melkein kaikkia silloin sivuttuja kiinnostavia aiheita käsiteltiin.

Indie-termin määrittelystä voisi varmasti keskustella vaikka kuinka pitkään pääsemättä yhteisymmärrykseen, varsinkin kun ihmisten yleiset käsitykset pienestä ja halvasta ovat ristiriidassa sanan "independent" perimmäisen taloudellisen riippumattomuuden merkityksen kanssa. Indie-levy-yhtiötäkään ei määrittele koko tai raha, vaan riippumattomuus kolmesta suuresta levy-yhtiöstä, ja julkaisut voivat aivan hyvin olla suuria ja näkyviä mainstream-hittejä.

Tietysti assettien valmis saatavuus helpottaa työtä ja parantaa monien pienempien resurssien tuotosten mahdollisuuksia valmistua, mutta se saattaa myös saada pelin muistuttamaan muita. Aina ei tarvitse edes käyttää samoja assetteja, pelkkä saman enginen käyttö voi luoda peleihin samankaltaista yleisilmettä tai -fiilistä. Pieniin muualta tuttuihin yksityiskohtiin on kuitenkin ehkä helpompi tarttua, kun ne sojottavat esille kokonaisuudesta. Jotkut tunnistavat stock photoja vaikkapa weppisivuilta tai Mass Effect 3:sta. Jotkut hätkähtävät aina, kun kuulevat Doomin singon äänen milloin missäkin käytössä. Elokuvissa on jopa äänimiesten sisäpiirin vitsin aseman saavuttanut stock sample Wilhelm Scream, jota käytetään luonnollisesti myös peleissä: https://www.youtube.com/watch?v=cdbYsoEasio

1990-luvulla shareware-mallin ongelma oli monissa peleissä se, että pelin parhaat kentät olivat alun ilmaiseksi jaettavassa osuudessa, ja rahalla saatu loppupeli ei ollutkaan yhtä pitkälle hiottu ja hauska. Tuo ei onneksi tunnu periytyneen yhtä pahasti nykypelien demoihin ja trial-versioihin.
 
Ylös Bottom