Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast Special 005: HALO

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Halo: Combat Evolved julkaistiin kymmenen vuotta sitten. Halo Anniversary Edition julkaistaan tänään. Näiden kunniaksi jryi, FelisLeo, maagiset ja Paavi kokoontuivat virtuaaliseen studioonsa keskustelemaan pelisarjasta, sen ansioista, vaikutuksista ja parhaista muistoista.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki.

Sisältö (kesto 2:09:04):

Halo-aiheista musiikkia ja Haloon liittymätöntä keskustelua

Palautetta tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme.

Seuraava jakso ilmestyy 22.11. Aiheena videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

Taisi tulla enemmän asiaa kirjojen kuin pelien tarinoista. Viitannee siihen, että pelkkiä pelejä pelaamalla ei pääse käsiksi Halon syvimpään olemukseen.
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

Mainostetaanpa täälläkin tuota videoarvostelukyhäelmää viime yöltä:
[video=youtube;yeYEbg6a5No]http://www.youtube.com/watch?v=yeYEbg6a5No[/video]
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

En tiedä halosta juurikaan, joten olin hiukan ihmeissäni kun ruvettiin puhumaan floodista ja jostain autumn pillarista. Ehkä sitten meni ohi tai jotain mutta en saanut selvää mitä nämä nyt oli.
Kaikesta huolimatta ihan mielenkiintoista oli kuunnella tarinaa tästä halo universumista, hyvin tehty jakso.
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

Auts! Vai että tälläinen aihe... no eipä muuta kuin kuunteluun! Kai se pieni kosketus Haloon digiexpoilla riittää pohjatiedoksi.
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

No onko reilua, että Xbox-yksinoikeushitti on saanut 2 castia ja PS3-yksinoikeus MAG vain yhden?* Taitaa olla fanilasit silmillä, häh? Ja GeoW:stakin on puhuttu enemmän kuin U3:sta. Niin.

Halo1:n moninpeli oli aikanaan PC:lläkin ihan hauskaa ja toimivaa, mutta ei mokoma adhd-hippa jaksa innostaa loputtomasti. Maisemat ja ulkoalueet olivat todella hienoja ja omalaatuisia, mutta sisätilojen putkeen siirtyminen teki pelille suunnilleen yhtä hyvää kuin mutantit Far Crylle; Eli siis tappoivat fiiliksen totaalisesti. Törkeää hämäämistä muuten tuo, että vain muutamat osat nimetään numerolla varustettuna. Mielikuvana on Halo-sarjakin koko ajan ollut trilogia, johon on tarjolla jotain lisäkrääsää. Yhtäkkiä joku sanooksin sen ääneen, että Bungie teki 5 Haloa. Se on aika julmetusti. Niin se aika rientää kun on hauskaa.

Ihan hyvä kastike, vaikkakin olisi voinut mainita, että koko pelisarjan nimi on tietysti törkeä ryöstö Jonna Tervomaan albumista Halo (2004). Jos Halo ei nappaa, niin kuin itseäni, niin aihepiiri toki jättää vähän kylmäksi. Mutta kuuntelee teitä silti, sen verran lutuisia veijareita olette.

Olisiko Halo-kastikkeet kuitenkin nyt jo tässä noin suunnilleen tuhanneksi vuodeksi?

[video=youtube;V1uI3QPa5vc]http://www.youtube.com/watch?v=V1uI3QPa5vc&feature=feedf[/video]

Pliis.

EDIT: * Damn, onhan siellä muuten myös Killzone-spektaakkeli. Noh, kuitenkin ne on eri sarjoista. Halosta on jo 2.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

Podcastien kuuntelussa olen jäänyt aika paljon jälkeen julkaisutahdista, mutta nyt oli pakko laittaa jakso latautumaan kun kerran parhaasta pelisarjasta puhutaan. Paaville myös kiitos videoarvostelusta.
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

Vastaanpa poikkeuksellisesti konsolifinin puolelle tämänkertaisesta podcastista.

Olen pelannut Haloista vain ykkösen ja kakkosen verran, molemmat kun on pc-koneille julkaistu. Ensimmäistä Haloa tuli toki pelattua ihan xboxilla ja nimenomaan kaksinpelinä kaverin kanssa.

Sen verran innostuin pelistä ja sen maailmasta. Tämän lisäksi useampia mac-maailmassa enemmän oleskeleva tuttava kehui firman aiempia tuotoksia, kuten Marathonia. Niinpä tulin hankkineeksi kolme ensimmäistä Halo-kirjaa, ja tykästyin myös Eric Nylundin teoksiin ja äkkäsin joulualesta vielä Halo 2 guiden, josta löytyi haarniskojen, aseiden ja lentovehkeiden tietoja melkein ylenpalttisesti. Kohtuullisen vaihtelevan tasoista kirjallisuutta, kuten aiheesta tehdyt videot ja se sarjakuvateos (blood?).


Tästä huolimatta itseltäni ne kirjat löytyvät ja mukavasti niiden kautta peleihin löytyy lisää taustaa. Taustaa taitaa eniten valottaa armoitetun scifi-kirjailijan (välillä sf-painolastista eroon pyrkinyt ja muutakin kirjoittanut) Greg Bear, jonka Halo: Cryptum kertoo niistä ajoista, kun ihmiset olivat edellisen kerran mukana ja mitä hittoa oikein tapahtui silloin aikoja sitten. Ei sitä tiedä vielä lukijakaan, kun trilogian kakkososa ilmestyy vasta ensi vuoden alussa.

Yhdeksi Haloon vaikuttaneista teoksista on pakko mainita John Steakleyn Armor, jossa kehitetään haarniskoja (exoskeleton) ja vastassa on haarniskoituja alieneita/hyönteisiä. Teoksen lukemisesta on kulunut muutama hetki, mutta muistelen, että kyseessä oli jonkinlainen Starship Troopers-kirjaa mukaileva ja enemmän ihmisten reaktioihin keskittyvä teos.

Hyvä oli tämäkin casti ja sen kuunteli mielellään. Vaikka peli ei aluksi siltä tunnu, niin sen taustaan ja taustatarinaan on kiinnitetty kiitettävän paljon huomiota.
Tuntuu Bungie pistävän peleihin kuuluisien miekkojen nimiä, joista Cortana on yksi.

Kiitän tästä spesiaalista.
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

Mahtava alku podcastille, heti kärkeen Halon sielua, eli mahtavan eeppistä musiikkia. Tulipa muuten ajateltua kesken castin vähän enemmänkin tuota musiikkia. Se on mielestäni niin vahva osa Haloa, että ilman sitä ei varmaan koko pelin maailmaa ja tarinaa pystyisi ottamaan tosissaan. Vastaan tulee jotain kirkuvia pikkuhyypiöitä ja öriseviä eliittejä ja päähahmo on mitä on. Musiikki kuitenkin nivoo kaikki tapahtumat merkityksellisiksi ja tekee maailmasta uskottavan.

Moninpelistä ja iskukestävyydestä hyvä esimerkki Paavilta tuo "joku ampui takaa, juoksin nurkan taakse, heitin naatin, koska arvasin että juoksee tuonne jne...". Juuri tuon vuoksi isompi iskukestävyys on usein todella hyvä juttu räiskintäpeleissä. Tulitaistelut ovat paljon dynaamisempia, eivätkä tosiaan latistu siihen, kuka näkee ja kenet ensin. Ja varsinkin, kun on vahva aim-assist, on ihan naurettavaa, että pieni suhaisu sinnepäin riittää saamaan tapon. Halo on edelleen yksin niitä ainoita pelejä, joissa aim-assist mielestäni on hyvä homma eikä latista tunnelmaa pätkän vertaa ja peli on mekaniikoiltaan oikeastaan suunniteltu sen varaan, eikä sitä ole vain lisätty peliin mahdollistamaan edes jonkinlainen kontrolli, kuten 99%:ssa räiskintöjä konsoleilla tehdään.

Ja tosiaan, kakkosen moninpeli on, ei ehkä paras (Socom 2 on ;)), mutta yksi parhaita räiskintämoninpelejä koskaan.
Kampanjoista pidän Halossa eniten juuri tässäkin castissa rankkaa kritiikkiä saaneen kakkosen kampanjasta. Parhaat välivideot, tunnelma ja Arbiter-setti ja paras pelillisesti. En ikinä ole lämmennyt Halon sandbox-taisteluille läheskään yhtä vahvasti kuin suurin osa sarjan faneista ja tykkäsinkin kakkosen kampanjasta kevyesti eniten. Siinä oli alusta loppuun ehkä enemmän moninpelistä tuttua tiukkaa menoa.
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

Pienissä pätkissä sain vihdoin tämänkin kuunneltua. Meinasin puolessa välissä jo lopettaa kuuntelemisen mutta jaksoin loppuun. Valitettavasti tästä castista en pitänyt sitten pätkääkään. Ongelma ei todellakaan ollut teissä vaan aihe ei itseäni kiinnostanut yhtään ja 99% ajasta ei ollut mitän hajua mistä puhuttiin. Pidin siis itselleni antaman lupauksen, että kuuntelen kaikki castit, oli aihe mikä tahansa. Halo-fanit varmaan tykkäävät tästä mutta...
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

Mä en kuunnellut tätä. Taitaa olla eka casti jota en kuunnellut. En jaksa oikeen kuunnella yhdestä pelisarjasta koko jaksoa, jos ei satu kuulumaan omiin suosikkeihin. Ehkä vastaava toimisi jos castin aiheena olisi ollut vaikka "FPS pelit". Olisi ehkä kiva kuulla geneeriset castit kaikista genreistä jos ette muuta keksi. Tulispahan jokaiselle jotakin jossain vaiheessa halo castin tyylin :).(geneerinen genre sanonta kyllä melkeen hajottaa jo pään joten sori vaan.)
 
Vastaus: Podcast Special 005: HALO

En oikein koskaan ole räiskintöjen ystävä ollut, ja Halo-kokemuksenikin rajoittuu ensimmäisen läpipelaamiseen yleissivistysmielessä kun se oli "joku iso juttu". Keskustelun ymmärtäminen olisi varmasti ollut todella vaikeaa jos en olisi edes sitä pelannut. Minullakin on hyvin vahvat antipatiat pelin loppupuolen level designiin, ja sen takia on ollut hieman vaikeuksia ymmärtää Halon legendaarista mainetta. Se lienee kuitenkin lopulta tullut jostain muusta kuin ykkösen yksinpelikampanjasta. Ilmeisesti suoraan Haloista napattu musiikki oli luonnollisesti mainiota.

Hieman vain yllätyin kun Halon värikkäästä historiasta ei juuri puhuttu, vaikka kovin korostettiin sitä miten kyseessä on määrittelevä ja standardeja luonut konsoliräiskintä. Kyseessähän ei alunperin ollut konsolipeli, eikä edes FPS-peli. Bungiehan oli 1990-luvulla tunnettu lähinnä Mac-peleistään, kuten muutamaan otteeseen mainitusta Marathonista. Halon julkisti yleisölle virallisesti alunperin itse Steve Jobs Macworldissa 1990-luvun lopuilla, ja sen piti olla Mac-peli joka tulee myös Windowsille. Kun Microsoft osti Bungien Halo viivästyi yli vuoden isojen muutosten vuoksi kun siitä tehtiin FPS ja Xboxin julkaisupeli. Niille jotka sitä eivät ole nähneet, Halon ensimmäinen julkinen esittely MacWorldissa 1999.
 
Ylös Bottom